Logo UAB

Desenvolupament de la personalitat (0-6 anys)

Codi: 102024 Crèdits: 12
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500797 Educació Infantil FB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Adriana Gil Juarez
Correu electrònic:
adriana.gil.juarez@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No es contemplen.


Objectius

 

Aquesta assignatura es proposa que els i les estudiants coneguin els processos de desenvolupament i aprenentatge que tenen lloc a la primera infància, que identifiquin la interacció i la comunicació social com un factor determinant i que contemplin als nens i les nenes com a subjectes capaces.

Objectius:

  • Concebre els infants de 0 a 6 anys com a subjectes actius, protagonistes del seu procés de desenvolupament i aprenentatge, que construeixen els seus propis coneixements a partir de la interacció social en activitats conjuntes, pautades per la cultura i capaces d’adquirir nivells significatius d’autonomia.
  • Comprendre els processos de desenvolupament i aprenentatge que tenen lloc durant la primera infància (desenvolupament motor i esquema corporal; construcció d’una identitat personal i socialització; desenvolupament cognitiu i adquisició del llenguatge) i la funció que en aquests processos tenen les activitats pròpies de la infància (rutines de cura personal i joc).
  • Analitzar situacions i casos pràctics que permetin estudiar aspectes dels processos de desenvolupament i aprenentatge en les activitats on participen els i les petites i de les interaccions que estableixen amb adults i altres infants.

Competències

  • Abordar amb eficàcia situacions d'aprenentatge de llengües en contextos multiculturals i multilingües.
  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar com orientador de pares i mares en relació amb l'educació familiar en el període 0-6
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Analitzar i reconèixer les pròpies competències socioemocionals (en termes de fortaleses, potencialitats i debilitats) per desenvolupar aquelles que siguin necessàries en el desenvolupament professional.
  • Assumir que l'exercici de la funció docent ha d'anar perfeccionant-se i adaptant-se als canvis científics, pedagògics i socials al llarg de la vida.
  • Comprendre els processos educatius i d'aprenentatge en el període 0-6, en el context familiar, social i escolar.
  • Conèixer els desenvolupaments de la psicologia evolutiva de la infància en els períodes 0-3 i 3-6.
  • Demostrar que coneix i comprèn els objectius, continguts curriculars i criteris d'avaluació de l'Educació Infantil.
  • Demostrar que coneix l'evolució de la comunicació no verbal i del llenguatge en la primera infància, saber identificar possibles disfuncions i vetllar per la seva correcta evolució. Abordar amb eficàcia situacions d'aprenentatge de llengües i comunicació en contextos multiculturals i multilingües.
  • Demostrar que coneix l'evolució del llenguatge en la primera infància, saber identificar possibles disfuncions i vetllar per la seva correcta evolució.
  • Demostrar que coneix l'evolució dels fonaments d'atenció primerenca i les bases i desenvolupaments que permeten comprendre els processos psicològics, d'aprenentatge i de construcció de la personalitat en la primera infància.
  • Dominar habilitats socials en el tracte i relació amb la família de cada estudiant i amb el conjunt de famílies.
  • Expressar-se adequadament oralment i per escrit i dominar l'ús de diferents tècniques d'expressió.
  • Observar sistemàticament contextos d'aprenentatge i convivència i saber reflexionar sobre ells.
  • Promoure i facilitar els aprenentatges en la primera infància, des d'una perspectiva globalitzadora i integradora de les diferents dimensions cognitiva, emocional, psicomotora i volitiva.
  • Reconèixer i avaluar la realitat social i la interrelació de factors implicats com a necessària anticipació a l'acció.

Resultats d'aprenentatge

  1. Abordar amb eficàcia situacions d'aprenentatge de llengües en contextos multiculturals i multilingües.
  2. Actuar com a orientador de pares i mares amb relació a l'educació familiar en el període 0-6.
  3. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió.
  4. Analitzar els indicadors de sostenibilitat de les activitats academicoprofessionals de l?àmbit integrant-hi les dimensions social, econòmica i mediambiental.
  5. Assumir que l'exercici de la funció docent ha d'anar perfeccionant-se i adaptant-se als canvis científics, pedagògics i socials al llarg de la vida.
  6. Comprendre els processos educatius i d'aprenentatge en el període 0-6, en el context familiar, social i escolar.
  7. Conèixer els fonaments d'atenció primerenca.
  8. Demostrar que coneix i comprèn els objectius, continguts curriculars i criteris d'avaluació de l'Educació Infantil.
  9. Demostrar que coneix l'evolució de la comunicació no verbal i del llenguatge en la primera infància, saber identificar possibles disfuncions i vetllar per la seva correcta evolució. Abordar amb eficàcia situacions d'aprenentatge de llengües i comunicació en contextos multiculturals i multilingües.
  10. Demostrar que coneix l'evolució del llenguatge en la primera infància, saber identificar possibles disfuncions i vetllar per la seva correcta evolució.
  11. Demostrar que coneix l'evolució dels fonaments de l'atenció primerenca i les bases i desenvolupaments que permeten comprendre les processos psicològics, d'aprenentatge i de construcció de la personalitat en la primera infància.
  12. Dominar habilitats socials en el tracte i relació amb els companys i altres professionals.
  13. Dominar habilitats socials en el tracte i relació amb la família de cada estudiant i amb el conjunt de famílies.
  14. Explicar el codi deontològic, explícit o implícit, de l'àmbit de coneixement propi.
  15. Expressar-se adequadament oralment i per escrit i dominar l'ús de diferents tècniques d'expressió.
  16. Identificar les implicacions socials, econòmiques i mediambientals de les activitats academicoprofessionals de l'àmbit de coneixement propi.
  17. Observar sistemàticament contextos d'aprenentatge i convivència i saber reflexionar sobre ells.
  18. Promoure i facilitar els aprenentatges en la primera infància, des d'una perspectiva globalitzadora i integradora de les diferents dimensions cognitiva, emocional, psicomotriu i volitiva.
  19. Proposar formes d'avaluació dels projectes i accions de millora de la sostenibilitat.
  20. Reconèixer la identitat de l'etapa i les seves característiques cognitives, psicomotores, comunicatives, socials i afectives.
  21. Saber promoure l'adquisició d'hàbits entorn a l'autonomia, la llibertat, la curiositat, l'observació, l'experimentació, la imitació, l'acceptació de normes i de límits, el joc simbòlic i heurístic.

Continguts

1. Desenvolupament físic, cognitiu i psicosocial durant els primers tres anys

  • Els sentits i sistemes corporals des del moment del naixement
  • El cervell i la influència ambiental
  • El creixement físic i el desenvolupament d’habilitats motores
  • La capacitat d’aprendre i recordar
  • L’ús de símbols i la capacitat de resoldre problemes
  • La comprensió i l’ús del llenguatge
  • La formació de vincles amb la família i altres persones
  • El desenvolupament de l’autoconsciència
  • De la dependència cap a l’autonomia
  • L’augment de l’interès pels altres nens
  • Els contextos de desenvolupament i aprenentatge
  • El context familiar com a context natural de desenvolupament

2. Desenvolupament físic, cognitiu i psicosocial en la segona infància

  • El creixement continu, el canvi d’aparença i el canvi en les proporcions del cos
  • La disminució de l’apetiti problemes de la son
  • La lateralitat i la millora de les habilitats motores gruixudes i la força
  • Pensament egocèntric i la comprensió de les perspectives dels altres
  • Maduresa cognitiva i idees il·lògiques sobre el món
  • La intel·ligència i el procés de construcció de la llengua escrita
  • L’experiència preescolar
  • L’autoconcepte, l’autoestima i la comprensió de les emocions
  • La independència, la iniciativa i l’autocontrol
  • La identitat de gènere
  • El joc elaborat i social
  • L’altruisme, l’agressió
  • La família com a centre d’atenció en la vida social i altres infants
  • L’adquisició de normes i valors socials: els límits

3. Les activitats d'ensenyament i aprenentatge a l’educació infantil

  • Els marcs de criança
  • El joc
  • El desenvolupament del dibuix
  • Els contextos d'ensenyament i aprenentatge: família i escola
  • El maltractament infantil

4. Procediments de treball professional

  • L’observació
  • L’entrevista


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Gran grup i grup petit 110 4,4
Tipus: Supervisades      
Grup petit 90 3,6
Tipus: Autònomes      
Treball autònom 100 4

Activitat

Hores

Metodologia

Resultats

Aprenentatge

Presencial en gran grup

30

S’introdueix als i les estudiants en una àrea del saber nova des del seu punt de vista, se'ls ofereixen els marcs conceptuals necessaris per tal de facilitar la seva activitat autònoma i es dona una visió global dels continguts del temari.

G.31. EI.17, EI.15, EI.12, EI.8, EI.9

Seminaris vinculats a les sessions expositives

60

L’assignatura proposa un treball amb la metodologia d’Aprenentatge Basat en Reptes (ABR) que consisteix a partir d’un desafiament real que planteja una entitat/institució amb la qual es tindrà relació i requerirà treballar en equip per proposar possibles solucions, que es planifiquen i es desenvolupen en tres fases: Vincle/Compromís, investigació/Prototipatge i Implementació/Avaluació. Per a més informació sobre reptes. https://challenges.eciu.org/

EI.19, EI.10, EI.5, EI.18

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Evidències de l'Aprenentatge Basat en Reptes (ABR) en grup i exposicions (3) 40% 0 0 5, 4, 3, 1, 8, 10, 9, 11, 14, 2, 16, 12, 13, 18, 15, 19, 17, 6
Proves (2) 60% 0 0 5, 1, 10, 9, 11, 7, 21, 15, 20, 17, 6

Activitats d’avaluació

S'haurà de demostrar que s'han assolit les competències i els coneixements de l’assignatura. En tots els temes hi haurà unes lectures obligatòries, petits exercicis i/o preguntes de control que es consideraran la participació a classe que representa un 10% de la nota.

L’alumat haurà de demostrar en els lliuraments i exposicions en petit grup de les evidències de l’Aprenentatge Basat en Reptes (ABR) (3) els seus avenços i solucions al problema plantejat per un agent del territori, que representen el 40% de la qualificació final. Aquesta avaluació no es pot recuperar.

Les proves individuals (2) tindran un pes del 50% i seran al gener i al maig. Les proves es podran recuperar en una avaluació final al juny que equival a la revaluació.

Tant les evidències d’ABR com les proves hauran de ser aprovades independentment amb un 5 sobre 10. Si no és així, la nota final serà la mitja de les notes suspeses. Cada activitat comptarà amb criteris particulars d'avaluació que s'especificaran prèviament.

Quan es consideri que l'estudiant no ha pogut aportar prou evidències d'avaluació, a l'acta es consignarà aquesta assignatura com a no avaluable.

Aquesta assignatura no contempla l'avaluació única.

 

Criteris per a l'avaluació

Per aprovar aquesta assignatura, cal que els i les estudiants mostrin una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua vehicular que consta a la guia docent. Per tant, en totes les activitats es tindrà en compte la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L'alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser retornada (no avaluada) o suspesa si la professora o el professor considera que no compleix aquests requisits. 

Per aprovar l’assignatura cal mostrar una actitud compatible amb la professió docent i un compromís ètic amb els principis deontològics de la professió, és a dir, una actitud de respecte, on s’inclou la puntualitat, l’empatia o el respecte a la diversitat, pluralitat d’idees, persones i situacions. Per tant, no s’acceptaran actituds xenòfobes, masclistes, homòfobes o discriminatòries en general.

L'assistència al 80% a les classes, tant de teoria com de seminaris, és obligatòria

En cas de plagi, l'activitat resultarà suspesa.

  • Es considerarà que un treball, activitat o examen està “copiat” quan reprodueix tot o una part del treball d'un/a altre/a company/a. 
  • També es considerarà que un treball o activitat està “plagiat” quan es presenta com a propi una part d’un text d'un autor sense citar les fonts, independentment que les fonts originàries siguin en paper o en format digital (més informació sobre plagi a http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html)
  • La copia o plagi, enqualsevol tipus d’activitat d’avaluació, constitueixen un delicte i es penalitzarà amb un 0 com a nota de l'assignatura perdent la possibilitat de recuperar-la, tant si és un treball individual com en grup (en aquest cas, tots els membres del grup tindran un 0).
  • Si durant la realització d'un treball individual a classe, el o la docent considera que un alumne/a està intentant copiar o se li descobreix algun tipus de document o dispositiu no autoritzat pel professorat, es qualificarà el mateix amb un 0, sense opció de recuperació, i per tant, tindrà suspesa l'assignatura.

Per aclarir dubtes consultar el document “Criteris i pautes generals d’avaluació de la Facultat de Ciències de l’Educació” aprovat per la COA a 28 de maig de 2015 https://www.uab.cat/web/estudiar/grau/informacio-academica/avaluacio/en-que-consisteix-l-avaluacio-1345662177201.html

Activitat d’Avaluació

 

Descripció

% de la nota

 

Resultats

Aprenentatge

Evidències de l’Aprenentatge Basat en Reptes (ABR) en equip

  1. Vincle/Compromís: definició del subrepte (avançament en pissarra digital i presentació oral a l'agent del territori) = 10% 
  2. Investigació/Prototipatge: proposta de solució del subrepte (avançament en pissarra digital i presentació oral a l'agent del territori) = 15%
  3. Implementació/Avaluació: solució final (avançament en pissarra digital i presentació oral a l'agent del territori) = 15%

A partir d’un desafiament real que planteja una entitat/institució amb la qual es tindrà relació, es requerirà treballar en equip per proposar possibles solucions, que es planifiquen i es desenvolupen en tres fases: Vincle/Compromís, investigació/Prototipatge i Implementació/Avaluació. Cadascun dels grups aprofundirà en un aspecte temàtic. Els resultats seran presentats als responsables locals i altres actors de la societat. Aquesta avaluació no es pot recuperar.

 

40%

EI.19 

EI.10 

EI.5

EI.18 

Proves individuals 

  1. Prova individual parcial 25%
  2. Prova individual parcial 25%

Proves escrites sobre els continguts bàsics impartits a classe i sobre les lectures obligatòries. Si es suspèn alguna d’aquestes proves o no es presenta, es podrà recuperar a la revaluació que tindrà lloc al juny.

 

50%

G3.1

EI.15

EI.12

EI.8

EI.9

EI.17

Participació individual

En tots els temes hi haurà unes lectures obligatòries, petits exercicis i/o preguntes de control que es consideraran la participació a classe

10%

G3.1

FBI01.01

FBI01.02

T07

Els terminis de realització/lliurament de les activitats d'avaluació continuada s'han de respectar escrupolosament. Els resultats de cadascuna de les avaluacions es publicaran al campus en el termini màxim de 15 dies després de la seva realització. Un cop lliurades les qualificacions de cadascuna de les activitats de l'avaluació continuada, es proporcionarà una valoració global que serveixi com a orientació i com a devolució del treball realitzat. A partir d'aquesta informació els i les estudiants podran dur a terme un exercici d'autoavaluació fent una comparativa entre la seva activitat i els criteris de valoració aportats prèviament.  Aquest exercici d'autoavaluació facilita la competència sobre el propi procés d'aprenentatge. A més, si cal, es podrà fer la revisió de la nota a les hores que el professorat té destinades a tutories.

Podran optar a una Matrícula d'Honor (MH) les persones que hagin obtingut una avaluació excel·lent en totes les avaluacions i que hagin participat de manera activa i sistemàtica en les activitats docents. En el cas que hi hagi més persones en les citades condicions que MH disponibles (un 5% del total de persones matriculades en l'assignatura), el/la professor/a decidirà a qui adjudicar aquesta qualificació en funció de la qualitat de les seves aportacions durant el curs.


Bibliografia

Bibliografía de referència:

Bassedas, E.& Huguet, T.& Solé I. (1998). Aprendre i ensenyar a l’educació infantil. Barcelona: Graó.

Bruner, J.& Linaza, A. (comp) (2002). Acción, pensamiento y lenguaje. Madrid: Alianza

Coll, C.& Marchesi, A.& Palacios, J. (comp) (1990). Desarrollo psicológico y educación. TomoI: Psicología Evolutiva. Madrid: Alianza

Delval, J. (1998). El desarrollo humano. Buenos Aires: Siglo XXI.

Ferreiro, E.& Teberrosqui, A. (1979). Los sistemas de escritura en el desarrollo del niño. México: Siglo XXI

Gassier, J. (1990). Manual del desarrollo psicomotor del niño. Barcelona: Masson

Paniagua, G., Palacios, J. (2005). Educación Infantil: respuesta educativa a la diversidad. Madrid: Alianza.

Phillips, A. (2009). Saber dir no. Barcelona: La butxaca.

Talarn, A. (2009). Psicoanálisis al alcance de todos. Barcelona: Herder

Triadó, C. (1988). Psicología Evolutiva. Vic: Eumo.

Vigotski, L. (1988). Pensament i lenguatge. Vic: Eumo.

 

Revistes:

Col·lecció temes d’infància: Associació de Mestres Rosa Sensat i Diputació de Barcelona

Guix

Infància

Pàgines d'interès:

Xarxa telemàtica educativa de Catalunya  http://www.xtec.cat/

Ministerio de Educación, Cultura y Deporte  http://www.educacion.es/portada.html

UNICEF  http://www.unicef.es

Associació de Mestres Rosa Sensat  http://www.rosasensat.org

Fundación Bernard van Leer, organización donante internacional, con sede en La Haya (Países Bajos) http://es.bernardvanleer.org


Programari

Sense especificar.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(SEM) Seminaris 611 Català anual matí-mixt
(SEM) Seminaris 612 Català anual matí-mixt
(SEM) Seminaris 621 Català anual tarda
(SEM) Seminaris 622 Català anual tarda
(TE) Teoria 61 Català anual matí-mixt
(TE) Teoria 62 Català anual tarda