Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500256 Antropologia Social i Cultural | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
D’acord amb el Pla d’Estudis 2009, aprovat pel Ministeri, cal cursar les següents assignatures amb l’ordre establert:
Segon curs de Grau, primer semestre, Pràctiques de Camp en Antropologia Social i Cultural I; segon semestre, Epistemologia i Mètodes d’Investigació en Antropologia Social i Cultural; Tercer curs, primer semestre, Tècniques d’Investigació en Antropologia Social i Cultural; segon semestre, Pràctiques de Camp en Antropologia Social i Cultural II.
L'assignatura Pràctiques de Camp en Antropologia Social i Cultural I (d’ara en endavant Camp I), és la primera d'un itinerari de cinc que es desenvolupa al llarg de dos anys d’estudis (segon i tercer curs de Grau), i que acaba el primer semestre de quart curs amb el Treball Final de Grau.
Els objectius de l’assignatura són:
Els objectius del curs s'aniran assolint paulatinament i fins al final no es tindrà una consciència clara del què s'ha estat realitzant, en bona mesura, gràcies al treball de reflexió que s'exigeix per avaluar l'assignatura. Aquesta manca de control sobre el què s'està fent, comporta certa inseguretat en alguns moments del curs que són inherents a la mateixa observació participant, i al mateix temps necessaris en la iniciació a la tècnica que ens ocupa.
No s'avançaran continguts (excepte a les classes i les lectures inicials), sinó que s'aniran introduint a mesura que els diferents moments del procés d'entrada al terreny es vagin assolint.
Es treballaran els següents aspectes:
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Sessions col•lectives | 10 | 0,4 | 6, 2, 5, 4, 8, 1, 7, 11, 12, 20, 21, 23, 25 |
Tipus: Supervisades | |||
Sessions individuals | 10 | 0,4 | 6, 3, 2, 5, 4, 28, 8, 16, 26, 1, 7, 11, 12, 18, 20, 21, 22, 23, 25, 27 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura i ressenyes dels articles del dossier | 15 | 0,6 | 8, 1, 7, 14, 15 |
Observació participant de camp | 35 | 1,4 | 19, 6, 5, 4, 9, 11, 12, 20, 22, 23, 25, 24 |
Redacció del treball final | 20 | 0,8 | 6, 3, 2, 5, 4, 16, 10, 9, 26, 1, 13, 14, 17, 18, 21, 23, 15, 27 |
Registre, sistematització i anàlisi del diari de camp | 60 | 2,4 | 6, 4, 20 |
En la franja horària que s’assigna a aquesta assignatura, s’imparteixen al voltant de set sessions col·lectives al llarg del semestre, dirigides a tot el grup, d’una hora i mitja de duració aproximadament, d'acord amb un calendari que s’estableix a l'inici de curs. En aquestes sessions col·lectives, a banda de continguts, s'aniran donant les pautes comunes de treball, segons el moment del procés de la pràctica en què ens trobem. La primera sessió col·lectiva es realitzarà la primera setmana de classe.
La resta del treball serà tutoritzat individualment al despatx de la professora segons un calendari pactat entre l’estudiant i la professora (dia i hora concrets). Aquest seguiment individual permetrà tractar aquells aspectes, que havent-se informat col·lectivament a les sessions d'aula, no han quedat prou clars en aplicar-los al context concret de la pràctica de cada estudiant. Aquestes tutories ajudaran a conèixer les capacitats de l’alumne i dificultats en la relació etnològica, les característiques de la seva percepció, a aprendre continguts concrets i específics relacionats amb el tipus de situacions i població amb les que està treballant i proporcionaran el context en el que es poden aclarir tots aquells dubtes, inseguretats, problemes i d’altres qüestions relacionades amb el decurs de la pràctica.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
1a. Lectura i ressenyes corresponents | 10% | 10 | 0,4 | 8, 1, 7, 14, 15 |
1b. Assistència i participació a les sessions col•lectives | 10% | 10 | 0,4 | 6, 3, 2, 5, 4, 8, 1, 7, 11, 12, 20, 21, 23, 25 |
2. El procés de treball i seguiment de tutories | 40% | 90 | 3,6 | 19, 6, 3, 2, 5, 4, 1, 11, 12, 20, 21, 22, 23, 25, 24 |
3. El procés d'anàlisi i el treball final | 40% | 40 | 1,6 | 6, 3, 2, 5, 4, 28, 16, 10, 9, 26, 1, 13, 14, 17, 18, 21, 23, 15, 27 |
Aquesta assignatura s’avalua de manera continuada i amb la supervisió permanent del professorat. I consisteix en tres proves:
Les persones matriculades han d’haver resolt totes les tasques de camp previstes per al desenvolupament de l’assignatura, per tenir dret a presentar el treball final i ser avaluades. Serà, per tant, NO AVALUABLE aquell/a estudiant que no hagi seguit el procés tutoritzat de les pràctiques d'observació i de seguiment del diari de camp.
Per ser avaluable de l'assignatura cal haver superat 2/3 de l'assignatura a través de la tutorització del seguiment del treball i el procés d'anàlisi.
El procés d'avaluació de l'assignatura no contempla un sistema de recuperació, donat el seu caràcter eminentment pràctic (tal como especifica l'article 112.1 Doc. Adaptació de la normativa d'avaluació, UAB). El que sí preveu és la resolució de les diferents etapes del treball de camp a través del sistema de tutories.
Al llarg de l'assignatura, el professorat informarà l’alumnat del procediment i data de revisió de les qualificacions.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Aquesta assignatura/mòdul no preveu el sistema d’avaluació única.
Dossier de lectura obligatòria :
San Román, Teresa (2000). “El mundo que compartimos. Una alternativa”. Revista Antropología, 9.
Taylor, S.J. & R. Bogdan (1986). "La observación participante en el campo" a Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Barcelona: Paidos, pp. 50-91.
Cardoso de Oliveira, Roberto (2004). “El trabajo del antropólogo: mirar, escuchar, escribir”, AVÁ, 5, pp. 55-68.
Malinowski, Bronislaw (1975 [1939]). “Confesiones de ignorancia y fracaso” a J.R. Llobera (ed) La antropología como ciencia. Barcelona: Anagrama, pp.129-139.
Pérez, C., E. Ardèvol, M. Bertrán & B. Callén (2003). "Etnografía virtualizada: la observación participante y la entrevista semiestructurada en línea". Athenea Digital: Revista de Pensamiento e Investigación Social, 3, 72-92. http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0168-ssoar-64775
Lectures recomanades:
Ardèvol E., Gómez-Cruz. E. (2020). “Digital ethnography and media practices”. A: F. Darling-Wolf (Editor). The International Encyclopedia of Media Studies: Research Methods in Media Studies, Volume 7.
Geertz, C. (1998). “Juego profundo: notas sobre la riña de galles en Bali”. A: La interpretación de las culturas. Barcelona: Gedisa, pp. 339-373.
Guasch, O. (1997). “Observación Participante”. Cuadernos Metodológicos, 20. CIS (Centro de Investigaciones Sociológicas), Madrid.
Hammersley, M., Atkinson, P. (1994). Etnografía. Métodos de Investigación. Barcelona: Paidós, 69.
Lawrence Neuman, W. (1997). Social Research Methods. Qualitative and Quantitative Approaches. Boston, London: Allyn and Bacon.
San Román, T. (1996) “De la intuición a la contrastación: El trabajo de campo en antropología y en la formación de los nuevos antropólogos”. A: A. González Echevarría (coord.), Simposio VIII Epistemología y método, Actas del VII Congreso de Antropología Social. Zaragoza, pp. 167-178.
San Román, T. (2009) “Debates, informes y entrevistas Sobre la investigación etnográfica”. Revista de Antropología Social, 18, pp. 235-260. file:///C:/Users/1003662/Downloads/ecob,+RASO0909110235A.PDF.pdf
Per a més informació sobre etnografia digital, veure: https://docs.google.com/document/d/1clGjGABB2h2qbduTgfqribHmog9B6P0NvMgVuiHZCl8/preview
Processador de textos (tipus Word).
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |