Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Creativitat Publicitària

Codi: 103146 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2501935 Publicitat i Relacions Públiques OB 2

Professor/a de contacte

Nom:
Carolina Serra Folch
Correu electrònic:
carolina.serra@uab.cat

Equip docent

Roberto Rabanal Ramírez

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Se li demana a l'alumnat un alt nivell de motivació.


Objectius

Objetius

1. Conèixer el concepte de creativitat publicitària, tant a nivell teòric com pràctic.

2. Aproximació a la creativitat més enllà de la publicitat.

3. Realitzar exercicis pràctics per potenciar i desenvolupar la creativitat.

 


Resultats d'aprenentatge

  1. CM15 (Competència) Idear missatges creatius i persuasius que responguin a les necessitats comunicatives de les entitats anunciants sense vulnerar els valors democràtics ni els drets fonamentals dels públics.
  2. CM16 (Competència) Integrar les innovacions comunicatives i les noves tendències socials per a l'actualització de les estratègies creatives publicitàries i de relacions públiques.
  3. CM17 (Competència) Integrar la creativitat com a eina transformadora de valors i comportaments al servei del benestar social general.
  4. KM17 (Coneixement) Identificar les quatre "P" (person, process, place, product) de la creativitat publicitària com a eix vertebrador de les teories que expliquen el fenomen creatiu.
  5. KM20 (Coneixement) Enumerar les etapes i estratègies del procés creatiu que intervenen en l'elaboració d'una campanya publicitària, des de la conceptualització i el brífing creatiu fins a l'execució de la campanya.
  6. KM21 (Coneixement) Descriure la relació entre les atribucions del departament creatiu i les de la resta de departaments de l'agència publicitària.

Continguts

Continguts:

1.Creativitat universal
2.Creativitat, innovació, emprenedoria i comunicació
3.Connexions creatives. L'eina secreta de les ments innovadores
4.Brífing de l'anunciant
5.Brífing creatiu de l'agència
6.Estratègies creatives publicitàries
7.Persona creativa
8.El món de les agències de comunicació

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 17 0,68 CM15, CM16, KM20, KM21
Sessions de pràctiques i seminaris 34 1,36 CM15, CM16, CM17, KM17, KM20, KM21
Tipus: Supervisades      
Tutories i revisió d'exercicis 7,5 0,3 CM15, CM16, KM20, KM21
Tipus: Autònomes      
Estudi individual, lectures, realització d'exercicis 84 3,36 CM15, CM16, KM21

Metodologia
 
- Teoria per a explicar els conceptes clau (classe magistral).
 
- Pràctiques relacionades amb la teoria.
 
- Lectures obligatòries relacionades (llibres, articles, capítols, webs, blocs ...).
 
- Participació activa de l'alumnat.

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Eix pràtic 70% 5 0,2 CM15, CM16, KM20, KM21
Eix teòric 30% 2,5 0,1 CM16, CM17, KM17, KM20

Avaluació

Activitat A: Teoria 30% sobre la qualificació final.

Activitat B: Pràctiques de classe, assistència i participació 30% sobre la qualificació final.

Activitat C: Projecte Final (Lliuraments parcials i seguiment, Presentació, Treball): 40% sobre la qualificació final.

Requisits per a aprovar l'assignatura

Per a poder aprovar l'assignatura cal aprovar indistintament totes les activitats avaluables especificades anteriorment (A, B i C).

Recuperació.

L’alumnat tindrà dret a la recuperació de l’assignatura si ha estat avaluat del conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura.
L'alumnat que obtingui una nota menor a 1,5 (sobre 3) de teoria i una nota menor de 3,5 (sobre 7) de pràctiques haurà de presentar-se a recuperació de la part suspesa. Es mantindran les qualificacions obtingudes a les parts aprovades.

 

Aquesta assignatura sí preveu avaluació única.

Durant les tres hores de la data fixada al calendari i/o a la fitxa de programació docent, per fer l’avaluació única, l’alumnat haurà de realizar les dues proves (teòrica i pràctica (A) i de la lectura obligatòria (B)) i lliurar i presentar el Treball Final CIEC (C) que s’especifiquen a la guia docent. 

El sistema d’avaluació única de l'assignatura està basat en els següents percentatges:

a) 30% Prova teòrica i pràctica del contingut teòric de l’assignatura. Haurà d'estar aprovada (5 o més) per superar l'assignatura (condició indispensable)(El model d’examen és diferent respecte al d’avaluació continuada).

b) 30% Prova teòrica de la següent obra:

Farran, E. (2016). Desde la trinchera. Manual de supervivencia en creatividad publicitaria. UOC, Barcelona.

Haurà d'estar aprovada (5 o més) per superar l'assignatura (condició indispensable).

c) 40% Lliurament i exposició oral d’un treball final: realització del projecte CIEC (es lliurarà brífing). Haurà d'estar aprovada (5 o més) per superar l'assignatura (condició indispensable).

 

Recuperació: avaluació única

Segons normativa per poder participar al procés de recuperació, l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat almenys de 2/3 del total d'activitats avaluables de l'assignatura.

L'alumne/a que no hagi superat la primèra convocatòria haurà de realitzar una prova teòrica i pràctica. Aquesta prova, inclourá els coneixements teòrics de l'assignatura i els continguts recollits a l'obra: Farran, E. (2016). Desde la trinchera. Manual de supervivencia en creatividad publicitaria. Barcelona, UOC.

Haurà d'estar aprovada (5 o més) per superar l'assignatura (condició indispensable). La nota final de l'assignatura serà la que s'obtingui d'aquesta prova.

 

Plagi

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que puguiconduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, laqualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.


Bibliografia

Bibliografia Obligatòria 

Ricarte, J.M. (1998). Creatividad y Comunicación Persuasiva. Aldea Global, Barcelona.

 

Bibliografia

Andrews, M., Van Leeuwen, M. (2016).  Persuasión. GG.

Castellblanque, Mariano (2020). Manual del redactor publicitario offline-online. ESIC.

Castellblanque, Mariano (2006). Perfiles profesionales de publicidad y ámbitos afines. UOC, Barcelona.

Cosme, Santiago (2017). Superpoderes Creativos. Advook, Sevilla.

Farran, Eduard (2016). ¿Cómo desarrollar ideas publicitarias creativas?. UOC, Barcelona.

Farran, Eduard (2016). Desde la trinchera. Manual de supevivencia en creatividad publicitaria. UOC, Barcelona.

Kawasaki, Guy (2016). El arte de empezar 2.0. Planeta.

Kelley T., Littman J. (2010). Las diez caras de la innovación. Estrategias para una creatividad  excelente. Paidos.

Lamarre, Guillaume. (2018) La vía del creativo. Guía para reinventar nuestra práctica y nuestra mirada. GG.

Mahon Nik. (2012). Ideación. Cómo generar grandes ideas publicitarias. Gustavo Gili. Barcelona.

Muela, Clara (2018). Manual de Estrategias creativas en publicidad. Pirámide, Madrid.

Nielsen Dorte y Thurber Sarah (2018). Conexiones creativas. GG.

Rodríguez, Ignacio (et. al.) (2011). Dirección publicitaria. UOC, Barcelona.

Veksner, Simon. (2009). Ser un buen creativo publicitario. Blume, Barcelona.

 

www.anuncios.com

www.clubdecreativos.com

www.controlpublicidad.com

www.elpublicista.com

www.ipmark.com

www.marketingdirecto.com

www.periodicopublicidad.com

www.puromarketing.com

www.reasonwhy.es/

www.yorokobu.es


Programari

L'assignatura no exigeix cap programari específic.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PLAB) Pràctiques de laboratori 51 Espanyol segon quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 52 Català segon quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 53 Català segon quadrimestre tarda
(TE) Teoria 5 Espanyol segon quadrimestre tarda
(TE) Teoria 90 Espanyol segon quadrimestre tarda