Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2501935 Publicitat i Relacions Públiques | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
L'alumne castellanoparlant i provinent de fora dels Països Catalans i, per tant, sense escolarització prèvia en llengua catalana, ha de seguir un pla de treball paral·lel per aprendre català. Aquesta dedicació paral·lela és necessària però no suficient per superar l'assignatura: l'alumne d'aquest perfil serà avaluat amb els mateixos criteris que la resta d'alumnes, si bé es tindran en compte els esforços i els avenços demostrats.
Els objectius formatius de l'assignatura són els següents:
1. Conèixer les característiques i els condicionaments dels textos propis dels mitjans de comunicació.
2. Analitzar l'estandardització de la llengua catalana oral en el procés de normalització i consolidació lingüístiques.
3. Conèixer i dominar la pronunciació formal.
4. Consolidar els coneixements i l'aplicació de la normativa catalana, per arribar a tenir un domini complet del sistema lingüístic.
1. Llengua catalana oral
1.1. Criteris de pronunciació. L'aplicació de la Proposta per a un estàndard oral de la llengua catalana en els mitjans de comunicació
1.2. L'eficiència locutiva: Escriure per a l'oïda. Adequació als diferents registres orals
1.3. Les interseccions entre l'oral i l'escrit
2. Llengua i variació funcional
2.1. La situació comunicativa
2.2. Els mitjans de comunicació com a reflex de la diversitat lingüística
2.3. Les variacions pel canal, pel tema, pel to i pel tenor
3. Norma i estàndard
3.1. El procés d'estandardització: composicionalitat i polimorfisme
3.2. Les eines de consulta per al professional
3.3. La normativa catalana i els llibres d'estil
4. Qüestions avançades de gramàtica i lèxic
4.1. Articles, quantitatius i possessius. Expressions temporals i pronoms
4.2. Preposicions. Canvi i caiguda de preposicions
4.3. Recursos fraseològics, interferències i implantacions
El llibre 101 dubtes del català resolts per l'Optimot (Rosa dels Vents, 2021), de Pau Clua, és lectura obligatòria del curs.
El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s'exposarà el dia de presentació de l'assignatura i es penjarà al Campus Virtual. L'alumne també hi podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per seguir adequadament l'assignatura.
El contingut de l'assignatura és sensible als aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Exercicis escrits | 19 | 0,76 | CM10, KM12, SM11, CM10 |
Exercicis orals | 18,5 | 0,74 | CM10, KM12, SM11, CM10 |
Exposició de temes | 15 | 0,6 | CM10, KM12, SM11, CM10 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories i resolució de dubtes | 7,5 | 0,3 | CM10, KM12, SM11, CM10 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi individual, lectures, realització d'exercicis | 82,5 | 3,3 | CM10, KM12, SM11, CM10 |
La part presencial de l'assignatura està estructurada en una hora de teoria i dues de seminari, setmanals. S'hi combinen les explicacions teòriques i la resolució d'exercicis, amb dos objectius principals: (a) consolidar els coneixements sobre la norma i l'ús de la llengua catalana i (b) promocionar la reflexió crítica.
Es penjarà al Campus Virtual la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitats específiques | 10% | 2,5 | 0,1 | CM10, KM12, SM11 |
Controls | 90% | 5 | 0,2 | CM10, KM12, SM11 |
L'esquema del model avaluatiu és el següent:
a) La teoria és el 40 % de la nota final. Es fan dos controls al llarg del curs i una activitat oral o escrita a partir d'uns textos proposats.
b) El seminari és el 60 % de la nota final. Es fan dos controls al llarg del curs i es valoren diverses activitats, que s'especifiquen amb prou antelació.
c) NO es fa mitjana si la nota de teoria o de seminari és inferior a 3,5.
Teoria (40 %)
Control 1: 35 %
Control 2: 35 %
Activitat: 30 %
Seminari (60 %)
Control 1: 35 %
Control 2: 35 %
Activitats: 30 %
L'assistència a classe és obligatòria. Si no s'arriba al 80 % d'assistència, la qualificació és No avaluable.
Sistema de recuperació
L'estudiant té dret a reavaluar l'assignatura si ha estat avaluat d'un mínim de 2/3 parts del conjunt d'activitats de l'assignatura.
Té dret a recuperació l'alumne amb una nota compresa entre 3,5 i 4,9.
Es farà un control de teoria i un de pràctiques similars als controls 1 i 2 del curs. L'alumne que superi la reavaluació obtindrà un 5 de nota final.
Plagi
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Aquesta assignatura no té avaluació única.
Badia, Jordi (2021). Salvem els mots. Barcelona: Rosa dels Vents.
Bassols, Margarida; Segarra, Mila [ed.] (2009). El col·loquial mediatitzat. Vic: Eumo Editorial.
Bau, Montserrat; Pujol, Montserrat; Rius, Agnès (2007). Curs de pronunciació: exercicis de correcció fonètica. Barcelona: Publicacions de l'Abadia de Montserrat.
Bibiloni, Gabriel (1997). Llengua estàndard i variació lingüística. València: Edicions 3 i 4.
Bibiloni, Gabriel (2006). "L'ús de la llengua catalana a IB3 Televisió". A: <http://bibiloni.cat/blog/?p=239>
Bonet, Eulàlia et al. (1997). Manual de transcripció fonètica. Bellaterra: Servei de Publicacions de la Universitat Autònoma de Barcelona.
Camps, Magí (2020). Parla'm amb estil. Vic: Eumo Editorial.
Casas, Mariona; Castellà, Josep M.; Vilà, Montserrat (2020). L'oratòria a l'abast de tothom. Vic: Eumo Editorial.
Castellanos, Josep Anton (2004). Manual de pronunciació. Vic: Eumo.
Clua, Pau (2021). 101 dubtes del català resolts per l'Optimot. Barcelona: Rosa dels Vents.
Company, Catalina; Puigròs, M. Antònia (2006). Llibre d'estil d'IB3. Palma: Consorci per al Foment de la Llengua Catalana i la Projecció Exterior de la Cultura de les Illes Balears.
Consell de Mallorca; Universitat de les Illes Balears (2009). Llibre d'estil per als mitjans de comunicació orals i escrits. Palma: Consell de Mallorca, Universitat de les Illes Balears.
Coromina, Eusebi (2008). El 9 Nou, El 9 TV. Manual de redacció i estil. Vic: Premsa d'Osona.
Creus, Imma; Romero, Sílvia (1999). "Els mitjans de comunicació orals a Lleida". Llengua i Ús, núm. 14, p. 31-36.
Creus, Imma, Julià, Joan i Romero, Sílvia (2000). Llengua i ràdio. Lleida: Pagès Editor.
Cros, Anna; Segarra, Mila; Torrent, Anna Maria (eds.) (2000). Llengua oral i llengua escrita a la televisió. Barcelona: Publicacions de l'Abadia de Montserrat.
Cuenca, Maria Josep (1996). Sintaxi fonamental. Barcelona: Empúries.
Fité, Marcel (2014). Proudubtes.cat. Barcelona: Barcanova
Ginebra, Jordi (2017). La nova normativa de l'Institut d'Estudis Catalans. Guia pràctica. Tarragona: Publicacions de la Universitat Rovira i Virgili. [http://llibres.urv.cat/index.php/purv/catalog/book/274]
Institut d'Estudis Catalans (1990). Proposta per a un estàndard oral de la llengua catalana. I. Fonètica. Barcelona: Institut d'Estudis Catalans.
Institut d'Estudis Catalans (1990). "La llengua catalana en els mitjans de comunicació de massa i especialment en la televisió". A: Documents de la Secció Filològica I. Barcelona: Institut d'Estudis Catalans, p. 137-140.
Institut d'Estudis Catalans (1992). Proposta per a un estàndard oral de la llengua catalana. II. Morfologia. Barcelona: Institut d'Estudis Catalans.
Institut d'Estudis Catalans (1993). "La llengua catalana i els mitjans decomunicació de massa". A: Documents de la Secció Filològica II. Barcelona: Institut d'Estudis Catalans, p. 31-36.
Institut d'Estudis Catalans (2007). Diccionari de la llengua catalana. Barcelona, Palma, València.
Institut d'Estudis Catalans (2016). Gramàtica de la llengua catalana. Barcelona: Institut d'Estudis Catalans. Institut d'Estudis Catalans (2017). Ortografia catalana. Barcelona: Institut d'Estudis Catalans.
Institut d'Estudis Catalans (2018). Proposta per a un estàndard oral de la llengua catalana. III. Lèxic. Barcelona: Institut d'Estudis Catalans.
Lacreu, Josep (2008). Manual d'ús de l'estàndard oral. 8a edició corregida. València: Institut Interuniversitari de Filologia Valenciana.
La incorrecta (2021). Parla bé, collons! Barcelona: Montena.
Marí, Isidor (2007). "La consolidació d'un estàndard oral: límits i condicions". Quaderns del CAC, núm. 28, p. 31-37.
Mestres, Josep M. et al . (2009). Manual d'estil. La redacció i l'edició de textos. 4a edició. Vic: Eumo Editorial; Barcelona: Universitat de Barcelona: Universitat Pompeu Fabra: Associació de Mestres Rosa Sensat.
Mollà, Toni (2007). "El model lingüític oral: el cas de Canal 9 o el nivell (lingüític) desnivellat". Quaderns del CAC, núm. 28, p. 13-19.
Paloma, David; Rico, Albert (2000). Diccionari de pronunciació en català. Barcelona: Edicions 62.
Paloma, David; Rico, Albert (2005). No et confonguis! Diccionari de mots que es confonen. Barcelona: Empúries.
Paloma, David; Rico, Albert (2008). Diccionari de dubtes i barbarismes. Barcelona: Edicions 62.
Paloma, David (2010). 50 obres de llengua del segle XXI. Ressenyesipropostes de recerca. Bellaterra: Servei de Publicacions de la Universitat Autònoma de Barcelona.
Paloma, David (2015). Personatges convertits en paraules. Barcelona: Barcanova.
Pujol, Josep M.; Solà, Joan (1995). Ortotipografia. Barcelona: Columna.
Saborit, Josep (2009). Millorem la pronúncia. València: Acadèmia Valenciana de la Llengua.
Solà, Joan (1994). Sintaxi normativa: Estat de la qüestió. Barcelona: Empúries.
Solà, Joan et al. (2002). Gramàtica del català contemporani. Barcelona: Empúries.
Vallverdú, Francesc (2000). El català estàndard i els mitjans audiovisuals. Barcelona: Edicions 62, Televisió de Catalunya. Pràctiques Lingüístiques, 3.
Webgrafia
Bibiloni, Gabriel. Guia de correcció fonètica. [http://bibiloni.cat/correcciofonetica/ index.html]
Centre de Terminologia Termcat [http://www.termcat.cat]
Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals: Portal lingüístic [http://esadir.cat]
Enciclopèdia Catalana: Gran enciclopèdia catalana [http://www. enciclopedia.cat]
Enciclopèdia Catalana: Diccionari de la llengua catalana [http://www. enciclopedia.cat]
Institut d'Estudis Catalans: Diccionari de la llengua catalana [https://mdlc.iec.cat/]
Institut d'Estudis Catalans: Gramàtica essencial de la llengua catalana [https://geiec.iec.cat/]
Mestres, Josep M. et al. (2009). Manual d'estil. La redacció i l'edició de textos [https://estil.lloc.iec.cat]
Paloma, David; Mas, Josep Àngel; Montserrat, Mònica (2017). Diccionari de dubtes del català oral. [http://www.llengua.info/ddcor].
Secretaria de Política Lingüística de la Generalitat de Catalunya, Institut d'Estudis Catalans, Centre de Terminologia Termcat. Optimot [http://optimot.gencat.cat]
Universitat de Barcelona: Els sons delcatalà. [http://www.ub.edu/sonscatala/ca/ presentacio]
Universitat de Barcelona: Guies de pronunciació del català. [http://www.ub.edu/guiesdepronunciacio]
L'assignatura no requereix cap tipus de programari específic.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(SEM) Seminaris | 51 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 52 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 53 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 5 | Català | segon quadrimestre | tarda |