Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Fonaments Tecnològics de la Comunicació

Codi: 104784 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2503868 Comunicació de les Organitzacions OB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Luisa del Carmen Martínez García
Correu electrònic:
luisa.martinez@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Per cursar aquesta assignatura cal comprensió lectora (castellà i anglès), habilitats comunicatives i escrites en castellà i català, pròpies d'un primer curs d'estudis universitaris. Complementàriament, per a un millor aprofitament de la matèria, l' alumnat ha de tenir nocions bàsiques d'edició d'àudio i vídeo.


Objectius

L'assignatura s'ubica dins de la matèria Creació, realització i gestió de continguts, impartida al primer i segon curs del grau.

 

Tal com es defineix al pla d'estudis, l'objectiu d'aquesta assignatura és introduir l'alumnat als fonaments físics de la imatge, de l'audiovisual i del medi sonor. Des del processament, fins a l'explicació dels diferents formats i estàndards. A més, s'exposaran les nocions bàsiques de les rutines de treball al plató de televisió, a una cabina de ràdio i a una sala d'edició de vídeo.


Competències

  • Adaptar la comunicació generada per la pròpia organització al llenguatge dels mitjans de comunicació tradicionals i digitals.
  • Cercar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font i de document útil per a l'elaboració de missatges.
  • Concebre, planificar i executar projectes de comunicació sobre l'organització en tot tipus de suports per als públics interns i externs.
  • Gestionar el temps de manera adequada i ser capaç de planificar tasques a curt, mitjà i llarg terminis.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Treballar d'acord amb la deontologia professional.

Resultats d'aprenentatge

  1. Contrastar i verificar la veracitat de les informacions aplicant criteris de valoració.
  2. Elaborar documents sonors i audiovisuals per enviar-los als periodistes dels mass-media o per incloure'ls als propis mitjans de l'organització.
  3. Presentar els treballs de l'assignatura en els terminis previstos i mostrar-ne la planificació individual o grupal aplicada.
  4. Realitzar activitats comunicatives escrites, sonores, audiovisuals i digitals.
  5. Reconèixer la virtualitat i els límits de la llibertat d'expressió en la producció de documents informatius en i per a qualsevol tipus de suport.
  6. Redactar i produir documents sonors i audiovisuals per a qualsevol tipus de suport sobre aquells temes que generin o afectin les organitzacions.
  7. Treballar de manera autònoma i, a partir del coneixement adquirit, resoldre problemes i prendre decisions estratègiques.
  8. Trobar el que és substancial i rellevant en documents de l'assignatura.

Continguts

1. Tecnologia Audiovisual: Conceptes Bàsics
1.1 Concepte de Tècnica i Tecnologia
1.2 Tecnologies Audiovisuals
2. So: característiques físiques
2.1 Gravació i reproducció de so
2.2 Rutines bàsiques de producció de so
3. El vídeo: característiques físiques
3.1 Gravació i reproducció audiovisual
3.2 Rutines bàsiques de producció audiovisual
4. Composició audiovisual i sonora
4.1 Composició d'imatges: plans, composició i moviments
4.2 Composició sonora: intensitat, to, timbre i plans sonors
5. Edició: Conceptes bàsics
5.1 Figures de muntatge sonor
5.2 Tall i transicions audiovisuals
 
 

 

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals 15 0,6 1, 8
Seminaris 9 0,36 7, 8
Tipus: Supervisades      
Tutories 12 0,48 3, 4
Tipus: Autònomes      
Estudi 20 0,8 1, 4, 8
Lectures 16 0,64 7, 8
Preparació de les pràctiques de ràdio 18 0,72 1, 2, 3, 5, 6, 7
Preparació de les pràctiques del plató de televisió 18 0,72 3, 4, 6

L'assignatura consistirà en classes magistrals, seminaris, pràctiques al plató de televisió i als estudis de ràdio. A més, de producció de continguts als aparells mòbils.

L'objectiu de les pràctiques és la familiarització amb les tècniques bàsiques de manipulació dels equips de la Facultat (audiovisuals i sonors) i les novetats tecnològiques mòbils, així com l'adquisició de coneixements bàsics sobre edició.

L´alumnat treballarà en grups, organitzats per la professora responsable de la assignatura, per a la realització de les pràctiques de laboratori.

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen 30% 3 0,12 1, 3, 7, 8
Pràctiques de laboratori 50% 33 1,32 2, 3, 4, 5, 6, 7
Seminaris 20% 6 0,24 1, 3, 7, 8

Les activitats d' avaluació són:

A) Examen, 30%

B) Pràctiques de laboratori (televisió i ràdio) 50%

C) Participació en seminaris 20%

Per aprovar l'assignatura, cal treure una nota mínima de 5 en cadascuna les activitats d'avaluació (A, B i C).

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s' exposarà el dia de la presentació de l' assignatura i es publicarà al Campus Virtual.

L' alumnat tindrà dret a la recuperació de l' assignatura sempre que hagi participat en totes les activitats d' avaluació. Per poder presentar-se a la recuperació de l' assignatura, l' alumnat haurà d' obtenir una nota mitjana mínima de 3,5. Són susceptibles de reavaluació l'examen i les pràctiques. Els seminaris queden exclosos del procés de recuperació.

Aquesta assignatura no preveu l' avaluació única.


Bibliografia

Bibliografia bàsica:

Beutler, Roland. (2016). Evolution of broadcast content distribution. Springer.

Chie, S., Zambrano, M., & Medina, C. (2016). Estándares actuales de televisión digital: Una breve reseña. Prisma Tecnológico, 6(1), 19-23. Recuperado a partir de https://revistas.utp.ac.pa/index.php/prisma/article/view/606

Bonet, Montse. (coord.) (2016). El imperio del aire. Espectro radioeléctrico y radiodifusión. Barcelona: UOC.

Cardon, Dominique. (2018). Con que sueñan los algoritmos: nuestros sueños en el tiempo de los big data. Madrid: Dado ediciones.

Castillo, José Maria (2016). Televisión, Realización y Lenguaje Audiovisual. Madrid: IORTV.

Domínguez, Juan José. (2019). Teoría y técnica del sonido. Madrid: Editorial Síntesis

Fernández-Quijada, David. (2011). Medi@TIC. Anàlisi de casos de tecnologia i mitjans. Barcelona: Editorial UOC.

Fernández-Quijada, David. (2013). La innovación tecnológica. Creación, difusión y adopción de las TIC. Barcelona: UOC.

Fernández-Lores, S., Martínez-Navarro, G., & Gavilán, D. (2021). Factores de éxito en las webs de contenidos audiovisuales. Análisis cualitativo comparado. Profesional De La información, 29(6). https://doi.org/10.3145/epi.2020.nov.39

Gutiérrez García, María & Perona Páez, Juan José (2002). Teoría y técnica del lenguaje radiofónico / M. Gutiérrez García, J.J. Perona Páez ; prólogo de Ramon Pellicer. Bosch.
 

López-García, Xosé; Silva-Rodríguez, Alba; Vázquez-Herrero, Jorge (2023). “Evolution, trends and future of native media: From avant-garde to the epicenter of the communications ecosystem”. Profesional de la información, v. 32, n. 2, e320202.

López Martínez, A. (2022) Estudio por operador del mantenimiento, cobertura, costes e interferencias del despliegue 4G en España. Recuperado a partir de http://hdl.handle.net/10017/52150

Martínez Pinzón, G. (2018) Compartición del Espectro Radioeléctrico entre Tecnologías Inalámbricas de Última Generación en la Banda de la Televisión Digital Terrestre. Recuperado a partir de https://riunet.upv.es/handle/10251/102644?show=full

McStay, Andrew. (2010). Digital Advertising. Basingstoke: Palgrave Macmillan.

Morales Morante, Fernando (2013). Montaje audiovisual : teoría, técnica y métodos de control / Fernando Morales Morante.

Bibliografia complementària:

Martínez Abadia, José. (2005). Manual básico de tecnología audiovisual y técnicas de creación, emisión y difusión de contenidos. Barcelona: Paidos.

Neira, Elena. (2015). La otra pantalla. Barcelona: Editorial UOC.

Niqui, Cinto. (2011). Fonaments i usos de tecnologia audiovisual digital. Barcelona: Editorial UOC.

Peirano, Marta. (2019). El enemigoconoce el sistema. Madrid: Debate.


Nota

Pel desenvolupament de cada seminari s'indicaran articles recents.


Programari

Programari obligatori

Audacity per edició d'àudio

Programari recomanat

DaVinci Resolve per edició de vídeo

 


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PLAB) Pràctiques de laboratori 71 Espanyol primer quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 72 Espanyol primer quadrimestre tarda
(TE) Teoria 7 Espanyol primer quadrimestre tarda