Logo UAB

Planificació i Gestió de l’Aigua

Codi: 104265 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2503710 Geografia, Medi Ambient i Planificació Territorial OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Marc Pares Franzi
Correu electrònic:
marc.pares@uab.cat

Equip docent

Antoni Mas Ponce

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No n'hi ha.

 


Objectius

Aquesta assignatura vol dotar l'alumnat de les eines conceptuals i pràctiques de la planificaciò i gestió de l'aigua en entorns mediterranis. Per a una major comprensió, vegeu els continguts


Resultats d'aprenentatge

  1. CM06 (Competència) Dur a terme treballs en equip que fomentin el compromís amb l'equip, l'hàbit de col·laboració i la capacitat conjunta de resolució de problemes.
  2. KM38 (Coneixement) Definir la planificació i gestió del cicle de l'aigua i/o de la gestió energètica des del punt de vista físic, socioeconòmic i sistèmic.
  3. SM31 (Habilitat) Fer servir instruments i mecanismes per a la gestió i planificació dels recursos hídrics i dels recursos energètics en un cas pràctic concret.

Continguts

Bloc 1. Introducció al cicle integral de l’aigua 

1.1. El cicle integral de l’aigua

1.2. Context històric i sociodemogràfic

1.3. Context mediterrani

1.4. Els efectes del canvi global en els sistemes fluvials

1.5. Situació dels recursos hídrics

1.6. Contaminació de les aigües

1.7. Caracterització de les aigües

Bloc 2. Aplicació dels SIG en la planificació i gestió de l’aigua

2.1. SIG aplicat a la planificació i gestió de l'aigua

2.2. Pràctica SIG

Bloc 3. La planificació i avaluació dels sistemes hídrics

3.1 La Directiva Marc de l’Aigua

3.2. El concepte d’estat ecològic

3.3. Avaluació de l’estat ecològic

Sortida a camp 

Bloc 4. Gestió de les aigües residuals i reutilització 

4.1. Problemàtica. Contaminació aigües urbanes i industrials

4.2. Tractament de les aigües residuals urbanes i industrials. Context històric i actual. Mètodes Nature-Based Solutions (NBS).

4.3. Reutilització de les aigües.

Visita EDAR Granollers + Classe magistral 

Bloc 5. Gestió de les aigües potables

5.1. Legislació

5.2. Infraestructures

5.3. Processos i costos

Bloc 6. Gestió econòmica de l’aigua 

6.1. L’aigua com a bé

6.2. El valor de l’aigua

Bloc 7. Conflictes en planificació i gestió de l’aigua

7.1. Conèixer els actors implicats

7.2. Problemàtiques, posada en comú, presa de decisions


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 25 1 CM06, KM38, SM31, CM06
Pràctiques d'aula (PAUL) 16,5 0,66 CM06, SM31, CM06
Sortida de camp 8,5 0,34 CM06, SM31, CM06
Tipus: Supervisades      
Realització d'exercicis pràctics 20 0,8 CM06, SM31, CM06
Tutories 5 0,2 CM06, KM38, SM31, CM06
Tipus: Autònomes      
Creació d'una unitat didàctica o projecte sobre l'aigua 20 0,8
Elaboració de treball de curs 35 1,4
Preparació de pràctiques 15 0,6
Preparació exposició oral 5 0,2

Les activitats dirigides seran classes teòriques, pràctiques i sortida de camp.

A començament de l’assignatura el professorat explicarà el protocol de mesures i bones pràctiques de les sortides de camp.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluació de l'estat ecològic 25% 0 0 CM06, SM31
Pràctica SIG 10% 0 0 CM06, SM31
Treball en grup 40% 0 0 CM06
Unitat didàctica 25% 0 0 KM38

L'avaluació de l'assignatura es basarà en les següents evidències:

  • Pràctica SIG (10%)

S’exposa un cas concret a realitzar amb SIG: Trobar una massa d’aigua i associar i calcular els percentatges i/o superfície dels seus usos i cobertes del sòl. Exportar aquest mapa amb base topogràfic i ortofotomapa.

  • Avaluació de l'estat ecològic (25%)

Es realitzarà una sortida de camp a la conca del Besòs o de la Tordera on l'alumnat haurà de fer una valoració de l'estat ecològic d'un tram de riu concret. El professorat en la part teòrica nodrirà d'eines per a què els propis alumnes siguin els encarregats de fer la seva pròpia valoració. 

  • Preparació i execució d'una unitat didàctica o projecte (25%)

Els/les alumnes hauran de desenvolupar una unitat didàctica destinada a un públic concret (educació primària, secundària i/o ciutadania). En aquesta unitat didàctica haurà de demostrar eines per tal que el públic objectiu sigui coneixedor d'alguna temàtica relacionada amb els espais fluvials i la seva gestió per a crear una conscienciació ambiental sobre el territori. Cada grup haurà de preparar i executar pel grup-classe la seva unitat didàctica o projecte.

  • Treball en grup: Conflicte planificació (40%)

Treball en grup: l'alumnat, en grups, haurà de fer cerca d’una problemàtica relacionada amb la planificació i gestió de l’aigua, detectar els principals actors implicats, identificar les problemàtiques i crear una sèrie de solucions que es puguin aplicar per a què la majoria dels actors implicats en resultin beneficiats. Aquest treball es dividirà en una exposició oral (20%) i un treball escrit (20%).

 

Criteris d’avaluació

Les entregues rebudes fora del període estipulat en el Campus Virtual es considerarà com a "No Presentat", exceptuant els casos degudament justificats.

En cas de que dues de les activitats avaluables no hagin estat presentades o hagin estats suspeses (nota inferior a 5), l'alumnat podrà optar a un examen de recuperació. La nota final després de l’examen de recuperació no podrà ser major a 7. L'alumnat qu vulgui optar a pujar nota també es pot presentar, en cap cas suposarà una reducció de la nota que ja tenen.

 

No Avaluable

Els i les estudiants rebran la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagin lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació

 

Revisió de qualificacions

En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professorat informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.

 

Avaluació única

Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única. 


Bibliografia

A l'inici de curs es donará el llistat de referències básiques


Programari

Office i QGIS


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PCAM) Pràctiques de camp 1 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català segon quadrimestre matí-mixt