Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Cures Infermeres a l'Adult II

Codi: 106111 Crèdits: 3
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500891 Infermeria OB 3

Professor/a de contacte

Nom:
David Téllez Velasco
Correu electrònic:
david.tellez@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Aquesta assignatura no té prerrequisits encara que es recomana haver cursat prèviament i superat l'assignatura Cures Infermeres a l'Adult I.


Objectius

Es tracta d'una assignatura 3 crèdits, de caràcter obligatori i que es duu a terme en el primer semestre de tercer curs.

Objectiu General

Aquesta assignatura pretén proporcionar a l'estudiant la formació necessària per a la prestació correcta d'unes cures infermeres a les persones amb problemes de salut prevalents en el nostre entorn i en situacions de risc vital. També, conscienciar l'estudiant dels beneficis que se'n deriven d'ajudar a les persones a centrar-se en els seus propis recursos per tal de que, davant un problema de salut, aconsegueixin l'autonomia necessària per a la presa de decisions sobre la seva salut.

Objectius Específics

En finalitzar l'estudi de les diferents unitats temàtiques, l'alumne haurà de ser capaç de:

  • Entendre la interrelació del "contínuum" salut-malaltia i conèixer els processos més importants que desencadenen les diferents alteracions de salut.
  • Comprendre els factors etiològics, mecanismes fisiopatològics i manifestacions clíniques dels processos de malalties més prevalents en els adults, així com les complicacions que se'n deriven, i de situacions de risc vital.
  • Conèixer la informació necessària per fer una correcta valoració per sistemes i per Necessitats Bàsiques de la persona atesa.
  • Analitzar la informació obtinguda en la valoració, identificar i formular els possibles problemes de la persona atesa que serveixin de base per les intervencions infermeres: els diagnòstics infermers, els problemes interdepenents i els problemes d'autonomia.
  • Planificar les cures infermeres tot incloent-hi els objectius i les intervencions/activitats necessàries per assolir-los.
  • Identificar les potencialitats de la persona atesa per tal de que aquesta pugui aconseguir autonomia en la vigilància i control del seu procés de salut.
  • Contribuir a l'optimització del sistema sanitari en què s'ha d'integrar, proporcionant cures de màxima qualitat.

Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l’àmbit de coneixement propi valorant l’impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Dissenyar sistemes de cures dirigits a persones, famílies o grups, avaluar-ne l'impacte i establir-hi les modificacions oportunes.
  • Fomentar estils de vida saludables, l'autocura, donant suport al manteniment de conductes preventives i terapèutiques.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l’àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Oferir una atenció sanitària tècnica i professional adequada a les necessitats de salut de les persones ateses, d'acord amb l'estat de desenvolupament dels coneixements científics de cada moment i amb els nivells de qualitat i seguretat que s'estableixen a les normes legals i deontològiques aplicables.
  • Planificar i dur a terme cures infermeres dirigides a persones, famílies o a grups, orientades als resultats en salut, i avaluar-ne l'impacte a través de guies de pràctica clínica i assistencial que descriuen els processos pels quals es diagnostica, tracta o cuida un problema de salut.
  • Protegir la salut i el benestar de les persones o grups atesos garantint la seva seguretat.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Utilitzar la metodologia científica en les pròpies intervencions.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adquirir i utilitzar els instruments necessaris per desenvolupar una actitud crítica i reflexiva.
  2. Analitzar críticament els principis i valors que regeixen l'exercici de la professió infermera.
  3. Analitzar les dificultats, els prejudicis i les discriminacions, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.
  4. Aplicar els coneixements sobre la fisiopatologia i els condicionants de la salut a les cures infermeres.
  5. Demostrar habilitat en l'execució de procediments i tècniques d'infermeria.
  6. Descriure les alteracions de salut més prevalents en l'adult, les seves manifestacions (necessitats alterades) i les cures infermeres que cal desenvolupar en aquests problemes de salut.
  7. Descriure les normes de seguretat que cal tenir en compte davant de problemes produïts per situacions clíniques relacionades amb l'administració farmacològica d'acord amb la normativa vigent.
  8. Desenvolupar habilitats d'aplicació del mètode científic en les intervencions infermeres.
  9. Identificar els factors de risc determinants en el procés de salut-malaltia a nivell físic, emocional, social i ambiental.
  10. Identificar les guies de pràctiques clíniques i assistencials relacionades amb l'atenció a les demandes de salut de les persones durant tot el cicle vital i en les alteracions que es poden presentar.
  11. Identificar les implicacions socials, econòmiques i mediambientals de les activitats academicoprofessionals de l'àmbit de coneixement propi.
  12. Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  13. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.

Continguts

1.- Cures d'Infermeria a les persones amb trastorns respiratoris.

2.- Cures d'Infermeria a les persones amb trastorns nefrourològics.

3.- Cures d'infermeria al pacient crític.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
SEMINARIS 8 0,32 6, 8, 12, 13
TEORIA (TE) 17 0,68 4, 6, 7, 12
Tipus: Autònomes      
LECTURA D'ARTICLES / INFORMES D'INTERÉS/ ELABORACIÓ DE TREBALLS/ ESTUDI PERSONAL 46,5 1,86 4, 7, 8, 9, 10

1.- Teoria (TE)

Docència teòrica amb suport audiovisual sobre la temàtica de l'assignatura detallada a "Continguts". Es considera indispensable la participació activa de l'estudiant durant les sessions teòriques, bé sigui en la dinamització de les mateixes o utilitzant algun programari específic.

2.- Seminaris (SE)

Sessions de treball grupal reduït on es desenvoluparan aspectes de la temàtica de l'assignatura des de la perspectiva de la pràctica basada en la evidència i la dinàmica grupal. Com a resultat del treball realitzat als seminaris, desenvolupat en part durant el temps dedicat al treball autònom i estudi personal, es presentarà un treball teòric que serà defensat mitjançant exposició grupal.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Elaboració de presentació i defensa oral. 20% 0,5 0,02 1, 5, 12
Elaboració de treball escrit. 30% 1 0,04 1, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 13
Examen. 50% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 6, 7, 9, 11, 12, 13

1.Examen.

El seu objectiu és avaluar l'adquisició de coneixements de l'assignatura treballats a les sessions de teoria. Es realitzarà una vegada finalitzada la totalitat de la docència teòrica de l'assignatura. Consisteix en: preguntes tipus test amb 4 opcions de resposta i només una resposta correcta. Els errors resten segons la següent fórmula: x= encerts-(errors/n-1), on n és el nombre d'opcions de resposta.

Suposa el 50% de la nota final. Es necessita una nota mínima de 5 punts sobre 10 per a poder superar l'assignatura.

2. Avaluació de Seminaris: elaboració d'un treball escrit i defensa mitjançant una presentació oral.

Elaboració d'un treball escrit i defensa del mateix mitjançant un recurs audiovisual (activitat grupal) de temàtica complementària a la treballada durant les sessions de teoria. La presentació i defensa es realitzarà durant les sessions de seminaris. S'avaluarà el contingut treballat, així com la presentació oral realitzada per cadascun dels membres del grup.

L'elaboració del treball suposa el 30% de la nota i la presentació/defensa del treball suposa el 20% de la nota. La no assistència el dia de la presentació implica un No Avaluable en la presentació del treball. Es necessita una nota mínima de 5 punts sobre 10 per poder superar l' assignatura.

L'assistència als seminaris és obligatòria. Qualsevol falta no justificada restarà 0,5 punts de la nota final de l'assignatura.

 

OBTENCIÓ DE LA QUALIFICACIÓ FINAL

La qualificació final de l'assignatura és la suma de les qualificacions de les activitatsd'avaluació proposades. El requisit per poder realitzar aquesta suma és haver obtingut la puntuació mínima requerida en cada part que ho requereixi. La no superació d'alguna o de totes aquestes parts que requereix d'una nota mínima implica la no superació de l'assignatura.

S'entendrà per no avaluable aquell estudiant que no s'hagi presentat a alguna o a cap de les activitats d'avaluació.

Els estudiants que no hagin superat l'assignatura mitjançant l'avaluació continuada podran presentar-se a una prova de recuperació. Per participar en la recuperació, l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de la qual equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura (article 112 ter. de la normativa d'avaluació de la UAB).  La nota que s'aconseguirà de la prova de recuperació serà un 5, que farà mitjana amb la resta d'activitats d'avaluació.

L'estudiant té dret a la revisió de les proves d'avaluació. Per a tal fi es concretarà la data al Campus Virtual.

Segons l'acord 4.4 del Consell de Govern 17/11/2010 de la normativa d'avaluació, les qualificacions seran:
• Del 0 al 4,9 = Suspens
• Del 5,0 al 6,9 = Aprovat
• Del 7,0 al 8,9 = Notable
• Del 9,0 al 10= Excel·lent
• Quan l'estudiant no es presenti a alguna o a cap de les activitats d'avaluació planificades rebrà la qualificació de no avaluable.

 

AVALUACIÓ ÚNICA

Aquells alumnes que s'acullin a la modalitat d'avaluació única que ofereix aquesta assignatura faran les proves avaluatives durant la setmana d'exàmens planificada al gener/febrer (coincidint en data amb l'examen de recuperació d'aquells alumnes que no hagin optat per l'avaluació única). Les proves avaluatives seran les següents:

  • Un examen tipus avaluació escrita mitjançant proves objectives: preguntes de resposta múltiple, de les mateixes característiques que el realitzat pels alumnes d'avaluació contínua, on s' avaluaran els continguts treballats durant les classes teòriques. Aquesta prova tindrà un pes del 50% de la nota.
  • Un examen tipus avaluació escrita mitjançant proves objectives: preguntes de resposta curta, on s'avaluaran els continguts treballats durant els seminaris. Per a la preparació d'aquesta prova es facilitarà bibliografia, que provindrà d'aquella utilitzada per a l'elaboració dels treballs realitzats en els seminaris pels alumnes d'avaluació contínua. Aquesta prova tindrà un pes del 50% de la nota.

La nota mínima necessària de cada prova per superar l'assignatura serà de 5 punts sobre 10. En cas de no superar alguna de les proves, es concretarà una data per poder realitzar la recuperació de la prova suspesa. Igual que en l'avaluació dels alumnes d'avaluació contínua, la nota màxima de la prova de recuperació serà de 5 punts, que farà mitjana amb la resta de proves avaluatives per a l'obtenció de la nota final.


Bibliografia

Bibliografia general dels continguts a treballar a les sessions teòriques:

  • Delgado, J. P. Fisiopatología y patología general básicas para ciencias de la salud, 2nd Edition. Elsevier (ClinicalKey Student).
  • Rodríguez, J. M., Ayuso, D. F. Enfermería clínica I. Elsevier; 2016. (ClinicalKey Student).
  • Rodríguez, J. M., Ayuso, D. F. Enfermería clínica II. Elsevier; 2016. (ClinicalKey Student).
  • Hinkle JL, Cheever KH. Brunner Y Suddarth Enfermería Medicoquirúrgica. 14a Edición. Barcelona: Wolters Kluwer; 2019
  • Chocarro González L, Venturini Medica C. Procedimientos y cuidados en Enfermería Medicoquirúrgica. 1a edición. Barcelona: Elsevier; 2006.
  • Luis Rodrigo MT. Enfermería Clínica. Cuidados enfermeros a las personas con trastornos de salud. 1a edición. Barcelona: Wolters Kluwer; 2015.
  • Parra Moreno ML, Arias Rivera S, Esteban de la Torre A. Procedimientos y Técnicas en el Paciente Crítico. 1a edición. Barcelona: Masson; 2003.
  • Nicolas JM, Ruiz J, Jiménez X, Net A. Enfermo Crítico y Emergencias. 2a edición. Barcelona: Elsevier; 2021.
  • Gonce Morton P, Fontaine DK. Critical Care Nursing: A Holistic Approach. 11a edición. Philadelphia: Wolters Kluwer; 2018.
  • https://seguridaddelpaciente.sanidad.gob.es/practicasSeguras/seguridadPacienteCritico/home.htm

Durant les sessions de docència teòrica es facilitaran referències i recursos actualitzats disponibles on-line per complementar els continguts treballats a classe.


Programari

Es valorarà la utilització de Kahoot! o programari similar per a dinamitzar algunes activitats a l'aula. També pot ser d'utilitat la utilització de programari de gestió de referències bibliogràfiques i paquet d'ofimàtica.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(SEM) Seminaris 301 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 302 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 303 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 304 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 501 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 502 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 503 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 621 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 622 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 623 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 301 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 501 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 601 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt