Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2502443 Psicologia | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits.
Intervenció en Psicologia de la Salut és una assignatura optativa del Bloc A de la "Menció d'intervenció psicològica en qualitat de vida". S'imparteix 2n semestre de 4a curs per professores del Departament de Psicologia Clínica i de Salut especialistes en salut pública. L'assignatura aporta eines metodològiques i habilitats tècniques aplicades per a la prevenció i la promoció de la salut, des de perspectives de la psicologia positiva, models salutogènics i de determinants socials de la salut. A més desenvolupa àmpliament la prevenció en conductes addictives. Inclou tres blocs temàtics:
a) Bases conceptuals i metodològiques, amb èmfasis en el desenvolupament de les fortaleses humanes des de la psicologia positiva, l'aprofundiment en el concepte de benestar en contraposició a qualitat de vida, les estratègies de prevenció i promoció de la salut més rellevants i el disseny i avaluació de programa com a metodologia bàsica per a fer intervencions comunitàries en prevenció i promoció de la salut.
b) Habilitats per a la vida que contribueixen al desenvolupament de competències molt útils per a mantenir la salut i el benestar i que solen formar part dels programes de prevenció i promoció de la salut com: la intel·ligència emocional, l'autoestima, el Mindfulness.
c) Aplicacions preventives en les conductes addictives i altres problemes de salut, amb èmfasi en addiccions a substàncies i comportamentals i programes innovadors de prescripció social per a diversos problemes de salut.
En finalitzar l’assignatura, l'estudiant serà capaç de:
BASES CONCEPTUALS i METODOLÒGIQUES
Tema 1. Psicologia positiva, qualitat de vida i benestar psicològic.
Tema 2. Pespectiva interseccional en promoció de la salut.
Tema 3. Disseny i planificació de programes de salut.
Tema 4. Avaluació de programes de salut
HABILITATS PER A LA VIDA
Tema 5: Consciència plena (Mindfulness)
Tema 6. Entrevista motivacional
Tema 7. Intel·ligència emocional
Tema 8: Autoestima
APLICACIONS
Tema 9. Prevenció d'addiccions a substàncies
Tema 10. Prevenció d'addiccions comportamentals
Tema 11. Programes de prescripció social
SEMINARIS:
- Disseny d'un programa per a millorar la salut I i II.
- Taller de Mindfulness i benestar emocional
- Taller de Inteligencia Emocional
- Taller d'introducció a l'entrevista motivacional I i II
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classe magistral | 24 | 0,96 | 4, 7, 6, 8, 9, 13, 11, 14, 10, 19, 20 |
Seminaris d'anàlisis i debat | 12 | 0,48 | 2, 23, 1, 4, 8, 9, 13, 14, 3, 20, 16, 22, 21 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 12 | 0,48 | 3, 21 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 48 | 1,92 | 23, 1, 4, 5, 7, 6, 8, 9, 13, 11, 14, 10, 3, 19, 20 |
Lectura de textos | 22 | 0,88 | 23, 7, 6, 11, 10 |
Realització treballs | 24 | 0,96 | 23, 1, 8, 13, 11, 14, 10, 3, 16, 22 |
La metodologia de treball combinarà tècniques didàctiques tradicionals amb metodologies més actives:
Dirigides:
Supervisades:
Autònomes:
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Ev1a | 25% | 1,5 | 0,06 | 23, 4, 5, 7, 6, 9, 13, 11, 12, 19, 20, 16 |
Ev1b | 25% | 1,5 | 0,06 | 23, 4, 5, 7, 6, 8, 9, 13, 11, 12, 10, 19, 20, 16 |
Ev2 | 20% | 1 | 0,04 | 2, 23, 1, 7, 9, 12, 20, 22, 21 |
Ev3a | 10% | 2 | 0,08 | 2, 23, 6, 8, 13, 11, 14, 12, 17, 18, 16, 22, 21 |
Ev3b | 20% | 2 | 0,08 | 2, 23, 1, 4, 5, 7, 6, 9, 13, 15, 12, 10, 3, 17, 18, 19, 20, 16, 21 |
A més d'aquestes indicacions pots consultar les pautes d'avaluació de la Facultat.
AVALUACIÓ CONTÍNUA. Les evidències d’aprenentatge
Evidència |
Descripció |
Autoria |
Pes (%) |
Format |
Via de presentació |
Temporització |
Ev1a |
Prova tipus test |
individual |
25% |
escrit |
presencial |
Setmana 8 |
Ev1b |
Prova tipus test |
individual |
25% |
escrit |
presencial |
Setmana 19 |
Ev2 |
Defensa oral d'un article |
Individual o grup de 2 |
20% |
oral iescrit |
Presencial/ Moodle |
Triar tema i setmana |
Ev3a |
Exposició-Pòster del programa |
grup de 3 |
10% |
Oral i escrit |
Presencial/ Moodle |
Setmanes 15 o 16 |
Ev3b |
Informe del programa |
grup de 3 |
20% |
escrit |
Presencial/ Moodle |
Setmanes 16 |
NOTAFINAL és la suma ponderada de totes les evidències: [(Ev1a*0,25)+ (Ev1b*0,25)+(Ev2*0,2)+ (Ev3a*0,1)+(Ev3b*0,2)]
Definició d’assignatura superada en l’avaluació continuada: implica la presentació mínima de 3 evidencies, sent obligatòria la presentació de la Ev1a i Ev1b, i nota final igual o superior a 5 sobre 10. En cas de no assolir aquests requisits, la nota màxima a consignar a l’expedient acadèmic serà de 4.5 punts. No es poden establir sistemes per millorar la qualificació final a l'avaluació continua.
Descripció del sistema de recuperació final: Podrà optar l'estudiant que no hagi assolit els criteris establerts per superar l’assignatura i hagin presentat evidències amb un pes d'almenys 2/3 del total
Definició estudiantat no-avaluable: lliurament evidències amb un pes inferior al 40%
No es preveuen proves de síntesis per a persones amb 2a matrícula o posteriors.
AVALUACIÓ ÚNICA. Les evidències d’aprenentatge
Evidència |
Descripció |
Pes (%) |
Format |
Hores (acte presencial) |
Temporització |
Ev-a |
Prova tipus test |
40% |
escrit |
2 hores |
Setmana 19 |
Ev-b |
Prova de pregunta oberta |
30% |
escrit |
1 hora |
Setmana 19 |
Ev-c |
Defensa oral d'un Programa |
30% |
oral i escrit |
30 minuts |
Setmana 19 |
Arcaya, L.A. y Subramanian, V.S. (2015). Desigualdades en salud: definiciones, conceptos y teorías. Revista Panamericana de Salud Publica 38(4), 261-271.
Anguera, M.T.,Chacón, S. y Blanco, A (2008). Evaluación de programas sociales y sanitarios. Madrid: Síntesis.
Borrell C, Díez E, Morrison J, Camprubí L. (2012). Las desigualdades en salud a nivel urbano y las medidas efectivas para reducirlas. Barcelona: Proyectos Medea e IneqCities.
Bizquerra, R. (coord.) (2012).Cómo educar las emociones? La inteligencia emocional en la infancia y adolescencia. Cuadernos Faro, Observatorio de la salud de la infancia y adolescencia. Hospital de Sant Joan de Deu.
Echeburúa, E., labrador, F.J. y Becoña, E. (2009). Adicción a las nuevas tecnologías en adolescentes y jóvenes. Madrid: Pirámide.
Forshaw, M. & Sheffield D. (2013). Health Psychology in Action. Oxford: Wiley-Blackwell.
Marks, D.F., Murray, M., Evans, B. y Vida Estacio, E. (2018) Health Psychology. Theory, Research and Practice. London: Sage. (5ª edition).
Miller, W. R., & Rollnick, S. (2009). Ten things that motivational interviewing is not. Behavioural and cognitive psychotherapy, 37(2), 129–140. https://doi.org/10.1017/S1352465809005128
Morgado, I.(2010). Emociones e inteligencia social. Barcelona: Ariel.
Monográfico (2018). The Journal of Positive Psychology. Dedicated to furthering research and promoting good practice.
Simón, V. (2015). Mindfulness: una perspectiva psicobiológica An. R. Acad. Med. Comunitat Valenciana, 16. Disponible on-line. https://www.uv.es/ramcv/2015/6_01_052_Vicente_Simon_txt.pdf
Vazquez,C. y Hervás, G. (Coords.) (2009). La ciencia del bienestar. Fundamentos de psicología positiva. Madrid: Alianza Editorial
No és necessari
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(SEM) Seminaris | 111 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 112 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |