Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500797 Educació Infantil | OT | 4 |
2500798 Educació Primària | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Per a cursar aquesta assignatura es recomana tenir aprovades les assignatures obligatòries:
Aquesta assignatura forma part de la menció d'Educació Performativa de les Arts.
Contextualització
En el món-imatge en el que vivim, és necessari conèixer tots aquells llenguatges i eines que construeixen gran part de la cultura visual que ens envolta, amb l'objectiu de despertar l'esperit crític davant aquesta allau d'imatges, per aprendre estratègies per poder utilitzar els diferents llenguatges que les formen. En aquesta assignatura estudiarem les possibilitats expressives dels diferents llenguatges audiovisuals (fotografia, vídeo, infografia i animació, etc.), creant propostes artístiques personals o en grup, que oferiran als i les estudiants a utilitzar les seves possibilitats dins l'aula d'educació infantil i primària. També s'oferiran recursos per l'ensenyament i coneixement de les arts visuals i plàstiques a educació infantil i primària en l'àmbit dels llenguatges audiovisuals.
Objectius
BLOC I. Dimensió cultural: llenguatges artístics, cultura (audio)visual i educació
BLOC II. Dimensió productiva: experimentar amb llenguatges (audio)visuals
BLOC III. Dimensió performativa: art contemporani i intervenció educativa
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Presencial en grup | 45 | 1,8 | 2, 4, 5, 6, 7, 9, 10 |
Tipus: Supervisades | |||
Activitats tutoritzades i pràctiques creatives | 30 | 1,2 | 4, 5, 6, 7, 8, 10 |
Tipus: Autònomes | |||
Disseny i creació en els àmbits audiovisual i educatiu | 75 | 3 | 4, 7, 10, 11 |
Activitats d'ensenyament i aprenentatge
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Bloc I. Dimensió cultural: Narratives visuals (activitat individual) | 35% | 0 | 0 | 4, 5, 6, 7, 8, 10, 12 |
Bloc II. Dimensió productiva: Anàlisi d'una pràctica o obra artística d'art contemporani i reflexió sobre el seu interès pedagògic. (activitat individual) | 25% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 12 |
Bloc III. Dimensió performativa: disseny, creació i realització d'una peça artística audiovisual amb finalitats educatives. (activitat de grup) | 40% | 0 | 0 | 3, 4, 8, 10, 11, 12 |
Avaluació continuada
Bloc I. Dimensió cultural: creació d'una narrativa visual. (35%) Data de lliurament: 4a setmana de classe. (activitat individual)
Bloc II. Dimensió productiva: Anàlisi d'una pràctica o obra artística de l'art contemporani i la reflexió sobre el seu interès pedagògic. (25%) Data de lliurament: 7a setmana de classe. (activitat individual)
Bloc III. Dimensió performativa: disseny, creació i realització d'una peça artística audiovisual amb finalitats educatives (fotografia, vídeo, instal·lació, vídeo performance, etc.). (40%) Data de lliurament: darrera setmana de classe. (activitat de grup)
Avaluació única (entrega 4 de juny 2025)
Bloc I. Dimensió cultural: Narrativa visual (35%)
Bloc II. Dimensió productiva: Anàlisi d'una pràctica o obra artística de l'art contemporani i la reflexió sobre el seu interès pedagògic. (25%)
Bloc III. Dimensió performativa: disseny, creació i realització d'una peça artística audiovisual amb finalitats educatives (fotografia, vídeo, instal·lació, vídeo-performance, etc.). (40%)
Avaluació continuada i avaluació única:
Els estudiants que hagin fet un seguiment adequat de l'assignatura i, tot i això, els quedi algun aspecte no assolit (notes entre 3,5 i 4,9/10), se'ls donarà l'oportunitat de poder superar la matèria, fent un treball autònom addicional o refent alguna de les activitats lliurades o realitzades. És necessari estudiar cada cas en funció de la situació de cada estudiant. El lliurament es consensuarà amb el professorat. Es considera com a no avaluable un alumne que no hagi entregat els dos terços de les tasques d'avaluació de l'assignatura i/o que hagi suspès amb una nota inferior a 3,5/10.
El professorat farà la devolució de l'avaluació de les evidències en un màxim de 20 dies hàbils.
La còpia o plagi de material constitueixen un delicte que serà sancionat amb un zero a l'activitat i l'assignatura, i no es tindrà opció de recuperació. Recordem que es considera "còpia" un treball que reprodueix tot o gran part del treball d'un/a altre/a company/a i "plagi" el fet de presentar tot o part d'un text d'un/a autor/a com a propi, sense citar les fonts, siguin en paper o en format digital.
Un dels criteris necessaris per superar aquesta assignatura consistirà a demostrar, al llarg del curs, que l'estudiant té desenvolupades unes competències personals i socials imprescindibles per ser mestra/mestre: participació activa a les classes, responsabilitat i rigor a la feina autònoma, no jutjar, argumentar, ús adequat dels dispositius electrònics (mòbil, ordinador, etc.), pensament crític i conductes que afavoreixin un entorn amable i positiu, democràtic i on es respectin les diferències. El professorat de l'assignatura anirà observant, documentant les sessions i anotant evidències en relació amb aquestes habilitats personals i socials dels estudiants; i s'aniran avaluant al llarg de l'assignatura.
Cal també que l'estudiant mostri una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o llengües vehiculars que constin a la guia docent. L'avaluació també es fixarà en les competències per al treball cooperatiu i en equip i serà sensible al gènere.
AAVV. (2005). Fotografia: paisatges de la contemporaneïtat. Barcelona: ESDI.
Baigorri, L. (1995). El vídeo y las vanguardias históricas. Barcelona: Edicions Universitat de Barcelona.
Barthes, R. (2005). La cámara lúcida. Notas sobre la fotografía. Buenos Aires: Paidós.
Benjamin, W. (1983). L'obra d'art en l'era de la seva reproductibilitat tècnica. Barcelona: Edicions 62.
Ellsworth, E. (2005). Posiciones en la enseñanza. Madrid: Akal.
Fontcuberta, J. (2010). La cámara de pandora: la fotografi@ después de la fotografía. Barcelona: Ed. Gustavo Gili.
Freedman, F. (2006). Enseñar la cultura visual. Barcelona: Octaedro.
Hernández, F. (2007). Espigador@s de la cultura visual. Otra narrativa para la educación de las artes visuales. Barcelona: Octaedro.
Mäkiranta, M. (2012). Photography as family ritual: visual narratives in a finnish family photo álbum. Visual culture & Gender, 7 ,39-48.
Acaso, M.; Ellsworth, E. i Padró, C. (2011). El aprendizaje de lo inesperado. Madrid:Catarata
Paris, G. (2015). Els meus desitjos. La fotografia contemporània com a mitjà expressiu en la formació de professorat. Temps d'educació, 48, 215-232.
Patmore, C. (2004). Curso completo de animación : los principios, práctica y técnicas de unamanimación exitosa. Barcelona: Acanto
Proujansky, A. (2018). Go photo! An activity book for kids. New York: Aperture.
Selby, A. (2009). Animación : nuevos proyectos y procesos creativos. Barcelona:Parramón.
Sontag, S. (1996). Sobre la fotografía. Barcelona: Edhasa.
Spence, J. (2005). Más allá de la imagen perfecta. Fotografía, subjetividad, antagonismo. Museu D'art Contemporani de Barcelona.
Steyerl, H. (2014). Los condenados de la pantalla. Buenos Aires: Caja Negra.
Ewald, W. (2002). I Wanna Take Me a Picture: Teaching Photography and Writing to Children. Beacon Press.
Zafra, R. (2014). Arte, feminismo y tecnología. Reflexiones sobre formas creativas y formas de domesticación. Quaderns de Psicologia, 16(1), 97-109.
Recursos en línia:
A BAO A QU: http://www.abaoaqu.org/
Cinescola (cinema i educació): http://cinescola.info/category/llibres/
Drac Màgic (divulgació de la cultura audiovisual): https://www.dracmagic.cat/
Encyclopédie des Nouveaux Médias: www.newmedia-art.org
Escoleta de cinema (Barcelona): https://escoletadecinema.wixsite.com/escoleta-de-cinema
No s'utilitza programari específic en aquesta assignatura.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(PCAM) Pràctiques de camp | 1 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | tarda |