Logo UAB

Direcció d'Operacions

Codi: 102182 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500003 Empresa i Tecnologia OB 3

Professor/a de contacte

Nom:
Daniel Blabia Girau
Correu electrònic:
daniel.blabia@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

cap


Objectius

L'assignatura es planteja els següents objectius docents;

  • Introduir a l'alumne en l'àrea funcional d'Operacions, en els seus aspectes estratègics i operatius, tant d'empreses manufactureres com especialment de serveis.
  • Que l'alumne sigui capaç d'identificar aspectes positius i millores en l'àmbit de les operacions per tal de dotar a l'empresa d'una avantatge competitu.
  • Presentar l’enfocament modern de la Direcció de Producció (Direcció d’Operacions) com fonament per a aconseguir la gestió integrada de l’empresa, situant el sistema de producció com a unió dels subsistemes d’aprovisionament, fabricació i distribució buscant l’optimització dels fluxos de materials i mostrant la seva relació amb els sistemes de Control de Gestió i Comercial.
  • Que l'alumne sigui capaç d'avaluar per una empresa, les decisions estratègiques (disseny de bens i serveis, disseny de capacitat productiva, disseny de sistemes de qualitat,...), tàctiques (planificació de l'activitat, planificació de la qualitat,...) i operatives (assignació de recursos, control i mesura del rendiment i la qualitat,...) en l'àmbit de la Direcció d'Operacions.
  • Capacitar a l'alumne en el disseny del layout d'un procés de producció per avaluar els recursos que són necessaris pel seu correcte funcionament i pressupostació.
  • Aportar a l'alumne aquells conceptes teòrics i metodologies i tècniques necessàries per assolir tot l'anterior i preparar-los per futures assignatures optatives on veuen programaris específics.

 


Competències

  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Analitzar, diagnosticar, donar suport i prendre decisions en matèria d'estructura organitzativa i gestió empresarial.
  • Capacitat de treballar en equip.
  • Demostrar creativitat i iniciativa.
  • Demostrar que es comprenen els principis, l'estructura, l'organització i el funcionament intern de les empreses i organitzacions.
  • Demostrar sensibilitat cap a temes socials i mediambientals.
  • Identificar, analitzar i resoldre problemes i situacions complexos relatius a organitzacions empresarials.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.

Resultats d'aprenentatge

  1. Comunicar fent un ús no sexista del llenguatge.
  2. Demostrar creativitat i iniciativa.
  3. Demostrar sensibilitat cap a temes socials i mediambientals.
  4. Descriure un sistema de gestió d'operacions i les seves funcions bàsiques, diferenciant els tipus d'operacions que s'hi efectuen.
  5. Desenvolupar el pensament i raonament crític.
  6. Desenvolupar estratègies de gestió d'operacions, definint objectius específics i dissenyant mesures de l'èxit de la implementació d'aquestes.
  7. Dissenyar sistemes de gestió d'operacions específics d'acord amb les metes proposades, en els quals s'inclogui la planificació de la implementació.
  8. Fer presentacions orals adaptades a diferents audiències.
  9. Identificar les necessitats de recursos d'una organització per gestionar les seves operacions, a fi d'assolir els objectius i les metes proposats.
  10. Interpretar les implicacions de l'estratègia corporativa d'una empresa per a la seva àrea funcional d'operacions.
  11. Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  12. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  13. Redactar de manera adequada informes tècnics adaptats a les exigències dels destinataris.
  14. Ser capaç de buscar i analitzar informació provinent de fonts diverses.
  15. Treballar en equip, compartint els coneixements i sabent-los comunicar a la resta de l'equip i l'organització.

Continguts

TEMA I - INTRODUCCIÓ A LA GESTIÓ DE LES OPERACIONS

  • Operacions com a font d’avantatge competitiu
  • Estratègies de producció
  • Evolució del sistema logístic.
  • Gestió d’operacions en empreses de serveis.

TEMA II - MESURES DE CAPACITAT I RENDIMENT

  • Capacitat d’un procés
  • Coll d’ampolla.
  • Planificació de capacitat
  • Canvis de capacitat en el pas del temps
  • Productivitat.
  • Els conceptes d’utilització, efectivitat i eficiència d’un sistema productiu.

TEMA III - DISSENY I PLANIFICACIÓ DEL PROCÉS

  • Maquetació
  • Planificació de processos
  • Línies de producció equilibrades
  • Disseny de processos amb l'ús de simuladors (AP)

TEMA IV - LA PLANIFICACIÓ DE LA PRODUCCIÓ

  • Jerarquia de les decisions de planificació.
  • El procés de planificació
  • Planificació agregada
  • El Pla director de producció (MPS).

TEMA V - LA PLANIFICACIÓ DE LES NECESSITATS DELS MATERIALS

  • Definició del producte (BOM)
  • Planificació de necessitats de material (MRP I).
  • El pla de capacitat final
  • Mètodes de planificació complementaris

TEMA VI - PROGRAMACIÓ DE PRODUCCIÓ

  • Conceptes de programació (endavant i endarrere)
  • Programació de les instal·lacions centrades en el procés
  • Seqüenciació d’obres

TEMA VII - LA GESTIÓ DELS INVENTARIS AMB DEMANA INDEPENDENT

  • Anàlisi ABC.
  • Costos de gestió d’inventaris.
  • Model EOQ.
  • Sistema del punt d’ordre (Q).
  • El sistema de període fix (P).
  • Altres metodologies de gestió d’inventaris

TEMA VIII - PRODUCCIÓ LEAN

  • Principis de LEAN
  • JIT i Qualitat Total

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Clases teòriques 24,5 0,98
Classes pràctiques 10 0,4
Presentacions de cassos 5 0,2 8, 1, 3, 2, 4, 11, 15
Pràctiques de laboratori 10 0,4 5, 14
Tipus: Supervisades      
Tutories 18 0,72
Tipus: Autònomes      
Elaboració de treballs 31,5 1,26 13, 3, 2, 4, 12, 14, 11, 15
Estudi dels materials aportats 34 1,36 5, 6, 10, 14, 11
Realització de casos 14 0,56 2, 7, 6, 9

Per tal d’assolir de la manera més natural possible les competències indicades, les sessions teòriques combinaran la presentació de conceptes teòrics amb la resolució d’exercicis pràctics.

Es posarà a disposició dels alumnes tot el material al campus virtual.

S’especifiquen algunes hores de docència específica en pràctiques que es destinaran a la explicació de software específic per la resolució de problemes d’operacions.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Informe dels barrets 5% 0 0 13, 1, 3, 2, 4, 5, 9, 15
Resultats examens 50% 3 0,12 12, 11
Treball MRP 20 % 0 0 13, 8, 5, 12, 14, 11
Treball d'empresa 25 % 0 0 4, 7, 6, 9, 10

“Aquesta assignatura/mòdul no preveu el sistema d’avaluació única.”

Condicions generals:

L'assignatura s'avalua amb dues components, avaluació continuada (50% de la nota) i exàmens (50%).

L'avaluació continuada contempla majoritàriament treballs en grup però no es descarta aportacions individuals addicionals, d'acord amb la distribució que consta a la taula resum de les activitats d'avaluació. En conjunt tindran un pes del 50% de la nota final de l'assignatura. En cas de proposar-se alguna activitat addicional, s’afegiria a la nota de l’alumne però sense alterar el pes de l’avaluació continuada.

Aquesta part de l'avaluació pretén facilitar a l'alumne la consecució dels coneixements i competències de l'assignatura. Aquesta opció requereix per ambdues parts (professorat i alumnat) un esforç i un compromís que cal conèixer i reconèixer.

Els treballs que la conformen seran avaluats per l'equip docent i els alumnes rebran al costat del seu nota un comentari sobre aquells aspectes que caldria millorar. A principi del curs el professor detallarà i publicarà a l'aula Moodle continguts i ponderacions individuals de cada una.

Es considera "avaluable" a qualsevol estudiant el nom del qual figuri en almenys dos lliuraments.

Per a un correcte seguiment de l'assignatura i de la seva avaluació, s'estableixen també les normes següents:

  • Si un alumne no participa en una activitat, la seva nota és zero.
  • Els lliuraments fora de termini, en formats diferents als requerits o per canals diferents als estipulats seran penalitzats.
  • Si en els treballs en grup es considera que un estudiant no ha fet les aportacions esperades al grup, podrà rebre una nota diferenciada a la de laresta de companys i poden arribar a ser un zero en cas que així ho qualifiquin la resta de companys.
  • Les presentacions en grup també poden comportar notes diferenciades.

La part d’exàmens (50% de la nota final de l’assignatura) es divideix en dues proves, primer parcial i segon parcial (final).

El primer parcial serà un examen del temari que s’hagi fet fins a la data. La nota d’aquest examen farà mitja amb la del segon parcial (final). El pes d’aquest primer parcial serà del 40%.

L'examen final serà una prova escrita final sobre conceptes i aspectes tractats a la segona part del curs tant a classe com als treballs presentats, com a qualsevol tipus de material extra compartit al campus virtual.

Els exàmens tenen components teòrics i pràctics tractant sempre d'avaluar el grau de comprensió de l'assignatura.

Per poder calcular la nota final tant la nota de la prova final com la mitjana de l'avaluació continuada han de ser com a mínim de 3,5 punts sobre 10.

Si la nota final no arriba als 5 punts però té al menys un 3,5 l'estudiant podrà realitzar una prova de recuperació en les condicions que es detallen a continuació.

Calendari d'activitats d'avaluació

Les dates de les diferents proves d'avaluació (exercicis, lliurament de treballs, etc.) s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.

La data dels exàmens parcial i final de l'assignatura estan programades en el calendari d'exàmens de la Facultat.

"La programació de les proves d'avaluació no es pot modificar, llevat que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d'avaluació.
En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèviaconsulta al professorat i l'estudiantat afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent." Apartat 1 de l'article 115. Calendari de les activitats d'avaluació (Normativa Acadèmica UAB)

Els i les estudiants de la Facultat d'Economia i Empresa que, d'acord amb el paràgraf anterior, necessitin canviar una data avaluació han de presentar la petició emplenant el document de sol·licitud de reprogramació de prova a https: //eformularis.uab.cat/group/deganat_feie/solicitud- reprogramacion-de-proves

Procediment de revisió de les qualificacions

Coincidint amb l'examen final s'anunciarà el dia i el mitjà de publicació de les qualificacions finals. Així mateix s'informarà del procediment, lloc,  data i hora de la revisió de les mateixes d'acord amb la normativa de la Universitat.

Procés de Recuperació

"Per participar en el procés de recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul." Apartat 3 de l'Article 112 ter.

La recuperació (Normativa Acadèmica UAB). Els i les estudiants han d'haver obtingut una qualificació mitjana de l'assignatura entre 3,5 i 4,9.

La data d'aquesta prova està programada en el calendari d'exàmens de la Facultat. L'estudiant que es presenti i la superi aprovarà l'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari mantindrà la mateixa nota.

Irregularitats en actes d'avaluació

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb un 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que es pugui instruir. en cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0 ". Apartat 10 de l'Article 116. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB)


Bibliografia

  • Videos i publicacions penjades a l'aula Moodle
  • Heizer, I. y Render, B.: Dirección de la Producción (Decisiones tácticas). Prentice-Hall.
  • Heizer, I. y Render, B.: Dirección de la Producción (Decisiones estratégicas). Prentice-Hall.
  • Heizer, I. and Render, B.: Operations Management. Prentice-Hall.

Programari

Els alumnes realitzen una pràctica de laboratori en Excel o en qualsevol programari obert on els més avançats programen. 

Les presentacions es poden fer en qualsevol progra,ma de presentacions.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 201 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 201 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 202 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 20 Català primer quadrimestre matí-mixt