Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500891 Infermeria | OT | 4 |
A l’equip docent de l’assignatura, el professor David Giménez Díez (David.Gimenez@uab.cat) substitueix a la professora Nathalia Rodriguez Zunino com a responsable de l’assignatura.
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits, però es recomana haver cursat les assignatures de: Ciències Psicosocials
Comunicació Terapèutica
Bases metodològiques de la infermeria
Metodologia Científica i Bioestadística
INTRODUCCIÓ
La dependència de substàncies que creen addicció és un fenomen social que afecta tota la societat, amb greus conseqüències sobre la salut de les persones implicades i, a més, amb uns efectes perjudicials clars de caràcter familiar i social.
D'una banda, hi ha el consum de drogues no institucionalitzades, com l'heroïna, la cocaïna, els derivats del cànnabis, etc., que és facilitat pel comerç il·legal d'aquestes substàncies. De l'altra, el problema de la dependència es presenta també amb productes socialment acceptats, com les begudes alcohòliques i el tabac. Així també es contemplen addiccions no relacionades amb substàncies, com l'addicció als videojocs i la ludopatia.
En aquesta assignatura s'estudiaran les manifestacions físiques i del comportament, així com les conseqüències personals i socials relacionades amb l'abús o dependència de l'alcohol, altres depressors del SNC, opioides, al·lucinògens i cannabinoides.
OBJECTIU GENERAL
Adquirir els coneixements necessaris per donar atenció a infermeria en els diferents problemes relacionats amb les drogodependències.
Objectius específics
Conéixer els principals conceptes relacionats amb el consum de substàncies addictives.
Conèixer el patró de consum de les principals substàncies addictives del nostre entorn.
Discutir els efectes de les diferents substàncies a nivell físic, psíquic i social.
Reflexionar sobre la problemàtica social de la drogoaddicció.
Aprendre diferents tècniques i abordatges des de la prevenció, el tractament i la reinserció social.
Conceptes generals en drogodependències.
Factors originant de la drogoaddicció
Atenció d'infermeria en l'alcoholisme.
Atenció d'infermeria en addictes als opiacis
Atenció d'infermeria en addictes a drogues estimulants
Atenció d'infermeria a drogues al·lucinògenes.
Addiccions no relacionades amb substàncies: Trastorn d'addicció a videojocs i internet, ludopatia, addicció al sexe, CHEMSEX.
Patologia Dual: concepte, tractament, recursos de la xarxa de salut mental i addiccions.
Polítiques de prevenció en drogodependències.
Pla de drogodependències de la Generalitat de Catalunya.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 49,5 | 1,98 | 1, 2, 3, 4, 10, 6, 9, 5, 7, 8, 11, 12, 13 |
ELABORACIÓ DE TREBALLS / ESTUDI PERSONAL / LECTURA D'ARTICLES / INFORMES D'INTERÈS | 96 | 3,84 | 2, 3 |
Aquesta assignatura s'impartirà mitjançant classes teòriques, però també a través de la discussió de casos clínics relacionats amb el tema que s'imparteixi. També es facilitarà la lectura d'articles i material d'interès relacionat amb la temàtica proposada.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen de coneixements | 50% | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 3, 4, 10, 6, 9, 5, 7, 8, 11, 12, 13 |
Presentació d'un tema | 15% | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 10, 6, 9, 5, 7, 8, 11, 12 |
Treball grupal | 20% | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 10, 6, 9, 5, 7, 8, 11, 12, 13 |
Treball grupal sobre la narrativa d'una situació | 15% | 1 | 0,04 | 2, 3, 7 |
Aquesta assignatura no contempla el sistema d'avaluació única.
L'avaluació constarà de 4 moments avaluatius:
1.Examen de coneixements que suposarà el 50% de la nota de lassignatura
2. Treball grupal, constarà de l'anàlisi d'un cas clínic relacionat amb el tema que es treballés aquell dia a la sessió. El pes suposarà un 15% de la nota de lassignatura.
3. Treball grupal sobre la narrativa d'una situació: s'indicarà veure una pel·lícula/lectura de llibre, etc, que es treballarà en grups a classe. El pes suposarà un 15% de la nota de lassignatura.
4. Presentació d'un tema: consistirà a presentar de forma original un tema relacionat amb l'assignatura però que no hagi estat tractat durant la mateixa.
L'assistència és obligatòria, la manca en 2 de les activitats suposarà el suspens de l'assignatura. Es consideren no avaluables aquells estudiants que no assisteixin al 75% de les sessions totals de lassignatura.
No es tolerarà la manca de respecte als companys, companys o professores/professors. Tampoc no es toleraran actituds homofobes, sexistes o racistes. Si aquestes actituds es detecten en algun dels estudiants, es qualificarà amb el suspens de lassignatura.
Qualsevol indici de plagi o deshonestedat suposarà el suspens de lassignatura.
Recuperació: els estudiants que no hagin superat l'assignatura per l'avaluació continuada i que:
-hagin assistit com a mínim al 75% de les sessions
-que tinguin una avaluació positiva en el treball grupal i el treball sobre la narrativa de la situació
-que hagin realitzat totes les proves avaluatives
Es podran presentar a una prova final de recuperació
Qualificacions:
Segons l'acord 4.4 del Consell del Govern 17/1172010 de la normativa d'avaluació, les qualificacions seran:
Suspès: 0 a 4,9
Aprovat: 5 a 6,9
Notable: 7 a 8,9
Excel·lent: 9 a 10
L'assignatura es considerarà no avaluable quan l'estudiant no hagi presentat suficients evidències d'avaluació:
1-No haver assistit almenys al 75% de les sessions
2-Que tinguin una valoració negativa en el treball en grup i en el treball de narració de la situació
3-que no han superat totes les proves avaluatives
Només s'assignarà una matricula d'honor a aquells estudiants que, estant dins de les millors notals del grup i estant dins del rang de notes d'entre el 9 i 10, acreditin la realització d'altres activitats com l'assistència a jornades d'estudiants, jornades d'infermeria , conferències, on puguin assistir els estudiants d'infermeria.
Atès que una de les competències generals que es pretén que adquireixi l'estudiant és desenvolupar estratègies per a un aprenentatge autònom, no s'especifica bibliografia. L'estudiant s'ha de fer competent en la cerca i la gestió de la informació.
No cal comptar amb cap programa informàtic per a aquesta assignatura.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TE) Teoria | 301 | Català | anual | matí-mixt |