Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2502441 Enginyeria Informàtica | OB | 3 |
2502441 Enginyeria Informàtica | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Aquesta assignatura no té cap prerequisit específic. S’assumeix que l’estudiant ha cursat l'assignatura de Fonaments d'Informàtica.
L'assignatura Sistemes d'Informació, és una assignatura de 6 crèdits ECTS en el Grau d'Enginyeria Informàtica. És una assignatura obligatòria dins la Menció “Tecnologies de la Informació”, i optativa per a la resta de mencions. Aquesta assignatura dóna les pautes per conèixer què és un sistema d'informació informatitzat, com es poden utilitzar a les organitzacions per obtenir una sèrie de millores contínues i com assolir un alt nivell de competivitat i qualitat.
Més en concret, els objectius són:
L'assignatura tracta els conceptes generals dels sistemes d’informació informatitzats, quin paper tenen en les organitzacions, com proporcionen suport als processos de treball, quan poden proporcionar una avantatge competitiva en el seu sector de negoci i com avaluar la millor solució.
Tema 1.- Introducció als sistemes d'informació
Conceptes bàsics de sistemes d’informació. Sistemes d’informació en les organitzacions. Classificacions dels sistemes d’informació en l’organització. Evolució del sistemes d’informació en les organitzacions.
Tema 2.- Sistemes transaccionals
Característiques del sistema transaccional. Cadena de valor interna. Descripció dels principals sistemes: Gestió de recursos interns (ERP), Gestió de Relacions amb els clients (CRM), Gestió de la cadena de subministrament (SCM).
Tema 3.- Sistemes d'ajuda a la presa de decisions
Característiques del sistema decisional. Tipus de Sistemes decisionals.
Tema 4.- Sistemes d'Intel·ligència de Negoci (Business Intelligence)
Descripció del sistema d'Intel.ligència de negoci (Business Intelligence). Components del sistema BI. Data warehouse. Data Mart. Eines ETL. Reporting. Quadres de Comandament. Mineria de Dades. Noves Tendències en Business Intelligence: Big Data.
Tema 5.- Direcció estratègica dels sistemes d'informació
Departament de sistemes d’informació a les organitzacions. Rol professional. Eines de suport a la direcció estratègica de les TIC.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de problemes | 12 | 0,48 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
Classes de teoria | 26 | 1,04 | 1, 2, 3, 4, 5 |
Pràctiques obligatòries | 12 | 0,48 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories i consultes | 18 | 0,72 | 1, 2, 4, 5, 6 |
Tipus: Autònomes | |||
Preparació de problemes i pràctiques | 30 | 1,2 | 1, 4, 5, 6, 7 |
Preparació exàmens | 20 | 0,8 | 2, 3, 4, 5 |
Treball personal | 25 | 1 | 2, 3, 4, 5 |
L'assignatura consta d'una part teòrica, una part pràctica i una part de treball personal de l'alumnat. L'assignatura consta de 6 crèdits ECTS. S'imparteix en un total de 50 hores presencials per alumnat que es distribueixen segons mostra la taula següent. Es mostren hores presencials de l'alumnat.
TE | Teoria | 26h | Classes teòriques |
PAUL | Problemes | 12h | Resolució de problemes i discussió per part de l'alumnat sobre qüestions i casos |
PLAB | Pràctiques | 12h | Resolució de casos en grup, elaboració, presentació i discussió de les pràctiques |
Concretem les diferents activitats, atenent la seva tipologia:
Activitats dirigides (33%)
En les sessions de teoria, el professorat proporcionarà informació dels conceptes i tècniques bàsiques de la matèria, amb indicacions de com ampliar i organitzar el seu aprenentatge. Durant aquestes sessions es fomentarà la participació activa de l'alumnat plantejant exemples o alternatives a les solucions presentades, a més de recollir evidències en relació als casos pràctics exposats durant la sessió per fer un seguiment de l'aprenentatge de l'alumnat.
A les classes de problemes, se seguirà una llista d’exercicis que l'alumnat intentarà resoldre pel seu compte. Es fomentarà l’exposició de la resolució de problemes per part de l'alumnat. Resolució de problemes i casos a classe que treballin els conceptes explicats pel professorat. La participació de l'alumnat haurà de ser activa, proposant solucions, analitzant críticament les solucions proposades, i presentant nous enfocaments del problema. L'assistència a les classes de problemes és obligatòria.
En les sessions de pràctiques de Laboratori es tractaran en profunditat temes relacionats: plantejament de casos reals i ampliació de determinats temes. L'alumnat posarà en pràctica els coneixements que vagi adquirint de la matèria, a més de les competències transversals. L'assistència a les classes de pràctiques és obligatòria.
Activitats autònomes (50%)
Activitats supervisades (12%)
Activitats d'avaluació (5%)
Proves individuals i grupals que constatin l'adquisició per part de l'alumnat dels resultats d'aprenentatge esperats. En la realització de les proves d'avaluació individuals i grupals, a més de les competències específiques del'assignatura, també s'avaluaran les competències transversals adquirides per l'alumnat.
Es valoraran també altres accions d'avaluació, el desenvolupament de les quals, s'inclou en les activitats dirigides, autònomes i supervisades.
Competències transversals
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Problemes | 30% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Proves de validació / Examen de recuperació | 40% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5 |
Pràctiques | 20% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
Treball Final | 10% | 1 | 0,04 | 4, 8 |
Les dates d'avaluació continuada i lliurament de problemes, pràctiques o treballs es publicaran al campus virtual (https://cv.uab.cat) i poden estar subjectes a canvis de programació per motius d'adaptació a possibles incidències. Sempre s'informarà al campus virtual sobre aquests possibles canvis ja que aquesta és la plataforma d'intercanvi d'informació entre el professorat i l'alumnat.
a) Procés i activitats d'avaluació programades
L'avaluació serà continuada i formativa basada en el desenvolupament de les següents activitats d'avaluació:
Les PPV contindran preguntes de les classes de teoria i un problema o exercici relacionat amb la part de problemes que es tindrà en compte per a la qualificació de la part de problemes.
Cada activitat d'avaluació tindrà una nota final que s'obtindrà si es compleixen els requisits següents:
Prova | Participació | Nota mínima | Ponderació |
Proves Parcials /Prova recuperació | Individual | 4 | 40% |
Problemes | Individual | 4 | 30% |
Pràctiques | Grup | 4 | 20% |
Treball Final | Grup | 5 | 10% |
b) Programació d'activitats d'avaluació
La calendarització de les activitats d'avaluació es donarà el primer dia de l'assignatura i esfarà pública a través del Campus Virtual i a la web de l'Escola d'Enginyeria, a l'apartat d'exàmens.
c) Procés de recuperació
Cada part de les proves parcials, problemes i pràctiques haurà d’estar superada amb una nota de 4 o més i el treball final amb una nota de 5 per a poder calcular la nota final de l'assignatura. En cas contrari, l'alumne o alumna haurà de realitzar les proves de recuperació corresponent:
La part pràctica de l’assignatura no és recuperable. L'alumnat que no obtinguin la nota mínima en aquesta part els hi quedarà suspesa l’assignatura.
A la prova de recuperació també s'aplicaran els mínims exigits per a cadascuna de les parts a les que l'alumne o alumna s'hagi de presentar. Així també, dins d'aquesta prova, cal que cada part estigui superada amb una notasuperior o igual a 4 per a poder ponderar la nota final de l'assignatura.
Per aprovar l'assignatura és necessari que l'avaluació de cadascuna de les parts superi el mínim exigit i que l'avaluació total superi els 5 punts. En cas de no superar l'assignatura per algunes de les dues anteriors condicions, la nota numèrica de l'expedient serà el valor menor entre 4,5 i la mitjana ponderada de les notes. Així doncs, després de realitzar la prova de recuperació, si el càlcul de la nota final de l'assignatura és igual o superior a 5 però no s'ha obtingut el mínim exigit en alguna de les activitats d'avaluació, la nota numèrica de l'expedient serà el valor menor entre 4,5 i la mitjana ponderada de les notes.
d) Procediment de revisió de les qualificacions
Per a cada activitat d'avaluació, s'indicarà un lloc, data i hora de revisió en la que l'alumnat podrà revisar l'activitat amb el professorat. En aquest context, es podran fer reclamacions sobre la nota de l'activitat, que seran avaluades pel professorat responsable de l'assignatura. Si l'alumne o alumna no es presenta a aquesta revisió, no es revisarà posteriorment aquesta activitat.
e) Qualificacions especials
f) Irregularitats per part de l'estudiant, còpia i plagi
Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, les irregularitats comeses per un/a estudiant que puguin conduir a una variació de la qualificació en una activitat avaluable es qualificaran amb un zero (0). Les activitats d'avaluació qualificades d'aquesta forma i per aquest procediment no seran recuperables. Si és necessari superar qualsevol d'aquestes activitats d'avaluació per aprovar l'assignatura, aquesta assignatura quedarà suspesa directament, sense oportunitat de recuperar-la en el mateix curs. Aquestes irregularitats inclouen, entre d'altres:
- la còpia total o parcial d'una pràctica, informe, o qualsevol altra activitat d'avaluació;
- deixar copiar;
- presentar un treball de grup no fet íntegrament pels membres del grup (aplicat a tots els membres, no solament als que no han treballat);
- ús no autoritzat de la IA (p. ex, Copilot, ChatGPT o equivalents) per a resoldre exercicis, pràctiques i/o qualsevol altra activitat avaluable;
- presentar com a propis materials elaborats per un tercer, encara que siguin traduccions o adaptacions, i en general treballs amb elements no originals i exclusius de l'estudiant;
- tenir dispositius de comunicació (com telèfons mòbils, smart watches, bolígrafs amb càmera, etc.) accessibles durant les proves d'avaluació teorico-pràctiques individuals (exàmens);
- parlar amb companys durant les proves d'avaluació teorico-pràctiques individuals(exàmens);
- copiar o intentar copiar d'altres alumnes durant les proves d'avaluació teorico-pràctiques (exàmens); - usar o intentar usar escrits relacionats amb la matèria durant la realització de les proves d'avaluació teorico-pràctiques (exàmens), quan aquests no hagin estat explícitament permesos.
En edicions futures d'aquesta assignatura, a l'alumnat que hagi comès irregularitats en un acte d'avaluació no se li convalidarà cap de les activitats d'avaluació realitzades.
En resum: copiar, deixar copiar o plagiar (o l'intent de) en qualsevol de les activitats d'avaluació equival a un SUSPENS, no compensable i sense convalidacions de parts de l’assignatura en cursos posteriors.
g) Avaluació dels estudiants repetidors
Pel que fa a l'alumnat repetidor, en el cas de tenir superades les pràctiques, el treball final o els problemes, es desarà la qualificació obtinguda del curs anterior en aquestes parts. L'alumnat repetidor no tindrà tractament diferencial en les parts que hagin de cursar.
h) Avaluació única
Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.
Bibliografia bàsica:
Documentació digital:
(https://csuc-uab.primo.exlibrisgroup.com/permalink/34CSUC_UAB/1gfv7p7/alma991008675099706709)
Bibliografia complementària:
El programari que s'utilitza en el marc de l'assignatura tot ell és programari lliure (sistemes d'informació -ERPs, sistemes de BI, ...- de codi lliure).
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 451 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 452 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 453 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 451 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 452 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 453 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 454 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 455 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 450 | Català | primer quadrimestre | tarda |