Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500260 Educació social | OT | 3 |
2500260 Educació social | OT | 4 |
2500261 Pedagogia | OT | 4 |
2500797 Educació Infantil | OT | 4 |
2500798 Educació Primària | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Els objectius formatius a destacar són:
Bloc I: ELEMENTS DE CONTEXT
- Conflicte: definicions, tipus, origen, fases, estructura, posicions, anàlisi (necessitats i interessos).
- Conflicte i violència, tipus de violència.
- Conflicte i relacions socials.
- Conflictes intergrupals. Definició i tipologies.
- Enfocament transformatiu dels conflictes (Galtung, Lederach i Vinyamata).
- Obstacles per a la superació dels conflictes.
- El context jurídic.
Bloc II: ÀMBITS D’ANÀLISI
- Context de diversitat sociocultural: el conflicte intercultural.
1. Mediació intercultural: concepte, principis i context d’intervenció.
2. Accions de mediació intercultural.
3. Anàlisi de casos.
- El conflicte des d’una perspectiva de gènere.
1. Causes estructurals i impacte local.
2. Formes d’intervenció.
- Convivència als centres educatius:
1. Rol del/a mediador/a.
2. Mediació i resolució de conflictes.
3. Programes de mediacióescolar: exemples segons etapes educatives.
- Conflicte a les organitzacions:
1. Elements d’anàlisi.
- El conflicte des d’una perspectiva familiar:
. Eines pe a la mediació familiar.
Bloc III: ELEMENTS PRÀCTICS
- El procés mediador: orígens, concepte, objectius, dimensions, principis, funcions i fases.
- Principals models de mediació: Harvard, circular – narratiu, transformatiu.
- Elements bàsics per una comunicació efectiva i no violenta: assertivitat, confiança, comunicació sana, cooperació, escolta activa i creativitat.
- Competències professionals i tècniques de mediació.
- Processos grupals per a la gestió dels conflictes: cooperació, presa de decisions i negociació.
- Deontologia professional.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Activitat presencial | 45 | 1,8 | 1, 14, 26, 31, 34, 35, 36, 44, 45 |
Tipus: Supervisades | |||
Actividad Supervisada | 30 | 1,2 | 14, 26, 31, 32 |
Tipus: Autònomes | |||
Activitat autònoma | 75 | 3 | 1, 14, 24, 26 |
- El procés d'ensenyament-aprenentatge es desenvoluparà a l'aula, contant en tot moment amb l'aportació i implicació de l'alumnat.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
A1 - Treball escrit grupal amb qualificació individual (Modalitat avaluació contínua) | 35% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45 |
A2 - Presentació oral del treball: defensa de la proposta de mediació (individual i oral) | 25% | 0 | 0 | 1, 14, 24, 26, 31, 32, 35, 37, 43, 44, 45 |
A3 - Prova pràctica dels continguts més rellevants (individual i escrit) | 40% | 0 | 0 | 5, 6, 9, 14, 15, 19, 24, 25, 26, 30, 31, 32, 33, 43 |
AVALUACIÓ CONTÍNUA
L'alumnat serà avaluable sempre que hagi realitzat un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura. Si el valor de les activitats acomplertes no arriba a aquest llindar, el professorat de l'assignatura pot considerar a l'estudiant com a no avaluable.
L’avaluació de l’assignatura es realitzarà al llarg de tot el curs acadèmic mitjançant la superació de totes les activitats programades. Es farà la mitjana a partir d'una puntuació mínima de 5 en cadascuna de les activitats d'avaluació. S'aprovarà l'assignatura amb una puntuació mínima de 5. Cal presentar totes les evidències d'avaluació per a fer mitja entre aquestes.
A l'alumnat que durant el curs hagi fet un seguiment adient de l'assignatura i, així i tot, els quedi alguna part no assolida, disposaran de l'oportunitat de poder superar-la duent a terme una recuperació final. No es contempla la possibilitat que la reavaluació serveixi per apujar nota.
ACTIVITATS (NOTES INDIVIDUALS) | PES EN L'AVALUACIÓ | NOTA MÍNIMA PER FER MITJA |
PROVA ESCRITA | 40% | 5 |
PRESENTACIÓ ORAL | 25% | 5 |
TREBALL ESCRIT | 35% | 5 |
Les qualificacions obtingudes en cadascuna de les activitats d'avaluació es lliuraran a l’alumnat en un màxim de vint dies mitjançant publicació dels resultats. Un cop lliurades les qualificacions es podrà demanar la seva revisió en les hores destinades a tutories durant els deu dies posteriors a rebre la qualificació.
Les presentacions orals es faran de forma esglaonada en diferents sessions, es determinaran per sorteig el primer dia de classe, i no començaran abans de l'inici del segon bloc.
En el cas del treball escrit, el termini màxim d'entrega serà de dos dies més tard de la defensa a l'aula. Per tant, els grups que defensin el dia 10 de desembre, no podran entregar-lo més enllà del dia 12 de desembre del 2.024.
La data de la prova escrita serà el dia 17 de desembre del 2.024.
Les recuperacions es realitzaran o s'entregaran el dia 28 de gener del 2.025.
La copia o plagi implica un zero en tota l'assignatura.
AVALUACIÓ ÚNICA
L’avaluació de l’assignatura es realitzarà únicament en una jornada, mitjançant les activitats programades que s'especifiquen en la següent taula. Es farà la mitjana a partir d'una puntuació mínima de 5 en cadascuna de les activitats d'avaluació. S'aprovarà l'assignatura amb una puntuació mínima de 5. Cal presentar totes les evidències d'avaluació per a fer mitja entre aquestes. A l'alumnat als quals quedi algunapart no assolida, disposaran de l'oportunitat de poder superar-la duent a terme una recuperació final. No es contempla la possibilitat que la reavaluació serveixi per apujar nota, ni l'assistència directa a la recuperació final. En cas de reavaluació, la nota màxima que es podrà obtenir serà de 6.
ACTIVITATS INDIVIDUALS | PES EN L'AVALUACIÓ | NOTA MÍNIMA PER FER MITJA |
PROVA ESCRITA | 40% | 5 |
PROVA ORAL | 45% | 5 |
REVISIÓ ARTICLES ACADÈMICS /SUPÒSITS PRÀCTICS | 15% | 5 |
La data de realització de les tres proves d'avaluació serà el dia 21 de gener del 2.025. La recuperació final d'aquestes serà el dia 28 de gener del 2.025.
Les qualificacions obtingudes en cadascuna de les activitats avaluades es lliuraran a l’alumnat l'abans possible per un possible estudi de cara a la recuperació, si fos el cas, almenys amb 48 d'antelació a aquesta. Un cop rebuda, es podrà demanar la seva revisió, que es duria a terme en les hores destinades a tutories prèviament a la recuperació final.
En general, els espais de tutoria es demanaran per resoldre dubtes, no per desenvolupar temari de l'aula.
La copia o plagi implica un zero en tota l'assignatura.
Dadad'interès per ambdues modalitats d'avaluació
L’assignatura és essencialment professionalitzadora, enfocada a la participació de l'alumnat en teoria i seminaris. En conseqüència, l'assistència presencial a classe és obligatòria.
Quan l'alumnat no assisteix a un mínim del 80% de les activitats docents, l'assignatura no es podrà avaluar. Per tal que una absència sigui justificada aquesta ha d’estar documentada. Només poden ser absències justificades les derivades de força major sobrevingudes com malaltia o situacions similars que impedeixen assistir a les activitats docents. La realització d’altra activitat formativa del grau podrà ser considerada absència justificada si així ho accepta amb anterioritat el professorat responsable de l’assignatura.
Les classes comencen puntualment. No s’admet l'entrada a classe una vegada aquesta hagi començat ni la sortida avançada a la seva finalització.
L'actitud a l'aula ha de ser proactiva, respectuosa i constructiva. Es recomana contribuir amb idees, preguntes i comentaris rellevants que enriqueixin el debat i l'aprenentatge col·lectiu.
Es valorarà l'ús correcte de la llengua, la gramàtica i l'ortografia en totes les activitats.
Almirall, J. I.; Checa, P. y Grau, A. (2001). La mediación como metodología de resolución de conflictos. Aula de Innovación Educativa, 103-104; pp. 68-71.
Bisquerra, R. (2008). Educación para la ciudadanía y convivencia: el enfoque de la educación emocional. En Wolters Kluwer.
Boqué, M.C. (2003). Cultura de mediación y cambio social. Gedisa.
Boueri, S. y Salazar, M. (2004) Aportaciones teóricas para el abordaje del conflicto y los medios alternativos de resolución con especial énfasis en la mediación. Cenipec, 23, 159-191.
Canimas, J. & Carbonell, F. (2008). Educació i conflictes interculturals. Primum non nocere. EUMO Editorial.
Cascón, F. (2000d). La mediación. Cuadernos de Pedagogía 287; pp. 72-76.
Colectivo AMANI. (2004). La escuela intercultural: regulación de conflictos en contextos multiculturales.
Conforti, F. (2010). Comentando el libro "Transformación de conflictos". Pequeño manual de uso de John Paul Lederach. Versión digital online.
Decret 135/2012, de 23 d'octubre, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 15/2009. (DOGC 6240 25.10.2012).
Domingo, V. (2012). Herramientas para la aplicación de la justicia restaurativa. Cómo introducir otras prácticas restaurativas además de la mediación penla en España. Dialnet, 4.
Fabra, M.Ll. (2008). Jo, ni més, ni menys. Assertivitat per a força dones i alguns homes. Octaedro.
Ferrari Rebull, A., & Panchón Iglesias, C. (2006). La mediació en problemes de convivència familiar. Temps d’Educació, 31, 67-84. http://www.raco.cat/index.php/TempsEducacio/article/view/126446/176901
Galtung, J. (1998). Tras la violencia, 3R: reconstrucción, reconciliación, resolución. Bakeaz.
García Sáiz, M. & Gil Rodríguez, F. (1999). Procesos de influencia social. A Gil Rodríguez & Alcover de la Hera. (Coords.). Introducción a la psicología de los grupos. Pirámide.
Gil Rodríguez, F. (1999). Relaciones intergrupales. A Gil Rodríguez & Alcover de la Hera. (Coords.). Introducción a la psicología de los grupos. Pirámide.
Harvard Business School (2005). Negociaciones ganadoras para conservar las relaciones. Gestión 2000.
Kressel, K. y Pruitt, D. G. (1989). Mediation Research: The Process and Effectiveness of Third-Party Intervention (Jossey-Bass Social & Behavioral Science). Jossey-Bass Wiley.
Lederach, J. P. (1996). El proceso de mediar en conflicto. Aula de Innovación Educativa, 63. pp.79-80.
Llei 15/2009, del 22 de juliol, de mediació en l'àmbit deldret privat. (DOGC 5432 - 30.7.2009).
Martínez, O., Steffens, E. J., Ojeda, D. C., & Hernández, H. G. (2018). Estrategias Pedagógicas Aplicadas a la Educación con Mediación Virtual para la Generación del Conocimiento Global. Formación universitaria, 11(5). https://doi.org/10.4067/s0718-50062018000500011
Matienzo, R. (2020). Evolución de la teoría del aprendizaje significativo y su aplicación en la educación superior. Dialektika: Revista de Investigación Filosófica y Teoría Social, 2.
Mayer, B. S. (2008). Más allá de la neutralidad. Cómo superar la crisis de la resolución de conflictos. Gedisa.
MEC. (2007). Coeducación y prevención temprana de la violencia de género. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia.
Merino Trigueros, M. T. (2021). La mediación escolar: alternativa para la resolución de conflictos. Revista Cognosis. ISSN 2588-0578, 6(2). https://doi.org/10.33936/cognosis.v6i2.2669
Moreira, M. A. (2017). Aprendizaje significativo como un referente para la organización de la enseñanza. Archivos de Ciencias de la Educación, 11(12). https://doi.org/10.24215/23468866e029
Munduate, J. L. y Medina, F. J. (2005). Gestión del conflicto, negociación y mediación. Pirámide.
Munné, M., et. al. (2006) Els 10 principis de la cultura de mediació. Ed.Graó.
Ponti, F. (2008). Los caminos de la negociación. Verticales de Bolsillo.
Pruitt, D. G. y Rubin, J. Z. (1986). Social conflict: Escalation, stalemate, and settlement. Random House.
Puchol, L. (2009). El libro de la negociación. Díaz de Santos.
Puntes, S. (2003). Los derechos sociales y la mediación: un cambio real. A Casanovas & Poblet. Gestió i resolució de conflictes al segle XXI: ciutadania i violència. Fundació Caixa Sabadell.
Rebollo Revesado, S. (2022). Provención, prevención y solución del conflicto humano desde las prácticas restaurativas. Familia. Revista de Ciencia y Orientación familiar, 60. https://doi.org/10.36576/2660-9525.60.89
Romero, C. (2000). Mediació Escolar. Barcelona. Ediciones ICESB. Colección Quaderns d'Estudi; 2.
Soleto, E. y Otero, M. (2007). Mediación y solución de conflictos. Habilidades para una necesidad emergente. Tecnos.
Soto Carrillo, J. A., & Navia Antezana, C. S. (2022). Taller de reflexión narrativa para desarrollar herramientas ante conflictos y violencias escolares. Journal de Comunicación Social, 15. https://doi.org/10.35319/jcomsoc.2023151269
Torrego, J.C. (Coord). (2000a). Mediación de conflictos en instituciones educativas. Manual para la formación de mediadores. Narcea.
Ury, W. L. (2005). Alcanzarla paz. Resolución de conflictos y mediación en la familia, el trabajo y el mundo. Paidós.
Vinyamata, E. (2001). Conflictología. Curso de resolución de conflictos. Ariel.
Vinyamata, E. (Coord.). (2004). Guerra y paz en el trabajo. Tirant lo Blanch.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TE) Teoria | 4 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |