Logo UAB

Psicologia evolutiva I: infància

Codi: 101728 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500893 Logopèdia FB 1

Fe d'errades

La professora responsable de l'assignatura és Andrea Miralda Banda, (Andrea.Miralda@uab.cat).

Professor/a de contacte

Nom:
Antoni Castelló Tarrida
Correu electrònic:
toni.castello@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Cap.

 

 

 


Objectius

- Conèixer les línies generals del desenvolupament humà des del naixement fins a la pre-adolescència

- Determinar les principals fites que s’assoleixen en les diferents etapes del desenvolupament.

- Conèixer els processos implicats en el desenvolupament en diferents entorns socioculturals

 


Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Demostrar que es comprenen i s'empren correctament la terminologia i la metodologia pròpies de la recerca logopèdica.
  • Integrar els fonaments biològics (anatomia i fisiologia), psicològics (processos i desenvolupament evolutiu), lingüístics i pedagògics de la intervenció logopèdica en la comunicació, el llenguatge, la parla, l'audició, la veu i les funcions orals no verbals
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió.
  2. Analitzar els indicadors de sostenibilitat de les activitats academicoprofessionals de l'àmbit integrant-hi les dimensions social, econòmica i/o mediambiental.
  3. Analitzar les desigualtats per raó de sexe/gènere i els biaixos de gènere en l'àmbit de coneixement propi.
  4. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  5. Comunicar de manera inclusiva, evitant un ús sexista o discriminatori del llenguatge.
  6. Identificar les implicacions socials, econòmiques i/o mediambientals de les activitats academicoprofessionals de l'àmbit de coneixement propi.
  7. Identificar les principals desigualtats i discriminacions per raó de sexe/gènere presents a la societat.
  8. Identificar situacions que necessiten un canvi o millora.
  9. Inferir les implicacions del procés de desenvolupament evolutiu sobre el llenguatge, la parla, l'audició, la veu i les funcions orals no verbals.
  10. Proposar maneres noves de mesurar la viabilitat, l'èxit o el fracàs de la implementació de propostes o idees innovadores.
  11. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
  12. Proposar projectes i accions viables que potenciïn els beneficis socials, econòmics i/o mediambientals.
  13. Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  14. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  15. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  16. Utilitzar correctament la terminologia i la metodologia pròpies de la recerca científica.
  17. Valorar com els estereotips i els rols de gènere incideixen en l'exercici professional.
  18. Valorar l'impacte de les dificultats, els prejudicis i les discriminacions que poden incloure les accions o projectes, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.

Continguts

Bloc 1. Introducció a l’estudi del desenvolupament humà: conceptes bàsics, principals orientacions teòriques en la Psicologia del desenvolupament

Bloc 2. El desenvolupament físic i psicomotor.

Bloc 3. El desenvolupament cognitiu

Bloc 4. El desenvolupament socioafectiu.

Bloc 5. El desenvolupament de la personalitat i psicosexual

Bloc 6. El context escolar i familiar durant la infància

 

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Pràctiques d'aula 30 1,2 16, 9
Teoria 22,5 0,9 16, 9
Tipus: Supervisades      
Exposicions 0,5 0,02 16, 9
Tutories de seguiment dels treballs en grup 1 0,04 16, 9
Tipus: Autònomes      
Estudi de continguts 48 1,92 16, 9
Treball pràctic 48 1,92 16, 9

Es combinaran sessions magistrals on s'exposaran els continguts teòrics amb sessions pràctiques d'aula en les quals s'integraran tots aquests coneixements a través d'activitats participatives.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
01. Examen A sobre els continguts introductoris (Primer període avaluatiu) 30 % 0 0 3, 5, 17, 16, 1, 7, 9, 13, 18
02. Examen B sobre els continguts introductoris (Segon període avaluatiu) 30 % 0 0 4, 2, 16, 8, 6, 9, 11, 10, 12, 13, 18
03. Informe pràctiques (Segon període avaluatiu) 30 % 0 0 4, 2, 3, 5, 17, 16, 1, 8, 7, 6, 9, 11, 12, 14, 15, 13, 18
04. Exposició de l´informe de pràctiques (desembre) 10 % 0 0 4, 2, 3, 5, 17, 16, 1, 8, 7, 6, 9, 11, 10, 12, 14, 15, 13, 18

El pes de la teoria és del 60% de la nota final, mentre que les pràctiques comporten el 40% de la mateixa.

Les activitats 01 i 02 es presentaran individualment. Les activitats 03 i 04 es realitzaran en grup. En totes elles es pot triar l'idioma (català o castellà en totes). El lliurament de la traducció de les proves d'avaluació presencials es realitzarà si es compleixen els requeriments establerts en l'article 263 i es realitza la seva sol·licitud la setmana 4 telemàticament (e-formulari) (més informació al web de la Facultat).

La nota final de l'assignatura serà la suma de les qualificacions obtingudes en les activitats 01 a 04, segons els percentatges especificats en el quadre "Activitats d'avaluació". L'assignatura es considerarà superada si la suma de puntuacions, ponderarda pels respectius percentatges, és superior a 5,0. Per tant, no cal aprovar per separat teoria i pràctiques.

En el cas de triar AVALUACIÓ ÚNICA, es realitzarà en el mateix dia i lloc que la prova del segon període avaluatiu de l´assignatura on s´avaluaran tots els continguts de l´assignatura. Es realitzaran els dos exàmens parcials amb preguntes tipus test, l´entrega de l´informe final i l´exposició oral del mateix informe. Durada en total de 5 hores aproximadament. La nota final de l´assignatura s´obtindrà tal i com s´ha descrit per l´avaluació continuada. L'avaluació única es sol·licita telemàticament (e-formulari) en el període específic (més informació al web de la Facultat).

Per a accedir a la prova de recuperació cal haver-se avaluat d´un mínim del 67% en pes de les evidències. Si s´ha realitzat menys  del 40%  en pes de les evidències es considerarà com a NO AVALUABLE. La prova de recuperació de teoria consistirà en un examen de resposta múltiple de 40 preguntes sobre els continguts tractats. La recuperació de les pràctiques consistirà en el treball previst en l'activitat 04.

No es preveu que estudiant matriculats per segona o posterior vegada siguin avaluats mitjantçant una prova de síntesi no recuperable.

Normativa facultat: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.htm


Bibliografia

BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTÀRIA

BERMEJO, V. (1994): Desarrollo cognitivo. Madrid: Síntesis.

BERGER,K.S. i THOMSON, R.A. (2007) Psicología del desarrollo: inafancia y adolescencia. Madrid: Editorial Médica Panamericana

CÓRDOBA, A.I, DESCALS, A. i GIL, M.D. (Coords.) (2006) Psicología del desarrollo en la edat escolar. Madrid: Pirámide

CARRETERO,M.,PALACIOS,J. Y MARCHESI,A. (1984)Psicología Evolutiva I Alianza psicología.

CASTELLVI, P. (1994): Teories i models. Introducció a la psicologia evolutiva i educativa. Barcelona: Biblioteca universitaria Enciclopedia Catalana/Universitat Ramon Llull.

DELVAL,J. (1994) El desarrollo humano. Madrid: Siglo XXI Editores.

ENESCO, Ileana (2004): El desarrollo del bebé. Cognición, emoción y afectividad.  Madrid: Alianza editorial.

GARCÍA MUÑOZ, A (2010) Psicología del desarrollo en la etapa de educación primaria.Madrid:Pirámide

HOFFMAN,L.; PARIS,S.; HALL,E. (1995) Psicología del desarrollo hoy. Madrid: McGraw-Hill

MUÑOZ,V. et al.(2011) Psicología del desarrollo aplicada a la Educación. Madrid: Pirámide

PALACIOS,J.;MARCHESI A.; COLL,C (2001) Desarrollo Psicológico y Educación Vol I. Madrid. Alianza 

PAPALIA, D.E. et al. (2013) Desarrollo humano Mc Graw Hill. México

PERINAT,A. (Comp.) (2003): Psicologia del desarrollo. Un enfoques sistémico Barcelona EDIUOC

SILVESTRE,N. i SOLÉ, M.R. (1993) Psicología Evolutiva: Infancia y preadolescencia.Ediciones CEAC.Barcelona.

SHAFFER, D. (2000) Psicología del desarrollo. Infancia y adolescencia. Madrid: Thomson editores.

VASTA,R., HAITH,M. I MILLER,S.A. (2001) Psicología infantil. Barcelona: Ariel

 

Bibliografia específica

BARRIO GANDARA,M.V. del (2005) Emociones infantiles MadridPirámide. Colección Ojos Solares

HOWE,Ch. (2010) Peer Groups and children's Development. Wiley-Blackwell

LAFUENTE,M.J. i CANTERO, M.J. (2010) Vinculaciones afectivas. Apego, amistad y amor. Madrid: Ediciones Pirámide

LARSEN, R.J. BUSS,D.M.(2005) Psicologia de la Personalidad McGraw Hill

LÓPEZ,F.(Coord.)  (2001) Desarrollo afectivo y social. Madrid: Pirámide, DL

 

 


Programari

Les aplicacions necessàries per a realitzar les evidències es posaran a disposició al Campus Virtual. 


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 11 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 12 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt