Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2503873 Comunicació Interactiva | FB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
L'assignatura no té requisits previs obligatoris. No obstant això, els continguts previs impartits en les assignatures Dret Digital i de les TIC, i Teoria i Història de la Comunicació, seran importants per a una millor comprensió del contingut del curs. Es recomana, així mateix, el seguiment de la informació d'actualitat relacionada amb el tema principal del curs: l'estructura (política, econòmica, cultural, etc.) del sistema de comunicació globalitzat i relacionat amb les empreses tecnològiques i de la comunicació.
L'objectiu principal de l'assignatura és introduir a l'alumnat en el coneixement de l'estructura del sistema global de comunicació. El curs analitza les dinàmiques de funcionament dels mitjans i mercats digitals i ofereix eines d'anàlisi per entendre el funcionament de la comunicació global, amb especial èmfasi en la incidència d'internet, les plataformes tecnològiques i la intel·ligència artificial en la reconfiguració del sistema comunicatiu actual.
El temari de l'assignatura consta de:
TEMA 1: Què és l’estructura del sistema comunicatiu?
1.1 Delimitació conceptual i perspectives teòriques.
1.2. Proposta metodològica: les 4 dimensions d’anàlisi (econòmica, política, sociocultural i tecnològica).
TEMA 2: La dinàmica de l’estructura global del sistema mediàtic
2.1 Mitjans de comunicació,
2.2 Grups mediàtics globals
2.3 Gegants tecnològics.
TEMA 3: Els mercats comunicatius digitals
3.1 Sectors
3.2 Models de negoci i tipologia d’empreses
3.3 Usuaris
3.4 Hubs i clústers
TEMA 4: Regulació del sistema comunicatiu digital
4.1 El paper de l’Estat i dels reguladors independents.
4.2 Regulació digital: Unió Europea, Estats Units i la Xina.
TEMA 5: Els reptes del sistema comunicatiu digital
5.1 Pantalles, consum i producció gratuïta
5.2 L'impacte de la intel·ligència artificial
5.3 La perspectiva crítica en la comunicació digital
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Seminaris pràctics | 30 | 1,2 | 1, 2, 5, 6, 4, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 11 |
Sessions teòriques | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 5, 4, 8, 7, 9, 10, 12 |
Tipus: Supervisades | |||
Avaluació continua: treballs pràctics durant tot el curs | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 5, 4, 9, 10, 13, 14, 15, 11 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball autònom: lectures i pràctiques | 50 | 2 | 1, 2, 3, 5, 4, 8, 7, 9, 10, 11 |
El curs es desenvolupa de forma teorico-pràctica. Alterna sessions i continguts teòrics amb el desenvolupament de seminaris i treballs pràctics encaminats a una major comprensió del temari. D'aquesta manera, els temes tractats en les classes teòriques podran desenvolupar-se a través d'activitats d'aplicació i anàlisi pràctica. Les sessions teòriques seguiran la metodologia de l'aula invertida.
El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual, on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura.
El contingut de l'assignatura serà sensible als aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Control de continguts | 30% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 5, 4, 8, 7, 9 |
Dinàmica de participació grupal | 20% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 5, 4, 8, 7, 9, 12, 14, 11 |
Pràctiques i anàlisi de casos | 50% | 6 | 0,24 | 2, 3, 5, 6, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 11 |
L'avaluació continuada de l'assignatura serà de caràcter sumatiu i es basarà en la qualificació de cada alumne en les següents activitats d'avaluació:
A. Pràctiques i anàlisi de cas (50%): són tasques en les que l'estudiant, en grup o de forma individual, realitza activitats guiades o supervisades pel professor. Cadascuna de les pràctiques o anàlisi de cas té una qualificació específica.
B. Control de continguts (30%): prova escrita per avaluar el coneixement dels conceptes teòrics de l'assignatura. La puntuació mínima és de 10 punts per poder sumar la resta d'activitats.
C. Dinàmica de participació grupal (20%): participació de l'alumnat en les activitats que es realitzaran durant les classes teòriques (test d'actualitat, debats o recollides d'opinió, etc.).
És obligatori participar en totes les activitats d'avaluació per poder obtenir la nota global de l'assignatura. En cas de motius justificats (salut, defunció o problema familiar greu) es podran recuperar les pràctiques i anàlisi de cas i el control de continguts en altres dates indicades per la coordinació de l'assignatura. No es poden recuperar les activitats de la dinàmica de participació grupal.
Per obtenir la puntuació de participació activa en el grup gran, cal assistir al 80% de les sessions. Si l'assistència és inferior a aquest percentatge, no se sumarà cap puntuació, però l'activitat comptarà com a participada i es complirà el requisit per a l'avaluació continuada.
Les notes de cada activitat es publicaran al Campus Virtual i es poden fer consultes o rectificacions fins a 10 dies després de la publicació d'aquestes. Passat aquest període, la nota no es podrà modificar.
Qualsevol treball escrit que tingui cinc errors ortogràfics i / o barbarismes (sumant 5 errors en total) obtindrà la nota de zero. També obtindrà un zero qualsevol treball amb un percentatge de plagi que superi les normes habituals de el dret de cita; perdetectar els possibles plagis comporten unes procediments informàtics sobre els arxius digitals dels treballs lliurats, ja sigui aplicant-los a tots o només a mostres aleatòries. L'estudiant que realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d'identitat ...) que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats, la qualificació final de l'assignatura serà 0.
Recuperació:
L'alumnat que suspengui l'assignatura en l'avaluació contínua (resultat de la suma de totes les activitats d'avaluació) podrà optar a presentar-se a una recuperació de l'assignatura, per optar a aconseguir l'aprovat en el curs. La prova de recuperació consistirà en un examen sobre tot el contingut impartit al llarg de les classes de teoria i pràctica. En la prova de recuperació també es podrà preguntar sobre l'actualitat informativa de les temàtiques de el curs. L'alumnat tindrà dret a la recuperació de l'assignatura si ha estat avaluat del conjunt d'activitats, el pes de les quals sigui d'un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura. Per poder presentar-se a la recuperació de l'assignatura serà necessari haver obtingut una nota mitjana mínima de 3,5.
PLAGI: L’estudiant que realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d’identitat,...) es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats, la qualificació final de l’assignatura serà 0.
SEGONA MATRÍCULA: En cas de segona matrícula, l’alumnat podrà fer una única prova de síntesi que consistirà en un control de continguts i uns exercicis pràcticas. La qualificació de l’assignatura correspondrà a la qualificació de la prova de síntesi. L'estudiant que vol fer aquesta prova de síntesi ho ha de comunicar per escrit a la coordinadora de l'assignatura.
AVALUACIÓ ÚNICA:
El sistema d’avaluació única de l'assignatura està basat en els següents percentatges:
A) 50% Prova teòrica sobre el temari de continguts
B) 30% Prova escrita de resolució de 3 casos pràctics.
C) 20% Presentació oral per comentar i argumentar sobre algun de les temes inclosos en el temari de l'assignatura.
La nota de l'avaluació única serà el resultat de les notes de les proves teòrica, escrita i presentació oral.
Les dates de realització d'aquestes proves s'anunciarà al principi de curs a través del calendari de l'assignatura.
RECUPERACIÓ DE L'AVALUACIÓ ÚNICA: Consistirà en una prova de síntesi que incorporarà preguntes test sobre continguts, resolució de casos i una part d'exposició oral. S'hi podran presentar aquells estudiants que s'hagin presentat a les proves de l'avaluació única i hagin obtingut com a mínim un 3'5 en la nota de conjunt de l'assignatura. La data s'anunciarà a l'inici del curs.
ALBARRAN, Alan B. (2019). A Research Agenda for Media Economics. Cheltenham: Elgar.
ALBORNOZ, Luis i GARCÍA LEIVA, Trinidad (eds.) (2017) Diversidad e industria audiovisual. El desafío cultural del siglo XXI, México: Fondo de Cultura Económica.
BREVINI, Benedetta; SWIATEK, Lukasz (2020) Amazon: Understanding a Global Communication Giant. New York: Routledge
CEREZO, Pepe (2022). Deconstruyendo los medios. Madrid: Almuzara.
CRUSAFON, Carmina (2012). La nueva era mediática: Las claves del escenario global. Barcelona: Bosch Comunicación.
DÖNDERS, Karen (2021). Public service media between theory, rules, and practice. New York: Palgrave Macmillan.
DOYLE, Gillian (2016) Digitization and changing windowing strategies in the television industry: negotiating new windows on the world, Television and New Media, 17(7), p. 629-645.
FERNÁNDEZ-ROVIRA, Cristina y GIRALDO-LUQUE, Santiago (2020). La felicidad privatizada. Monopolios de la información, control social y ficción democrática en el siglo XXI. Editorial UOC
FLEW, Terry; IOSIFIDIS, Petros; i STEEMERS, Jeanette (eds.) (2016) Global media and national policies. The return of the State, Londres: Palgrave Macmillan.
FUCHS, Christian (2011) A Contribution to the Critique of the Political Economy of Google, Fast Capitalism, 8(1), 31-50. doi:10.32855/fcapital.201101.006
FUCHS, Christian; CHANDLER, David (2019). Introduction. Big Data Capitalism – Politics, Activism and Theory. In: Chandler, D. & Fuchs, C. (eds.). Digital Objects, Digital Subjects: Interdisciplinary Perspectives on Capitalism, Labour and Politics in the Age of Big Data. London: University of Westminster Press. Pp. 1-20. http://doi.org/10.16997/book29a
GARCÍA SANTAMARÍA, José Vicente (2016). Los grupos multimedia españoles. Análisis y estrategias. Barcelona: Editorial UOC.
GERSHON, Richard A. (2020) Media, Telecommunications and Business Strategy. London: Routledge
GIRALDO-LUQUE, Santiago; FERNÁNDEZ ROVIRA, Cristina (2020a). “The economy of attention as the axis of the economic and social oligopoly of the 21st century”. En: Park, Seun Ho; González Pérez, María Alejandra; Floriani, Dinorá (Eds.). The Palgrave Handbook of Corporate Sustainability in the Digital Era. Palgrave Mcmillan: Londres. ISBN 978-3-030-42411-4. http://doi.org/10.1007/978-3-030-42412-1
HALLIN, Daniel i MANCINI, Paolo (2008). Sistemas de medios comparados. Tres modelos de relación entre los medios de comunicación y la política. Barcelona: Hacer.
HARSIN, Jayson (2015). Regimes of Posttruth, Postpolitics, and Attention Economies. Communication, Culture and Critique, 8 (2), 327-333. Disponible en: https://doi.org/10.1111/cccr.12097
LEE, Micky (2019) Alphabet: The Becoming of Google. London: Routledge.
MANSELL, Robin (2012). Imagining the Internet: Communication, Innovation and Governance. Oxford: Oxford University Press.
MANSELL, Robin I STEINMUELLER, W. Edward (2020) Advanced Introduction to Platform Economics. Cheltenham: Elgar.
PARISER, Eli (2017) El filtro burbuja: Cómo la web decide lo que leemos y lo que pensamos, Barcelona: Penguin Random House Grupo Eidtorial.
PARK, Seun Ho; GONZÁLEZ PÉREZ, María Alejandra; FLORIANI, Dinorá (Eds.). The Palgrave Handbook of Corporate Sustainability in the Digital Era. Palgrave Mcmillan: Londres. ISBN 978-3-030-42411-4. http://doi.org/10.1007/978-3-030-42412-1
PEIRANO, Marta (2019). El enemigo conoce el sistema: Manipulación de ideas, personas e influencias después de la economía de la atención, Barcelona: Debate.
SHEN, Hong (2021) Alibaba: Infrastructuring Global China. London:Routledge.
TANG, Min (2020) Tencent: The Political Economy of China’s Surging Internet Giant. London: Routledge
TÚÑEZ-LÓPEZ, Miguel; CAMPOS-FREIRE, Francisco; y RODRÍGUEZ-CASTRO, Marta (Eds.) (2021). The values of public service media in the Internet society. London: Palgrave Macmillan.
TURKLE, Sherry (2019). En defensa de la conversación. El poder de la conversación en la era digital. Barcelona: Ático de los libros.
ZALLO, Ramón (2016) Tendencias en comunicación. Cultura digital y poder, Barcelona: Gedisa.
Durant el curs se suggeriran altres referències bibliogràfiques complementàries i altres fonts en línia per aprofundir en els continguts explicats i fer un seguiment de l'actualitat informativa
Eines bàsiques de Microsoft Office, aplicacions de l'entorn Moodle i plataformes virtuals d'aprenentatge gratuïtes.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(SEM) Seminaris | 61 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 62 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 6 | Català | segon quadrimestre | tarda |