Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2502443 Psicologia | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Es recomana que l'estudiant hagi cursat l'assignatura de 3r (102559) "Psicologia de les Organitzacions" per conèixer els processos que es donen en les organitzacions, siguin de sentit social, educatiu, sanitàries o empresarials. Això li servirà per comprendre aquesta nova assignatura.
Emmarcada en la menció optativa en Psicologia del Treball i les organitzacions, l'assignatura pretén que l'estudiant sigui capaç d'analitzar i reflexionar sobre el paper que les persones responsables de Recursos humans juguen en les diferents organitzacions.
S'estudiaran els processos de treball que el professional dels RRHH activen i desenvolupen en les organitzacions per tal que l'estudiant sigui capaç d'identificar les necessitats de l'organització així com els processos d'incorporació i desenvolupament de les persones, i reflexionar sobre la metodologia utilitzada pels professionals per a l'avaluació i desenvolupament de competències, i poder contextualitzar els nous plantejaments que la societat demana a l'organització i els seus responsables.
Es treballaran competències claus en RRHH com el respecte a la diversitat i pluralitat d'idees, persones i situacions i el treball autònom.
Unitat primera: 1 .- L'evolució de les polítiques de gestió dels recursos humans:
1.1 La gestió dels rrhh (objectius de la direcció de rrhh, funció de la direcció de rrhh)
1.2 Gestió estratègica dels rrhh (models, enfocaments i pràctiques)
Unitat segona: 2 .- Processos bàsics per a la gestió dels RRHH
2.1 Detecció de necessitats en l'organització, els grups i les persones.
2.2 Anàlisi de llocs de treball (mètodes i factors que influeixen en el disseny)
2.3 Valoració de llocs de treball (objectius, procés, mètodes en la valoració)
2.4 Perfils de competències
Unitat tercera: 3 .- La incorporació dels recursos humans en l'organització
3.1 Tendències actuals de reclutament de persones
3.2 La selecció (procés de decisió, tècniques utilitzades, valoració del procés)
3.3 Socialització del personal (inicial, acollida i integració)
Unitat quarta: 4 .- Desenvolupament dels RRHH
4.1 Detecció de necessitats en l'organització, el els grups i en les persones:Els programes de formació
4.2 El desenvolupament de competències a nivell individual
4.3 Desvinculació no traumática dels treballadors/res
Unitat cinquena: 5 .- L'avaluació del rendiment del personal
5.1 Enfocaments i mètodes d'avaluació.
5.2 Disseny de l'avaluació
5.3 Tendències en les polítiques de retribució.
Unitat sisena: 6 .- Línies actuals en la direcció de recursos humans
6.1 Gestió de la diversitat. Gestió del talent
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
D1. Sessions de classe magistral | 18 | 0,72 | 9, 11, 19 |
D2 Session de docència col.laborativa | 6 | 0,24 | 2, 8, 5, 9 |
D3 sessions de resolució de casos/situacions, i defensa de intervencions | 12 | 0,48 | 4, 11, 18, 17, 19 |
Tipus: Supervisades | |||
S1. Tutories | 6 | 0,24 | 4 |
S2. Supervisió de la plataforma virtual EOS | 4 | 0,16 | 4, 13, 7 |
Tipus: Autònomes | |||
A1. Recollida d'informació bibliogràfica | 12 | 0,48 | 7 |
A2. Resolució de casos en la plataforma virtual EOS | 30 | 1,2 | 11, 12, 6, 7 |
A3. Estudi individual | 60 | 2,4 | 5, 4, 9, 11, 12, 6, 17 |
L'assignatura es desenvolupa utilitzant diferents metodologies docents. La classe magistral que desenvolupa els conceptes claus de la matèria i que permet presentar l'assignatura conceptualment i la preparació de situacions, resolució de casos i discussió dels mateixos que aproximen l'estudiant a la realitat dels RRHH.
Nota: La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries. L’equip docent detallarà a través de l’aula moodle o el mitjà de comunicació habitual el format presencial o virtual/on-line de les diferents activitats dirigides i d’avaluació, tenint en compte les indicacions de la facultat en funció del que permeti la situació sanitària.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
EV1.Participació en sessions de treball | 30% | 0 | 0 | 9, 16, 7 |
EV2. Desenvolupament d'un cas en RRHH | 40% | 0 | 0 | 1, 2, 20, 8, 3, 5, 10, 11, 6, 14, 15, 16, 18, 17, 13 |
EV3. Examen tipus test | 30% | 2 | 0,08 | 1, 4, 10, 9, 11, 12, 6, 14, 19 |
L’avaluació de l’assignatura es farà a partir de 3 evidències.
1) Participació en les activitats de les sessions de treball (30% nota). Evidència amb una qualificació individual. Es considera superada amb l'assistència al 80% de les sessions de treball programades, si no s'assisteix a aquest percentatge l'evidència no tindrà qualificació. Convé tenir present que aquesta evidència computarà dins dels 2/3 d'activitats avaluades necessàries per a optar a la recuperació si, i només si, s'ha participat en almenys 5 de les activitats programades.
2) Treball grupal (40%). Evidència amb una qualificació grupal. Es lliurarà la setmana 12. L'evidència consisteix en un treball escrit i la seva defensa.
3) Examen test (30%). Evidència amb una qualificació individual. Es realitzarà en el segon període avaluatiu, segon període avaluatiu.
Podran optar a recuperació: l'alumnat que no hagi assolit els criteris establerts per superar l'assignatura i aquells que hagin estat avaluats en un conjunt d'activitats amb un pes mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura; la nota mínima per poder optar a la recuperació és de 3.5. La prova de recuperació, en tots els casos, serà com la EV3 (examen tipus test). La nota d'aquesta prova serà directament la nota final post-recuperció.
No es preveu que l’alumnat de 2ª o posterior matrícula s'avaluï mitjançant una única prova de síntesi no recuperable.
L'AVALUACIÓ ÚNICA es realitzarà en el mateix dia i hora que la prova del segon període avaluatiu de l’assignatura. I s’avaluaran tots els continguts de l’assignatura.
Es realitzarà l'examen escrit, un lliurament dels casos treballats, i un informe del desenvolupament del process de RRHH.
La nota final de l’assignatura s’obtindrà tal com s’ha descrit per l’avaluació continuada.
S'aplicarà el mateix sistema de recuperació que el de l'avaluació continuada.
Activitats d’avaluació única
Títol |
Pes |
|
Data lliurament |
E1: Lliurament casos |
30% |
|
Segon període avaluatiu |
E2: Informe |
40% |
||
E3: Examen |
30% |
Enllaç a les pautes d'avaluació de les titulacions de la Facultat de Psicologia 2024-25: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html
Aguelo, A. y Coma, T. (2016). La persona en el centro del desarrollo organizacional. Madrid: Ediciones Piramide
Belbin, Meredith. (2004). Belbin team roles. Book Belbin Team Roles.
Butteriss, Margaret (2001). Reinventado Recursos Humanos. Cambiando los roles para crear una organización de alto rendimiento. Barcelona: Gestió 2000 Aedipe.
Cantera,L.; Pallarès, S. y Selva, Clara (2013). Del Malestar al Bienestar Laboral. Barcelona: Amentia Editorial.
Dolan, Simon y otros (2007). La Gestión de los Recursos Humanos. Cómo atraer, retener y desarrollar con éxito el capital humano en tiempos de transformación. Madrid: Mc Graw Hill.
Martín-Quirós, Mª Angustias y Zarco Martín, Victoria (2009). Psicología del Trabajo, de las Organizaciones y de los Recursos Humanos. Madrid: Ediciones Pirámide.
Meyer, Erin. (2022). El Mapa Cultural. Península.
Fardella, Carla., Jiménez-Vargas, Felipe., Rivera-Vargas, Pablo., y Baleriola, Enrique. (2022). Salir de la sombra. Una revisión sistemática sobre shadowing como propuesta metodológica para la investigación educativa. Revista de Investigación Educativa, 40(1), 257-274.
Sisto, Vicente. (2020). La escuela abandonada a evaluaciones y estándares, confinada en el managerialismo. Praxis educativa, 15.
Tirado, Francisco. Gálvez, Ana. Baleriola, Enrique. (2017). Critical Management Studies: Hacia unas Organizaciones Más Éticas y Sostenibles. UOC.
Valle Cabrera, Ramón J. (2003). La gestión Estratégica de los Recursos Humanos. Madrid: Pearson Prentice Hall.
no cal
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(SEM) Seminaris | 111 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 112 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |