Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Planificació, Planejament i Avaluació

Codi: 104252 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2503710 Geografia, Medi Ambient i Planificació Territorial OB 3

Professor/a de contacte

Nom:
Jordi Nadal Tersa
Correu electrònic:
jordi.nadal@uab.cat

Equip docent

Joan Soler Girones

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Aquesta assignatura no té cap prerequisit específic. Tot i això la seva docència està pensada per a estudiants de tercer curs i per tant es dóna per suposat que s'han adquirit els coneixements impartits a les assigntures de primer i segon curs. Cal tenir destresa en la utilització dels Sistemes d'Informació Geogràfica. Aquest darrer punt és imprescindible.


Objectius

Aquesta assignatura té com a objectiu principal que els i les estudiants adquireixin els coneixements necessaris per tenir una visió crítica de la planificació territorial i puguin valorar els continguts ambientals amb els que s'estructura el territori.

Per assolir aquest objectiu principal, es proposen els següents objectius durant el curs:

  • Analitzar els conceptes de Planficació, Planejament i Avaluació
  • Avaluar les polítiques de mitigació i adaptació al canvi climàtic
  • Desenvolupar i aplicar les polítiques en casos aplicats
  • Elaborar un pla municipal 

Resultats d'aprenentatge

  1. CM20 (Competència) Elaborar un pla municipal que inclogui propostes de mitigació i/o adaptació al canvi climàtic o d'emergència per sequera.
  2. KM29 (Coneixement) Introduir els aspectes teòrics i aplicats de les principals polítiques territorials, ambientals i urbanes en un estudi relacionat amb la planificació territorial.
  3. KM34 (Coneixement) Enumerar la normativa bàsica territorial, ambiental i urbana corresponent a cada administració responsable, respecte a Catalunya.
  4. SM26 (Habilitat) Avaluar les polítiques d'alleujament i adaptació als processos de canvi global.

Continguts

Tema 1: Introducció a la Planificació, Planejament i Avaluació

  • Definició i conceptes fonamentals
  • Importància de la planificació, el planejament i l' avaluació en diferents contextos
  • Relació entre planificació, planejament i avaluació

Tema 2: Procés de Planificació

  • Etapes del procés de planificació: diagnòstic, formulació d' objectius, selecció d' estratègies, elaboració de plans d' acció
  • Eines i tècniques utilitzades en cada etapa
  • Factors a considerar en la planificació: recursos, restriccions, actors involucrats

Tema 3: Planejament

  • Definició i abast del planejament
  • Mètodes i enfocaments de planejament: prospectiu, estratègic, operatiu
  • Elaboració de plans i programes de treball

Tema 4: Avaluació

  • Concepte i objectius de l' avaluació
  • Tipus d' avaluació: formativa, sumativa, ex ante, ex post
  • Disseny d' instruments d' avaluació: indicadors, matrius d' avaluació, qüestionaris, entrevistes, observació

Tema 5: Procés d' Avaluació

  • Etapes del procés d' avaluació: planificació, collita de dades, anàlisi de dades, elaboració d' informes, retroalimentació
  • Mètodes de recol·lecció de dades: quantitatius, qualitatius, mixtos
  • Anàlisi i interpretació de resultats

Tema 6: Ús de l' Avaluació

  • Utilització dels resultats de l' avaluació per a la presa de decisions
  • Retroalimentació i millora contínua
  • Comunicació dels resultats de l' avaluació a diferents audiències

Tema 7: Ètica en la Planificació, Planejament i Avaluació

  • Consideracions ètiques en el procés de planificació i avaluació
  • Principis i normes ètiques rellevants
  • Responsabilitat social i professional en la planificació, planejament i avaluació

Tema 8: Casos Pràctics i Estudis de Cas

  • Anàlisi i discussió de casos reals relacionats amb la planificació, planejament i avaluació
  • Aplicació dels coneixements i habilitats adquirides en situacions concretes

Tema 9: Tendències i Desafiaments en la Planificació, Planejament i Avaluació

  • Noves aproximacions i enfocaments en la disciplina
  • Tecnologies emergents i el seu impacte en la planificació i avaluació
  • Desafiaments actuals i futurs en el camp de la planificació, planejament i avaluació

Tema 10: L’escala local en les polítiques de mitigació i d’adaptació al canvi climàtic

  • Pacte d’alcaldes
  • Alcaldes per l’Adaptació
  • Alcaldes per al Clima i l’energia

Tema 11: Desenvolupament d’actuacions de mitigació i d’adaptació al canvi climàtic

  • Plans municipals de lluita contra el canvi climàtic
  • Plans municipals d’emergència per sequera

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes de teoria (TE) 28,5 1,14 SM26
Pràctiques d'aula (PAUL) 16,5 0,66
Tipus: Supervisades      
Reconeixement de l'àrea d'estudi 5 0,2 KM29
Seguiment de pràctiques i informes 20 0,8 KM34
Tipus: Autònomes      
Preparació de materials i estudi 35 1,4 KM29
Redacció de l'informe de curs 40 1,6 CM20, SM26

Les primeres sessions de l'assignatura es fa la formació teòrica per donar pas a una sortida de camp i l'elaboració d'un pla municipal de lluita contra el canvi climàtic o d'emergència per seguera que s'anirà seguint a les tutories.

A començament de l’assignatura el professorat explicarà el protocol de mesures i bones pràctiques de les sortides de camp.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència i participació activa a les tutories i sortides de camp 20% 0 0 CM20
Examen escrit sobre els continguts 20% 5 0,2 KM29, KM34
Presentació pública del treball 15% 0 0 SM26
Treball de curs 45% 0 0 CM20, KM34

L’avaluació de l’assignatura es basa en:

  • Examen presencial dels contingut teòrics
  • Elaboració d'un treball de curs
  • Presentació pública del treball
  • Sortida de camp

Totes les activitats avaluables es podran recuperar, excepte les presentacions fetes a l’aula, que no tenen possibilitat de ser fetes fora d'encàrrec inicial, la sortida de camp, que per raons òbvies només es fa els dia que està programada, i les tutories.

Per superar l'assignatura cal tenir una nota mínima de 3,5 en cadascuna de les tres activitats avaluables, independentment del pes que aquestes tenen a la nota final, i haver assistit inexcusablement a la sortida de camp i a les tutories.

S'obtindrà la qualificació de No avaluable si no s'ha entregat cap activitat o bé s'ha entregat només la primera activitat. Per tant doncs haver entregat dues o més activitats implica que s'ha seguit el curs i la qualificació a obtenir serà la d'aprovat (10-5) o la de suspès (4,8-0).

Per últim, l'estudiant haurà de tenir present les activitats presencials d'obligada assistència, sense la qual no podrà tenir l'avaluació final de l'assignatura:

  • Assistència a les tutories
  • Sortida de camp
  • Elaboració del treball de curs
  • Presentació pública del treball
  • Avaluació i en el seu cas també re-avaluació

En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.

La còpia o plagi de material, tant en el cas de treballs com en el cas dels exàmens, constitueixen un delicte que serà sancionat amb un zero a l'activitat. En cas de reincidència es suspendrà tota l'assignatura. Recordem que es considera "còpia" un treball que reprodueix tot o gran part del treball d'un/a altre/a company/a. "Plagi" és el fet de presentar tot o part d'un text d'un autor com a propi, sense citar les fonts, siguin en papero en format digital. Vegeu documentació de la UAB sobre "plagi" a: http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html

Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única


Bibliografia

Bibliografia

Abellà Masdeu, Ester. SIG per al pacte d'alcaldies. Eina de consulta i presa de decisions. 2020. (1373 Màster Universitari en Geoinformació) <https://ddd.uab.cat/record/231402> [Consulta: 24 juny 2023].

Generalitat de Catalunya i Institut d'Estudis Catalans. (2016). Tercer informe sobre el canvi Climàtic a Catalunya. <http://bit.ly/2kL9PR9> [Consulta: 24 juny 2023].

Hendel-Blackford, Sarah et al. “Guía Para La Presentación de Informes Del Pacto de Los Alcaldes Para El Clima y La Energía.” 28160 (2016): n. pag. Print.
 
Nuss, Sergi, Castañer, Mita. (2012). Governança de la sostenibilitat i el canvi climàtic en l'àmbit local. Girona. Documenta universitaria
 
Staden, Maryke & Musco, Francesco. (2010). Local Governments and Climate Change: Sustainable Energy Planning and Implementation in Small and Medium Sized Communities. 10.1007/978-1-4020-9531-3. 

Webgrafia

Agència Catalana de l'Aigua. Recomanacions per als municipis per a la redacció dels Plans d’emergència en situacions de sequera (https://aca.gencat.cat/web/.content/10_ACA/J_Publicacions/03-guies/19_Recomanacions_RedaccioPlansSequera_Municipis_2020.pdf)
 
Pacte d'Alcaldes (https://web.archive.org/web/20150420193115/http://www.eumayors.eu/IMG/pdf/covenantofmayors_text_ca.pdf)
 
Oficina Catalna del Canvi Climàtic. ANÀLISI DEL GRAU DE VULNERABILITAT I RESILIÈNCIA DELS MUNICIPIS DE CATALUNYA  AL CANVI CLIMÀTIC
(https://canviclimatic.gencat.cat/web/.content/02_OFICINA/publicacions/publicacions_de_canvi_climatic/Estudis_i_docs_adaptacio/Estudi_LaVola_adaptacio_municipis/Vulnerabilitat_canvi_climatic_municipis_Vdef_set.pdf)
 
 

Programari

Per redactar l'informe cal utilitzar les eines SIG que l'alumne pot tenir al seu ordinador o utilizar el programari disponible a les aules d'informàtica de la facultat


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català primer quadrimestre matí-mixt