Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500798 Educació Primària | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Les persones que vulguin matricular-se d'aquesta assignatura han d'acreditar un nivell d'estudis musicals corresponents a l'entrada a Grau Professional. En cas de no haver seguit estudis musicals reglats, es farà una prova.
Queden exempts d'aquesta prova aquells estudiants que l'hagin realitzat anteriorment.
Es recomana haver cursat Didàctica de la música I.
1. Les programacions didàctiques
1.1 Fonamentació de la didàctica de la música
1.2 Marc curricular i components de la programació
1.3 Models de programació en l'àrea d'educació musical
2. Planificació de la música a l’escola
2.1 La música i la diversitat de projectes educatius
2.2 Bases didàctiques i estratègies d’integració: del diàleg entre disciplines a la música com a eix
2.3 Referents i recursos bàsics
3. Pràctiques musicals innovadores
3.1 Música escolar en un entorn digital
3.2 Fent música en una escola inclusiva
3.3 L’educació musical des de la perspectiva de gènere
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Presencials amb tot el grup | 45 | 1,8 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 11, 12, 13, 14 |
Tipus: Supervisades | |||
Activitats tutoritzades | 30 | 1,2 | 2, 6, 7, 13, 14 |
Tipus: Autònomes | |||
Activitats autònomes | 75 | 3 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 11, 12, 13, 14 |
Les classes són presencials i requereixen la participació activa de l'alumnat en els debats que es generin, en l'elaboració de reflexions a l'entorn de temàtiques diverses, i en la realització d'activitats pràctiques i de simulacions de situacions d'ensenyament-aprenentatge de la música.
Les intervencions del/de la professor/a consistiran en algunes exposicions però, en gran mesura, en conduir la reflexió de l'alumnat des de l'anàlisi de les qüestions pràctiques a l'establiment de criteris i bases pedagògiques fonamentals en educació musical.
Al llarg de l’assignatura es fomentarà la relació entre el que es parla dins de l’aula de la Facultat i el que està passant a les aules de les escoles, a través de la veu de l’especialista de música o de visites i/o intervencions en determinats centres.
Alguns treballs de grup s'iniciaran o es desenvoluparan durant les sessions de classe, sota la supervisió del/de la professor/a.
La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitats individuals relacionades amb la prova final de la menció | 30 | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 14 |
Participació i activitats individuals a classe | 20 | 0 | 0 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 11, 14 |
Portafoli individual | 30 | 0 | 0 | 2, 3, 4, 11, 12, 13 |
Treball en grup a partir de lectures o conferències | 20 | 0 | 0 | 2, 3, 4, 9, 11, 12, 13 |
Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.
L'assistència a classe és bàsica per poder seguir el desenvolupament de l'assignatura. També són claus i es tindran en compte altres aspectes lligats a la responsabilitat i la implicació (puntualitat, grau de formalitat, participació). En els debats es valorarà el grau de participació i el nivell de reflexió de les aportacions. L'actitud i participació activa durant el procés d'ensenyament i aprenentatge són fonamentals.
Per altra banda, es valorarà específicament que l’estudiant sigui un bon model musical (cantant, tocant instruments, ballant, dirigint, escoltant música), amb una bona expressivitat i musicalitat, i transmetent el gust i la cura pel resultat musical.
El perfil didàctico-musical s’ha de recolzar en unes característiques en realitzar activitats d’aula que resulten bàsiques per a exercir de mestre:
responsabilitat en la planificació i preparació prèvia del que es necessita
capacitat comunicativa, basat en un domini del llenguatge verbal, però també del no verbal (postura corporal, expressió facial, etc.) i dels suports, si és el cas
capacitat degestionar el grup, estant atent a la diversitat existent i conduint les activitats amb assertivitat i empatia
Atenció al que succeeix durant les activitats i flexibilitat per adaptar-s'hi, tot controlant el temps de què es disposa.
Reflexió i mirada crítica envers la pràctica educativa duta a terme.
Per poder superar l'assignatura s'haurà d'haver aprovat cada un dels apartats.
La no entrega d'una part significativa de les tasques (40% o superior) significarà No Avaluable. En canvi, la no entrega d'una tasca puntual quedarà avaluat amb un 0.
Dates de lliurament i re-avaluació de les principals tasques i exàmens:
1. Treball sobre lectures o conferències. Entrega de la 1a part: abans de Setmana Santa. Re-avaluació: Després de l’intensiu de pràctiques.
2. Disseny i presentació de l'activitat conjunta de la menció. Entrega del disseny: a l'inici de l'intensiu del pràcticum V. Presentació-exposició: Darrera setmana de classes. Re-avaluació: només és possible reavaluar la part de disseny i sempre abans de la data de presentació.
3. Lliurament d’un portafoli. Data: el dimecres següent a acabar les classes. Re-avaluació: primera setmana de juliol.
Només es podran re-avaluar aquelles tasques que s'hagin entregat i suspès amb almenys un 3, i només poden aspirar a quedar aprovades amb un 5 (si no s'especifica el contrari).
Per aprovar aquesta assignatura, cal que l'estudiant mostri, en les activitats que se li proposin, una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent.
Pels aspectes genèrics, l'avaluació es regirà d'acord amb els documents que consten a: https://www.uab.cat/web/estudiar/guia-per-al-personal-academic-i-investigador/docencia-1345859074369.html
D'acord a la normativa UAB, el plagi o còpia d'algun treball així com l'ús no autoritzat de sistemes d'IA es penalitzarà amb un 0 com a nota d'aquest treball, perdent la possibilitat de recuperar-lo, tant si és un treball individual com en grup (en aquest cas, tots els membres del grup tindran un 0). Si durant la realització d'un treball individual a classe, el professor considera que un alumne està intentant copiar o se li descobreix algun tipus de document o dispositiu no autoritzat pel professorat, es qualificarà el mateix amb un 0, sense opció de recuperació.
Alcázar, A. (2008). Pedagogía de la creación musical: fundamentos, aportaciones. A Ministerio de Educación, Política Social y Deporte (ed.) La competencia artística: creatividad y apreciación crítica (pp. 25-42). MEPSyD.
Alsina, M. i Farrés, I. (2021). ¿ Jugar o aprender? El aprendizaje lúdico en la formación musical del maestro. Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical, 18, 83-96.
Anderson, W. M. i Campbell, P. S. (Eds.) (2011). Multicultural perspectives in music education (Vol. 3). Rowman & Littlefield Education / MENC.
Andreu, M. i Godall, P. (2012). La importancia de la educación artística en la enseñanza obligatoria: la adquisición de las competencias básicas de Primaria en un centro integrado de música. Revista de Educación, 357, 179-202.
Aróstegui, J.L., Rusinek, G. i Fernández-Jiménez, A. (2021). Escuelas musicales. Buenas prácticas docentes en centros de Primaria y Secundaria que educan a través de la música. Octaedro.
Baker, D. i Green, L. (2016). Perceptions of schooling, pedagogy and notation in the lives of visually-impaired musicians. Research Studies in Music Education, 38(2), 193-219.
Barrett, M. S. (2011). A cultural psychology of music education. Oxford University Press
Berbel, N. i Díaz, M. (2014). Educación formal y no formal. Un punto de encuentro en educación musical. Aula Abierta, 42(1), 47-52.
Berkley, R. (2004). Teaching composing as creative problem solving: conceptualising composing pedagogy. British Journal of Music Education, 21 (3), 239-263.
Blacking, J. (1994). Fins a quin punt l’homeés músic? Eumo. (Obra original publicada el 1973).
Bonal, E. (2019). Per què la música i arts en el temps són facilitadors de processos d’inclusió? Disponible (23/09/2019) a: http://xarxanet.org/opinio/que-la-musica-i-arts-en-el-temps-son-facilitadors-de-processos-dinclusio
Bordons, G. i Casals, A. (2012). Poesia, música i escola: un triangle sonor. Temps d’Educació, 42, 11-30.
Bresler, L. (1995). The subservient, co-equal, affective, and social integration styles and their implications for the arts. Arts education policy review, 96(5), 31-37.
Burnard, P. (2016). Rethinking ‘musical creativity’and the notion of multiple creativities in music. A O. Òdena (ed.), Musical creativity: Insights from music education research (pp. 27-50). Routledge.
Campbell, P.S. (2016). World music pedagogy: Where music meets culture in classroom practice. A C.R. Abril i B.M. Gault (eds), Teaching general music: Approaches, issues and viewpoints (pp.89-111). Oxford University Press.
Carrera, M. (2019). The challenge of transforming the music class into an inclusive class. Cornucopia, 5, 73-76.
Carrillo, C. i Vilar, M. (2014). El perfil professional del profesorado de música: una propuesta de las competencias deseables en Ed. Primaria y Ed. Secundaria. Revista electrónica de LEEME (Lista Electrónica Europea de Música en la Educación), 33, 1-26. http://musica.rediris.es/leeme/
Casals, A. (2009). La cançó amb text improvisat: Disseny i experimentació d'una proposta interdisciplinària per a Primària. [Tesi doctoral, Universitat Autònoma de Barcelona]. https://www.tdx.cat/handle/10803/4659
Casals, A. (2017). La música como práctica social y vivencia cultural. A: C. Gluschankof i J. Pérez-Moreno (eds.), La música en Educación Infantil. Investigación y práctica(pp. 17-30). Dairea.
Casals, A. i Alsina, M. (coord) (2021). DaCaTrà! Propostes escolars al coltant de cançons i danses tradicionals. https://sites.google.com/view/dacatra/inici
Casals, A., Carrillo, C., Valls, A., Vilar, M. i Ferrer, R. (2014). La concreción de un enfoque didáctico para la educación musical en Primaria. A E. Pérez i A. Álamo (eds.), Enseñar y aprender música. Modelo tradicional, online y semipresencial (pp. 586-594). Enclave Creativa.
Casals, A., Fernández-Barros, A., Buj, M. i Casals-Balaguer, M. (en premsa). Claus de l’educació musical a Catalunya: mirades des de la recerca. Graó.
Casals, A. i Prat, M. (2016). European Music Portfolio: Sounding Ways into Mathematics – dossier de suport per als mestres. [Material de suport dels cursos de formació del projecte EMP-M]. http://maths.emportfolio.eu/index.php/project-documents-resources/emp-mdeliverables
Cela, J. i Domènech, J. (2015). Quines competències professionals ha de tenir un mestre avui? Revista Catalana de Pedagogia, 9: 62-72. https://www.raco.cat/index.php/RevistaPedagogia/
Cremades,R. (coord.) (2017). Didáctica de la educación musical en primaria. Ediciones Paraninfo.
Cslovjecsek, M. i Zulauf, M. (eds.) (2018). Integrated Music Education. Challenges for Teaching and Teacher Training. Peter Lang.
Delalande, F. (1995). La música es un juego de niños. Ricordi. (Obra original publicada el 1984).
De Lorenzo, L. C. (1989). A field study of sixth-grade students' creative music problemsolving processes. Journal of Research in Music Education, 37(3), 188-200.
Departament d’Ensenyament. Decret 119/2015, de 23de juny, d’ordenació dels ensenyaments de l’educació primària. Diari oficial de la Generalitat de Catalunya, 26 de juny de 2015, núm. 6900.
Departament d’Ensenyament. Decret 150/2017, de 17 d'octubre de l'atenció educativa a l'alumnat en el marc d'un sistema educatiu inclusiu. Diari oficial de la Generalitat de Catalunya, 19 d’octubre de 2017, núm. 7477.
Departament d’Ensenyament. Ordre ENS/164/2016, de 14 de juny, per la qual es determinen el procediment i els documents i requisits formals del procés d'avaluació en l'educació primària. Diari oficial de la Generalitat de Catalunya, 23 de juny de 2016, núm. 7148.
Elliot, D.J. (ed.). (2009). Praxial music education: Reflections and dialogues. Oxford University Press.
Figueres, J. (2016). La dansa a l’escola. El mestratge de Joan Serra. Associació de Mestres Rosa Sensat.
Garcia, J. (2016). Una nova mirada educativa a la meva escola. Projecte d’investigació DUODA. https://core.ac.uk/download/pdf/83829915.pdf
Garcia, M. (2016). Capta sons: creació d'un espai musical d'aprenentatge. TFG Educació Infantil, Blanquerna-URL. https://www.recercat.cat/handle/2072/377576
Gaztambide, R.A. (2014). ‘Musiqueando’ en la Ciudad: Re-Conceptualizando la Educación Musical Urbana como Práctica Cultural. Revista Internacional de Educación Musical, 2, 48-63. (Obra original publicada el 2011).
Giráldez, A. (coord.) (2015). De los ordenadores a los dipositivos móviles: Propuestas de creación musical y audiovisual. Graó.
González-Martín, C. (2013). Músiques del món i projectes de treball. Anàlisi d'una pràctica didàctica innovadora a l'escola. [Tesi doctoral, Universitat Autònoma de Barcelona]. https://www.tdx.cat/handle/10803/129291
González-Martín, C. i Valls, A. (2018). Los proyectos de trabajo en el área de música: una metodología de enseñanza-aprendizaje para afrontar los retos de la sociedad del siglo XXI. Revista Electrónica Complutense De Investigación En Educación Musical - RECIEM, 15, 39-60. https://doi.org/10.5209/RECIEM.56849
Green, L. (1997). Music, gender, education. Cambridge University Press.
Green, L. (2002). How popular musicians learn: A way ahead for music education. Ashgate.
Hargreaves, D.J., Marshall, N.A. i North, A.C. (2003). Music education in the twenty-first century: A psychological perspective. British Journal of Music Education, 20(2), 147-163.
Hodges, D. A. i Gruhn, W. (2018). Implications of neurosciences and brain research for music teaching and learning. A G.E. McPherson i G.F. Welch (eds.), Music and Music Education in People’s Lives: An Oxford Handbook of Music Education, v.1 (pp. 206-225). Oxford University Press.
Llevadot, M. i Pagès, A. (2018). La integració de l’art en educació (Arts Integration): el paper del lideratge creatiu-artístic en els projectes col·laboratius. Temps d'educació, 54, 255-269.
Maideu, J. (1997). Música, societat i educació. Amalgama.
Malagarriga, T., Gómez, I. i Viladot, L. (2009). Bases de la proposta. A T. Malagarriga, iM. Martínez (eds.), Tot es pot expressar amb música (pp. 15-75). DINSIC.
Malagarriga, T. i Valls, A. (2003). La audición musical en la Educación Infantil: propuestas didácticas. CEAC.
Masdéu, E. (2017). La revolució digital a les aules de música. Pagès editors.
Miralpeix, A. (2018). Calaix de músic 3.0. Centre de recursos virtu@al per a l’educació music@l. https://sites.google.com/a/blanquerna.url.edu/calaix-de-music
Moncada, M. i Casals, A. (2020). La música a l'escola: aproximació a l'educació musical actual a l'àrea metropolitana. UTE Teaching & Technology (Universitas Tarraconensis), 3, 7-21.
Nettl, B. (2010). Music education and ethnomusicology: a (usually) harmonious relationship. Min-Ad: Israel Studies in Musicology Online, 8(1), 1-9.
Orts, M. (2011). Plantejaments didàctics. A L'aprenentatge basat en problemes (ABP): De la teoria a la pràctica: una experiència amb un grup nombrós d'estudiants (pp. 33-52). Graó.
Palou, M., Casals, A., i Prat, M. (2016), ¡Dancemos la geometría!. UNO-Revista de Didáctica de las Matemáticas, 73, 53-59.
Raventós, P. (2020). La introducció dels ambients d’aprenentatge a les escoles públiques. Estudi de cas. Comunicació educativa, 31, 21-31. https://revistes.urv.cat/index.php/comeduc/article/view/2890/2898
Russell-Bowie, D. (2009). Syntegration or disintegration? Models of integrating the arts acrossthe primary curriculum. International Journal of Education & the Arts, 10(28), 1-23.
Sambola, A.M. i Casals, A. (2020). Qui decideix sobre la música a l’escola? Investigant l’equilibrientre perfils professionals i projectes escolars. Temps d’Educació, 58, 137-158.
Sánchez-Ariño, S., Cañabate, D., Calbó, M. i Viscarro, T. (2014). Música, movimiento y danza: un enfoque integrador para la formación inicial del profesorado. Educatio Siglo XXI, 32, 145-158.
Sanmartí, N. (2019). Avaluar la competencia, avaluar per ser més competent. A Ll. Ballester (dir.), Anuari de l’educació a les Illes Balears 2019 (pp. 16-27). Palma de Mallorca: Fundació Guillem Cifre de Colonya / Universitat de les Illes Balears. https://diari.uib.es/digitalAssets/581/581004_anuari-educacio.pdf#page=17
Schafer, R.M. (1976). Creative music education: A handbook for the modern music teacher. Schirmer Books.
Serratosa, S. (2019). Método SSM: la percusión corporal como recurso pedagógico. A I.Nieto i S.Prados (eds), Experiencias para nuevos espacios de aprendizaje en educación musical (pp. 239-244). Procompal Publicaciones.
Small, C. (1989). Música. Sociedad. Educación. Alianza Editorial. (Obra original publicada el 1980).
Suesa, S., i Sánchez, S. (2010). La música i la dansa per millorar les competències bàsiques. Comunicació Educativa: revista d’ensenyament de les comarques meridionals de Catalunya, 23, 45-50.
Tobias, E. S., Campbell, M.R., i Greco, P. (2015), Bringing Curriculum to Life: Enacting Project-Based Learning in Music Programs. Music Educators Journal, 102(2), 39–47.
Torrents, J., i Bordons, G. (2016). Música i poesia: cap a un corpus que explori relacions noves. Articles: Revista de didàcticade la llengua i de la literatura, 70, 51-56.
Trujillo, F. (2012). Enseñanza basada en proyectos: una propuesta eficaz para el aprendizaje y el desarrollo de las competencias básicas. Eufonía. Didáctica de la Música, 55, 7-15. Disponible a: https://fernandotrujillo.es/wpcontent/uploads/2012/09/articulo_Eufonia_final.pdf
Ufartes, G. (2016). L'IPAD a l'àrea de música disseny, aplicació i anàlisi d'una proposta didàctica a l'educació primària. Tesi doctoral, Universitat Autònoma de Barcelona. http://hdl.handle.net/10803/367461
Valls, A. i Calmell, C. (2010). La música contemporània catalana a l’escola. DINSIC.
Viladot, L. i Casals, A. (2018). Ryming the Rhythm and Measuring the Metre: Pooling Music and Language in the Classroom. CLIL. Journal of Innovation and Research in Plurilingual and Pluricultural Education, 1(1), 37-43.
Viladot, L. i Cslovjecsek, M. (2014). Do you speak... music? Facing the challenges of training teachers on integration. Hellenic Journal of Music, Education and Culture, 5(1). http://hejmec.eu/journal/index.php/HeJMEC/article/view/52
Vilar, M. (2004). Acercade la educación musical. Revista electrónica de LEEME, 13, 1-23. https://ojs.uv.es/index.php/LEEME
Zaragozá (2012). El Tàndem Esmuc-Escola Poblenou. La pràctica d’un projecte educatiu singular i innovador. L’esmucdigital, 11. http://www.esmuc.cat/esmuc_digital/Esmuc-digital/Revistes
Apps musicals:
També s'explora altre programari segons les necessitats.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TE) Teoria | 90 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |