Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2502445 Veterinària | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits oficials establerts, però els estudiants hauràn d’emprar els coneixements adquirits a Bases de la Producció i Maneig Animal, Etnologia i Etologia, Agronomia i Economia Agrària i Nutrició Animal
Els objectius de Producció Animal Integrada 1 són:
Els objectius formatius de la Producció Animal Integrada 1 són:
TEORIA (32 h)
INTRODUCCIO DE L'ASSIGNATURA (1h)
Visió general de la Producció Animal Integrada. Objectius i organització.
BLOC 1: PRODUCCIÓ D'OUS (3h)
Gestió de la producció d’ous
Planificació del cicle productiu, de l'alimentació i la reproducció. Estratègies de maneig. Elements crítics del cicle productiu. Índexs d'avaluació tècnica i econòmica: causes de desviacions i mesures correctores.
BLOC 2: PRODUCCIÓ DE CARN (15h)
Gestió de la producció de carn de pollastre:
Planificació del cicle productiu, de l'alimentació i la reproducció. Estratègies de maneig. Elements crítics del cicle productiu. Índexs d'avaluació tècnica i econòmica: causes de desviacions i mesures correctores.
Gestió de la producció de carn de porqui:
Planificació del cicle productiu i la alimentació dels porcs. Estratègies de maneig. Elements crítics del cicle productiu. Índexs d'avaluació tècnica i econòmica: causes de desviacions i mesures correctores.
Gestió de la producció de carn de vedell:
Planificació del cicle productiu i de l'alimentació del vedell. Estratègies de maneig. Elements crítics del cicle productiu. Índexs d'avaluació tècnica i econòmica: causes de desviacions i mesures correctores.
Bases fisiològiques de la producció i obtenció de la carn.
Composició química, estructura i qualitat de la carn. Factor productius que afecten a la qualitat de la carn.
Creixement i desenvolupament. Factors animals que afecten al creixement i desenvolupament. Factors del medi que afecten al creixement i desenvolupament.
Transport i sacrifici. La canal i el seu rendiment. Factors que afecten al rendiment. Avaluació de la canal.
BLOC 3: PRODUCCIÓ DE LLET (13h)
Bases fisiològiques de la producció i obtenció de la llet
Composició, característiques i propietats físic-químiques de la llet. Síntesis de la llet: del precursor al producte. Corba de lactació.
Bases fisiològiques de la munyida. Elements bàsics del funcionament de la màquina de munyida. La rutina de munyida i implicacions en la salut de la glàndula mamària. Avaluació de rutines de munyides. Refrigeració i conservació de la llet. Índexs d'avaluació del procés d'obtenció de llet i mesures correctores.
Gestió de la producció de llet de vaca
Planificació del cicle productiu, de l'alimentació i la reproducció. Estratègies de maneig. Elements crítics del cicle productiu. Índexs d'avaluació tècnica i econòmica: causes de desviacions i mesures correctores
Gestió i producció de llet de petits remugants
Planificació del cicle productiu, de l'alimentació i la reproducció. Estratègies de maneig. Elements crítics del cicle productiu. Índexs d'avaluació tècnica i econòmica: causes de desviacions i mesures correctores
PRACTIQUES (21 h)
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 32 | 1,28 | 2, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 13 |
Laboratori | 2 | 0,08 | 13 |
Pràctiques d'aula informàtica | 6 | 0,24 | 6, 12 |
Pràctiques de granja | 3 | 0,12 | 8 |
Seminaris | 10 | 0,4 | 1, 2, 3, 5, 11 |
Tipus: Autònomes | |||
Autoaprenentatge | 35 | 1,4 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 10, 11, 12 |
Estudi | 60 | 2,4 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 |
El centre del procés d'aprenentatge és el treball de l'alumne. L'estudiant aprèn treballant, essent la missió del professorat ajudar-lo en aquesta tasca (1) subministrant-li informació o mostrant-li les fonts on es pot aconseguir i (2) dirigint els seus passos de manera que el procés d'aprenentatge pugui realitzar-se eficaçment.
En línia amb aquestes idees, i d'acord amb els objectius de l'assignatura, el desenvolupament, que aquest curs 2023-2024 serà en modalitat presencial, es basa en les següents activitats:
1. Classes magistrals:
L'alumne adquireix els coneixements propis de l'assignatura assistint a les classes magistrals i complementant-les amb l'estudi personal dels temes explicats. Les classes magistrals estan concebudes com un mètode fonamentalment unidireccional de transmissió de coneixements del professor a l'alumne, però estimula mitjançant l'aportació de referències bibliogràfiques i adreces internet, l'ampliació de la informació. Part del programa de teoria es podrà impartir en format no-presencial. El material estarà disponible al Campus Virtual de l'assignatura i es realitzaran sessions de resolució de dubtes en dies i hores programades, per e-mail o pel xat de l'assignatura.
A dos classes de les tres destinades a ponedores s'utilitzará la classe inversa.
2. Pràctiques:
Es realitzaran diverses pràctiques amb entorns diferents: granja (màquina de munyir), laboratori (anàlisi de qualitat dels aliments d’origen animal), aplicacions informàtiques (formulació de racions i pinsos). Cadascuna d'elles s'utilitzarà per donar a conèixer algun concepte específic de la Producció Animal i permet treballar en entorns diferents. Molttes d'aquestes pràctiques estaran relacionades amb els treballs d'autoaprenentatge que s'hauran de realitzar.
3. Seminaris:
Els seminaris permetran presentar i discutir alguns aspectes no tractats en les classes magistrals, i tindran un format que permeti la interacció entre els estudiants. Alguns també estaran trelacionats amb treballs d'autoaprenentatge.
4. Treballs d'autoaprenentatge:
L'estudiant haurà de resoldre els casos pràctics i racions plantejats en cada un dels blocs (veure programa).
La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de possibles imponderables que puguin sorgí.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen de continguts pràctics | 6% | 0,5 | 0,02 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13 |
Examen de continguts teòrics | 47% | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 3, 4, 6, 8, 9, 10, 12, 13 |
Formulació racions | 14% | 0 | 0 | 6, 12 |
Pràctiques | 6% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 11 |
Treballs autoaprenentatge | 27% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 10, 11, 12 |
L'avaluació del'assignatura es farà de la manera següent:
L'assistència a les pràctiques i presentació dels informes i exercicis d'autoaprenentatge en la data prevista és obligatòria.
Per aprovar l'assignatura es requereix 1) no faltar a més de 1 pràctica injustificadament, 2) presentar en la data prevista els informes de pràctiques, casos, problemes de racions i en general els exercicis de autoaprenentatges plantejats, 3) obtenir un mínim de 4/10 als dos exàmens teòrics i 4) assolir amb el conjunt de totes les activitats d'avaluació, una nota final igual o superior a 5,0.
Es considerarà “no avaluable” l'alumne/a que no faci l'examen teòric (parcials i/o recuperació) o no entregui els exercissis i memòries de pràctiques que es demanin.
L'alumnat que optin per la "avaluació única" hauran de: 1) Presentar tots els treballs o informes de pràctiques el mateix dia en el que faran l'examen teòric final 2) Realitzar un únic examen teòric al finalitzar la assignatura a dia y hora convinguda; aquest examen pot ser escrit u oral. Les condicions per superar la assignatura son les mateixes per tots i totes les estudiants.
PRODUCCIÓ DE CARN
Cañeque V., Sañudo C., 2000. Metodología para el estudio de la calidad de la canal y de la carne en rumiantes. Instituto Nacional de Investigación y Tecnología Agraria y Alimentaria. Ministerio de Ciencia y Tecnología. Madrid.
Cañeque V., Sañudo C., 2005. Estandarización de las metodologías para evaluar la calidad del producto (animal vivo, canal, carne y grasa) en los rumiantes. Instituto Nacional de Investigación y Tecnología Agraria y Alimentaria. Ministerio de Educación y Ciencia. Madrid
Encyclopedia of meat sciences: www.sciencedirect.com/science/referenceworks/9780124649705
FEDNA: www.fundacionfedna.org
Grandin T., 2007. Livestock handling and transport (3rd edition). CABI Publishing, Wallingford, UK.
Gregory N. G., Grandin T., 2007. Animal welfare and meat science (2nd edition). CABI Publishing, Wallingford, UK.
INRA 2007. Alimentation des bovines, ovins et caprins: Tables INRA 2007. Quae editions, Paris, France.
Lawrence T.L.J., Fowler V.R., Novakofski, 2012. Growth of farm animals (3rd edition), CABI Publishing, Wallingford, UK.
Everts M.E., Haagsman H.P., te Pas M. F. W., 2004. Muscle development of livestock animals, CABI Publishing, Wallingford (UK).
NRC 1994. Nutrient requirements of poultry. National Academy Press, Washington, D.C., USA
NRC 1998. Nutrient requirements of swine. National Academy Press, Washington, D.C., USA
NRC 2000. Nutrient requirements of beef cattle. National Academy Press, Washington, D.C., USA
NRC 2007. Nutrient requirements of small ruminants. National Academy Press, Washington, D.C., USA
Swatland H. J.,1991. Estructura y Desarrollo de los Animales de Abasto. Ed. Acribia, Zaragoza.
Warriss P.D., 2009. Meat Science (2nd edition), CABI Publishing, Wallingford (UK).
PRODUCCIÓ D’OUS
Austic R.E., Nesheim M.C. 1994. Producción avícola. El manual moderno, México.
Buxadé C. 2000. La gallina ponedora. Grupo Mundi-Prensa, Madrid.
Castelló J.A., Pontes M., Franco F. 1989. Producción de huevos. Real Escuela Oficial de Avicultura, Arenys de Mar.
Etches R.J., 1998. Reproducción aviar. Acriba, Zaragoza.
IEH. 2003. El libro del huevo. Instituto de Estudios del Huevo, Madrid.
Rose S.P. 2005. Principles of poultry science. CAB international. Oxon, UK.
Sauveur B. 1993. El huevo para consumo. Grupo Mundi-Prensa, Madrid.
Stadelman W.J., Cotterill O.J. 1995. Egg science and technology. Food Products Press,NY, USA.
Thapon J.L., Bourgeois C.M. (Eds.). 1994. L’oeuf et les ovoproduits. Collection sciences et techniques agro-alimentaires. Paris
Yamamoto T. 1997. Hen eggs. Their basic and applied science. CRC Press, UK.
de la Roza B., Martínez A., Argamentería. 2003. El ensilado como método de conservación de forrajes (2003). A. Editorial:Krk ediciones.
Muslera Pardo E. 1991. Praderas y Forrajes: Producción y aprovechamiento(1991). Editorial: Mundi-Prensa.
PRODUCCIÓ DE LLET
Akers, R.M. 2002. Lactation and the mammary gland. Iowa State Press, Desmoines, IA.
Charron, G. 1986. Les produits laitières. Vol 1. Les bases de la production. Ed. Lavoissier, París.
Luquet, F.M. 1985. Laits et produits laitières. Vol 1. Ed. Lavoissier, París.
Martinet J. & Houdebine, L.M. 1993. Biologie de la lactation. Ed. INRA, París.
NIRD (National Institute for Research in Dairyng). 1983. Ordeño mecánico. Ed. Agropecuaria Hemisferio Sur, Montevideo.
Phillips, C.J.C. 1996. Progress in dairy Science. CAB International, Wallingford, Oxon. UK.
Veisseyre, R. 1988. Lactología técnica (2ª edición). Ed. Acribia, Zaragoza.
Van Horn H.H. & Wilcox, C.J. 1992. Large dairy herd anagement. American Dairy Science Association, Champaign, IL.
PUBLICACIONS PERIÒDIQUES RECOMANADES:
Animal
British Poultry Science
INRA Productions Animales
Journal of Animal Science
Journal of Dairy Research
Journal of Dairy Science
Meat Science
Mundo Ganadero
Producción Animal
Poultry Science
WEBS
www.agrodigital.com
3tres3.com (porci)
Spartan Dairy Cattle Formulation (University of Michigan; https://www.canr.msu.edu/spartandairy/)
Formulació de porquí: "WinFeed" (http://www.winfeed.com/)
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 2 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 3 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 2 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 3 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 4 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 5 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 6 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 2 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 3 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 4 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 5 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 6 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 2 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |