Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500260 Educació social | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Aquesta matèria no té uns prerequisits explícits però sí que es recomana haver treballat adequadament les assignatures de primer i segon curs, doncs aporten els fonaments teòrics que actuaran com a referents per a la reflexió en i des de l’acció.
Complementàriament, a la pàgina web del Pràcticum de la Facultat de Ciències de l'Educació trobareu informació específica sobre normativa (reconeixement de l'experiència professional, pràctiques al lloc de treball, etc.), informes d'avaluació, calendaris de pràctiques, models de convenis i informació dels centres i places de cada pràcticum i grau: http://www.uab.cat/web/practicum/graus/educacio-social-1267513618526.html
Per a poder cursar pràctiques en un centre a on hi hagi menors d'edat és imprescindible disposar del certificat negatiu del Registre Central de Delinqüents Sexuals. És responsabilitat de l'estudiant demanar-lo per poder aportar-lo al centre abans d'iniciar el període de pràctiques.
El pràcticum I és el primer contacte que tenen els estudiants amb la realitat professional i, per tant, configura l’espai per a la posada en pràctica de les competències fins ara desenvolupades i d’aquelles que s'aniran desenvolupant en els moments de la realització del mateix. A més constitueix l’escenari oportú per a la reflexió en l’acció mentre s’estan portant a terme les diferents assignatures. En aquest sentit és el pràcticum estarà necessàriament vinculat al conjunt d’assignatures de tercer, en concret, a l'assignatura Gestió d'Institucions Socioeducatives, a més de considerar les competències treballades en assignatures de segon com Disseny, Seguiment i Avaluació de Programes, Organització i Grups, Bases sociopolítiques de l'Educació i Investigar en educació.
OBJECTIUS
Els objectius de l’assignatura de pràcticum I són els següents
BLOC I: El context social, cultural, econòmic, laboral i les institucions educatives.
BLOC II: La organització de les institucions educatives
BLOC III: La intervenció en les institucions educatives
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Estada al centre | 192 | 7,68 | 1, 2, 6, 5, 4, 8, 9, 7, 39, 11, 12, 13, 14, 10, 17, 18, 21, 24, 25, 23, 16, 15, 26, 22, 27, 29, 28, 19, 20, 31, 35, 34, 36, 37 |
Seminaris | 24 | 0,96 | 5, 7, 11, 10, 3, 21, 32, 33, 34, 38, 30, 37 |
Tipus: Supervisades | |||
Seguiment i tutories | 4 | 0,16 | 4, 12, 28, 34 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball personalitzat | 72 | 2,88 | 7, 26, 19, 20, 34 |
La metodologia de treball en aquest cas es basa en la reflexió en i des de l’acció mitjançant la realització d’activitats al centre de pràctiques i l’anàlisi i reflexió individual o en grup de les diferents accions i activitats realitzades al centre, a través dels seminaris a la facultat.
Concretament les activitats plantejades són:
A partir d’aquesta metodologia es tracta de constatar els avenços dels estudiants i el desenvolupament de les seves competències acadèmiques i professionals, a través dels seminaris i tutories individuals i del contacte continuat per part del tutor/a de facultat amb el tutor/a de centre.
Cal que el tutor/a de facultat realitzi, com a mínim, una visita al centre de pràctiques per estrènyer el vincle amb el centre i valorar in situ el procés d’adaptació i progressió de l’estudiant.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Informe de pràctiques | 33.3% | 3 | 0,12 | 1, 2, 6, 5, 4, 8, 9, 7, 39, 11, 12, 13, 14, 10, 3, 17, 18, 21, 24, 25, 23, 16, 15, 26, 22, 27, 29, 28, 19, 20, 31, 32, 33, 35, 34, 36, 38, 30, 37 |
Participació i implicació als seminaris de la facultat (24 hores), tutories de seguiment | 33.3% | 3 | 0,12 | 1, 2, 5, 4, 8, 9, 7, 39, 12, 13, 14, 10, 17, 18, 25, 23, 16, 15, 26, 22, 27, 29, 28, 19, 20, 31, 35, 34, 36, 37 |
Valoració del centre de pràctiques | 33.4% | 2 | 0,08 | 1, 2, 6, 5, 4, 8, 9, 7, 39, 11, 12, 13, 14, 10, 3, 17, 18, 21, 24, 25, 23, 16, 15, 26, 22, 27, 29, 28, 19, 20, 31, 32, 33, 35, 34, 36, 38, 30, 37 |
Es realitzarà una avaluació continua de les pràctiques mitjançant el seguiment de l’estudiant al centre de pràctiques (a través del tutor/a del centre) i el seguiment de la participació i implicació activa als seminaris i tutories planificades i realitzades a la universitat (a través del tutor/a de la facultat i del propi estudiant).
S’utilitzaran tres tipus d’evidències d'avaluació:
Per superar l’assignatura cal aprovar amb un mínim d'un 5 cadascuna de les tres evidències. L’avaluació de l’informe de pràctiques i de la participació i implicació en els seminaris i tutories serà realitzada per el tutor/a de la facultat i pel propi estudiant (a través d’un informe d’autoavaluació), i en el cas de la participació i implicació al centre, l’avaluació la realitzarà el tutor/a del centre de pràctiques.
La presencialitat en aquesta assignatura es tradueix en el compliment total del nombre d'hores d'estada al centre de pràctiques i en l’assistència obligatòria als seminaris que es realitzen a la facultat.
És responsabilitatde l'estudiant assistir al centre de pràctiques i participar en els seminaris obligatoris, així com fer les tutories necessàries per al bon desenvolupament del seu pràcticum, d'acord amb el que estableix el programa. Cas que aquesta assistència no es respecti, l'estudiant constarà com a “No avaluable”.
Correcció lingüística. L'informe de pràctiques, a més, ha d'estar escrit correctament (tenir cura de l'ortografia, de la redacció i de la presentació formal). La no observació d'aquests aspectes formals restarà punts a la nota. L'informe de pràctiques no es pot recuperar ni es pot tornar a presentar per pujar nota. Així mateix, l'estudiant haurà de mostrar una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent. Per aquest motiu, abans de lliurar una evidència d'aprenentatge, cal comprovar que s'han escrit correctament les fonts, les notes, les citacions textuals i les referències bibliogràfiques seguint la normativa APA i d'acord amb la documentació que es resumeix en fonts de la UAB: https://ddd.uab.cat/pub/recdoc/2016/145881/citrefapa_a2016.pdf; https://www.uab.cat/web/estudia-i-investiga/com-citar-i-elaborar-la-bibliografia-1345708785665.html
La copia o plagi de material constitueixen una falta molt greu (Llei 3/2022 24/02 de convivència universitària (article 11g i 12d)) que serà sancionada amb un zero a l'activitat i no es tindrà dret a reavaluar-la. Recordem
que es considera "còpia" un treball que reprodueix tot o gran part del treball d'un/a altre/a company/a. "Plagi" és el fet de presentar tot o part d'un text d'un autor com a propi, sense citar les fonts, siguin en paper o en format digital (més informació sobre plagi a http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_0 1.html).
És imprescindible, també, mostrar una actitudcompatible amb la professió educativa (escolta activa, respecte, participació, cooperació, empatia, amabilitat, puntualitat, no jutjar, argumentar, ús adequat dels dispositius
electrònics (mòbil, ordinador, etc.), etc.). En qualsevol moment de l'estada al centre de pràctiques, el centre pot considerar que l'estudiant no acompleix els requisits mínims. En aquest cas, l'estudiant suspendrà
automàticament el pràcticum amb una qualificació de 3. Els requisits mínims que cal acomplir, més enllà dels que pugui marcar el propi centre de pràctiques d'acord amb la seva normativa de funcionament, són:
- Acomplir el 100% del calendari i haver assistit a les activitats programades pel centre, assumint les responsabilitats assignades.
- Ser repectuós/a amb els membres de la comunitat educativa, d'acord amb els criteris ètics de la professió (relatius a aspectes com la igualtat, l'equitat, la coeducació o la inclusió), evitant conductes inadequades (xenòfobes, masclistes, homòfobes, etc.).
- Acomplir amb la normativa del centre (puntualitat,seguiment dels horaris, ús del mòbil, vestimenta, etc.).
- Escriure i parlar correcte i adequadament d'acord amb la llengua vehicular i la directriu del centre.
L'estudiant ha de demostrar que és una persona responsable i rigorosa en el treball autònom, participa de forma activa als seminaris, mostra pensament crític i unes conductes que afavoreixen un entorn amable i
positiu, democràtic i on es respecten les diferències.
Per obtenir més informació sobre els criteris i pautes generals d'avaluació de la Facultat de Ciències de l'Educació podeu consultar el següent enllaç: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/informacio-academica/avaluacio/en-que-consisteix-l-avaluacio-1345725434468.html
Aquesta assignatura no contempla el sistema d'avaluació única.
ARMENGOL, C.; FEIXAS, M.; PALLARÈS, R.M. (2000). Seguint el fil de l'organització. Servei de Publicacions, Universitat Autònoma de Barcelona.
FEIXAS, M.; JARIOT, M.; TOMÀS-FOLCH, M. (coords.) (2015). El pràcticum de pedagogia i educació social. Competències i recursos. Servei de Publicacions, Universitat Autònoma de Barcelona.
JARIOT, M.; MERINO, R.; SALA, J. (Coord) (2004). Les pràctiques d'educació social. Eines per al seu desenvolupament. Servei de Publicacions, Universitat Autònoma de Barcelona.
CAP PROGRAMARI
La informació sobre els idiomes d’impartició de la docència es pot consultar a l’apartat de CONTINGUTS de la guia.