Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500894 Turisme | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits.
L’assignatura pretén ser una introducció a l’aplicació del concepte de sostenibilitat o desenvolupament sostenible al món del turisme. L’anàlisi abordarà els principis del turisme sostenible i la seva aplicació pràctica tant des del punt de vista de les destinacions turístiques com de l’empresa turística. Un dels objectius bàsics serà conèixer els aspectes teòrics i pràctics de la gestió ambiental al sector turístic, així com els aspectes relacionats amb la sostenibilitat econòmica i social del desenvolupament turístic.
A final de curs l’alumne/a haurà de:
1. Comprendre el concepte de desenvolupament sostenible i saber expressar la seva aplicació a l’àmbit del turisme.
2. Conèixer els principis del turisme sostenible i les diferents aplicacions d’aquest concepte al sector turístic.
3. Conèixer els principals impactes que provoca l’activitat turística sobre el medi ambient, l’economia i la societat de les destinacions i quins són els instruments per gestionar i reduir els impactes negatius.
4. Saber identificar i descriure els instruments existents per a la millora ambiental de les destinacions i empreses turístiques.
5. Ser capaç de proposar bones pràctiques per a la sostenibilitat del sector turístic.
6. Entendre el turisme com un instrument de desenvolupament econòmic i social, que pot contribuir a la millora econòmica i a la reducció de les desigualtats socials a les destinacions.
1. Introducció al turisme sostenible
1.1. El desenvolupament sostenible
1.2. El turisme sostenible
2. Turisme i sostenibilitat ambiental
2.1. Turisme i medi ambient, una relació contradictòria
2.2. La crisi ambiental global i el turisme
2.3. Polítiques ambientals per un turisme sostenible
3. Turisme i sostenibilitat econòmica i social
3.1. Impactes econòmics i socials del turisme
3.2. Ètica i turisme
3.3. Polítiques econòmiques i socials per un turisme sostenible
4. Instruments per un turisme més sostenible
4.1. Principals agents i els seus rols
4.2. Instruments per unes destinacions turístiques més sostenibles
4.3. Instruments per unes empreses turístiques més sostenibles
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Activitats d'aula | 5 | 0,2 | 1, 2, 3, 8, 9, 7, 10, 5, 6, 12, 13, 4, 11, 14 |
Classes teòriques | 40 | 1,6 | 1, 2, 3, 8, 9, 7, 10, 5, 6, 12, 13, 4, 11, 14 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 8, 9, 7, 10, 5, 6, 13, 4, 11, 14 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 60 | 2,4 | 1, 2, 3, 8, 9, 7, 10, 5, 6, 12, 13, 4, 11, 14 |
Treballs | 40 | 1,6 | 1, 2, 3, 8, 9, 7, 10, 5, 6, 12, 13, 4, 11, 14 |
Medotologia
L’assignatura té tres dinàmiques de funcionament paral·lel:
a) Metodologia de la part teòrica de l’assignatura
Explicació a classe de les diferents parts del temari mitjançant classe magistral al llarg de les setze setmanes lectives de l’assignatura. Les classes comptaran sovint amb suport audiovisual (visionat de vídeos de suport a la teoria, presentacions en Power Point, etc.).
b) Metodologia de la part pràctica de l’assignatura
Al llarg del curs es proposarà la realització de diversos treballs pràctics, relacionats amb la part teòrica de l’assignatura, i que hauran de ser realitzats fora de l’horari de classe.
c) Metodologia del funcionament del Campus Virtual
La plataforma del Campus Virtual s’emprarà com a complement d’informació i mitjà de comunicació alternatiu a l’aula entre alumnes i professor. Al Campus Virtual hi haurà material complementari a la teoria en format digital, enllaços a pàgines web, el programa de l’assignatura, així com els treballs pràctics.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen parcial 1 | 25% | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 3, 8, 9, 7, 10, 5, 6, 12, 13, 4, 11, 14 |
Examen parcial 2 | 25% | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 3, 8, 9, 7, 10, 5, 6, 12, 13, 4, 11, 14 |
Treballs pràctics | 50% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 8, 9, 7, 10, 5, 6, 12, 13, 4, 11, 14 |
Avaluació contínua
L’avaluació d’aquesta assignatura consta del següent sistema:
a) La realització de dos exàmens parcials, que valdran un 50 % de la nota final (25% cada examen) i que inclouran la matèria teòrica exposada a les classes magistrals.
b) La realització dels treballs pràctics proposats al llarg del curs i lliurats dins del termini fixat, que valdrà un 50% de la nota final.
Per tal de fer promig en la nota final cal obtenir com a mínim un 4 sobre 10 en cadascuna de les parts objecte d’avaluació.
La qualificació de l’assignatura serà NO AVALUABLE quan l’estudiant es presenti a menys de la meitat de les activitats d’avaluació i/o no es presenti a l’examen final.
Avaluació única
- FENNELL, D.A., COOPER, C. (2020). Sustainable tourism. Principles, contexts and practices. Bristol: Channel View Publications.
- FONT, X., LYNES, J. (2020). Corporate social responsibility for sustainable tourism. London: Routledge.
- FONT, X., MCCABE, S. (2018). Marketing for sustainable tourism. London: Routledge.
- GIULIETTI, S., ROMAGOSA, F., FONS, J., SCHRÖDER, C. (2018). Tourism and environment in Europe. Towards a reporting mechanism. Bellaterra: ETC/ULS.
- HALL, C.M., GOSSLING, S., SCOTT, D. (Eds.) (2015). The Routledge handbook of tourism and sustainability. London: Routledge.
- HOLDEN, A. (2008). Environment and tourism (2nd ed.). London: Routledge.
- UNEP – WTO (2005). Making tourism more sustainable. A guide for policy makers. Madrid: WTO (Edició espanyola: Por un turismo más sostenible: guía para responsables políticos, 2006).
- UNEP – WTO (2012). Tourism in the green economy – Background Report. Madrid: UNWTO.
- SAARINEN, J. (2020). Tourism and Sustainable Development Goals. London: Routledge.
- SWARBROOKE, J. (1999). Sustainable tourism management. Wallingford: CABI Publishing.
-
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TE) Teoria | 1 | Anglès | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 2 | Anglès | primer quadrimestre | matí-mixt |