Logo UAB

Operacions de càrrega aèria

Codi: 101737 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2501233 Gestió aeronàutica OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Juan Aijon Lopez
Correu electrònic:
juan.aijon@uab.cat

Equip docent

Juan Aijon Lopez

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Recomendable per l'alumne tenir coneixements de Màrqueting, Análisi de Gestió, Macroeconomia, i sobre la interpretació de la rendibilitat econòmica de un projecte empresarial


Objectius

Donar a conèixer els futurs gestors aeronàutics els conceptes bàsics de la Càrrega Aèria, una activitat no massa considerada pel seu petit volum però rellevant pel valor de les mercaderies transportades i essencial per la logística desenvolupada en un món globalitzat. Tanmateix s’aborda la gestió del transport aeri de càrrega des de la òptica de la companya aèria i de la resta de participants a la Cadena Logística Aèria, incentivant els alumnes a investigar i debatre tant sobre la actualitat com sobre novetats y projectes d’aquest mitjà del transport en evolució ràpida i continua.


Competències

  • Actitud personal.
  • Comunicació.
  • Dimensionar i gestionar de manera eficient els recursos en les escales de les aeronaus.
  • Hàbits de pensament.
  • Hàbits de treball personal.
  • Supervisar la gestió de mitjans en un aeroport.

Resultats d'aprenentatge

  1. Comunicar eficientment de forma oral i/o escrita coneixements, resultats i habilitats, tant en entorns professionals com davant de públics no experts.
  2. Desenvolupar la capacitat d'anàlisi, síntesi i prospectiva.
  3. Desenvolupar la curiositat i la creativitat.
  4. Desenvolupar un pensament i un raonament crític.
  5. Fer un ús eficient de les TIC en la comunicació i la transmissió d'idees i resultats.
  6. Generar propostes innovadores i competitives en l'activitat professional.
  7. Gestionar el temps i els recursos disponibles. Treballar de manera organitzada.
  8. Gestionar la informació incorporant de manera crítica les innovacions del propi camp professional, i analitzar les tendències de futur.
  9. Millorar els índexs de rendiment en les operacions d'escala de les aeronaus.
  10. Prioritzar operacions en funció dels retards acumulats i dels recursos disponibles.
  11. Treballar de manera autònoma.

Continguts

INTRODUCCIÓ AL TRANSPORT DE CÀRREGA AÈRIA

  • Carrega Aèria: concepte i evolució.
  • Motor de la Logística en un mon global
  • Mercaderies que es transporten per aeri
  • Marc regulador.

ESTRUCTURA DE LA CÀRREGA AÈRIA

  • Actors principals: aerolínies, expedidors i receptors 
  • Actors complementaris
  • Autoritats i organismes reguladors 
  • Infraestructures necessàries per la Càrrega Aérea 

GESTIÓ I LOGÍSTICA DE LA CÀRREGA AÈRIA

  • Mitjans essencials: Aeronaus, unitats de càrrega i camions aeris
  • Comercialització del transport aeri de càrrega
  • Handling documental: Documentació de la Càrrega Aérea 
  • Handling físic: operativa de càrrega i descàrrega

L’ENTORN CANVIANT DE LA CÀRREGA AÈRIA

  • El repte de la Seguretat
  • Certificació de la Qualitat
  • Sostenibilitat de la Càrrega Aérea
  • Co-modalitat del transport aeri

ALTRES TEMES DE DEBAT

Tarifes, sistemes de fidelització, documentació electrònica, sistemes de gestió d’ingressos, aeroports especialitzats, productes diferenciats, control de temperatura, Brexit, Intel·ligència Artificial.

 

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes Magistrals 27 1,08 4, 2, 9, 10
Seminaris de Problemes 15 0,6 4, 3, 2, 9, 8, 10
Simulacions i casos pràctics 8 0,32 2, 6, 9, 8, 7, 10
Tipus: Supervisades      
Tutorització 2 0,08 8
Tipus: Autònomes      
Estudi personal i Preparació de casos pràctics 94 3,76 1, 2, 6, 9, 5, 8, 7, 10

Les classes presencials combinaran sessions magistrals amb gran grup dirigides pel professor i promovent la intervenció dels alumnes amb d'altres activitats interactives i extra-aula que permetin el treball en petit i gran grup mitjançant l’ aprenentatge cooperatiu, la investigació i les tècniques de comunicació. 

Concretament, les activitats consisteixen en: 

  • Classes magistrals: introducció a la terminologia i principals aspectes de la Càrrega Aèria. Es valora diàriament la participació activa a classe.
  • Seminaris de problemes: plantejament de problemes a resoldre en grup o individualment.
  • Simulacions pràctiques: simulació d'operatives comercials i operatives, a realitzar en grup.
  • Projectes pràctics: plantejament de temes controvertits en el món de càrrega perquè l'alumne investigui, exposi i opini en col·laboració amb altres alumnes. Els temes es plantegen a mitjans de novembre (aproximadament) i s'han d'exposar en grup en el curs de 4 classes (aproximadament).

La comunicació amb l'alumnat serà via Campus Virtual i puntualment e-mail.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen 50% 3 0,12 1, 4, 2, 9, 5, 8, 7, 10, 11
Participació a les classes, pràctiques, seminaris i simulacions 10% 0 0 1, 4, 3, 2, 6, 8, 7
Presentació de tema relacionat amb la Logística Aérea 40% 1 0,04 1, 4, 3, 2, 6, 9, 5, 8, 7, 10, 11

Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.

Es farà una avaluació continua amb una finalitat formativa que ens ha de permetre la realització d’un seguiment del procés d’aprenentatge de l’alumne per tal de poder guiar-lo i orientar-lo. D’altra banda ens ha de permetre prendre decisions sobre el ritme de desenvolupament de l’assignatura. També es farà una avaluació sumativa per tal de verificar el nivell d’aprenentatge assolit tenint com a referència les competències i els objectius plantejats.

Tindrem com a evidències la realització de les segûents activitats:

  • Realització d'una exposició en petits grups consistent en un treball d’investigació, la seva exposició i debat subsegüent a on es valoraran la tasca d’obtenció d’informació, la qualitat dels continguts i de la exposició i el domini del tema en qüestió (40%).
  • Realització d’un examen que permeti avaluar el treball individual així com l’interès i coneixements en aquesta part de l’assignatura (50%).
  • Participació a les classes, pràctiques, seminaris i simulacions. Es faran pràctiques avaluables programades amb antelació (10%).
  • La realització de l'exposició i de l'examen serà indispensable per superar la matèria. Per poder aprovar l’assignatura, mitjançant l’avaluació continuada, caldrà treure una nota mínima de 5 en el còmput de les esmentades activitats.

Activitats Recuperables: En el cas que alguna de les dues activitats indispensables estigui suspesa es podrà recuperar en les dates fixades per la Coordinació:

    • Si l'exposició no ha estat satisfactòria, es pot repetir en els aspectes que s'hagin de corregir, millorar o afegir.
    • L'examen es composa d'una part teòrica i una part pràctica. Per superar l'examen, es requereix que a cadascuna de les parts s'obtingui un mínim d'un 40% (4/10). També es requereix que la suma de les notes d'ambdues parts arribi almenys al 50% de la nota màxima establerta. Si és inferior al 50%, l'examen es pot repetir sencer o en la part que no s'hagi superat.

L’estudiant es pot presentar a la recuperació de les activitats recuperables sempre que s’hagi presentat a un conjunt d’activitats que representin un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l’assignatura.

Un estudiant es considerarà no avaluable (NA) si no es presenta a alguna de les activitats indispensables.

Si un estudiant és repetidor ha de presentar-se a la totalitat de les activitats d'avaluació de l'assignatura.

Matricules d’honor. Atorgar una qualificació de matrícula d’honor és decisió del professorat responsable de l’assignatura. La normativa de la UAB indica que les MH només es podran concedir a estudiants que hagin obtingut una qualificació final igual o superior a 9.00. Es pot atorgar fins a un 5% de MH del total d'estudiants matriculats.

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, es qualificaran amb un zero les irregularitats comeses per l'estudiant que puguin conduir a una variació de la qualificació d'un acte d’avaluació. Per tant, la còpia, el plagi, l’engany, deixar copiar, etc. en qualsevol de les activitats d’avaluació implicarà suspendre amb un zero.


Bibliografia

Álvarez Robles, Óscar . EL TRANSPORTE DE CARGA AEREA EN ESPAÑA: CONDICIONANTES Y PERSPECTIVAS. Ministerio de Fomento. Centro de Publicaciones, 2008 

Arán Iglesia, Javier. DESCUBRIR LA CARGA AÉREA. Centro de Documentación y Publicaciones de Aena, 2003 

Pareja Albornoz, Joaquín. EL CONOCIMIENTO AÉREO Y OTROS DOCUMENTOS RELACIONADOS CON EL TRANSPORTE DE MERCANCÍAS POR VÍA AÉREA. IBERIA, 1986 

Vila, Carlos. LOGÍSTICA DE LA CARGA AÉREA : MANUAL DE LOS PROCESOS LOGÍSTICOS DEL TRANSPORTE AÉREO DE MERCANCÍAS. Logisbook, 2004

Soriano, Bárbara y Pinto, César. FINANZAS PARA NO FINANCIEROS.IEB. Instituto de Estudios Bursátiles.FC Editoria.2008
 

Webs de Boieng,Airbus,organitzacions de càrrega aèria, principals aeroports, revistes tècniques i especialitzades del sector


Programari

Microsoft Office applications


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català primer quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 11 Català primer quadrimestre tarda
(SEM) Seminaris 12 Català primer quadrimestre tarda
(TE) Teoria 1 Català primer quadrimestre tarda