Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500798 Educació Primària | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
El Pràcticum III no comporta estada en centre de pràctiques. És molt recomanable que l'estudiantat que estigui matriculat del Pràcticum III ho estigui també de Planificació, Investigació i Innovació o hagi superat prèviament aquesta assignatura. Per poder desenvolupar el Pràcticum III cal tenir com a referent el centre de pràctiques en el que s'ha realitzat el Pràcticum II.
És convenient haver realitzat i superat les assignatures: Educació i contextos educatius, Teories i pràctiques contemporànies en educació, Didàctica i desenvolupament curricular, i Context social i gestió escolar.
Aquesta assignatura té com a finalitat donar una visió general sobre la innovació educativa. Específicament, es proposa els següents objectius:
La recerca i la innovació educativa
Disseny de projectes d'innovació
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Presencials en gran grup | 10 | 0,4 | 8, 12, 13, 14, 18, 19 |
Seminaris | 6 | 0,24 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 17, 19 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 7 | 0,28 | 1 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura, estudi i exercicis pràctics | 27 | 1,08 | 1, 6, 12, 14, 18, 19 |
PRESENCIALS EN GRAN GRUP
Es realitzen amb tot el grup classe i tenen per objectiu presentar i reflexionar al voltant dels continguts propis de l'assignatura. Malgrat que el protagonisme recaigui fonamentalment en el professorat, s'espera que les i els estudiants participin activament en la construcció del coneixement professional, donant valor tant a l'experiència pròpia del professorat com de les i els estudiants.
SEMINARIS PRESENCIALS EN GRUPS REDUÏTS
Són espais de treball (amb 1/3 del grup classe) on mitjançant tasques concretes s'aprofundeix en els continguts de l'assignatura, tot promovent l'accessibilitat i la participació.
TREBALL AUTÒNOM
Les i els estudiants hauran de realitzar lectures, reflexions i cerca d'informació sobre els diversos continguts del temari, demostrant autonomia per anar construint el seu coneixement i competències. També, coordinar-se amb els companys de grup per finalitzar les tasques vinculades amb la proposta de projecte d’innovació.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Presentació i defensa del projecte d'innovació amb eines digitals (evidència grupal) | 10% | 0 | 0 | 1, 13, 19 |
Projecte d'innovació educativa (evidència grupal) | 40% | 0 | 0 | 2, 3, 4, 5, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 19 |
Prova escrita individual | 50% | 0 | 0 | 1, 6, 8, 13, 14, 18 |
Aquesta assignatura inclou activitats per al desenvolupament de la Competència Digital Docent.
AVALUACIÓ CONTINUA
Les evidències d'avaluació continua de l'assignatura consisteixen en 3 activitats:
Per aprovar l'assignatura cal presentar i aprovar amb una qualificació mínima de 5 totes les evidències.
Tan sols hi haurà possibilitat de recuperació de la proposta de projecte d’innovació i de la prova escrita individual. La data prevista per a la recuperació és: 26/06/2025 (grup 21), 25/06/2025 (grup 31) i 20/06/2025 (grup 41 i 71). En cas de no presentar alguna de les evidències d’avaluació, la qualificació global de l’assignatura serà ‘no avaluable’.
El professorat retornarà les evidències d’avaluació en el termini aproximat de 20 dies hàbils (tres setmanes). Les qualificacions de cada una de les evidències d'avaluació es faran públiques a l'Aula Moodle. Les i els estudiants que vulguin revisar la nota, hauran de fer-ho dins el termini establert pel professorat de l'assignatura i que serà comunicat convenientment en el seu moment.
AVALUACIÓ ÚNICA
Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.
ALTRES CONSIDERACIONS
En aquesta assignatura cal mostrar una actitud compatible amb la professió docent: la puntualitat, la participació, el respecte, la cooperació, l'ús adequat dels dispositius electrònics (mòbil, ordinador, etc.), l'empatia, la correcció en la comunicació amb els altres, i el respecte a la diversitat i pluralitat d'idees, persones i situacions. És necessari que les i els estudiants participin activament a les sessions, siguin responsables i rigorosos en el treball autònom i demostrin pensament crític i compromís ètic amb els principis deontològics de la professió docent.
Igualment, en el marc d'aquesta assignatura cal que les i els estudiants mostrin una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent.Entotes les activitats (individualsi grupals) es tindrà en compte la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. Les i els estudiants han de ser capaços d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i han de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser retornada (no avaluada) o suspesa si el professorat considera que no compleix aquests requisits. Es demana que abans de lliurar una tasca es comprovi que es respecten aquests criteris i que les fonts, notes, citacions textuals i referències bibliogràfiques, segueixen la normativa APA (7a edició), d'acord a la documentació que es resumeix en les següents fonts: https://ddd.uab.cat/pub/guibib/113512/modelapa_a2021a.pdf i a https://normas-apa.org/
La còpia o plagi de material, constitueixen un delicte que comporta suspendre l'assignatura, perdent la possibilitat de recuperar-la, tant si és un exercici individual com grupal (en aquest cas, tots els membres del grup tindran un 0). Es considerarà que un treball, activitat o prova escrita està "copiat" quan reprodueixi totalment o parcialment el treball d'un company, i que està "plagiat" quan es presenti com a pròpia una part del text d'un autor sense citar-ne la font. En cas de detectar alguna de les dues males praxis, el professorat estudiarà si és convenient sol·licitar l'obertura d'un expedient acadèmic. Podeu consultar més informació sobre el plagi a http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html
Casas, J., Whitaker, T., & Zoul, J. (ed.) (2018). 10 Perspectives on Innovation in Education. Routledge.
Chabarria, X. (Coord.), Balcells, M., Berengueres, M., Boada, P., Borrell, E., Casals, P., Chavarria, X., Colomé, F., Gay, S., & Regí, C. (2018). Què és innovar en educació al segle XXI? Horsori.
De Miguel, M. (Coord.) (1996). El desarrollo profesional docente y las resistencias a la innovación educativa. Servicio de publicaciones de la Universidad de Oviedo.
Departament d'Ensenyament (2007). Marc de la innovació pedagògica a Catalunya. Recuperat de https://xtec.gencat.cat/ca/innovacio/marc_innovacio_pedagogica/
Departament d’Educació (2007). Guia per elaborar i aplicar un pla estratègic. Servei de Difusió i Publicacions, Generalitat de Catalunya. http://www.xtec.cat/se-vallesoccidental7/plaformacio/cursdirectorsbadia/guia_planificacio_estrategica.pdf
Ellis, A. K. (2016). Research on Educational Innovations. Routledge.
Fabregat, S. & Jiménez, E. (Coords.). (2019). Innovación docente: investigaciones y propuestas. Graó.
Fernández-Navas, M. & Alcaraz-Salarirche, N. (2016). Innovación educativa: Más allá de la ficción. Pirámide.
Fix, G.M., Rikkerink, M., Ritzen, H.T.M. & Kuiper, W.A.J.M. (2021). Learning within sustainable educational innovation: An analysis of teachers' perceptions and leadership practice. Journal of Educational Change, 22, 131-145.https://doi.org/10.1007/s10833-020-09410-2
Gairín, J. & Ion, G. (Coord.) (2021). Prácticas educativas basadas en evidencias. Reflexiones, estrategias y buenas prácticas. Narcea.
Imbernón, F. (1994). La formación y el desarrollo profesional del profesorado: hacia una nueva cultura. profesional.Barcelona.
Macías, A. B. (2005). Una conceptualización comprehensiva de la innovación educativa. Innovación educativa, 5(28), 19-31.
Martínez, M. & Jolonch, A. (coord.) (2019). Les paradoxes de la innovación educativa. Horsori.
Moyano, J. E. (2004). Innovaciones educativas. Reflexiones sobre los contextos en su implementación. Revista mexicana de investigación educativa, 9(21), 403-424.
Navarro, E., Jiménez, E., Rappoport, S. & Thoilliez, B. (2017). Fundamentos de la investigación y la innovación educativa. UNIR Editorial.
Rodríguez-Mantilla, J. M., Fernández Díaz, M. J. & Fernández-Cruz, F. J. (2020). Evaluación para la innovación y mejora de centros educativos. Síntesis.
Santaolalla, E., Urosa, B., Martín, O., Verde, A., & Díaz, T. (2020). Interdisciplinarity in Teacher Education: Evaluation of the Effectiveness of an Educational Innovation Project. Sustainability, 12(17), 1-23. https://doi.org/10.3390/su12176748
Stéphan, V. L., Joaquin, U., Soumyajit, K., & Gwénaël, J. (2019). Educational Research and Innovation Measuring Innovation in Education 2019. What Has Changed in the Classroom? OECD Publishing. https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/9789264311671en.pdf?expires=1612976146&id=id&accname=guest&checksum=7ED977FB8370F83932953C15CFEA34E4
Tejada, J. (1998). Los agentes de la innovación en los centros educativos: profesores, directivos y asesores. Málaga.
Tejada, J. & Giménez, V. (Coords.) (2007). Formación de formadores. Escenario institucional. Thomson.
Torre, S. de la (Coord.) (1998). Cómo innovar en los centros educativos. Escuela Española.
Torrent, A., & Feu, J. (2020). Educational change in Spain: between committed renewal and innocuous innovation. Journal for Critical Education Policy Studies, 18(1), 253-298. http://www.jceps.com/archives/8255
Enllaços a pàgines web de revistes d'educació:
L'assignatura no requereix fer ús de cap material o programari específic.
La informació sobre els idiomes d’impartició de la docència es pot consultar a l’apartat de CONTINGUTS de la guia.