Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500891 Infermeria | FB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha establerts prerequisits, tot i que per cursar aquesta assignatura és molt recomanable haver cursat i tenir una avaluació positiva a l'assignatura de primer curs Comunicació i TIC's.
V. Henderson (1971) va dir que la comunicació és una obligació que té l'ésser humà d'intercanvi amb els seus semblants, per tant una de les necessitats bàsiques de les persones és establir una comunicació eficaç
que els ajudi a relacionar-se i assolir un bon creixement personal.
De tots és sabut, que en la comunicació hi rauen moltes fonts potencials de friccions i problemes. És en aquest sentit que el programa de Comunicació Terapèutica (6 ECTS), té com a objectiu fomentar l'ús de les
habilitats adequades per aconseguir una comunicació efectiva amb la persona objecte de l'atenció infermera per a cada situació i/o problema.
Una comunicació efectiva amb el pacient, mitjançant les relacions interpersonals, és considerada com l'habilitat clínica fonamental que caracteritza la competència infermera i, alhora, proporciona al professional
una de les satisfaccions més importants.
Desenvolupar una comunicació efectiva és un procés altament complex. Exigeix adquirir coneixements i aprofundir sobre aspectes específics de la comunicació, això permet assolir capacitació i competència de la
professió, tant "del saber", com del "saber fer" i del "saber estar".
L'objectiu de l'assignatura és donar a l'estudiant els elements teòrics i pràctics que l'ajudin a oferir una atenció integral, individualitzada i de qualitat, mitjançant el coneixement i la valoració de tots els aspectes psicosocials que influeixen en les necessitats de la persona, família i comunitat.
Revisió de conceptes: Comunicació. L'empatia. L'assertivitat. L'escolta activa. El feed-back
1- La Relació d'Ajuda: Definició. Models de relació d'ajuda: Rogers, Peplau, Orlando i Riopelle. Diferència entre relació d'ajuda i relació social. Fases de la relació d'ajuda formal: descripció, objectius, actituds de la persona atesa i actituds del professional.
2- L'Entrevista: Definició. Tipus d'entrevistes. Variables de l'entrevista: el context, característiques de la persona atesa i característiques de la infermera. Objectiu de l'entrevista. L'entrevista: durada, lloc i habilitats de l'entrevistador. Les preguntes: tipus, nombre, ordre, formulació. Aspectes que influeixen a l'entrevista. Fases.
3- L'Entrevista Motivacional: Definició. El model informatiu i el model motivacional. Factors que influeixen en el canvi. Model de Prochasca i DiClemente: fases i eines de la infermera.
4- El Treball en Equip: Definició. Diferència entre grupi equip. Objectiu de treballar en equip. Composició de l'equip. Rols dins l'equip. Fases del treball en equip. La reunió de l'equip: fases i organització.
5- Malaltia i Diversitat Cultural: Definició de cultura, etnocentrisme, relativisme cultural, transculturalitat i multiculturalitat. La infermeria Transcultural (M. Leininger). Factors que ha de tenir en compte la infermera.
Factors a tenir en compte en la cura de les persones de les religions més prevalents.
6- Com Donar les Males Notícies: Definició. Causes d'incomoditat del professional. Pors habituals davant la malaltia terminal. Protocol de sis passos per donar una mala notícia. Reaccions de les persones davant les males notícies: conductes adaptatives i conductes desadaptatives.
7- El Procés de Dol: Definició. Tipus de pèrdues. Reaccions davant la pèrdua. Fases del procés de dol segons Kübler Ross. La conspiració del silenci.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
SEMINARIS ESPECIALITZATS (SESP) | 32,5 | 1,3 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 |
TEORIA (TE) | 17 | 0,68 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 |
Tipus: Supervisades | |||
TUTORIES | 2 | 0,08 | |
Tipus: Autònomes | |||
CERCA BIBLIOGRÀFICA | 5 | 0,2 | 12 |
ELABORACIÓ DE TREBALLS | 10 | 0,4 | 11 |
ESTUDI PERSONAL | 71 | 2,84 | 1, 3, 4, 6, 7, 8, 9 |
LECTURA D'ARTICLES/INFORMES D'INTERÈS | 5 | 0,2 | 3, 8, 12 |
La tipologia docent que s'emprarà és mixta.
Es farà sessions teòriques on es tractaran els continguts de l'assignatura.
Es realitzarà seminaris en grups de com a màxim 25 estudiants on, fonamentalment, es faran exercicis (simulacions, lectura de textos, visionat de vídeos etc.) que es relacionaran amb el contingut teòric de l'assignatura.
La distribució d'hores de teoria i seminaris per tema es mostra al quadre següent:
Temes a treballar |
Hores de teoria |
Hores de seminaris |
La relació d’ajuda |
4 |
4,5 |
L’entrevista (clínica i motivacional) |
5 |
4 |
Com donar les males notícies i el procés de dol |
4 |
4 |
El treball en equip |
2 |
2 |
Malaltia i diversitat cultural |
2 |
2 |
Tanmateix, es farà 4 sessions de seminaris de simulació, en què els estudiants, en grup treballaran diferents situacions/problema relacionats amb el tema a treballar. La durada d'aquestes sessions és de quatre hores.
Els temes a treballar en aquestes sessions són:
- La relació d'ajuda
- L'entrevista
- El treball en equip
- Com donar les males notícies i el procés de dol
Es demanarà els estudiants que facin una avaluació per parells i per escrit
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i participació activa en classes i seminaris | 25% | 3 | 0,12 | 2, 10, 11, 12, 13 |
Avaluació de tipus pràctic: avaluació objectiva i estructurada | 35% | 3,5 | 0,14 | 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 |
Avaluació escrita mitjançant proves objectives | 40% | 1 | 0,04 | 1, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 13 |
Aquesta assignatura no preveu el sistema d'avaluació única
L'avaluació es compon de:
Avaluació de tipus pràctic: avaluació objectiva i estructurada (35% nota). És necessari tenir una nota mínima de 5,0 en aquest apartat per poder promitjar amb la resta d'apartats que componen l'avaluació:
S'avaluarà mitjançant les 4 simulacions en els que participa l'estudiant i que es duran a terme en finalitzar les sessions referents als temes del que s'avaluen. La seva realització és obligatòria i es puntuarà amb un 0 la no assistència de l'estudiant a la sessió de simulació.
Els aspectes a avaluar varien en funció del tema a tractar. L'alumne disposarà de la situació a treballar i la graella d'avaluació que farà servir el professor, al Moodel de l'assignatura amb anel·lació suficient.
Posteriorment a la realització de la prova, el professor donarà feed-back al grup d'estudiants dels aspectes observats a la simulació.
Assistència i participació activa en classes i seminaris (25%)És necessari tenir una nota mínima de 5,0 en aquest apartat per poder promitjar amb la resta d'apartats que componen l'avaluació:
Es tracta d'una avaluació continuada al llarg de tots els seminaris de l'assignatura.
El professor donarà una nota individual als estudiants en funció dels següents criteris:
- L'assistència a les sessions i el compliment de l'horari.
- Participació: Fonamentalment, la participació en les activitats que es fan als seminaris encara que també es tindrà en compte l'escolta activa i l'assertivitat de l'estudiant.
- Nivell d'aproximació a l'avaluació del professor en l'avaluació per parells que es fa a l'avaluació teòrica aplicada.
Avaluació escrita mitjançant proves objectives (40%) És necessari tenir una nota mínima de 5,0 en aquest apartat per poder promitjar amb la resta d'apartats que componen l'avaluació:
Es farà un examen de coneixements en finalitzar l'assignatura. Per tal de preparar-lo correctament cal consultar la bibliografia recomanada.
L'assistència als seminaris és obligatòria.
Qualsevol actitud o comportament inadequat restarà 0,5 punts/vegada detectat de la NOTA FINAL (ús del mòbil, menjar o beure, comentaris inadequats,…)
No es tolerarà cap falta de respecte a les companyes, als companys o a les professores/els professors. Tampoc es toleraran actituds homòfobes, sexistes o racistes. Qualsevol estudiant en què es detectin alguna de les actituds anteriorment descrites, se'l qualificarà de suspès a l'assignatura i no tindrà accés a la prova de recuperació.
Qualsevol indici de plagi o deshonestedat suposarà el suspès de l'assignatura i no tindrà accés a la prova de recuperació.
Es considerarà "no avaluable" els estudiants que no assisteixin al 30% de les sessions de seminari.
Recuperació: Els estudiants que no hagin superat l'assignatura per mitjà de l'avaluació continuada i que:
- Hagin assistit com a mínim al 75% de les sessions de seminari
- Que tinguin una avaluació positiva a l'assistència i participació activa en classes i seminaris
- Que tinguin una avaluació positiva a l'Avaluació de tipus pràctic
- Hagi realitzat totes les proves avaluatives
Es podran presentar a una prova final de recuperació.
No s'acceptarà que cap estudiant es presenti a aquesta prova per "apujar nota"
Qualificacions:
Segons l'acord 4.4 del Consell de Govern 17/11/2010 de la normativa d'avaluació, les qualificacions seran:
Suspens: de 0 a 4,9
Aprovat: de 5,0 a 6,9
Notable: de 7,0 a 8,9
Excel·lent: de 9,0 a 10
Només s'assignarà matrícula d'honor a aquells estudiants que, estant entre les tres millors notes del grup i estant dins del rang de nota entre 9 i 10, acreditin la realització d'altres activitats com ara l'assistènciaa jornades d'estudiants, jornades d'infermeria en què puguin assistir els estudiants d'infermeria, conferències etc.
Borrell F. Manual de entrevista clínica. Barcelona: Doyma; 1994
Buckman R. Com donar les males notícies. Una guia per a professionals de la salut. Barcelona: EUMO Editorial; 1998
Cibanal L, Arce MC, Carballal MC. Técnicas de comunicación y Relación de Ayuda en Ciencias de la Salud. Madrid: Elsevier España S.A; 2014
Chalifour J. La Relación de Ayuda en Cuidados de Enfermeria. Una perspectiva Holística y Humanista. Barcelona: S.G. Editores S.A; 1994
Henderson V. Principios basicos de los cuidados de enfermeria. Ginebra: Consejo Internacional de Enfermeria (CIE); 1971
LEYVA MORAL,J. Sentir-Crear-Cuidar. Relatos reales sobre VIH que promueven la empatía. Barcelona: Universidad Autónoma de Barcelona; 2023
Madrid Soriano J. Los procesos de la relación de ayuda. Bilbao: Desclée de Brouwer S.A.; 2005
Peplau H. Relaciones interpersonales en Enfermería. Barcelona: Salvat; 1990
Riopelle L., Grondin L., Phaneuf M. Cuidados de enfermería. Un proceso centrado en las necesidades de la persona.Madrid: McGraw-Hill-Interamericana; 1993
Surdo E. La magia de trabajar en equipo. Madrid:S&A Cierzo; 1997.
Tazón Ansola MP i Col. Relación y Comunicación.Madrid: Obra Enfermería 21. Difusión Avances de Enfermería. (DAE S.L.); 2009
Vallverde Gefaell C. Comunicación Terapéutica en Enfermería. Madrid:Difusión Avances de Enfermería. (DAE); 2007
No és necessari cap programari específic a l'assignatura
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(SEM) Seminaris | 101 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 102 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 103 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 104 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 105 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 106 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 107 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 108 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 109 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 110 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 101 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 102 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 103 | Espanyol | segon quadrimestre | tarda |