Introducció a l'Economia Turística
Codi: 104950
Crèdits: 6
2024/2025
Titulació |
Tipus |
Curs |
2500894 Turisme |
FB |
1 |
Idiomes dels grups
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Prerequisits
No existeixen
Objectius
Aquesta assignatura introdueix els conceptes de la teoria econòmica als alumnes del Grau en Turisme. Es tracta d’una assignatura de caràcter fonamental on els alumnes s’inicien en els conceptes bàsics que després hauran d’utilitzar a la resta d’assignatures de contingut econòmic. En concret l’assignatura descriu els elements essencials de la microeconomia des d’una perspectiva teòrica, analítica i pràctica. L’enfocament de l’assignatura és molt pràctic i es pretén que els continguts teòrics s’apliquin en forma d’exercicis, anàlisi de gràfics, així com d’altres activitats complementàries.
El desenvolupament d’aquesta assignatura conté els següents objectius formatius:
1. Demostrar que coneixen i comprenen els principis bàsics del turisme en totes les seves dimensions i àrees. Identificant els fonaments bàsics de la teoria econòmica des de la perspectiva microeconòmica.
2. Identificar i avaluar els elements del sistema turístic i la seva interacció amb l’entorn i el seu impacte. L’anàlisi de l’oferta i la demanda turística, el consumidor, l’empresa, el mercat, etc. Per últim, els impactes que l’activitat turística genera en el conjunt de l’economia, com poden ser les externalitats.
3. Avaluar la dimensió econòmica del turisme en diferents àmbits territorials i analitzar la interacció entre elles. Comprendre el comportament del mercat i la lògica de la “mà invisible” que el regula tant des d’una perspectiva estàtica com dinàmica. Aprofundir en els diferents conceptes però d’una manera gradual segons la presència d’assignatures concretes al llarg del Grau.
Competències
- Demostrar que coneix i comprèn els principis bàsics del turisme en totes les seves dimensions i àrees.
- Desenvolupar una capacitat d'aprenentatge autònom.
- Identificar i avaluar els elements del sistema turístic i la seva interacció amb l'entorn, així com el seu impacte.
- Manejar les tècniques de comunicació a tots els nivells.
- Prendre decisions en contextos d'incertesa i ser capaç d'avaluar i preveure les conseqüències d'aquestes decisions a curt, mitjà i llarg terminis.
- Treball en grup.
- Valorar la dimensió econòmica del turisme a diferents escales i analitzar la interrelació entre elles.
Resultats d'aprenentatge
- Descriure la demanda i l'oferta turístiques, els cicles i el creixement econòmic, així com les relacions econòmiques internacionals del sector.
- Desenvolupar una capacitat d'aprenentatge autònom.
- Determinar l'impacte econòmic generat pel turisme.
- Identificar la base teòrica i conceptual de l'anàlisi econòmica turística, tant des del vessant microeconòmic com des del macroeconòmic.
- Manejar les tècniques de comunicació a tots els nivells.
- Prendre decisions en contextos d'incertesa i ser capaç d'avaluar i preveure les conseqüències d'aquestes decisions a curt, mitjà i llarg terminis.
- Relacionar la dimensió econòmica del turisme a través de l'anàlisi de la demanda i l'oferta turístiques i dels mercats i els cicles econòmics, entre altres elements.
- Treball en grup.
Continguts
TEMA I: INTRODUCCIÓ A L’ECONOMIA
1.1. Escassetat i elecció: l’economia com a ciència
1.2. La Frontera de Possibilitats de Producció
1.3. Cost d’oportunitat i aplicacions
TEMA II: L’OFERTA I LA DEMANDA TURÍSTICA
2.1. El flux circular de la renda
2.2. Sistemes econòmics: el mercat
2.3. Anàlisi i determinants de la demanda
2.4. Anàlisi i determinants de l’oferta
TEMA III: EQUILIBRI DE MERCAT, ELASTICITATS I REGULACIÓ PÚBLICA
3.1. Equilibri de mercat i variacions
3.2. Elasticitats de la demanda i l’oferta
3.3. Regulació pública: preus màxims, mínims, impostos i subvencions
TEMA IV: LA TEORIA DEL CONSUMIDOR
4.1. La racionalitat del consumidor
4.2. Restricció pressupostària
4.3. Preferències i maximització de la utilitat
4.4. Efecte substitució i efecte renda en l’elecció òptima
TEMA V: LA TEORIA DE L’EMPRESA: PRODUCCIÓ I COSTOS
5.1. La funció de producció a curt termini
5.2. La funció de costos a curt termini
5.3. La producció a llarg termini i els rendiments a escala
5.4. Els costos a llarg termini
5.5. Maximització de beneficis de l’empresa
TEMA VI: ANÀLISI DE MERCATS ESPECÍFICS: COMPETÈNCIA PERFECTA I MONOPOLI.
6.1 Introducció: diferents possibilitats de mercat
6.2 Condicions i maximització de beneficis amb competència perfecta.
6.3 L’equilibri competitiu a curt termini i a llarg termini
6.4 El monopoli
6.5 Introducció a la teoria de jocs per situacions d’oligopoli
Activitats formatives i Metodologia
Títol |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus: Dirigides |
|
|
|
Classes Teòriques |
35
|
1,4 |
1, 3, 4, 7, 5
|
Estudi |
24
|
0,96 |
1, 3, 2, 4, 7, 5
|
Llengua d'ensenyament Anglès |
0
|
0 |
|
Resolució casos pràcics |
12
|
0,48 |
1, 3, 2, 4, 7
|
Tipus: Supervisades |
|
|
|
Treball en grup |
26
|
1,04 |
1, 3, 2, 4, 7, 6, 5, 8
|
Tutories |
22
|
0,88 |
2, 5
|
Tipus: Autònomes |
|
|
|
Estudi de casos |
12
|
0,48 |
1, 3, 2, 4, 7, 5, 8
|
Idioma d'instrucció: Castellà (Grau de Turisme) i Anglès (Grau de Turisme en Anglès).
L’assignatura funciona en base a tres metodologies d’ensenyament-aprenentatge:
a) Metodologia de la part teòrica de l’assignatura: Mitjançant classe magistral s’exposen els continguts dels temes de l’assignatura incloses al programa. Aquesta part es complementa amb exercicis de demostració fets a la pissarra.
b) Metodologia de la part pràctica de l’assignatura: Realització d’exercicis a classe, tant de manera individual com en grup, i exposició a classe de la resolució dels mateixos. També està previst fer exercicis de repàs fora de l’horari de classe.
c) Metodologia de la part no presencial de l’assignatura (Campus Virtual): La plataforma del Campus Virtual s’emprarà com a complement d’informació i mitjà de comunicació alternatiu a l’aula entre alumnes i professor. Al Campus Virtual hi haurà la fitxa de l’assignatura, els exercicis i material complementari de l’assignatura. A més s’elaborarà un treball no presencial sobre diferents temàtiques que relacionen l’economia amb el sector turístic. El treball elaborat per equips caldrà entregar-se en un document en paper per a la seva avaluació. També s’inclourà la preparació d’alguns textos d’economia aplicada a l’activitat turística que s’inclouran al procés d’avaluació.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Avaluació
Activitats d'avaluació continuada
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Examen 1 |
25% |
2
|
0,08 |
1, 3, 2, 4, 7
|
Examen 2 |
25% |
2
|
0,08 |
1, 3, 2, 4, 7
|
Exercicis Individuals |
20% |
4
|
0,16 |
1, 3, 4, 7, 6, 5
|
Participació a classe |
10% |
2
|
0,08 |
4, 7, 5
|
Pràctiques en equip |
20% |
9
|
0,36 |
1, 3, 2, 4, 7, 6, 5, 8
|
a) La realització i exposició-discussió d’exercicis individuals, presencials i “on-line” al llarg del curs, lliurats el mateix dia de classe o dins del termini fixat, que valdrà un 20% de la nota final.
b) La realització d’un treball no presencial, en equip, sobre la relació de l’economia i el turisme. Lliurar en la data establerta. Aquesta part valdrà un 20 % de la nota final.
c) La realització de dues proves individuals sobre el material teòric, els exercicis pràctics i sobre els temes preparats d’economia aplicada, a la part no presencial, que valdrà un 50% de la nota final. Cal una nota mitjana de les dues proves d’un mínim de 3,5 punts per fer mitjana amb els blocs a i b amb la condició que la nota mínima de qualsevol parcial ha de ser d’almenys 3 punts.
Per aprovar l’avaluació continuada cal una nota mitjana dels tres blocs (a,b,c) de 5 punts.
En cas de no passar l’avaluació continuada caldrà fer l’examen final de l’assignatura de tot el temari i aprovar amb una nota igual o superior a 5 punts. Per tenir access a la re-avaluació cal tenir una nota mínima d'avaluació continuada de 3,5.
d) El 10% restant correspon a la participació en classe. La participació ha de ser ACTIVA, amb preguntes, aclariments i participació en discusions.
Avaluació única:
MOLT IMPORTANT PER TENIR L'OPCIÓ DE PRESENTAR-SE A L'AVALUACIÓ ÚNICA S'HA DE CURSAR PETICIÓ A GESTIÓ ACADÈMICA
L'alumne que opti per l'avaluació única haurà de:
a) Contestar una llista d'exercicis que es publicarà oportunament al campus virtual
b) Lliurar una memòria individual exposant la relació entre elturisme i l'economia, cal seguir la guía publicada al campus virtual per aquest lliurament.
c) presentar-se a l'examen final.
Per superar el curs cal tenir una mitjana de 5 en totes les proves d'avaluació i no tenir menys de 3,5 en dos d'elles.
La recuperació de l’assignatura per avaluació única serà el mateix que el de la resta d’alumnat i per presentar-se a la re-avaluació serà necessari que aquest hagi obtingut com a mínim un 3,5 en el conjunt de les evidències de les que consti l’avaluació única
Bibliografia
KRUGMAN, P (2020): "Fonaments d'economia" Ed. Reverte
MANKIW, N. (2018): “Principios de economia”, Ed. Paraninfo
(aquestes dues primeres referències són intercanviables, l'estudiant pot preferir el que li sigui més còmode per estudiar)
BEGG, D. (2012): “Economía”. Ed. McGraw-Hill MOCHON, F. (2004): Economía y Turismo. Ed. McGraw-Hill
CASTEJÓN, M. Y PÉREZ, E. (2009): Introducción a la economía para turismo. Ed. Prentice Hall
FRANK, ROBERT H. (2004): Microeconomía y conducta. Ed. McGraw-Hill
TRIBE, J. (2013). The Economics of Recreation, Leisure and Tourism. Oxford, Ed. Elsevier (4th Edition)
REECE, W. (2009). The Economics of Tourism. Pearson
Bibliografia complementària:
BARBÉ, LLUÍS (1993). Curs d'introducció a l'economia (2a ed). Bellaterra: Publicacions de la UAB.
BLAIR, ROGER D., (1983): Microeconomía con aplicaciones a la empresa. Ed. McGraw-Hill.
FAYOS SOLÀ, E., (1991) “Competitividad y calidad en la nueva era del turismo”, Estudios Turísticos, nº 123, p. 5-10
FERNÁNDEZ FUSTER, R., (1989) Introducción a la teoría y técnica del turismo, Alianza Universidad Textos
HEILBRONER, ROBERT L, THUROW, LESTER C (1993). Introducció a l'economia (3ª ed). Barcelona: Empúries.
MARTÍNEZ ALIER, JOAN (1984). L'Ecologisme i l'economia: història d'unes relacions amagades. Barcelona: Ed. 62.
O.M.T. (1998) Introducción al turismo, Madrid.
PYNDICK, ROBERT S. AND DANIEL L. RUBINFELD, (1998): Microeconomía, Ed. McGraw-Hill.
ROBINSON, JOAN; EATWELL, JOHN (1973). An introduction to modern economics. London: McGraw-Hill.
STIGLITZ, JOSEPH E. (1998): Microeconomía, Ed.Barcelona Ariel.
VARIAN, HAL R. (1994): Microeconomía intermedia un enfoque moderno. Ed.Antoni Bosch.
Llista d'idiomes
Nom |
Grup |
Idioma |
Semestre |
Torn |
(TE) Teoria |
1 |
Anglès |
primer quadrimestre |
matí-mixt |
(TE) Teoria |
2 |
Anglès |
primer quadrimestre |
matí-mixt |