Logo UAB

Intel·ligència Artificial

Codi: 101764 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500003 Empresa i Tecnologia OT 4
2501233 Gestió aeronàutica OB 2

Professor/a de contacte

Nom:
Elitza Nikolaeva Maneva
Correu electrònic:
elitza.maneva@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Per a poder fer les pràctiques de l'assignatura cal tenir els coneixements adequats de programació en llenguatge Python que es proporcionen a Fonaments d'Informàtica i Informàtica Avançada.

Per tant, EN CAS DE NO HAVER SUPERAT L'ASSIGNATURA DE FONAMENTS D'INFORMÀTICA PREVIAMENT I/O NO TENIR PREVIST MATRICULAR-SE D'INFORMÀTICA AVANÇADA EN EL CURS ACTUAL ES RECOMANA FERMAMENT NO MATRICULAR-SE D'AQUESTA ASSIGNATURA AQUEST CURS.

Per a la part teòrica de l'assignatura, també són necessaris uns coneixements mínims d'estadística (1er curs) i àlgebra (2on curs).

En el cas dels estudiants del grau d'Empresa i Tecnologia es recomana haver superat les assignatures del seu grau equivalents a les mencionades pels estudiants de Gestió Aeronàutica.


Objectius

Els objectius de l’assignatura es poden resumir en:

  • Descriure les àrees més importants de la intel·ligència artificial
  • Descriure les tècniques bàsiques de representació del coneixement, aprenentatge i cerca per a la resolució de problemes
  • Reconèixer situacions on l’aplicació de la intel·ligència artificial pot ser adient per a solucionar un problema del sector aeronàutic
  • Analitzar el problema a resoldre i dissenyar la solució òptima aplicant les tècniques apreses
  • Programar els algorismes bàsics per a solucionar els problemes proposats
  • Avaluar els resultats de la solució implementada i valorar les possibles millores
  • Defensar i argumentar les decisions preses en la solució dels problemes proposats

L’assignatura d’Intel·ligència Artificial, s’emmarca dins de la matèria “Tecnologies de la informació en el sector aeronàutic”, junt amb les assignatures d’Informàtica Avançada i d’Anàlisi i Disseny de Sistemesd’Informació. Per la seva temàtica, aquesta matèria està estretament relacionada amb l’assignatura de Fonaments d’Informàtica de primer curs.

Els objectius de l’assignatura es poden resumir en:

Coneixements:

-        Descriure quines són les àrees més importants de la intel·ligència artificial

-        Descriure les tècniques bàsiques de representació del coneixement, aprenentatge i cerca perlaresolució de problemes

-        Enumerar els passos essencials dels diferents algorismes

-        Identificar els avantatges i inconvenients dels algorismes que s’expliquen

-        Relacionar les tècniques de la intel·ligència artificial amb la seva aplicació al sector aeronàutic

 

Habilitats:

-        Reconèixer les situacions en les quals l’aplicació de la intel·ligència artificial pot ser adient per solucionar un problema

L’assignatura d’Intel·ligència Artificial, s’emmarca dins de la matèria “Tecnologies de la informació en el sector aeronàutic”, junt amb les assignatures d’Informàtica Avançada i d’Anàlisi i Disseny de Sistemesd’Informació. Per la seva temàtica, aquesta matèria està estretament relacionada amb l’assignatura de Fonaments d’Informàtica de primer curs.

Els objectius de l’assignatura es poden resumir en:

Coneixements:

-        Descriure quines són les àrees més importants de la intel·ligència artificial

-        Descriure les tècniques bàsiques de representació del coneixement, aprenentatge i cerca per la resolució de problemes

-        Enumerar els passos essencials dels diferents algorismes

-        Identificar els avantatges i inconvenients dels algorismes que s’expliquen

-        Relacionar les tècniquesde la intel·ligència artificial amb la seva aplicacióal sector aeronàutic

 

Habilitats:

-        Reconèixer les situacions en les quals l’aplicació de la intel·ligència artificial pot ser adient per solucionar un problema

-        Analitzar el problema a resoldre i dissenyar la solució òptima aplicant les tècniques apreses

-        Redactar documents tècnics relacionats amb l’anàlisi i la solució d’un problema

-        Programar els algorismes bàsics per solucionar els problemes proposats

-        Avaluar els resultats de la solució implementada i valorar les possibles millores

-       Defensar i argumentarles decisions preses en la solució dels problemes proposats

-        Analitzar el problema a resoldre i dissenyar la solució òptima aplicant les tècniques apreses

-        Redactar documents tècnics relacionats amb l’anàlisi i la solució d’un problema

-        Programar els algorismes bàsics per solucionar els problemes proposats

-        Avaluar els resultats de la solució implementada i valorar les possibles millores

-        Defensar i argumentar les decisions preses en la solució dels problemes proposats


Competències

    Empresa i Tecnologia
  • Capacitat de treballar en equip.
  • Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  • Proposar, analitzar, validar i mantenir solucions informàtiques en el context d'una organització empresarial.
  • Tenir capacitat d'anàlisi i de síntesi.
  • Trobar solucions algorítmiques i utilitzar les eines de programació adequades per implementar-les en l'entorn d'una organització.
    Gestió aeronàutica
  • Aplicar eines de programari específiques per a la resolució de problemes propis del sector aeronàutic.
  • Comunicació.
  • Disposar dels fonaments de matemàtiques, economia, tecnologies de la informació i psicologia de les organitzacions i del treball, necessaris per comprendre, desenvolupar i avaluar els processos de gestió dels diferents sistemes presents al sector aeronàutic.
  • Hàbits de pensament.
  • Hàbits de treball personal.
  • Treballar en equip.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar eficientment la programació imperativa.
  2. Aplicar els sistemes experts adequats per a ajudar a prendre decisions i resoldre problemes en el sector aeronàutic.
  3. Aplicar els sistemes experts adequats per ajudar a prendre decisions i resoldre problemes en el sector aeronàutic.
  4. Assumir i respectar el rol dels diversos membres de l'equip, així com els diferents nivells de dependència de l'equip.
  5. Comprendre els mètodes bàsics de representació de la informació, aprenentatge i recerca per a la resolució de problemes.
  6. Comunicar eficientment de forma oral i/o escrita coneixements, resultats i habilitats, tant en entorns professionals com davant de públics no experts.
  7. Desenvolupar el pensament científic.
  8. Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  9. Desenvolupar la capacitat d'anàlisi, síntesi i prospectiva.
  10. Fer un ús eficient de les TIC en la comunicació i la transmissió d'idees i resultats.
  11. Gestionar el temps i els recursos disponibles. Treballar de manera organitzada.
  12. Tenir capacitat d'anàlisi i de síntesi.
  13. Treballar cooperativament.
  14. Treballar de manera autònoma.

Continguts

  1.  Introducció
  2. Resolució de problemes i cerca
  3. Representació del coneixement
  4. Aprenentatge automàtic
  5. Xarxes neuronals
  6. Sistemes mutiagent

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes de problemes 12 0,48 2, 6, 8, 7, 5, 13, 14
Classes de pràctiques 10 0,4 1, 2, 8, 13, 14
Classes de teoria i discussió 22 0,88 4, 6, 7, 9, 5, 13
Tipus: Supervisades      
Preparació de les classes de teoria 10 0,4 8, 5, 14
Preparació i discusió de temes relacionats amb les tasques pràctiques 15 0,6 4, 2, 6, 8, 10, 11, 5, 13, 14
Tipus: Autònomes      
Estudi en grup 45 1,8 4, 1, 2, 8, 11, 13, 14
Estudi personal 30 1,2 8, 11, 14

La plataforma Campus Virtual (http://cv.uab.cat) serà l'eina habitual d'intercanvi d'informació entre professorat i estudiants. Tots els materials i informacions relacionats amb el desenvolupament de l'assignatura es publicaran en aquesta plataforma.

Les activitats que es duran a terme en l’assignatura s’organitzen de la següent manera:

Classes de teoria

Es seguiran dues metodologies principals:

  • Classe magistral participativa on s’exposaran els principals conceptes i algorismes de cada tema, i es proposaran exemples i exercicis curts per a que els estudiants posin en pràctica aspectes concrets dels temes exposats.

  • Aula invertida on es realitzaran exercicis i problemes que s'hauran de lliurar al finalitzar la classe. Abans de la classe, caldrà fer alguna tasca de preparació com ara mirar un vídeo, llegir algun document o respondre un qüestionari. 

     

Classes de problemes

Es proposaran exercicis a resoldre en petits grups cooperatius per tal de consolidar l’aprenentatge dels temes exposats a les classes de teoria. Segons el tema alguns d’aquests exercici es resoldran amb programes. Els treballs es realitzaran en grups que canviaran per cada entrega. 

 

Classes de pràctica

A les classes de pràctica es treballarà la part més pràctica de les tasques. Es comentaran les solucions i la retroalimentació en detall i es donarà atenció a cada grup mitjançant entrevistes i revisió de la coavaluació. Per comprovar que cada alumne del grup ha entès cada part de la solució entregada, hi haurà sessions de control amb assitència obligatòria.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Prova escrita del Bloc 1 25% 2 0,08 1, 2, 3, 6, 8, 7, 12, 11, 5, 14
Prova escrita del Bloc 2 25% 2 0,08 1, 2, 3, 6, 8, 7, 12, 11, 5, 14
Verificació de lliuraments en grup 50% 2 0,08 4, 1, 2, 3, 6, 7, 9, 12, 10, 11, 5, 13

Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única. L’avaluació és continuada. L'alumne veu en tot moment la seva evolució a l'assignatura.

Hi haurà una entrega per cada tema que pot contenir exercicis escrits i programes. Les tasques es resoldran en grup i els agrupaments seran diferents per cada tasca. A més de la nota grupal que donarà l’equip docent, els alumnes es co-avaluaran i la nota individual vindrà donada per la nota de la tasca multiplicada pel factor normalitzat de la co-avaluació i possiblement una validació individual que pot ser test o entrevista oral. 

En total, les notes de les entregues contribueixen 50% de la nota final.

Hi haurà dos examen escrits durant el curs i cada un tindrà pes de 25%. 

No hi ha notes mínimes en cap de les avaluacions excepte a la nota final. La nota per aprovar l'assignatura és 5.0. 

Procés de recuperació: Els dos examens són recuperables. L’estudiant es pot presentar a la recuperació sempre que s’hagi presentat a un conjunt d’activitats que representin un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l’assignatura. D’aquests, es podran presentar a la recuperació aquells estudiants que tinguin com a mitjana de totes les activitats de l’assignatura una qualificació superior a 3,5.

Criteris per a Matrícula d’Honor: Atorgar una qualificació de matrícula d’honor és decisió del professorat responsable de l’assignatura. La normativa de la UAB indica que les MH només es podran concedir a estudiants que hagin obtingut unaqualificació final igual o superior a 9.00. Es pot atorgar fins a un 5% de MH del total d'estudiants matriculats.

Criteris per a la qualificació No Avaluable: Un estudiant es considerarà no avaluable (NA) només si no s’ha presentat a les activitats de proves escrites.

Programació d’activitats d’avaluació: Les dates d'avaluació continuada i lliurament de treballs es publicaran a la pàgina web de l'assignatura i al Campus Virtual i poden estar subjectes a canvis de programació per motius d'adaptació a possibles incidències; sempre s'informarà a la pàgina web de l'assignatura i al Campus Virtual sobre aquests canvis, ja que s'entén que la pàgina web de l'assignatura i el Campus Virtual són els mecanismes habituals d'intercanvi d'informació entre professor i estudiants. 

Procediment de revisió: Per a cada activitat d'avaluació, s'indicarà un lloc, data i hora de revisió en la que l'estudiant podrà revisar l'activitat amb el professor. En aquest context, es podran fer reclamacions sobre la nota de l'activitat, que seran avaluades pel professorat responsable de l'assignatura. Si l'estudiant no es presenta a aquesta revisió, no es revisarà posteriorment aquesta activitat. 

Us d'eines d'IA (p. ex. xat GPT): L'ús d'aquest tipus d'eines només estarà restringit en els examens. Això vol dir que és impresindible que feu un us crític d'aquestes eines, es a dir, que les feu servir per aprendre no per copiar.

Nota sobre plagis: Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, les irregularitats comeses per un o una estudiant que puguin conduir a una variacióde la qualificació en una activitat avaluable es qualificaran amb un zero (0). Les activitats d'avaluació qualificades d'aquesta forma i per aquest procediment no seran recuperables. Si és necessari superar qualsevol d'aquestes activitats d'avaluació per aprovar l'assignatura, aquesta assignatura quedarà suspesa directament, sense oportunitat de recuperar-la en el mateix curs. Aquestes irregularitats inclouen, entre d'altres:

  • la còpia total o parcial d'una pràctica, informe, o qualsevol altra activitat d'avaluació;

  • deixar copiar;

  • presentar un treball de grup no fet íntegrament pels i les membres del grup (aplicat a tots els i les membres, no solament als que no han treballat);

  • presentar com a propis materials elaborats per un tercer, encara que siguin traduccions o adaptacions, i en general treballs amb elements no originals i exclusius de l'estudiant;

  • tenir dispositius de comunicació (com telèfons mòbils, smart watches, bolígrafs amb càmera, etc.) accessibles durant les proves d'avaluació teorico-pràctiques individuals (exàmens);

  • parlar amb companys o companyes durant les proves d'avaluació teorico-pràctiques individuals (exàmens);

  • copiar o intentar copiar d'altres alumnes durant les proves d'avaluació teorico-pràctiques (exàmens);

  • usar o intentar usar escrits relacionats amb la matèria durant la realització de les proves d'avaluació teorico-pràctiques (exàmens), quan aquests no hagin estat explícitament permesos. 

La nota numèrica de l'expedient serà el valor menor entre 3.0 i la mitjana ponderada de les notes en cas que l'estudiant hagi comès irregularitats en un acte d'avaluació (i per tant no serà possible l'aprovat per compensació). 

En resum: copiar, deixar copiar o plagiar en qualsevol de les activitats d'avaluació equival a un SUSPENS amb nota inferior a 3.0. 

 


Bibliografia

S. Russell, P. Norvig. Artificial Intelligence: A Modern Approach. Ed. Prentice Hall, Fourth Edition, 2021.
(Existeix traducció al castellà: Inteligencia artificial: Un Enfoque Moderno

 


Programari

S'utilitzarà la darrera versió del paquet Anaconda que inclou Python 3.x i l'editor Spyder (https://www.anaconda.com/products/individual).


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 11 Català segon quadrimestre tarda
(PAUL) Pràctiques d'aula 12 Català segon quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 31 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 32 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 33 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PLAB) Pràctiques de laboratori 34 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 11 Català segon quadrimestre tarda