Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Comunicació i TIC

Codi: 106105 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500891 Infermeria FB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Sabiniana San Rafael Gutierrez
Correu electrònic:
sabiniana.sanrafael@uab.cat

Equip docent

María Isabel Bonilla Carrasco
Gianluigi Caltabiano
Ariadna Huertas Zurriaga
Jessica Izcara Cobo
Alba Planella i Jimenez
Purificación Escobar García
Nil Casajuana Martín
Jordi Puig Pla

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha prerequisits


Objectius

L'assignatura Comunicació i TIC consta de dos mòduls: el mòdul de comunicació de quatre crèdits ECTS i el mòdul de TIC de dos ECTS.


Mòdul de comunicació


Una de les necessitats bàsiques de les persones és establir una comunicació efectiva que les ajudi a relacionar-se i aconseguir un bon creixement personal.

L'objectiu de l'assignatura és millorar la capacitat d'expressió de l'estudiantat en totes les àrees de comunicació: verbal i no verbal.

El programa de comunicació (4 ECTS) té com a objectiu promoure l'ús de les habilitats apropiades per a aconseguir una comunicació efectiva en cada situació i / o problema.


La comunicació efectiva amb la persona atesa es considera una capacitat clínica fonamental que caracteritza la competència infermera.

Les relacions interpersonals estan influenciades pels esdeveniments interns de la persona: el seu rol, estat, característiques personals, així com per la seva interacció amb l'entorn en el qual tenen lloc i són, també, les interaccions a través de les quals cada persona té un cert efecte sobre una altra (Henderson, V. 1971).


Desenvolupar una comunicació efectiva és un procés altament complex, que requereix adquirir coneixement i aprofundir en aspectes específics de la comunicació. 

Mòdul de TIC
El mòdul de TIC de l'assignatura té com a objectiu introduir a l'estudiantat en l'ús de les eines ofimàtiques més útils per al seu desenvolupament professional. Específicament, la cerca d'informació, l'organització i la manipulació de dades i aspectes relacionats amb la presentació de resultats


Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l’àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Demostrar que es coneixen els sistemes d'informació sanitària.
  • Establir una comunicació eficaç amb pacients, família, grups socials i companys, i fomentar l'educació per a la salut.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament els principis i valors que regeixen l'exercici de la professió infermera.
  2. Analitzar les dificultats, els prejudicis i les discriminacions, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.
  3. Comunicar fent un ús no sexista ni discriminatori del llenguatge.
  4. Descriure els sistemes i programes informàtics que afavoreixen el desenvolupament de la disciplina.
  5. Enumerar les intervencions necessàries per establir una comunicació eficaç, efectiva i respectuosa amb usuaris, família, grups socials i companys.
  6. Identificar les bases de la comunicació verbal, no verbal i escrita.
  7. Identificar les característiques d'una comunicació eficaç.
  8. Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  9. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.

Continguts

Mòdul de comunicació (4 ECTS)
1- Comunicació i significat:
Definició de comunicació. Models de comunicació humana: comunicació-acció, comunicació-interacció i comunicació-transacció. Principis de comunicació segons l'Escola de Palo Alto (axiomes). Nivells de comunicació humana: comunicació intrapersonal, interpersonal i pública. Descripció dels factors que influeixen en la comunicació: percepció, creences i valors, aspectes socials, culturals, familiars i individuals.

2- Comunicació verbal:
Aspectes informatius i persuasius de la comunicació. Comunicació escrita. Actituds negatives que impedeixen la comunicació: actitud avaluativa, actitud bel·licosa, curiositat i actitud apassionada. Influència de la percepció en la comunicació. Comunicació telefònica. Mètodes destinats a augmentar la comprensió / retenció del missatge.

3- Comunicació NO verbal:
Funcions: comunicació d'actituds i emocions, suport de la comunicació verbal, reemplaçament del llenguatge. Classificació del comportament comunicatiu no verbal: proxémic, cinètic i paralingurísticEl tacte com a element clau en les relacions humanes.

4- Habilitats i estratègies per a una comunicació efectiva.
4.1- Empatia
Definició. Diferència entre empatia i simpatia. Conceptede relacions interpersonals i intrapersonalesDefinicions d'aptitud empàtica, empatia i actitud empàtica. Objectius de l'actitud empàtica. Dimensió conductual de l'actitud empàtica. Maneres d'expressar comprensió empàtica. Expressions No acceptable en el camp de la comunicació.

4.2-Escolta activa:
Definició. Principis de l'escolta activa. Diferència entre escolta activa, escolta i audició. Obstacles per a escoltar. Escolta NO eficaç.

4.3- La retroalimentació:
Definició. Funció de retroalimentació. Tipus de retroalimentació: retroalimentació comunicativa. Comentaris basats a l'origen. Comentaris d'acord amb la seva intenció. Diferència entre retroalimentació i crítica.

4.4- L'assertivitat:
Definició. Estils relacionals (passiu, agressiu, manipulador i assertiu). Saber dir NO. Habilitats per a la comunicació assertiva.

4.5- Tècnica de resolució de problemes: fases


Mòdul TIC (2 ECTS)

1-Ús del gestor bibliogràfic. 

2-Eines per l'anàlisi de base de dades. 

3-Tècniques per una comunicació eficaç

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
PRÀCTIQUES DE LABORATORI (PLAB) 17 0,68 4, 9
SEMINARIS ESPECIALITZATS (SESP) 21 0,84 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9
TEORIA (TE) 11,5 0,46 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Tipus: Supervisades      
TUTORIA 1 0,04
Tipus: Autònomes      
CONSULTES BIBLIOGRÀFIQUES 10 0,4 9
ELABORACIÓ DE TREBALLS 10 0,4 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
ESTUDI PERSONAL 52,5 2,1 1, 2, 4, 6, 7
LECTURA D'ARTICLES /INFORMES D'INTERÉS 15 0,6 1, 2, 4, 6, 7, 8, 9

Mòdul de comunicació

S'utilitzarà metodologia mixta.
Aquest mòdul consta d'una part teòrica i una part de seminaris als quals el grup no superarà els 25 alumnes.
La llista de temes  a treballar, hores teòriques i seminaris és la següent:
- Comunicació i significat. Teories i models de comunicació (2 hores de teoria i dues hores de seminari).
- Factors que influeixen en el procés de comunicació (2 hores de teoria i dues hores de seminari).
- Comunicació verbal i no verbal (2 hores de teoria i dues hores de seminari).
- Habilitats i estratègies per a una comunicació efectiva: Empatia (2 hores de teoria i dues hores de seminari).
- Habilitats i estratègies per a una comunicació efectiva: Saber escoltar i donar feedback (1,5 hores de teoria i dos de seminaris).
- Habilitats i estratègies per a una comunicació efectiva: Assertivitat (2 hores de teoria i dues hores de seminari).
Hi haurà 3 sessions d'aplicació de coneixements (pràctiques de simulació) de tres hores de durada, on l'estudiantat, en grup simularan els aspectes treballats i serviran per a demostrar els coneixements adquirits.
Els temes en els quals es treballarà són:
- Factors que influeixen en el procés de comunicació.
- Comunicació verbal i no verbal.
- Habilitats i estratègies per a una comunicació efectiva.

Mòdul de TIC

El mòdul s'impartirà en sessions pràctiques a l'aula d'informàtica de la Facultat de Medicina.
Es faran diverses sessions pràctiques, en grup petit a les aules d'informàtica, l'objectiu de les quals és que la/ l'estudiant aprengui a fer servir les eines ofimàtiques adients pel seu desenvolupament professional.
Totes les sessions constaran d'una breu introducció teòrica i majoritàriament d'exercicis pràctics.

Els temes a treballar són:

1-Ús del gestor bibliogràfic. 

2-Eines per l'anàlisi de base de dades. 

3-Tècniques per una comunicació eficaç

 

 

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència y participació activa en classes i seminaris 20% 1 0,04 6, 7, 8
Avaluació de tipus pràctic: Avaluació objectiva i estructurada 25% 9 0,36 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8
Avaluació escrita mitjançant proves objectives (part comunicació) 25% 1 0,04 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8
Avaluació mitjançant proves objectives (TIC) 30% 1 0,04 4, 8, 9

Aquesta assignatura no preveu el sistema d'avaluació única

L'avaluació es compon de:

Avaluació del mòdul de comunicació (70%)

- Avaluació pràctica de tipus: avaluació objectiva i estructurada (25% de qualificació) Nota mínima per poder promitjar amb la resta d'apartats 5,0:
S'avaluarà a través de les 3 simulacions en els quals participa l'estudiantat. L'assistència és obligatòria i es puntuarà amb 0 la no assistència de l'alumne a la sessió de simulació. Això serà avaluat per dos dels professors de l'assignatura alhora.

La cronologia d'aquestes proves serà:
- Primera simulació: després dels temes de Comunicació i significat i comunicació verbal.
- Segona simulació: després de la sessió de comunicació no verbal.
- Tercera simulació: després de l'última sessió d'habilitats i estratègies per a una comunicació efectiva.

Els aspectes a avaluar varien segons el tema a tractar. L'alumne tindrà la taula d'avaluació, en Moodel de l'assignatura amb suficient antelació.
Després de completar la prova, la professora/el professor donarà retroalimentació a l'estudiantat sobre els aspectes observats durant la simulació.

- Assistència i participació activa en classe i seminaris (20%). Nota mínima per poder promitjar amb la resta d'apartats 5,0

És una avaluació contínua en tots els seminaris de l'assignatura.

La professora/el professor assignarà una qualificació individual als estudiants d'acord amb els següents criteris:
El 15% de la qualificació correspondrà a:
· Assistència a sessions i cumpliment de l'horari.
·Participació (nivell de participació en activitats de classe).
· Nivell d'aproximació a l'avaluació del professor/ de la professora en l'avaluació per parells.

El 5% de la qualificació correspondrà al lliurament de tres experiències personals d'empatia, escolta activa i assertivitat.
L'assistència a totes les sessions és obligatòria.
 
- Avaluació escrita a través de proves objectives (part de la comunicació) (25%). Nota mínima per poder promitjar amb la resta d'apartats 5,0
Es realitzarà un examen una vegada finalitzada l'assignatura.
Per a preparar-ho correctament no n'hi ha prou amb la teoria que s'imparteix en classe i cal consultar la bibliografia recomanada.


Avaluació del mòdul de TIC (30%).Nota mínima per poder promitjar amb la resta d'apartats 4,5
Avaluació mitjançant proves objectives
 
Obtenció de la nota final
Per a poder fer una mitjana de, el mòdul de comunicació ha de tenir una qualificació com a mínima 5 i el mòdul de Tic un 4,5.
La qualificació final correspon a la suma dels apartats anteriors sempre que totes les notes siguin superiors als mínims establerts.

L'estudiant que no assisteixi al 30% de les sessions de seminari, es considerarà No avaluable.
 
Qualsevol actitud o comportament inadequat restarà 0,5 punts/vegada detectat de la NOTA FINAL (ús del mòbil, menjar o beure, comentaris inadequats…)

No es tolerarà cap falta de respecte a les companyes, als companys o als professors i a les professores. Tampoc es tolerarà actituds homòfobes, sexistes o racistes. Qualsevol estudiant en què es detecti alguna de les actituds anteriorment descrites, se li qualificarà amb suspès a l'assignatura sense possibilitat de presentar-se a la prova de recuperació.

Qualsevol plagi o falta d'honestedat de l'estudiant serà qualificat amb suspès de l'assignatura sense possibilitat de sense possibilitat de presentar-se a la prova de recuperació.

Examen de recuperació:

Per accedir a la prova de recuperació, l'alumne ha d'haver-se presentat a l'examen de l'assignatura.

Tindran accés a la prova de recuperació aquells/aquelles estudiants que no aprovin l'examen teòric, que hagin assistit, com a mínim al 75% de les sessions del seminari i que tinguin una avaluació positiva de l'avaluació individual i l'avaluació pràctica de l'assignatura.

No es permetrà assistir a l'examen derecuperació par "apujar nota".

Qualificacions
Segons l'acord 4.4 de la Junta de Govern 17/11/2010 del reglament d'avaluació, les qualificacions seran:
suspens: de 0a 4.9
aprovat: 5.0 a 6.9
Notable: de 7.0 a 8.9
Excel·lent: 9.0 a 10
Per tal d'optar a la matrícula d'honor cal estar entre les tres millors notes finals del grup sinó que a més a més s'ha de justificar documentalment l'assistència a jornades d'estudiants d'infermeria, jornades d'infermeria on es permeti l'assistència als estudiants del Grau en Infermeria conferències etc.

Bibliografia

  • CIBANAL L. ARCE MC. CARBALLAL MC. Técnicas de comunicación y Relación de Ayuda en Ciencias de la Salud. Madrid: Elsevier España S.A;2014
  • DAVIS F. La Comunicación No Verbal. Madrid: Ed. Alianza Editorial:1998
  • LEYVA MORAL,J. Sentir-Crear-Cuidar. Relatos reales sobre VIH que promueven la empatía. Barcelona: Universidad Autónoma de Barcelona; 2023
  • MOLINUEVO B. La Comunicación NO verbal en la Relación Médico- Paciente. Barcelona: Aresta; 2017
  • NAVARRO O, IBAÑEZ V. Enfermeras Invisibles, Inventoras, Invencibles, Increibles. Barcelona:Penguin Random House Grupo Editorial S.A.U.; 2021
  • PEASE A. El Lenguaje del Cuerpo. Barcelona: Ed. Paidós; 2006
  • PEITICHINIS J.A. La Comunicación entre el Personal Sanitario y los Pacientes. Ciencias de la Enfermería, Ed. Alhambra; 1982
  • PEPLAU H. Relaciones interpersonales en Enfermería. Barcelona: Salvat; 1999
  • TAZON ANSOLA MP i Col. Relación y Comunicación. Madrid: Obra Enfermería 21. Difusión Avances de Enfermería. (DAE S.L.); 2009
  • WATZLAWICK P. Teoría de la Comunicación Humana. Barcelona : Biblioteca de Psicologia, 100 Ed. Herder; 1989
  • Recursos online par a l' aprenentatge  de l' Excel:

            https://support.microsoft.com/es-es/office/aprendizaje-de-excel-para-windows-9bc05390-e94c-46af-a5b3-d7c22f6990bb

            https://excelyvba.com/curso-de-excel-avanzado/#Eliminar_duplicados"


Programari

  

 No és necessari un programari específic


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PLAB) Pràctiques de laboratori 101 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 102 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 103 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 104 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 105 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 106 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 107 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 108 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 109 Català primer quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 110 Català primer quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 111 Català primer quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 112 Català primer quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 101 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 102 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 103 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 104 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 105 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 106 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 107 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 108 Català primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 109 Català primer quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 110 Espanyol primer quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 111 Espanyol primer quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 112 Espanyol primer quadrimestre tarda
(TE) Teoria 101 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 102 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 103 Espanyol primer quadrimestre tarda