Logo UAB

Models integrats de gestió: qualitat i seguretat corporatives

Codi: 101844 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2502501 Prevenció i Seguretat Integral OB 3

Professor/a de contacte

Nom:
Armando Equeter Leva
Correu electrònic:
armando.equeter@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Aquesta asignatura no te prerequisits

 


Objectius

L'objectiu d'aquesta assignatura és que l'alumnat sigui capaç de dissenyar, desenvolupar, implantar i gestionar els requisits fonamentals dels Sistemes de Gestió de la Qualitat en un context empresarial ja sigui privat o públic, d'acord amb les normes internacionals ISO 9001 i de Qualitat Total, mitjançant el aprenentatge de ferramentes d´ús comú en altres sistemes de la gestió de la Seguretat Corporativa.

 


Competències

  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Adaptar-se a situacions imprevistes.
  • Comunicar-se de manera eficaç en anglès, tant de manera oral com escrita.
  • Comunicar-se i transmetre idees i resultats de forma eficient en l'entorn professional i no expert, tant de forma oral com escrita.
  • Donar resposta als problemes aplicant el coneixement a la pràctica.
  • Fer un ús eficient de les TIC en la comunicació i transmissió d'idees i resultats.
  • Generar propostes innovadores i competitives en la investigació i en l'activitat professional desenvolupant la curiositat i la creativitat.
  • Identificar els recursos necessaris per donar resposta a les necessitats de la gestió de la prevenció i la seguretat integral.
  • Identificar, gestionar i resoldre conflictes.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Que els estudiants hagin demostrat posseir i comprendre coneixements en un àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre información idees, problemes i solucions a un públic tan especialitzat com no especialitzat
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
  • Realitzar anàlisis d'intervencions preventives en matèria de seguretat.
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  • Treballar en xarxes interinstitucionals i interprofessionals.
  • Utilitzar la capacitat d'anàlisi i de síntesi per a la resolució de problemes.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adaptar-se a situacions imprevistes.
  2. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  3. Comunicar-se de manera eficaç en anglès, tant de manera oral com escrita.
  4. Comunicar-se i transmetre idees i resultats de forma eficient en l'entorn professional i no expert, tant de forma oral com escrita.
  5. Donar resposta als problemes aplicant el coneixement a la pràctica.
  6. Fer anàlisi d'intervencions preventives en matèria de seguretat, medi ambient, qualitat o responsabilitat social corporativa i extreure'n indicadors de risc.
  7. Fer un ús eficient de les TIC en la comunicació i transmissió d'idees i resultats.
  8. Generar propostes innovadores i competitives en la investigació i en l'activitat professional desenvolupant la curiositat i la creativitat.
  9. Identificar els recursos necessaris per a gestionar la seguretat, el medi ambient, la qualitat o la responsabilitat social corporativa.
  10. Identificar les implicacions socials, econòmiques i mediambientals de les activitats acadèmic-professionals de l'àmbit de coneixement propi.
  11. Identificar, gestionar i resoldre conflictes.
  12. Ponderar els riscos i les oportunitats de les propostes de millora, tant les pròpies com les alienes.
  13. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
  14. Proposar projectes i accions viables que potenciïn els beneficis socials, econòmics i mediambientals.
  15. Que els estudiants hagin demostrat posseir i comprendre coneixements en un àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.
  16. Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  17. Que els estudiants puguin transmetre información idees, problemes i solucions a un públic tan especialitzat com no especialitzat
  18. Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  19. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
  20. Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  21. Treballar en xarxes interinstitucionals i interprofessionals.
  22. Utilitzar la capacitat d'anàlisi i de síntesi per a la resolució de problemes.

Continguts

Tema 1- Introducció a la Gestió de Qualitat.

Tema 2- Models normatius: Les normes ISO.

Tema 3- Procés dimplantació de la norma ISO 9001: 2015.

Tema 4- Sistemes integrats de gestió: ISO 9001-ISO 14001-ISO 45001.

Tema 5- Models per a la implantació de la Qualitat Total.

Tema 6- El model EFQM - Interelacions i diferències amb la norma ISO 9001.

Tema 7- La Seguretat Corporativa


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Avaluació 4 0,16 1, 7, 18, 15, 21
Classes teòriques i exercicis pràctics 40 1,6 6, 2, 1, 3, 9, 10, 11, 4, 7, 14, 5, 20, 18, 19, 17, 16, 15, 22, 12, 21
Tipus: Supervisades      
Tutories de seguiment dels treballs de grup: supervisió del professor 12 0,48 6, 2, 8, 9, 10, 11, 4, 7, 13, 14, 5, 18, 17, 16, 15, 12, 21
Tipus: Autònomes      
Estudi personal: treball personal de consolidació de coneixements 37 1,48 6, 2, 8, 9, 10, 7, 13, 14, 5, 18, 19, 16, 15, 22, 12, 21
Resolució de casos pràctics i realització de treballs en grup 57 2,28 6, 2, 1, 3, 8, 9, 10, 11, 4, 7, 13, 14, 5, 20, 18, 19, 16, 15, 22, 12, 21

La metodologia docent consisteix en una combinació de les tradicionals classes magistrals amb l'estudi i desenvolupament autònom de casos pràctics en grup.
 
 Idioma d'impartició: espanyol.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Proves teòriques conceptuals 50% 0 0 1, 7, 18, 16, 15, 21
Resolució de casos pràctics i realització de treballs en grup 50% 0 0 6, 2, 1, 3, 8, 9, 10, 11, 4, 7, 13, 14, 5, 20, 18, 19, 17, 16, 15, 22, 12, 21

L'AVALUACIÓ CONTINUADA consistirà de:

- Proves escrites que permetin valorar els coneixements adquirits per lalumnat (50 % de la nota d´avaluació):

 Prova 1 ...... Contextos associats als conceptes tractats durant el curs, en matèria de sistemes de gestió de la qualitat i seguretat corporativa (30%).

 Prova 2....... Definicions/descripcions associades als conceptes tractats durant el curs, en matèria de Sistemes de Gestió de la Qualitat i Seguretat Corporativa (20%). Aquestes proves consistiran en preguntes curtes tipus qüestionari. 

 Aquestes proves consistiran en preguntes tipus test.

 La no-assistència a alguna d'aquestes proves tindrà la consideració de NO AVALUABLE.

- Lliurament d'exercicis pràctics en grup (50% de la nota d'avaluació):

Al llarg del curs es realitzaran un total de 5 exercicis pràctics en matèria de sistemes de gestió de la qualitat, cadascun dels quals es desenvoluparà en grup i s'avaluarà amb el lliurament de l'exercici en anglès amb un pes del 10% de la nota de l'avaluació. Pel seu caràcter curricular, la participació presencial de lalumnat als exercicis pràctics és obligatòria per a la seva avaluació personalitzada. La seva no-assistència requereix del justificant formal corresponent per part de l'alumnat per a la seva consideració, devent participar en un mínim en tres pràctiques per poder aprovar l'avaluació contínua.

La no-participació en més de dues pràctiques tindrà la consideració de NO AVALUABLE.

- Nota de l'avaluació continuada: La nota per aprovar l'avaluació continuada serà el resultat de suma de les dues provesi els treballs de l'assignatura, sempre que es compleixin elsrequisits exigits per avaluar-la.

 

AVALUACIÓ ÚNICA:  Els estudiants que optin per l'avaluació única realitzaran una prova de síntesi final de tot elcontingut de l'assignatura (50% de la nota d´avaluació) i els exercicis de l'assignatura (50% de la nota d´avaluació). La data y horari per  aquesta prova i el lliurament dels exercicis de l´assignatura serà la programada per a l´últim examen davaluació continuada.

La no participació en alguna de les proves de síntesi final o la no entrega de més de dos exercicis pràctics tindrà la consideració de NO AVALUABLE.

S'aplica el mateix sistema de recuperació que per a l'avaluació continuada.

 

AVALUACIÓ de l'ALUMNAT a SEGONA CONVOVATORIA o MÉS: L'alumnat que repeteixi l'assignatura haurà de realitzar les proves i els exàmens programats i lliurar el treball de l'assignatura en les dates indicades a l'aula Moodle.

 
 RECUPERACIÓ: En cas de no superar l´assignatura dacord amb els criteris abans esmentats (avaluació contínua), l´alumnat podrà fer una prova de recuperació en la data i horari programats i que versarà sobre els continguts del programa. Per participar en la recuperació, l´alumnat ha d´haver estat prèviament avaluat en un conjunt d´activitats, el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l´assignatura. Tot i això, la qualificació que constarà a l'expedient de l'alumne serà d'un màxim de 5-aprovat.
 
 
AVÍS: Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, les irregularitats comeses per l'alumnat que puguin conduir a una variació de la qualificació es qualificaran amb un zero (0). Per exemple, plagiar, copiar, deixar copiar... una activitat d'avaluació implicarà suspendre aquesta activitat amb un zero (0). Les activitats davaluació qualificades daquesta manera i per aquest procediment no seran recuperables. Si cal superar qualsevold'aquestes activitats d'avaluació per aprovar l'assignatura, aquesta assignatura quedarà suspesa directament, sense oportunitatde recuperar-la al mateix curs.
 
REVISIÓ D'ACTIVITATS AVALUATIVES: En el moment de realització de cada activitat d'avaluació, el professor/a informarà l'alumnat del procediment i el termini previstos per a l'avaluació de l'activitat.

Bibliografia

BIBLIOGRAFÍA RECOMENDADA:

- Jiménez T., P., Equeter L. A.(2024) . Modelos integrados de gestión: Calidad y Seguridad Corporativa.  Escuela de Preveción y Seguridad Integral - Universidad Autónoma de Barcelona.

- CEN (20015).  UNE-EN ISO 9001:2015. Sistemas de gestión de la calidad.  Requisitos.  AENOR.

- CEN (2015). UNE-EN ISO 14001.2015. Sistemas de gestión ambiental. Requisitos con orientación para su uso. AENOR.

- ISO, (2018). UNE-EN ISO 45001:2018. Sistemas de gestión de la seguridad y salud en el trabajo. Requisitos con orientación para su uso.ISO.

 -Jankalova, M. & Jankal, R.(2016). The Application of The EFQM Excellence Model by the Evaluation of Corporate Social Responsibility Activities of Companies.  Procedia Economics and Finance39, P. 660-667.  https://doi.org/10.1016/S2212-5671(16)30313-6.

 

BIBLIOGRAFÍA COMPLEMENTARIA:

- alainversa.(2014, marzo 16). Plus Consulting  gestión empresarial (Podcast). Recuperat el 02/07/2024 de https://www.ivoox.com/12-3-2014-tema-normativa-iso-9001-su-aplicacion-audios-mp3_rf_2927705_1.html

- alainversa (2014, marzo 16). Plus Consulting  gestión empresarial (Podcast ). Recuperat el 02/07/2024 de https://www.ivoox.com/5-3-2014-tema-normativa-iso-9001-su-aplicacion-audios-mp3_rf_2927540_1.html

- alainversa (2014, marzo 16). Plus Consulting  gestión empresarial (Podcast). Recuperat el 02/07/2024 de https://www.ivoox.com/26-2- 2014-tema-la-calidad-como-pilar-la-audios-mp3_rf_2927466_1.html

- alainversa (2014, marzo16). Plus Consulting  gestión empresarial (Podcast). Recuperat el 02/07/2024 de https://www.ivoox.com/12-2-2014-tema-introduccion-a-a-norma-iso-audios-mp3_rf_2927222_1.html

- Fundación Europea para la Gestión de la Calidad (2003). Manual EFQM de Excelencia: pequeñas y medianas empresas(PYMES). EFQM.


Programari

Aquesta assignatura no requereix d'un programari específic.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TE) Teoria 1 Espanyol segon quadrimestre tarda
(TE) Teoria 2 Espanyol segon quadrimestre tarda