Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2502442 Medicina | OT | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Estar matriculat de la assignatura troncal d’ Immunologia Mèdica
Objectius
L’objectiu general és l’assoliment per part dels estudiants de la comprensió de les tècniques que es fan servir de forma habitual dins d’un servei de immunologia clínica i les bases del funcionament del laboratori d’immunologia diagnòstica
Contextualització
Aquesta assignatura pretén apropar als alumnes que ja coneixen el funcionament del sistema immune en estat de salut i de malaltia, a les principals tècniques que s'usen al laboratori d'immunologia diagnòstica i als algoritmes que s'apliquen per recolzar el diagnòstic clínic. Es centra en hipersensibilitat, autoimmunitat, immunoquímica, immunodeficiències i immunogenètica També es fa una petita introducció als principis generals del diagnòstic de laboratori clinic.
Justificació
Des de mitjans del segle XX quan es descobreixen les cèl·lules LE no han deixat d'incorporar-se proves diagnòstiques que mesuren l'estat i les respostes del sistema immune. El cos de coneixements immunològics que us'apliquen al diagnòstic de malalties del sistema immune i de situacions en els que la resposta immune juga un paper important com el trasplantament constitueixen la immunologia diagnòstica. Aquest és un camp molt més concret que el de la immunologia clínica que inclou un enfocament més global de les malalties immunològiques amb el diagnòstic clínic i el maneig terapèutic.
Les tècniques que s'utilitzen als laboratoris d'immunologia diagnòstica constitueixen un compendi dels mètodes més fiables, robustos, reproduïbles i mesurables de l'espectre dels disponibles a l'immunòleg. Se'ls incorpora a més components tecnològics específics que constitueixen desenvolupaments addicionals molt avançats per aconseguir una major rapidesa del protocol i la robotització del procés o de part d’ell.
El volum de determinacions d'immunologia diagnòstica en el sistema sanitari és important doncs no solament es realitzen en laboratoris especialitzats sinó també en molts laboratoris generals d'anàlisis clíniques.
Existeix una indústria productora de kits per a realitzar aquestes determinacions i una sèrie d'empreses de base biotecnològica que donen suport a aquestes determinacions i també hi ha agències de control de qualitat. Sent la immunologia una àrea científicament molt activa i persistint la necessitat de millorar el diagnòstic de les malalties de base immunològica, s'explica que la immunologia diagnòstica sigui una àrea molt important per a les activitats de recerca i d'innovació.
Competències
Una vegada cursada i superada l'assignatura l'alumne hauria de:
1) comprendre les funcions d'un laboratori d'immunologia diagnòstica
2) coneixer les condicions que requereixen les proves d'immunologia per a poder aplicar-se al diagnòstic
3) coneixer de les proves més rellevants per al diagnòstic immunològic
4) identificar les àrees que necessiten la incorporació de noves tècniques per millorar el diagnòstic i seguiment de les malalties relacionades amb el sistema immunitari
Respecte a la gestió d’un laboratori d’immunologia diagnòstica:
1) comprendre com es fa la selecció de proves,
2) com s'organitza i lliure la informació al professional sanitari
3) com s’estableix el sistema de controls de qualitat de les determinacions i dels processos.
Aspectes pràctics de les proves de laboratori
1.- El laboratori d’ Immunologia. Principis de funcionament i elements del procés diagnòstic. Interpretació test diagnòstics
2.- Proves diagnòstiques d’al·lèrgia
3.- Proves diagnòstiques d'Immunologia cel·lular i immunogenètica (2h)
4.- Proves diagnòstiques d'Immunoquímica
5.- Proves diagnòstiques d'autoinmunitat sistèmica
6.- Proves diagnòstiques d'autoinmunitat òrgano-específica (2h)
7.- Proves diagnòstiques d’histocompatibilitat (2h)
Seminaris de casos clínics
SCC1: casos clínics Autoimmunitat
SCC2: casos clínics Immunoquímica
SCC3: casos clínics Al·lèrgia
SSC4: casos clínics Immunodeficiències promàries
SSC5: casos clínics Transplantament
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
PRÀCTIQUES DE LABORATORI (PLAB) | 10 | 0,4 | 1, 2, 3, 5, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 16, 17, 18, 21 |
SEMINARIS DE CASOS CLÍNICS (SCC) | 5 | 0,2 | 1, 2, 3, 5, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 16, 17, 18, 21 |
Tipus: Supervisades | |||
TUTORIES | 8 | 0,32 | 18 |
Tipus: Autònomes | |||
ESTUDI PERSONAL / LECTURA D'ARTICLES / INFORMES D'INTERÈS | 47 | 1,88 | 1, 4, 7, 9, 15, 17, 19 |
Responsable: Eva Martinez Cáceres
UD HVH: Manuel Hernandez Gonzalez
UD HSP: Oscar de la Calle
UD P Tauli: J Francisco Delgado de la Poza
UD GTP: Eva Martinez Cáceres
Metodologia docent general:
Seminaris de casos clínics (SCC). Compren també les activitats d’aprenentatge basat en problemes (ABP)). Mida de grup: 2-10 alumnes .Sessions programades: 5 sessions de 1 hores. Els alumnes, en grups reduïts, discutiran supòsits clínics tipus, sota la direcció d’un tutor.
Pràctiques de laboratori (PLAB): Participació en les tasques del laboratori d'immunologia clinica amb un tècnic de laboratori d'immunologia com a instructor.
Treball Autònom: Lectura comprensiva de textos i articles, estudi i realització d'esquemes, resum i assimilació conceptual dels continguts. Preparació de les presentacions i lliuraments.
Excepcionalment i segons criteri del professorat responsable, els recursos disponibles i la situació sanitària de cada moment a les diferents Unitats Docents, part dels continguts corresponents a les lliçons teòriques, pràctiques i seminaris podran ser impartits de forma presencial o virtual.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i participació a classes i seminaris mitjançant preguntes curtes o de resposta multiple durant la classe. | 20% | 0,5 | 0,02 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21 |
Avaluacions orals: proves estructurades | 40% | 2 | 0,08 | 3, 6, 18, 19, 21 |
Avaluació mitjançant casos pràctics i resolució de problemes | 40% | 2,5 | 0,1 | 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 20 |
Reavaluació: resolució de cas clínic 40% i examen 4 preguntes curtes 60%.
Els estudiants que no realitzin les proves d’avaluació previstes seran considerats com no avaluats exhaurint els drets a la matrícula de l’assignatura.
Aquesta assignatura/mòdul no preveu el sistema d’avaluació única
Textes
Blaney, Kathy D., and Paula R. Howard. Basic and Applied Concepts of Immunohematology. Mosby, 1999.
Brostoff, Jonathan, Alexander Gray, David Male, and Ivan Roitt. Case Studies in Immunology. 2nd ed. Gower Medical Pub, 1996.
Chapel, Helen. Essentials of Clinical Immunology. Fifth Edition Saunders, 2006
Detrick, Barbara. Manual of Clinical Laboratory Immunology. 6th ed. Ed. Barbara Detrick. American Society Microbiology, 2002.
Gorczynski, Reginald M., and Jacqueline Stanley. Problem-Based Immunology. Saunders, 2006.
Mackay, Ian R. The Autoimmune Diseases, Fourth Edition. 4th ed. Ed. Ian R. Mackay. Academic Press, 2006.
Yehuda Shoenfeld (Editor), Pier Luigi Meroni (Editor), M. Eric Gershwin MD (Editor) Autoantibodies, Third Edition –2014
Hans D. Ochs, C. I. Edward Smith, Jennifer M. Puck. Primary Immunodeficiency Diseases:A Molecular & Cellular Approach. Oxford University Press,USA, 2013.
Clinical Immunology: Principles and Practice. 5a edició Robert R. Rich MD , Thomas A Fleisher MD, William T. Shearer MD PhD, Harry Schroeder, Anthony J. Frew MD FRCP, Cornelia M. Weyand MD PhD, 2018.
Power point
La informació sobre els idiomes d’impartició de la docència es pot consultar a l’apartat de CONTINGUTS de la guia.