Logo UAB

Addiccions i Toxicomanies

Codi: 106130 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500891 Infermeria OT 4

Fe d'errades

A l’equip docent de l’assignatura, el professor David Giménez Díez (David.Gimenez@uab.cat) substitueix a la professora Nathalia Rodriguez Zunino com a responsable de l’assignatura.

Professor/a de contacte

Nom:
Nathalia Francis Rodriguez Zunino
Correu electrònic:
nathaliafrancis.rodriguez@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha prerequisits, però es recomana haver cursat les assignatures de: Ciències Psicosocials
Comunicació Terapèutica
Bases metodològiques de la infermeria
Metodologia Científica i Bioestadística
 

Objectius

INTRODUCCIÓ
La dependència de substàncies que creen addicció és un fenomen social que afecta tota la societat, amb greus conseqüències sobre la salut de les persones implicades i, a més, amb uns efectes perjudicials clars de caràcter familiar i social.
D'una banda, hi ha el consum de drogues no institucionalitzades, com l'heroïna, la cocaïna, els derivats del cànnabis, etc., que és facilitat pel comerç il·legal d'aquestes substàncies. De l'altra, el problema de la dependència es presenta també amb productes socialment acceptats, com les begudes alcohòliques i el tabac. Així també es contemplen addiccions no relacionades amb substàncies, com l'addicció als videojocs i la ludopatia.
En aquesta assignatura s'estudiaran les manifestacions físiques i del comportament, així com les conseqüències personals i socials relacionades amb l'abús o dependència de l'alcohol, altres depressors del SNC, opioides, al·lucinògens i cannabinoides.
OBJECTIU GENERAL
Adquirir els coneixements necessaris per donar atenció a infermeria en els diferents problemes relacionats amb les drogodependències.
Objectius específics
Conéixer els principals conceptes relacionats amb el consum de substàncies addictives.
Conèixer el patró de consum de les principals substàncies addictives del nostre entorn.
Discutir els efectes de les diferents substàncies a nivell físic, psíquic i social.
Reflexionar sobre la problemàtica social de la drogoaddicció.
Aprendre diferents tècniques i abordatges des de la prevenció, el tractament i la reinserció social.
 

Competències

  • "Demostrar que es comprenen, sense prejudicis, les persones: considerar-ne els aspectes físics, psicològics i socials, com a individus autònoms i independents; assegurar que es respectin les seves opinions, creences i valors, i garantir el dret a la intimitat, a través de la confidencialitat i el secret professional."
  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Aplicar els fonaments i els principis teòrics i metodològics de la infermeria.
  • Basar les intervencions infermeres en l'evidència científica i en els mitjans disponibles.
  • Demostrar que es comprèn el comportament interactiu de la persona en funció del gènere, el grup o la comunitat, dins del seu context social i multicultural.
  • Dissenyar sistemes de cures dirigits a persones, famílies o grups, avaluar-ne l'impacte i establir-hi les modificacions oportunes.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l’àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Planificar i dur a terme cures infermeres dirigides a persones, famílies o a grups, orientades als resultats en salut, i avaluar-ne l'impacte a través de guies de pràctica clínica i assistencial que descriuen els processos pels quals es diagnostica, tracta o cuida un problema de salut.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adquirir i utilitzar els instruments necessaris per desenvolupar una actitud crítica i reflexiva.
  2. Analitzar les intervencions infermeres justificant-les amb evidències científiques i aportacions d'experts que les sustentin.
  3. Aplicar el procés d'infermeria per proporcionar i garantir el benestar, la qualitat i la seguretat a les persones cuidades.
  4. Descriure els diferents models teòrics de cures infermeres.
  5. Identificar els determinants de salut i els problemes relacionats amb l'entorn per cuidar les persones en situacions de salut i malaltia com a integrants d'una comunitat.
  6. Identificar en les cures infermeres accions que respectin els principis de responsabilitat ètica, els drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  7. Identificar guies de pràctica clínica específiques per a cada etapa del cicle vital.
  8. Identificar la importància de la competència cultural en les cures infermeres.
  9. Identificar les diferents etapes del procés infermer i la seva aplicació específica davant de les respostes de les persones en les alteracions de salut.
  10. Identificar les guies de pràctiques clíniques i assistencials relacionades amb l'atenció a les demandes de salut de les persones durant tot el cicle vital i en les alteracions que es poden presentar.
  11. Indicar mesures que garanteixen el respecte a les opinions, creences i valors de les persones com a individus autònoms i independents.
  12. Proposar mesures que garanteixin el respecte d'opinions, creences i valors sense emissió de judicis de valor .
  13. Resoldre problemes infermers i problemes de col·laboració, utilitzant la història clínica, aplicant la metodologia infermera i els llenguatges estandarditzats vigents.

Continguts

Conceptes generals en drogodependències. 

Factors originant de la drogoaddicció

Atenció d'infermeria en l'alcoholisme. 

Atenció d'infermeria en addictes als opiacis 

Atenció d'infermeria en addictes a drogues estimulants

Atenció d'infermeria a drogues al·lucinògenes. 

Addiccions no relacionades amb substàncies: Trastorn d'addicció a videojocs i internet, ludopatia, addicció al sexe, CHEMSEX.

Patologia Dual: concepte, tractament, recursos de la xarxa de salut mental i addiccions.

Polítiques de prevenció en drogodependències.

Pla de drogodependències de la Generalitat de Catalunya.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 49,5 1,98 1, 2, 3, 4, 10, 6, 9, 5, 7, 8, 11, 12, 13
ELABORACIÓ DE TREBALLS / ESTUDI PERSONAL / LECTURA D'ARTICLES / INFORMES D'INTERÈS 96 3,84 2, 3

 

Aquesta assignatura s'impartirà mitjançant classes teòriques, però també a través de la discussió de casos clínics relacionats amb el tema que s'imparteixi. També es facilitarà la lectura d'articles i material d'interès relacionat amb la temàtica proposada.
 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen de coneixements 50% 1,5 0,06 1, 2, 3, 4, 10, 6, 9, 5, 7, 8, 11, 12, 13
Presentació d'un tema 15% 1 0,04 1, 2, 3, 4, 10, 6, 9, 5, 7, 8, 11, 12
Treball grupal 20% 1 0,04 1, 2, 3, 4, 10, 6, 9, 5, 7, 8, 11, 12, 13
Treball grupal sobre la narrativa d'una situació 15% 1 0,04 2, 3, 7

Aquesta assignatura no contempla el sistema d'avaluació única.

 

L'avaluació constarà de 4 moments avaluatius:

 

1.Examen de coneixements que suposarà el 50% de la nota de lassignatura

 

2. Treball grupal, constarà de l'anàlisi d'un cas clínic relacionat amb el tema que es treballés aquell dia a la sessió. El pes suposarà un 15% de la nota de lassignatura.

 

3. Treball grupal sobre la narrativa d'una situació: s'indicarà veure una pel·lícula/lectura de llibre, etc, que es treballarà en grups a classe. El pes suposarà un 15% de la nota de lassignatura.

 

4. Presentació d'un tema: consistirà a presentar de forma original un tema relacionat amb l'assignatura però que no hagi estat tractat durant la mateixa.

 

L'assistència és obligatòria, la manca en 2 de les activitats suposarà el suspens de l'assignatura. Es consideren no avaluables aquells estudiants que no assisteixin al 75% de les sessions totals de lassignatura.

 

No es tolerarà la manca de respecte als companys, companys o professores/professors. Tampoc no es toleraran actituds homofobes, sexistes o racistes. Si aquestes actituds es detecten en algun dels estudiants, es qualificarà amb el suspens de lassignatura.

 

Qualsevol indici de plagi o deshonestedat suposarà el suspens de lassignatura.

 

Recuperació: els estudiants que no hagin superat l'assignatura per l'avaluació continuada i que:

 

-hagin assistit com a mínim al 75% de les sessions

 

-que tinguin una avaluació positiva en el treball grupal i el treball sobre la narrativa de la situació

 

-que hagin realitzat totes les proves avaluatives

 

Es podran presentar a una prova final de recuperació

 

Qualificacions:

 

Segons l'acord 4.4 del Consell del Govern 17/1172010 de la normativa d'avaluació, les qualificacions seran:

 

Suspès: 0 a 4,9

 

Aprovat: 5 a 6,9

 

Notable: 7 a 8,9

 

Excel·lent: 9 a 10

 

L'assignatura es considerarà no avaluable quan l'estudiant no hagi presentat suficients evidències d'avaluació:
1-No haver assistit almenys al 75% de les sessions 2-Que tinguin una valoració negativa en el treball en grup i en el treball de narració de la situació 3-que no han superat totes les proves avaluatives

Només s'assignarà una matricula d'honor a aquells estudiants que, estant dins de les millors notals del grup i estant dins del rang de notes d'entre el 9 i 10, acreditin la realització d'altres activitats com l'assistència a jornades d'estudiants, jornades d'infermeria , conferències, on puguin assistir els estudiants d'infermeria.

 

 


Bibliografia

Atès que una de les competències generals que es pretén que adquireixi l'estudiant és desenvolupar estratègies per a un aprenentatge autònom, no s'especifica bibliografia. L'estudiant s'ha de fer competent en la cerca i la gestió de la informació.
 

Programari

No cal comptar amb cap programa informàtic per a aquesta assignatura.

Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TE) Teoria 301 Català anual matí-mixt