Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500797 Educació Infantil | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Tot i que no hi ha prerequisits oficials, és convenient que l’estudiant hagi aprovat i repassi els continguts de l’assignatura anual de primer curs:
- Desenvolupament de la personalitat.
Aquesta assignatura està pensada per ser cursada quan els alumnes ja han fet tota la formació bàsica.
És una assignatura centrada en una didàctica específica i s’imparteix simultàniament amb altres didàctiques específiques. S'hi desenvolupa el coneixement del currículum matemàtic d’educació infantil, començant pels marcs legals; seguint amb blocs de continguts principals: lògica i nombre; fent especial èmfasi en el contingut i la didàctica de zero a tres.
La continuació natural d'aquesta assignatura és l'assignatura de quart curs: “La pràctica matemàtica a l’aula d’infantil”. L’estudiant que hagi superat les dues assignatures obligatòries de didàctica de les matemàtiques té la possibilitat de cursar, en el darrer semestre de la carrera, l’assignatura optativa “Joc i activitat matemàtica en l’educació infantil”.
Objectius:
1.- Conèixer els trets fonamentals del currículum de zero a sis anys, fent èmfasi en els aspectes matemàtics.
2.- Conèixer el contingut matemàtic curricular dels 0 als 3 anys i dels 3 als 6 anys: lògica i nombre.
3.- Conèixer les formes d'organització del treball matemàtic dels 0 als 6 anys.
4.- Dissenyar situacions d'aprenentatge matemàtic per a infants de 0 a 3 anys.
Aquesta assignatura es composa de tres unitats docents:
1.- Currículum i continguts matemàtics a la Educació Infantil.
1.1. Regulacions oficials (Real Decret 95/2022, d’1 de febrer, pel que s’estableix l’ordenació i les ensenyances mínimes de l’Educació Infantil i DECRET 21/2023, de 7 de febrer, d'ordenació dels ensenyaments de l'educació infantil).
1.2. Elements del Currículum i ubicació de les matemàtiques.
1.3. Marc teòric psicològic de l'ensenyament i aprenentatge de les matemàtiques. Concepció constructivista.
1.4. Desenvolupament del pensament matemàtic al parvulari i la seva continuïtat.
1.5. Organització dels continguts matemàtics en els quatre blocs fonamentals.
1.6. Lògica: Atributs i col·leccions. Relacions i canvi. Cerca de patrons.
2.- Desenvolupament del raonament lògic matemàtic a les primeres edats
2.1. Com es desenvolupa el raonament lògic matemàtic a les primeres edats, 0-3 i 3-6.
2.2. Materials per al desenvolupament lògic a l’escola bressol: material inespecífic i altres materials.
2.3. Situacions del primer al segon any: la panera dels tresors i el joc heurístic.
2.4. Situacions del segon al tercer any: safates d’experimentació, situacions de la vida quotidiana, l’estona del menjar, racons, etc.
3.- Nombres i operacions
3.1. Nombres i operacions. Quantificadors.
3.2. Construcció del nombre. Llegir i escriure números. Accions sobre la quantitat -afegir, treure, agrupar, repartir, repetir...
3.3. El sistema de numeració decimal. El càlcul mental. Automatització de resultats.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Presencial, gran grup i seminaris | 30 | 1,2 | 6, 4, 3, 5, 7, 2, 11, 9, 8, 12, 13, 10 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories individuals o petit grup | 20 | 0,8 | |
Tipus: Autònomes | |||
Treball autònom | 50 | 2 | 6, 11, 9, 10 |
Activitat |
Hores |
Metodologia: La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries. |
Presencial En gran grup |
10 |
Exposicions de temes bàsics del temari. Es realitza amb tot el grup classe a través d'una participació oberta i activa per part dels estudiants. Cada sessió s'acabarà amb la presentació de les tasques que es desenvoluparan al seminari i/o individualment. |
Seminaris En grups reduïts |
20 |
Espais de treball en grup reduïts (50% del gran grup) supervisat pel professorat on, mitjançant anàlisi de documents o activitats d’investigació, s’aprofundeix en els continguts i temàtiques treballades. |
Seminaris seguiment En grups reduïts |
20 |
Espais de treball en grup reduïts supervisats pel professorat on els estudiants mostren el producte del seu treball conjunt. |
Treballautònom |
50 |
L’alumne haurà de documentar-se pel seu compte, amb l’orientació del professor, per aprofundir en els continguts de l’assignatura. Així mateix, haurà de completar les tasques iniciades als seminaris i dedicar el temps necessari a l’estudi per consolidar els aprenentatges. |
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Proves escrites (individual) | 50% | 0 | 0 | 1, 6, 9, 14, 12, 13 |
Treball de seminaris (10% individual i 15% en grup) | 25% | 0 | 0 | 1, 6, 4, 5, 2, 14, 10 |
Treballs en grup | 25% | 0 | 0 | 1, 6, 4, 3, 5, 7, 2, 11, 14, 8, 10 |
L'avaluació CONTINUADA es realitzarà al llarg de tota l'assignatura mitjançant les activitats que es mostren a continuació. L'assistència a les classes presencials de l'assignatura és obligatòria.
Activitats d'Avaluació CONTINUADA:
Activitats d’avaluació |
% nota |
Hores |
Què i Quan? |
Prova escrita individual |
50% |
2 presencials + autònom |
Prova escrita amb preguntes en relació a l'assoliment competencial de l’assignatura (50% de la nota final). Aquesta prova escrita inclou preguntes sobre continguts de les Unitats docents de l’1 a 3; Lectures d’articles proposats; continguts dels tallers desenvolupats als seminaris; i, continguts del treball en grup. Prova escrita individual al finalitzar totes les unitats docents de l’assignatura: 19-12-2024 (grup 61) / 17-12-2024 (grup 62). Aquesta activitat és recuperable. El dia de la recuperació de la prova escrita individual: 30/01/2025 (G61); 04/02/2025 (G62). |
Treballs en grup |
25% |
4 presencials + autònom |
El treball farà referència a infants de zero a tres anys (25% de la nota final). Cada grup presentarà un únic treball escrit i en farà una presentació oral al seminari de seguiment (o de forma virtual, a determinar). La defensa oral del treball en grup es farà: 5/12/2024 (G61) i 3/12/2024 (G62). Aquesta activitat no és recuperable. |
Treball seminaris (individual i en grup) |
25% (10% individual + 15% en grup) |
20 presencials +autònom |
Les pràctiques de seminari faran referència als diferents temes de l'assignatura. Al finalitzar totes les pràctiques cada grup lliurarà un únic document que contindrà els materials elaborats resultat de les pràctiques dels seminaris. Els docents publicaran les dates dels lliuraments de seguiment dels blocs al publicar el programa, ja que les dates depenen de l'organització temporal dels blocs (15%). El estudiants d'avaluació continuada faran la prova de resolució individual una setmana després de tancar el Bloc de Lògica i elde Numeració, així com el lliurament de les activitats. Els docents publicaran les dates de la prova i dels lliuraments de seguiment dels blocs al publicar el programa, ja que les dates depenen de l'organització temporal dels blocs (10%). Aquesta activitat no és recuperable. |
PROVA DE RECUPERACIÓ:
Aquells estudiants que a la prova final tinguin una nota superior al 3,5 però no arribin al 5 podran presentar-se a una prova de recuperació (pes 50% - en substitució de la nota de la prova final). La prova de recuperació es farà el 30/01/2025 (G61) i el 4/02/2025 (G62).
CÀLCUL DE LA NOTA DE L'ASSIGNATURA:
NOTA: només es podrà recuperar la prova final. No es podrà recupera la prova parcial dels blocs, ni tampoc els treballs en grup.
La qualificació final del curs és la mitjana ponderada de les notes de les activitats d'avaluació del Treball en grup d’Escola bressol 0-3 anys (25%), Carpeta d’aprenentatge de seminaris (15%), prova de resolució individual dels blocs (10%), i de la nota obtinguda en la prova final o la prova de recuperació (amb un pes del 50%), amb les condicions següents:
L'avaluació CONTINUADA es realitza mitjançant activitats en GRUP i INDIVIDUALS:
I. Avaluació Grupal.
1. Avaluació grupal del treball sobre una intervenció a l’aula de 0 a 3 anys.
Per a aquesta avaluació es compta amb els següents instruments:
que lliuraran també al professorat la penúltima setmana de l'assignatura: 5/12/2024 (G61) i 3/12/2024 (G62).
La qualificació obtinguda en aquesta avaluació grupalrepresenta el 25% de la nota final de l'assignatura.
2. Avaluació grupal de la Carpeta d’aprenentatge.
a) Lliurament de la Carpeta d'aprenentatge que recull el desenvolupament de les pràctiques del seminari. Els docents publicaran les dates dels lliuraments de seguiment dels blocs al publicar el programa, ja que les dates depenen de l'organització temporal dels blocs.
La qualificació obtinguda en aquesta avaluació grupal representa el 15% de la nota final de l'assignatura. Aquest treball en grup NO es pot recuperar.
II. Avaluació Individual.
En aquesta part s'avalua individualment els coneixements científics i tècnics de la matèria adquirits per l'alumnat.
El contingut de la prova escrita individual inclou tot el realitzat durant l'assignatura: unitats docents, treball en grup, seminaris i lectures.
AVALUACIÓ ÚNICA. Activitats d’avaluació
Els estudiants que s'acullin a l'avaluació única, han de seguir eldesenvolupament de l'assignatura, assistint a classe amb regularitat. Malgrat això, NO PRESENTARAN LES ACTIVITATS D'AVALUACIÓ DE SEGUIMENT FINS AL MATEIX DIA DE L'AVALUACIÓ FINAL. Per això NO TINDRAN RETORN individualitzat de les activitats d'avaluació de seguiment durant el desenvolupament de l'assignatura. En qualsevol cas, podran accedir al retorn de caràcter general, ja sigui el que es faci durant les sessions de devolució a tot el grup classe o les que es puguin publicar al campus virtual que es faci pel grup.
D'ALTRES CONSIDERACIONS SOBRE L'AVALUACIÓ:
L'estudiant haurà de tenir en compte les següents consideracions normatives sobre l'avaluació:
Per a aprovar aquesta assignatura, és necessari que l'estudiant mostri una bona competència comunicativa general, oral i escrita, i un bon domini de la llengua vehicular que consta en la guia docent. En totes les activitats (individuals i en grup) es tindrà en compte, per tant, la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació.
L'alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. L'estudiant haurà de mostrar una competència equivalent al nivell 2 (equivalent al C2). Abans de lliurar una evidència d'aprenentatge, és necessari comprovar que s'ha escrit correctament les fonts, notes, cites textuals i referències bibliogràfiques seguint la normativaAPA.
El plagi total o parcial, d'una de les activitats d'avaluació i/o còpia en una prova d'avaluació és motiu directe per a suspendre l'assignatura. La còpia o plagi de qualsevol tipus d'activitat d'avaluació constitueixen un delicte, penalitzant-se amb un 0 com a nota de l'assignatura perdent la possibilitat de recuperar-la, tant si és un treball individual com en grup (en aquest en cas, tots els membres del grup tindran un 0).
L'assistència a classe és obligatòria: l'estudiant ha d'assistir a totes les classes per a ser avaluat (es contempla un màxim d'un 20% d'incidències en les classes, tant en les de Gran grup com en els seminaris) .
El retorn i qualificació de les activitats d'avaluació es realitzaran un màxim de 20 dies hàbils després de lliurades.
ATENCIÓ REPETIDORS:
NO HI HAURÀ AVALUACIÓ DE SÍNTESI per aquesta assignatura. Per tant, aquelles persones que es matriculen per segona vegada, podran escollir entre fer avaluació continuada o avaluació única. En ambdós casos, les condicions sobre la presencialitat que els seran aplicables són les mateixes que per la resta dels estudiants matriculats a l'assignatura. Per tant, recomanem que els estudiants que repeteixen l'assignatura assegurin la disponibilitat temporal per seguir-la amb regularitat, si cal, evitant matricular-se en d'altres assignatures d'altres cursos que s'imparteixen el mateix dia a la mateixa franja horària.
Acosta Inchaustegui, Y., & Alsina, À. (2024). Modos de pensamiento algebraico en educación infantil: efectos de un itinerario de enseñanza de patrones de repetición. PNA: Revista de Investigación en Didáctica de la Matemática, 2024, vol. 18, num. 2, p. 189-222.
Alsina, Á., Allouche, C., Feliu, M., & Font, A. (2023). Desarrollando el pensamento matemático en la Escuela Infantil (0-3 años): el papel de los espacios y los materiales. Epsilon-Revista de Educación Matemática, 2023, vol. 114, p. 7-30.
Alsina, A. (2004). Com desenvolupar el pensament matemàtic dels 0 als 6 anys. Vic: Eumo.
Berdoneau, C. (2007). Matemáticas activas (2-6 años). Barcelona: Graó.
Brunton, P., & Thornton, L. (2006). The little book of treasure boxes. London: Featherstone Education.
Canals, M. A. (2009). Primers nombres i primeres operacions. Associació de Mestres Rosa Sensat. Els dossiers de la Maria Antònia Canals, 101. Barcelona: Rosa Sensat.
Canals, M. A. (2009). Lògica a totes les edats. Associació de Mestres Rosa Sensat. Els dossiers de la Maria Antònia Canals, 104. Barcelona: Rosa Sensat.
Carbó, L., & Gràcia, V. (2005). Els continguts matemàtics en el currículum d'infantil. En: Mirant el món a través dels números. (pp. 55-68). Lleida: Pagès Editors.
Chamorro, M.C. (2006). Didáctica de las Matemáticas para Educación Infantil. Madrid: Pearson Education.
Decret 181/2008, de 9 de setembre, pel qual s'estableix l'ordenació dels ensenyaments del segon cicle d'educació infantil. Diari oficial de la Generalitat de Catalunya, Departament d'Educació, 16 de setembre de 2008, número 5216, pp. 68256 – 68273.
Departament d’Ensenyament (2023). Currículum i orientacions d’Educació Infantil Primer Cicle. Disponible a: https://xtec.gencat.cat/ca/curriculum/infantil/
Edo, M. (1991). El càlcul mental a Parvulari, Guix Elements d'acció educativa, 169, 11-16.
Edo, M. (2012). Ahí empieza todo. Las matemáticas de cero a tres años. Números. Revista de Didáctica de las Matemáticas, 80, 71-84.
Equip de l’Escola Bressol Nenes i Nens (2001). La lógica matemàtica en el periodo 0-6 años. Educación Infantil. Orientaciones y Recursos (0-6 años). (pp. 1-58). Barcelona: Praxis.
Equip de l'Escola Bressol Nenes i Nens (2002). La lògica matemàtica a l'escola bressol. Temes d’infància, 26. Barcelona: Rosa Sensat.
Gutiérrez, E. H. (2013). El aprendizaje del número natural en un contexto ordinal enla Educación Infantil. Edma 0-6: Educación Matemática en la Infancia, 2(1), 41-56.
Kamii, C. (1982). Introducción. Dins: El número en la educación preescolar (pp. 9-27). Madrid: Visor.
Seckel, M. J., Salinas, C., Font, V., & Sala-Sebastia, G. (2023). Guidelines to develop computational thinking using the Bee-bot robot from the literature. Education and Information Technologies, 28(12), 16127-16151.
Vila, B., & Cardó, C. (2005). Material sensorial (0-3 años). Manipulación y experimentación. Barcelona: Graó, 2005.
Zúñiga, M. (2014). El aprendizaje de la descomposición aditiva en la Educación Infantil: Una propuesta para niños y niñas de 5 a 6 años. Edma 0-6: Educación Matemática en la Infancia, 3(2), 84-113.
Infancia, 3(2), 84-113.
No s'utiliza cap programari específic.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(SEM) Seminaris | 611 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 612 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 621 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 622 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 61 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 62 | Català | primer quadrimestre | tarda |