Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2503868 Comunicació de les Organitzacions | OB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Per cursar aquesta assignatura cal comprensió lectora (castellà i anglès), habilitats comunicatives i escrites en castellà i català, pròpies d'un primer curs d'estudis universitaris. Complementàriament, per a un millor aprofitament de la matèria, l' alumnat ha de tenir nocions bàsiques d'edició d'àudio i vídeo.
L'assignatura s'ubica dins de la matèria Creació, realització i gestió de continguts, impartida al primer i segon curs del grau.
Tal com es defineix al pla d'estudis, l'objectiu d'aquesta assignatura és introduir l'alumnat als fonaments físics de la imatge, de l'audiovisual i del medi sonor. Des del processament, fins a l'explicació dels diferents formats i estàndards. A més, s'exposaran les nocions bàsiques de les rutines de treball al plató de televisió, a una cabina de ràdio i a una sala d'edició de vídeo.
1. Tecnologia Audiovisual: Conceptes Bàsics
1.1 Concepte de Tècnica i Tecnologia
1.2 Tecnologies Audiovisuals
2. So: característiques físiques
2.1 Gravació i reproducció de so
2.2 Rutines bàsiques de producció de so
3. El vídeo: característiques físiques
3.1 Gravació i reproducció audiovisual
3.2 Rutines bàsiques de producció audiovisual
4. Composició audiovisual i sonora
4.1 Composició d'imatges: plans, composició i moviments
4.2 Composició sonora: intensitat, to, timbre i plans sonors
5. Edició: Conceptes bàsics
5.1 Figures de muntatge sonor
5.2 Tall i transicions audiovisuals
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 15 | 0,6 | 1, 8 |
Seminaris | 9 | 0,36 | 7, 8 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 12 | 0,48 | 3, 4 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 20 | 0,8 | 1, 4, 8 |
Lectures | 16 | 0,64 | 7, 8 |
Preparació de les pràctiques de ràdio | 18 | 0,72 | 1, 2, 3, 5, 6, 7 |
Preparació de les pràctiques del plató de televisió | 18 | 0,72 | 3, 4, 6 |
L'assignatura consistirà en classes magistrals, seminaris, pràctiques al plató de televisió i als estudis de ràdio. A més, de producció de continguts als aparells mòbils.
L'objectiu de les pràctiques és la familiarització amb les tècniques bàsiques de manipulació dels equips de la Facultat (audiovisuals i sonors) i les novetats tecnològiques mòbils, així com l'adquisició de coneixements bàsics sobre edició.
L´alumnat treballarà en grups, organitzats per la professora responsable de la assignatura, per a la realització de les pràctiques de laboratori.
El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen | 30% | 3 | 0,12 | 1, 3, 7, 8 |
Pràctiques de laboratori | 50% | 33 | 1,32 | 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Seminaris | 20% | 6 | 0,24 | 1, 3, 7, 8 |
Les activitats d' avaluació són:
A) Examen, 30%
B) Pràctiques de laboratori (televisió i ràdio) 50%
C) Participació en seminaris 20%
Per aprovar l'assignatura, cal treure una nota mínima de 5 en cadascuna les activitats d'avaluació (A, B i C).
El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s' exposarà el dia de la presentació de l' assignatura i es publicarà al Campus Virtual.
L' alumnat tindrà dret a la recuperació de l' assignatura sempre que hagi participat en totes les activitats d' avaluació. Per poder presentar-se a la recuperació de l' assignatura, l' alumnat haurà d' obtenir una nota mitjana mínima de 3,5. Són susceptibles de reavaluació l'examen i les pràctiques. Els seminaris queden exclosos del procés de recuperació.
Aquesta assignatura no preveu l' avaluació única.
Bibliografia bàsica:
Beutler, Roland. (2016). Evolution of broadcast content distribution. Springer.
Chie, S., Zambrano, M., & Medina, C. (2016). Estándares actuales de televisión digital: Una breve reseña. Prisma Tecnológico, 6(1), 19-23. Recuperado a partir de https://revistas.utp.ac.pa/index.php/prisma/article/view/606
Bonet, Montse. (coord.) (2016). El imperio del aire. Espectro radioeléctrico y radiodifusión. Barcelona: UOC.
Cardon, Dominique. (2018). Con que sueñan los algoritmos: nuestros sueños en el tiempo de los big data. Madrid: Dado ediciones.
Castillo, José Maria (2016). Televisión, Realización y Lenguaje Audiovisual. Madrid: IORTV.
Domínguez, Juan José. (2019). Teoría y técnica del sonido. Madrid: Editorial Síntesis
Fernández-Quijada, David. (2011). Medi@TIC. Anàlisi de casos de tecnologia i mitjans. Barcelona: Editorial UOC.
Fernández-Quijada, David. (2013). La innovación tecnológica. Creación, difusión y adopción de las TIC. Barcelona: UOC.
Fernández-Lores, S., Martínez-Navarro, G., & Gavilán, D. (2021). Factores de éxito en las webs de contenidos audiovisuales. Análisis cualitativo comparado. Profesional De La información, 29(6). https://doi.org/10.3145/epi.2020.nov.39
López-García, Xosé; Silva-Rodríguez, Alba; Vázquez-Herrero, Jorge (2023). “Evolution, trends and future of native media: From avant-garde to the epicenter of the communications ecosystem”. Profesional de la información, v. 32, n. 2, e320202.
López Martínez, A. (2022) Estudio por operador del mantenimiento, cobertura, costes e interferencias del despliegue 4G en España. Recuperado a partir de http://hdl.handle.net/10017/52150
Martínez Pinzón, G. (2018) Compartición del Espectro Radioeléctrico entre Tecnologías Inalámbricas de Última Generación en la Banda de la Televisión Digital Terrestre. Recuperado a partir de https://riunet.upv.es/handle/10251/102644?show=full
McStay, Andrew. (2010). Digital Advertising. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
Bibliografia complementària:
Martínez Abadia, José. (2005). Manual básico de tecnología audiovisual y técnicas de creación, emisión y difusión de contenidos. Barcelona: Paidos.Neira, Elena. (2015). La otra pantalla. Barcelona: Editorial UOC.
Niqui, Cinto. (2011). Fonaments i usos de tecnologia audiovisual digital. Barcelona: Editorial UOC.
Peirano, Marta. (2019). El enemigoconoce el sistema. Madrid: Debate.
Nota
Pel desenvolupament de cada seminari s'indicaran articles recents.
Programari obligatori
Audacity per edició d'àudio
Programari recomanat
DaVinci Resolve per edició de vídeo
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 71 | Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 72 | Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 7 | Espanyol | primer quadrimestre | tarda |