Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Practiques Professionalitzadores

Codi: 106207 Crèdits: 12
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2504216 Història, Política i Economia Contemporànies / Contemporary History, Politics and Economics OT 3
2504216 Història, Política i Economia Contemporànies / Contemporary History, Politics and Economics OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Steven Forti
Correu electrònic:
steven.forti@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Els prerequisits són els que marca la normativa del grau i de la Universitat Autònoma de Barcelona en relació a les Pràctiques Professionalitzadores: requisit general establert pel Règim de Permanència de la UAB (apartat c), d’acord amb el qual “per a poder matricular assignatures de quart curs de grau, cal haver superat com a mínim totes les assignatures de primer curs i un nombre total de 120 crèdits dels tres primers cursos”. En cas que l'estudiant desitgi realitzar les pràctiques durant el segon semestre de tercer curs haurà d'haver aprovat un mínim de 120 crèdits.

A l’assignatura de Pràctiques Professionals s’hi accedeix mitjançant un procés de preinscripció que té un calendari que es fa públic cada any. Podeu consultar el calendari al seg ent enllaç: 

https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/informacio-1345722449027.html 

No haver realitzat el procés de preinscripció comporta la impossibilitat de matricular-se a l’assignatura de Pràctiques Professionals. Només s’assignarà una plaça de pràctiques a l’alumnat que s’hagi preinscrit dins del termini establert. 

La preinscripció dels/de les estudiants contempla la priorització d’un màxim de cinc places ofertes. L’assignació de les places es farà per nota mitjana de l’expedient. 

Els horaris de realització de les pràctiques han de ser compatibles amb l'activitat acadèmica, formativa i de representació i participació de l'estudiant a la Universitat. Els horariss'establiran d'acord amb les característiques de les pràctiques i segons les disponibilitats de l'entitat col·laboradora.

Objectius

L’objectiu principal d’aquesta assignatura és que l’alumne/a apliqui les metodologies i coneixements interdisciplinars adquirits durant la seva formació a contextos professionals de diferents àmbits, tant del món laboral com del camp cultural i acadèmic, afavorint d’aquesta manera l’adquisició de competències que l’ajudin a preparar-se per a l’exercici d’activitats professionals. Més en concret les pràctiques estan pensades per a:  

Introduir l'alumnat en el món professional.

Fer-lo descobrir les seves aptituds professionals en un lloc de treball concret.

Assajar amb rigor les relacions interdisciplinars i interprofessionals.

Completar la seva formació intel·lectual mitjançant el contacte amb la realitat laboral.

Evidenciar la seva competència per encarar reptes personals i professionals. Assagi amb rigor les relacions interdisciplinars i interprofessionals.

Obrir perspectives de feina i aprofitar els coneixements adquirits durant els anys d'estudis.

Desenvolupar el pensament crític i participar en les propostes i projectes de treball i/o d’intervenció previstos en el conveni de pràctiques.

Col·laborar en la planificació, implementació i avaluació d’activitats adreçades a encarar els principals reptes de les societats actuals i a plantejar solucions globals.

Les Pràctiques Externes són la millor eina perquè l'estudiant pugui desenvolupar el bagatge adquirit durant els seus estudis en un àmbit professional concret i obtenir experiència en aquell camp en què es vol desenvolupar en el futur.

 

 


Competències

    Història, Política i Economia Contemporànies / Contemporary History, Politics and Economics
  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Dilucidar el paper que desenvolupen en el present les diverses memòries socials referents als passats conflictius, diferenciant els conceptes d'història i memòria.
  • Integrar els coneixements d'índole històrica, política i econòmica en la cerca de propostes de solucions globals per resoldre problemes del món actual.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre información idees, problemes i solucions a un públic tan especialitzat com no especialitzat
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
  • Treballar de manera cooperativa en equips multidisciplinaris i multiculturals implementant nous projectes.
  • Utilitzar els instruments matemàtics i estadístics fonamentals de l'anàlisi econòmica aplicada.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió.
  2. Comprendre i explicar les situacions de memòries en conflicte a partir de les perspectives de classe, gènere i identitat nacional.
  3. Elaborar propostes d'acord amb els preceptes de l'ètica científica.
  4. Exposar amb claredat l'opció metodològica utilitzada per produir coneixement en l'àmbit on es desenvolupa la pràctica professionalitzadora.
  5. Fer servir les estratègies derivades del treball cooperatiu, partint del consens i el respecte de les idees alienes.
  6. Mostrar iniciativa i capacitat de treballar autònomament quan la situació ho requereixi.
  7. Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  8. Que els estudiants puguin transmetre información idees, problemes i solucions a un públic tan especialitzat com no especialitzat
  9. Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  10. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
  11. Representar i analitzar informació quantitativa i qualitativa referent a fenòmens i variables econòmics.
  12. Valorar críticament quines hipòtesis teòriques s'adeqüen millor al context en el qual es desenvolupa la pràctica professionalitzadora.

Continguts

L'assignatura Pràctiques Professionalitzadores persegueix fomentar una formació integral de l'estudiant mitjançant l'aplicació pràctica dels coneixements adquirits al grau, facilitant un contacte directe i la incorporació al món professional amb un mínim d'experiència. Representen una oportunitat decisiva per al desenvolupament personal i el futur professional dels i les estudiants. Les pràctiques estan dissenyades perquè els i les estudiants adquireixin experiència professional en situacions reals. Són activitats que es realitzen en empreses, institucions i organitzacions amb l'objectiu d'enriquir i complementar la seva formació universitària, alhora que li proporciona un coneixement més profund sobre les competències que necessitarà un cop s'hagi graduat. L'estudiant realitza, per tant, una activitat tutelada en empreses o institucions relacionada amb els objectius professionals de la titulació i els objectius de la institució/ empresa. L'estudiant s'introdueix en la dinàmica empresarial o institucional, descobrint el funcionament intern de l'organització, col.laborant en el disseny, implementació i avaluació de projectes, participant en l'organització d'actes acadèmics, intervenint en la realització de bases de dades, o bé impulsant activitats de recerca, entre d'altres tasques, a dur a terme en l'àmbit de la història, de l'economia i de la política. 

Les pràctiques es cursen en el marc d’una assignatura optativa de 12 crèdits ECTS amb la següent distribució d’hores: 270 hores al lloc de pràctiques + 30 hores prèvies de formació a la UAB, activitats complementàries, etc. segons les necessitats de les pràctiques realitzades. 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Autònomes      
Autònoma 300 12 1, 2, 3, 4, 7, 8, 9, 10, 11, 12

Les característiques i la metodologia del treball autònom depenen del centre on l’estudiant realitzi les pràctiques professionalitzadores.

Les hores de treball de l'estudiant (300h - 12 ECTS) es distribueixen de la manera següent:
i) hores presencials a l'empresa, institució o ens acollidor: 270h
ii) hores per a l'elaboració de la memòria final: 15h
iii) hores per a tutories intermèdies per part del responsable de lassignatura: 10h
iv) sessions teòriques i cursos organitzats pel Servei d'Ocupació: 5h

La tutoria es fonamenta en explicar en què consisteixen les Pràctiques i en realitzar el seguiment del seu curs.

Els estudiants hauran de realitzar un mínim de dues sessions de tutoria (presencial o virtual), durant el període de realització de les PE. La persona tutora en deixarà constància d’aquestes sessions mitjançant un acta (seguint el model facilitat pel Deganat). 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Informe de tutorització externa 60 0 0 2, 3, 4, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Informe de tutorització interna 10 0 0 1, 2, 3, 4, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Memòria de pràctiques 30 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12

Informe tutorització externa: 60%

Informe tutorització interna: 10%

Memòria de pràctiques: 30%

Les Pràctiques Externes seran tutoritzades pel professorat responsable. Un cop finalitzada l’estança de pràctiques, el professorat responsable avaluarà el rendiment a partir de la memòria lliurada (segons el model establert) i l’informe de qui hagi tutoritzat l’estudiant (que segueix també un model).

 

Com a part de les activitats formatives especificades a l’avaluació de les Pràctiques Professionals, cal que l’alumnat compleixi aquests dos requisits: 

- haver assistit a almenys 2 dels cursos d’orientació professional grupal organitzats pel Servei d’Ocupabilitat i acreditar-ho adjuntant a la Memòria de Pràctiques el certificat d’assistència obtingut. 

- haver realitzat el qüestionari Test de Competències Professionals ofert pel Servei d’Ocupabilitat de la UAB. El resultat del test es pot descarregar i adjuntar a la Memòria de Pràctiques. 

 

Les qualificacions de l’assignatura de Pràctiques Externes poden ser: 

• No avaluable. Quan l’estudiant no hagi arribat a realitzar un 10% de les hores 

presencials previstes al conveni. 

• Suspès. Quan l’estudiant hagi superat el 10% de presencialitat, però no hagi completat les hores previstes al conveni o bé sigui avaluat negativament. 

• Matrícula d’Honor. No s’atorga la qualificació atès el caràcter potestatiu d’aquesta qualificació i l’heterogeneïtat d’aquesta assignatura en les diferents titulacions de la Facultat. 

Recuperació. L’assignatura de Pràctiques Externes no pot recuperar-se. 

 
 

Bibliografia

Aquella que correspongui per cada àmbit temàtic del lloc de pràctiques triat.


Programari

El que regeixi en cada entitat, institució o empresa.


Llista d'idiomes

La informació sobre els idiomes d’impartició de la docència es pot consultar a l’apartat de CONTINGUTS de la guia.