Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Història del Dret i de les Institucions

Codi: 102197 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500786 Dret FB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Jose Cañabate Perez
Correu electrònic:
josep.canabate@uab.cat

Equip docent

Jose Antonio Gonzalez Clapham
Mireia Grañen Galera
Laura Casas Diaz
Daniel Valles Muñio
Stefania Giombini
Alex Bas Vilafranca
Alberto Estrada Rius
Elisabet Velo Fabregat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

L’assignatura Història del Dret i de les Institucions no requereix coneixements o requisits específics previs.

La docència de l’assignatura s’impartirà tenint en compte la perspectiva dels Objectius de Desenvolupament Sostenible

Grup 01 

Teoria: Stefania Giombini/ Marc Hernández Vallés (Espanyol)

Seminari 11. Laura Casas Díaz (Català)

Seminari 12.  Marc Hernández Vallés (Català)

Seminari 13. Stefania Giombini (Espanyol)

 

Grup 02 

Teoria: Josep Cañabate Pérez (Català)

Seminari 21. Laura Casas Díaz (Català)

Seminari 22. Marc Hernández Vallés (Català)

Seminari 23. Josep Cañabate Pérez  (Català)

 

Grup 03

Teoria: Stefania Giombini/ Marc Hernández Vallés (Espanyol/Català)

Seminari 31. Josep Cañabate Pérez (Català)

Seminari 32. Stefania Giombini (Espanyol)

Seminari 33. Marc Hernández Vallés (Català)

 

Grup 51

Teoria: Àlex Bas Vilafranca. (Català)

Seminari 511. Albert Estrada-Rius (Català)

Seminari 512. José Antonio González Clapham/Àlex Bas Vilafranca.(Espanyol/Català)

 

Grup 70. ADE+Dret.

Teoria: Daniel Vallès Muñió. (Català)

 Seminari 701. Elisabet Velo Fabregat (Català)

Seminari. 702. Mireia Grañén Galera. (Català)

Seminari 703. Daniel Vallès Muñió. (Català)

 

NOTA: (1) Les classes teòriques del grup 1 i 3  seran en castellà i català.En el supòsit de que es matriculin en l'assignatura Història del Dret i les Institucions estudiantat procedent de l'estranger o de territoris en elsque el català no sigui llengüa oficial, les classes teòriques del grup 01 seran en castellà. L'alumnat que no comprèn el català de qualsevol grup, haurà d'incorporar-se a l'esmentat Grup 1.

 

 


Objectius

Es tracta d’una assignatura de formació jurídica bàsica.

L’assignatura proporciona: a) el coneixement de l’estructura bàsica i l’evolució del dret peninsular en el marc de la història europea; i b) les claus històriques imprescindibles per a l’adquisició de la cultura jurídica que la complexitat dels nostres dies exigeix dels juristes.

La Introducció de l’assignatura ofereix la terminologia i els elements conceptuals i metodològics indispensables per a la seva comprensió.

En les altres seccions del programa, que constitueixen el cos de l’assignatura i que es refereixen als diferents períodes històrico-jurídics, s’expliquen sumàriament les bases econòmiques i socials de cadascun, les característiques generals del Dret amb els seus elements formatius, les fonts jurídiques (normatives, d’aplicació del Dret...) i les institucions més importants, centrat en el territori de l’Espanya actual i en les diferents comunitats polítiques en què ha estat dividida a través de la Història, i emmarcat en la cultura, la política i el Dret del món occidental.

L'assignatura també centra part del programa en l'anàlisi de la història social i jurídica amb perspectiva de gènere, de manera que les categories històriques i jurídiques tradicionals demostren la construcció en determinades etapes històriques d'un model basat en la discriminació per raó de sexe, amb la qual cosa l'anàlisi a través del gènere esdevé fonamental.


Competències

  • Contextualitzar les diferents formes de creació del dret en la seva evolució històrica i en la seva realitat actual.
  • Defensar i promoure els valors bàsics de la convivència en democràcia.
  • Demostrar que es comprenen i es coneixen les principals institucions polítiques i privades en la seva gènesi i en el seu conjunt amb els seus respectius.
  • Demostrar que es té una consciència crítica en l'anàlisi de l'ordenament jurídic i el desenvolupament de la dialèctica jurídica.
  • Demostrar un raonament reflexiu i crític: anàlisi, síntesi, conclusions.
  • Dominar les tècniques informàtiques per obtenir la informació jurídica (bases de dades de legislació, jurisprudència, bibliografia, etc.) i per comunicar dades.
  • Gestionar informació de manera eficient: poder assimilar un volum de dades considerable en un tems limitat.
  • Gestionar recursos bibliogràfics i documentals: bases de dades, navegació, etc.
  • Integrar la importància del dret com a sistema regulador de les relacions socials.
  • Ser capaç de generar coneixements, tenir iniciativa i creativitat, innovar i aportar noves idees.
  • Treballar en equip: poder formar part de grups de treball i també coordinar-los i prendre decisions que afectin tot el grup.

Resultats d'aprenentatge

  1. Contextualitzar, en els marcs històrics espanyol i europeu, les fonts del dret i les diverses modalitats de creació del dret.
  2. Contrastar l'estreta vinculació que hi ha al llarg de la història entre l'ordre jurídic, el social, el polític i l'econòmic.
  3. Defensar i promoure els valors bàsics de la convivència en democràcia.
  4. Definir la gènesi i l'evolució fonamental de les institucions públiques i privades a Espanya, des de l'edat mitjana fins a l'edat contemporània, i de les constitucions i els codis.
  5. Demostrar un raonament reflexiu i crític: anàlisi, síntesi, conclusions.
  6. Distingir críticament, en el marc d'una primera aproximació històrica, altres drets i altres raons jurídiques.
  7. Distingir els conceptes jurídics i l'acció de les institucions que responen a pràctiques socials inserides en contextos històrics determinats.
  8. Gestionar informació de manera eficient: poder assimilar un volum de dades considerable en un tems limitat.
  9. Gestionar recursos bibliogràfics i documentals: bases de dades, navegació, etc.
  10. Revalorar la significació històrica del dret, no només com a manifestació del poder sinó sobretot com a emanació de la societat i els seus agents.
  11. Ser capaç de generar coneixements, tenir iniciativa i creativitat, innovar i aportar noves idees.
  12. Treballar en equip: poder formar part de grups de treball i també coordinar-los i prendre decisions que afectin tot el grup.
  13. Utilitzar les fonts i els documents històrics, fent atenció especialment a les bases digitalitzades de textos i als bancs de prosopografia jurídica.

Continguts

Els diferents continguts s'agrupen en les següents unitats, que bàsicament consisteixen en una introducció general i quatre períodes identificables des del punt de vista jurídic (amb una expressió adoptada per alguns grans mestres de la historiografia jurídica italiana, podria dir-se que cadascun d'aquests períodes es correspon amb una experiència jurídica diversa, en la història i en relació amb el present):

1. Introducció metodològica i conceptual. Història i Dret: mètode comparatiu; consciència històrica del Dret; de l’humanisme a la ciència jurídica moderna. Importància de la Història i de la cultura jurídiques en la formació dels juristes. Història crítica del Dret. La nova història institucional. La historiografía jurídica i les seves escoles.

2. L'ordre jurídic medieval. Religió i Dret. La formació del ius commune. El naixement del jurista: escoles i universitats. El ius commune en les diferents branques jurídiques. Drets propis i pluralisme jurídic. Els drets dels regnes peninsulars.

3. Itineraris jurídics de L'Edat Moderna: Renaixement i humanisme jurídics. La Monarquia Universal: estat, guerra, hisenda, govern, gràcia i justícia. Una primera “globalització”: el problema de la conquesta d’Amèrica i de la incorporació de les Índies. El règim de Nova Planta. Dret i comerç: el ius mercatorum.

4. Crisi del Dret al final de l'Antic Règim. Iusnaturalisme racionalista. Sistema normatiu de l'Estat liberal del Dret. Revolució burgesa i Dret. Constitucions espanyoles (1812-1931). Codificació.Diversitat jurídica existent a Espanya.

5. Història del dret social a l'etapa contemporània. Anàlisi amb perspectiva de gènere de les principals normes socials aprovades en el trànsit de l'estat liberal a l'estat intervencionista.

6. Segona república espanyola. Totalitarismes i dictadura franquista.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals 22 0,88 1, 2, 6, 8, 10, 13
Seminaris (presentacions orals, realització comentaris i test a l'aula, etc.) 22 0,88 1, 2, 3, 7, 10, 12
Tipus: Autònomes      
Estudi 36 1,44 1, 2, 5, 8, 9, 10
Lectura de textos i preparació debats a l'aula 35 1,4 1, 2, 6, 8, 10, 13
Recerca materials i preparació activitats avaluables 30 1,2 3, 4, 5, 6, 9, 11

 
El desenvolupament de la docència de l'assignatura i de la formació de l'alumnat es correpon al Nou Model Docent aprovat per la Junta de Facultat de 27 de juny del 2019.
 
El curs consta de 15 setmanes. Les dues primeres setmanes de docència les 3 hores es dedicaran a teoria. La darrera setmana del semestre consistirà únicament en 2 hores de seminari.
 
 
(i) Dirigides (44 hores en total): les que és realitzen a les classes magistrals (22 hores) i en els seminaris (22 hores). 
 
Les classes es divideixen en dues tipologies: a) classes magistrals i b) seminaris. Per aquest motiu cada grup de l'assignatura és dividirà per la gestió acadèmica de la facultat de dret en aquestes dues tipologies. És molt important que l'alumne verifiqui en que grup de classe magistral i seminari es troba matriculat. 
 
 
a) Classes magistrals: el professorat farà una explicació analítica de cada un dels temes d'estudi. Através de la lliçó magistral es pretenen transmetre els coneixements bàsics del Programa, estimular l'interès per l'anàlisihistòrica, i donar
resposta als dubtes dels/les estudiants de manera col·lectiva.
 
b) Seminaris: l'alumnat analitza i resol juntament amb el professorat textos histórico-jurídics. Amb caràcter general els comentaris s’elaboraran a classe tot i que la seva preparació es podrá fer per escrit abans de la classe. La base del treball pràctic és la comprensió i aplicació crítica de la normativa històrica relacionades amb el contingut essencial explicat a les classes teòriques. L'objectiu del seminari és fomentar l'adquisició de les diferents competències transversals per part dels estudiants. A classe es treballaran diferents aspectes del Programa des d'un punt de vista empíric, a través de l'ús textos legals, que cada alumne haurà treballat prèviament amb les lectures o materials indicats. Es treballarà i millorarà la comprensió lectora, la recerca crítica d'informació, la redacció, el treball individual i en equip, així com les competències orals. 
 
  
 
(ii) Autònomes: treball externde l’alumnat (106 hores).
 
Treball individual dels/les alumnes a partir de lectures i de la recerca d'informació.
 
El treball dirigit es complementa amb el treball individual i en grup. L'objectiu d'aquesta activitat és potenciar la independència de l'estudiant en el procés d'aprenentatge i proporcionar-li eines analítiques que fomentin la seva capacitat crítica.
 
Tutories.El procés d'aprenentatge serà supervisat pels professors a través de tutories. Els/les professors/es estaran a la seva disposició en els horaris prèviament establerts per a això, per resoldre dubtes i seguir l'evolució general del curs.
 
Campus Virtual o Aula Moodle de l'assignatura.
 
En l'ensenyament presencial el Campus Virtual és un instrument útil, que permet als estudiants disposar d'un espai complementari a través del qual puguin accedir a diferents materials docents que el/la professor/a consideri importants per  aprofundir en els continguts de l'assignatura. 
 
 
El conjunt de les activitats es concretaran en cada grup a l'aula moodle, activada la primera setmana del curs. En aquest espai es concretarà de manera precisa el cronograma d'activitats tant avaluables com no avaluables. Les dates fixades són inamovibles, sense perjudici que de manera excepcional i per causes de força major es puguin modificar, amb preavís suficient. 
 
(iii) Avaluació: 5 hores. 
 
El professorat haurà de destinar aproximadament uns 15 minuts d'alguna classe a permetre que els estudiants puguin respondre les enquestes d'avaluació de l'actuació docent i d'avaluació de l'assignatura.

A principi de curs un cronograma serà publicat al campus virtual. 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Participació activa a classe i fòrum/assistència 10% 1 0,04 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13
Prova final 50% 2 0,08 1, 2, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 13
Treball indvidual (lectures, assajos, comentaris de text, etc.), treball en grup (debats, treballs, etc.) 40% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13

Les activitats d'avaluació es poden realitzar al llarg del curs en part de manera individual i en part, en grup. L'avaluació és continuada i s'organitza en funció de les activitats formatives anteriorment descrites.

El sistema d' avaluació continuada combina l' assistència a les classes teòriques/magistrals, la participació activa als seminaris, la realització de les activitats avaluables (amb un pes global del 50%) i la superació de la prova final (amb un pes global del 50%). Atenent a que la prova final implica l'avaluació dels coneixements adquirits de manera acumulativa a través de les activitats d'avaluació continuada, és requisit imprescindible superar la prova final amb un 5/10.

Avaluació

1. Model d'avaluació


El model d'avaluació és continuada i té l'objectiu formatiu que alumnat i professorat pugui conèixer el grau d'assoliment de les competències per tal d'orientar el seu procés formatiu.

Valor de cada ítem d'avaluació: treballs individuals (20%); treball grupal (20%); prova final (50%); assistència i participació activa (10%).

2. Condicions par a ser avaluat

 L’alumnat serà avaluable sempre que hagi realitzat un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l’assignatura. Si el valor de les activitats realitzades no arriba a aquest llindar, el professor/a de l’assignatura pot considerar l’estudiant com a no avaluable, 

3. Requisits per a superar l'assignatura y recuperacions


Cal tenir una nota mínima de 5 en els quatre ítems que conformen l'avaluació. Si un alumne no supera la part d'avaluació corresponent al treball individual, al treball grupal o laprova final tindrà la possibilitat de recuperar el dia establert per re-avaluar. Els treballs individual i el treballs grupal es recuperan a través d'una o vàries preguntes teòriques sobre els continguts i matèries treballats a les respectives activitats.

Per aprovar l'assignatura a re-avaluació cal tenir igualment un 5 a tots els ítems. Si no s'obté aquesta qualificació mínima a cada ítem, encara que la mitja aritmètica dels quatre ítems d'avaluació superi el 5, la nota final a l'acta serà suspès 4'5.

Atenent a que es tracta d'una segona oportunitat, la nota màxima de proves i treballs recuperats és de 5.

4. Presentacions fora de termini


No s'accepten, salvant situacions de força major. L'alumne obtindrà un 0 en la pràctica no entregada.

5. Excuses


Les excuses per complir amb les obligacions degudes a malaltia o a raons de força major podran ser acceptades sempre que es compti amb un certificat oficial. Absències per raons acadèmiques hauràn de ser prèviament acceptades pel professorat.

6. Conductes fraudulentes


Un/a alumne que copiï o intenti copiar a un examen tindrà un 0 en aquesta prova. Un/a alumne que presenti una pràctica en el que hi hagi indicis de plagi o que no pugui justificar els arguments de la seva pràctica obtindrà un 0 i rebrà una advertència.

 

7. Matrícules d'Honor

L'estudiantat que obtingui una qualifiació de 9 o superior a la nota final podrá obtar a la Matrícula d'Honor per curs. Aquests efectes es formarà una comissió d'avaluació entre tot el professorat del grup, la qual avaluarà amb criteris objectius si algun/a estudiant compleix amb els requeriments d'excel·lència exigits per l'obtenció d'aquesta qualificació. En tot cas, per normativa acadèmica només es poden atorgar com un màxim un 5% de matrícules d'honor sobre el total d'estudiants matriculats en un curs. La comssió d'avaluació amb criteris objectius pot decidir no atorgar cap matrícula d'honor.

 

8. Avaluació única

Aquells/es estudiants que s'acullin al sistema d'avaluació única, després de ser aprovats per la facultat, realitzaran les proves finals següents.

1. Examen final tipus test amb un valor del 50%.

2. Realització d'un treball de curs sobre les matèries que es proposarà a linici del curs amb un valor del 30%.

3. Presentació oral (ponència) davant del professor dun tema sobre les matèries que es proposarà a l'inici de curs amb un valor del 20%.

No avaluable: S’aplicarà el mateix criteri de no avaluable que per l’avaluació continuada.


Bibliografia

Bibliografia recomanada:

 

OBLIGATÒRIA 

 

Tamar HERZOG, Una breve historia del derecho europeo. Los últimos 2500 años. Alianza Editorial, 2019.

Marta LORENTE, Jesús VALLEJO (coords.), Manual de Historia del Derecho, València, Tirant lo Blanch, 2012.

(Disponible a https://cataleg.uab.cat/iii/encore/record/C__Rb2040831__Smanual%20de%20historia%20del%20derecho__Orightresult__U__X7?lang=cat&suite=def)

 

RECOMENADA

 

Tomás DE MONTAGUT, Història del Dret espanyol, Barcelona, UOC, 1999.

Bartolomé CLAVERO, Manual de historia constitucional de España, Madrid, Alianza Editorial, 1989.

Francisco TOMÁS Y VALIENTE, Manual de Historia del Derecho, Madrid, Tecnos, 1983 (4ª edº).

José Antonio ESCUDERO, Curs d'Història del Dret: fonts i institucions politicoadministratives, San Vicente del Raspeig, Publicaciones de la Universidad de Alicante, 2008.

Guadalupe GÓMEZ FERRER-MORANT, "Hacia una redefinición de la identidad femenina: las primeras décadas del siglo XX", Cuadernos de historia contemporánea, ISSN 0214-400X, Nº 26, 2004, págs. 9-22.

Paolo GROSSI, Europa y el Derecho, Barcelona, Crítica, 2007.

Paolo GROSSI, El orden jurídico medieval, Madrid, Marcial Pons, 1996.

António M. HESPANHA, Cultura jurídica europea. Síntesis de un milenio (edº d’A. Serrano), Madrid, Tecnos, 2002.

Marta LORENTE, Jesús VALLEJO (coords.), Manual de Historia del Derecho, València, Tirant lo Blanch, 2012.

Tomás DE MONTAGUT, Història del Dret espanyol, Barcelona, UOC, 1999.

Alfredo J. MARTÍNEZ GONZÁLEZ, Formación Historica del derecho. Del primitivismo jurídico al Ius Commune, Tecnos, Madrid 2019

Gloria NIELFA, ¿El siglo de las mujeres?, Cuadernos de historia contemporánea, ISSN 0214-400X, Nº 21, 1999, págs. 63-82.

Sebastià SOLÉ, Lliçons d'Història del Dret i de les Institucions (autoedició).

Arenal: Revista de historia de mujeres, ISSN 1134-6396, Vol. 1, Nº 1, 1994 (Ejemplar dedicado a: Lahistoria de las mujeres en Europa. Revisión teóricay metodológica).

 

Recursos on-line

 

Revista Historia Constitucional http://www.historiaconstitucional.com/index.php/historiaconstitucional

Ius Fugit https://iusfugit.com/

Quaderni Fiorentini http://www.centropgm.unifi.it/quaderni/indici.htm

Cuadernos de Historia del Derecho https://revistas.ucm.es/index.php/CUHD

Revista de Dret Històric Català https://raco.cat/index.php/RevistaDretHistoric

Journal of Legal Pluralism and Unofficial Law https://www.tandfonline.com/toc/rjlp20/current

Revista de Historia de Estudios Histórico-jurídicos http://www.rehj.cl/index.php/rehj

 

 


Programari

Cap programari


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TE) Teoria 1 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 2 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 3 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 51 Català segon quadrimestre tarda
(TE) Teoria 70 Català segon quadrimestre matí-mixt