Logo UAB

Deglució i trastorns relacionats: valoració i intervenció

Codi: 104147 Crèdits: 9
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500893 Logopèdia OB 3

Professor/a de contacte

Nom:
Andreu Sauca Balart
Correu electrònic:
andreu.sauca@uab.cat

Equip docent

Carlota Faixa Sol
Laura Auge Domenech
Raquel Garcia Ezquerra
(Extern) Poden intervenir empreses i/o professionals externs a petición del docent.

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Haver cursat l'assignatura "Neurologia del Llenguatge"

 

AQUESTA GUIA DOCENT CORRESPON TAMBÉ A LA DOCÈNCIA ALTERNATIVA PER A L'ALUMNAT MATRICULAT A L'ASSIGNATURA DEL PLA D'ESTUDIS ANTIC 101712.- Disfagia i trastorns relacionats


Objectius

En acabar l'assignatura l'alumnat haurà de ser capaç de:

  • Avaluar i diagnosticar els trastorns de l'alimentació i la deglució en totes les edats i etiologies.
  • Saber administrar el MECV-V i altres proves com l'EAT10 i la Tècnica de Payne)
  • Conèixer les bases anatòmiques implicades en els procesos rehabilitadors de la deglució i de les restants post-cirurgia amb resultat de disfàgia.
  • Conèixer i saber aplicar les maniobres i tècniques terapèutiques per a tractar els trastorns de l'alimentació i la deglució estudiats.
  • Conèixer els productes específics per l'alimentació de pacients amb disfàgia.
  • Conèixer les eines i productes més habituals tant per a l'avaluació com pel tractament dels problemes de deglució.
  • Saber identificar els trastorns associats que comporten per tal de prendre decisions terapèutiqueseficaces.
  • Conèixer les conseqüències de les laringectomies (parcials i totals) sobre la deglució dels pacients.
  • Conèixer els mecanismes de rehabilitació de l'olfacte en laringectomitzats.
  • Conèixer les qüestions de cura personal que el logopeda necessita saber per tractar pacients amb laringectomia total.
  • Conèixer les bases per rehabilitar la parla esofàgica, protèsica i electrònica en laringectomitzats totals.
  • Conèixer les dificultats individuals de la veu esofàgica o erigmofònica a través de l'intent de la seva producció.

Competències

  • Comprendre, integrar i relacionar nous coneixements fruit d'un aprenentatge autònom.
  • Demostrar que es comprenen els trastorns de la comunicació, el llenguatge, la parla, l'audició, la veu i les funcions orals no verbals.
  • Demostrar que es coneixen els límits de les pròpies competències i saber identificar si és necessari fer un tractament interdisciplinari.
  • Explorar, avaluar i diagnosticar els trastorns de la comunicació i el llenguatge, i emetre'n un pronòstic d'evolució, des d'una perspectiva multidisciplinària.
  • Identificar, analitzar i resoldre problemes ètics en situacions complexes.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Prendre decisions i assumir la responsabilitat de les decisions preses.
  • Valorar de manera crítica les tècniques i els instruments d'avaluació i diagnòstic en logopèdia, així com els procediments de la intervenció logopèdica.

Resultats d'aprenentatge

  1. Comprendre, integrar i relacionar nous coneixements fruit d'un aprenentatge autònom.
  2. Descriure els aspectes de la rehabilitació de les alteracions de la parla, el llenguatge i la deglució que requereixen la intervenció conjunta de professionals de diverses disciplines (neurologia, fisioteràpia, psicologia, etc.).
  3. Descriure i explicar la base teòrica de les tècniques de rehabilitació de les alteracions de la parla, el llenguatge i la deglució d'origen neurològic.
  4. Descriure les principals tècniques d'avaluació i diagnòstic de les alteracions del llenguatge, la parla i la deglució d'origen neurològic.
  5. Explicar l'origen i les característiques de les alteracions del llenguatge, la parla i la deglució causades per dany cerebral.
  6. Identificar, analitzar i resoldre problemes ètics en situacions complexes.
  7. Ponderar els riscos i les oportunitats de les propostes de millora tant pròpies com alienes.
  8. Prendre decisions i assumir la responsabilitat de les decisions preses.
  9. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
  10. Utilitzar les tècniques d'exploració més adequades per diagnosticar les alteracions del llenguatge, la parla i la deglució d'origen neurològic, i per emetre'n un pronòstic d'evolució.
  11. Valorar la utilitat de les principals tècniques d'avaluació i diagnòstic de les alteracions logopèdiques d'origen neurològic i ser capaç d'interpretar-ne els resultats.

Continguts

1. Anatomofisiologia de la deglució.

  • Fisiopatologia de la deglució.
  • Semiologia dels trastorns de la deglució.

2. Exploració clínica i instrumental de la deglució.

  • EAT10
  • Exploració sense bol
  • MECV-V
  • T. de Payne
  • Altres exploracions

3. Identificació i maneig de la disfàgia en neonats prematurs.

  • Desenvolupament de les funcions orals de l'alimentació
  • Alimentació infantil: normalitat, reflexos i evolució
  • Estimulació orofacial en les UCI (Unitat de Cures Intensives)

4. Disfàgia orofaríngea d'origen neurològic i trastorns associats

  • Exploració i rehabilitació de la disàrtria

5. Disfàgia d'origen orgànic i trastorns associats.

  • Exploració i rehabilitació de les disglòssies

6. Disfàgia vs deglució atípica i trastorns associats

  • Avaluació clínica i instrumental de la deglució atípica
  • Interrelació entre deglució atípica, alteracions de parla i disfuncions orofacials associades
  • Diagnòstic diferencial: disfàgia i deglució atípica

7. Objectius, programació i planificació de la rehabilitació de la deglució segons patologia de base

  • Maniobres i tècniques directes i indirectes de Rehabilitació de la disfàgia

8. Laringectomia:

  • Disfàgia inherent a la condició de laringectomitzat
  • Cura bàsica.
  • La Veu sense laringe:
    • Veu protèsica
    • Veu esofàgica. Procediments i condicionants. La seva producció. Diferentstipus d'injecció.
    • L'electrolaringe
    • Altres alternatives (comunicadors)

9. Disàrtria

  • Concepte
  • Prevalènça
  • Etiologia
  • Trets semiològics
  • Classificació
  • Disartria vs. Apràxia
  • Exploració: Objectius, nivells, tipus, Protocols
  • Pla Terapèutic

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes de teoria amb suport TIC 61,5 2,46 2, 3, 5, 11
Classes pràctiques d'exploració i d'anàlisi crític i debat de casos pràctics 6 0,24 6, 8
Tipus: Supervisades      
Tutories programades amb el professor per revisió d'activitats dirigides 3,5 0,14 1, 3, 8
Tipus: Autònomes      
Consultes bibliogràfiques i documentals 36 1,44 4, 5
Lectura comprensiva de materials 47,25 1,89 1, 2, 3, 4, 5, 10, 11
Participació en fòrums de comunicació entre companys 23 0,92 2, 3, 8
Realització de resums, esquemes i mapes conceptuals 15 0,6 5
Realització de treballs 30 1,2 4, 5

L'assignatura constarà d'un mòdul teòric de cada tema i un mòdul en el que s'entrenarà a l'alumne de forma pràctica en l'ús de les principals proves d'avaluació de la deglució i els seus trastorns.

Les activitats formatives -amb nombre d'hores aproximat de dedicació i resultats d'aprenentatge corresponents- s'especifiquen a continuació.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
EV1. Examen Oral de Veu erigmofònica 5% 0,25 0,01 1
EV2. Examen. Tipus Test. No eliminatori. 25% 0,5 0,02 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 10, 11
EV3. Examen. Tipus Test de resolución d'un cas clínic. 40% 1 0,04 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
EV4. Examen. Tipus Test, de toda la matèria vista a les Pràctiques. 30% 1 0,04 1, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11

https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html

Avaluació continuada:

[EV1] Evidència 1: Primer període avaluatiu. Examen individual, presencial, tipus test. No eliminatori de matèria, que tornarà a entrar en l'EV3.
[EV2] Evidència 2: Primer període avaluatiu. Examen individual, on-line, oral de producció de veu erigmofònica.
[EV3] Evidència 3: Segon període avaluatiu. Examen individual, on-line, tipus test. Acumulatiu de tota la matèria de la part teòrica.
[EV4] Evidència 4: Segon període avaluatiu. Examen individual, on-line, tipus test o de desenvolupament breu, de tota la matèria vista a les pràctiques.

Tots els exàmens online  es realitzaran des d'una aula de la UAB.

 
(veure pautes d'avaluació)

 

Pautes d'avaluació:

La puntuació obtinguda a l'examen de la matèria impartida a les pràctiques, sols podrà ser computable si s'ha assistit a totes les sessions pràctiques del curs assignades.

Alumne/a no avaluable: si no ha lliurat com a mínim evidències d'aprenentatge amb un pes mínim del 40%.

Alumnat de 2ª o posterior matrícula: No es preveu que l’alumnat de 2ª o posterior matrícula s'avalui mitjançant una única prova de síntesi no recuperable.

Assignatura superada: aprovar amb un 5,0 (escala 0-10) tenint en compte els pes percentual de cada evidència abans esmentada.

Proves de Reavaluació: Període de recuperacions. Examen individual, en línia, tipus test i acumulatiu de tota la matèria, tant de la part teòrica com de la pràctica.

Podrà optar a realitzar la prova de recuperació a lalumnat que no hagi assolit els criteris establerts per superar lassignatura i que hagi estat avaluada/da amb un mínim de 2/3 devidències daprenentatges.
La recuperació podrà constar de dues parts: una prova tipus test i la resolució oral dun cas pràctic o, alternativament, lalumne, en cas dhaver suspès una única prova, podrà optar per tornar a ser avaluat de la prova no superada.

Crono: EV3 i EV4, al Segon període avaluatiu, estaran separades, almenys, per una setmana.

Avaluació Única: es sol·licita telemàticament (e-formulari) en el període específic (més informació al web de la facultat)

Evidències:
Al final del segon període avaluatiu.
La prova de l'avaluació única consistirà en una prova que constarà de les parts descrites en les evidències de lavaluació continuada, amb el mateix pes, i que tindrà una durada de 3 h.
La part escrita es farà en línia a una aula d'informàtica de la UAB.
Les preguntes seran corresponents a la part teòrica ia la part pràctica de l'assignatura (explicacions orals a l'aula; dibuixos, gràfics, etc. a la pissarra; vídeos visionats a l'aula; PowerPoint; Fòrums al Campus Virtual; Bibliografia; exercicis pràctics , aprenentatges pràctics) i finalitza amb una prova oral de producció de veu esofàgica (erigmofonia) d'uns dos minuts.
Recuperació: S'aplica el mateix sistema de recuperació que per l'avaluació continuada.
Revisió de la qualificació final: La revisió de la qualificació final segueix el mateix procediment que per a lavaluació continuada, mitjançant unaentrevista individual amb el docent.
Nota final: El docent es reserva l'opció de complementar la nota dels alumnes avaluant aspectes com l'interès per la matèria o la dedicació, entre d'altres.

Idioma: Els exàmens són en català, únicament es traduiran si es compleixen els requeriments establerts a l'article 263 i es realitza la seva sol·licitud a la setmana 4, telemàticament (e-formulari). A l'examen oral, l'alumne podrà expressar en la seva llengua (sempre que sigui una de les següents: català, espanyol, anglès, francès, italià o portuguès).

Matrícula d´Honor: En qualsevol cas, la nota màxima assolible serà un 10, encara que es tindrà en compte la nota relativa i la implicació de l´alumne/a a l´hora d´adjudicar possibles Matrícules d´Honor

 


Bibliografia

1. FONAMENTAL

   Manuals de Referència:

  •        D. Bleeckx. Disfagia. Evaluación y reeducación trastornos de la deglución. Mc Graw Hill, 2004. (Esgotat, però hi és a la Biblioteca d'Humanitats de la UAB, inclouent-hi el CD-ROM)
  •        J.A. Logemann. Evaluation and Treatment of Swallowing Disorders. Pro-ed, Austin, Texas, 1998
  •        G. Heuillet-Martin, L. Conrad. Hablar sin Laringe. Rehabilitación de la voz en laringectomizados. Ed. Lebón 2003.
  •        Paniagua J., Susanibar F., Giménez P., Murciego P. García R. Disfagia: De la evidencia científica a la práctica clínica. 2 Vols. Giuntieos Psychometrics, 2019.
  •        García R., Paniagua J., Giménez P., Murciego P., De Almeida M. Abordaje de la Disfagia Pediátrico-Neonatal. Elsevier, 2022.
  •        Giménez p., Murciego P., De Almeida M., Paniagua J. Abordaje de la disfagia en el paciente traqueostomizado. Elesevier, 2024.

 

   LLIBRES:

  •       M. Velasco. V. Arreola, P. Clavé, C. PuiggrósAbordaje clínico de la disfagia orofaríngea: diagnóstico y tratamiento. Nutrición Clínica en Medicina, Novembre 2007.
  •       N. Melle. Guía de intervención logopédica en la disartria. Colección Trastornos del lenguaje, n. 4, Editorial Síntesis, Madrid, 2008

 

2. COMPLEMENTÀRIA:

   LLIBRES:

  •       S. Borras y V. Rosell. Guía para la reeducación de la deglución atípica y trastornos asociados. Nau Llibres, 2005
  •       P. Clavé y P. García. Guía de diagnóstico y de tratamiento nutricional y rehabilitador de laDisfagia Orofaríngea. Nestlé Nutrition. Editorial Glosa, S.L. Barcelona 2011
  •       Glaucia del Burgo. G. de la Aleja. Rehabilitación de problemas de deglución en pacientes con daño cerebral sobrevenido. Editorial EOS, Madrid, 2004
  •       D. Grandi i G. Donato. Terapia miofuncional. Diagnóstico y tratamiento. Ed. Lebón. Barcelona, 2008. (Inclou CD-ROM i làmines)
  •       Nestlé NutritionEAT 10, Herramienta validada para el cribado de la disfagia. Nestlé, 2011
  •       I. Queiroz Marchesan. Fundamentos de la Fonoaudiología. Aspectos Clínicos de la motricidad oral. Editorial Medica Panamericana, 2002
  •       J.M. Ustrell et al. Terapéutica multidisciplinaria de las maloclusiones dentarias en el paciente infantil. Laboratorios KN, Barcelona, 2001
  •       N. Zambrana. Logopedia y ortopedia maxilar en la rehabilitación orofacial. Tratamiento precoz y preventivo. Terapia miofuncional. Masson. Actualidades Médico Odontológicas Latinamérica. 2000
  •       F. Le Huche. Trad. Asociación Española de Laringectomizados. La Voz sin Laringe.
  •       F. Le Huche, A. Allali, G. Miroux. La Voz sin Laringe. Marnual de Reeducación Vocal. Ed. Médica y Técnica. 1982.
  •       L. Arrazubi, L. Royo. Servei ORL de l'Hospital de la Santa CreuiSant Pau. UAB. Guia d'ajuda per a la persona intervinguda de Laringectomia Total. 2001

   Manuals ORL:

  •       P. Abelló y M. Quer. Manual d'Oto-rino-laringologia. Manuals de la Universitat Autònoma de Barcelona, n. 8. Bellaterra, 1992.
  •       R. Ramírez et al. Manual de Otorrinolaringología. McGraw-Hill-Interamericana. Madrid, 1998.
  •       C.A. Rosen & C.B. Blake Simpson. Técnicas Quirúrgicas en Laringología. Amolca. Caracas. 2013.

   Atles anatòmics:

  •       J.E. Muscolino. Atlas de músculos, huesos y referencias óseas. Fijaciones, acciones y palpaciones. Paidotribo. Badalona. 2012.
  •       A. Biel. Guía topográfica del cuerpo humano. Cómo localizar huesos, músculos y otros tejidos blandos. Paidotribo. Badalona. 2012.

   Webs:

  •       http://www.dysphagiaonline.com
  •       http://www.logopediamail.net
  •       http://www.voiceandswallowing.com
  •       http://www.fresenius.com/407.htm
  •       http://www.nestle-nutrition.com/Public/Default.aspx
  •       http://www.nutriciaclinico.es
  •       http://www.myessd.org
  •       http://www.essd2013.org
  •       http://www.soclogopedia.org
  •       https://sensorialitat.blogspot.com

   Articles:

  •       Diversos articles del sector.

Programari

- Praat (Freeware: www.praat.org) Mac, Windows, Linux

- DISFAPP (https://disfapp.es)


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PLAB) Pràctiques de laboratori 111 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 112 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 113 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català segon quadrimestre matí-mixt