Logo UAB

Habilitats directives i de comunicació

Codi: 101191 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500894 Turisme OB 3

Professor/a de contacte

Nom:
Maria Jose Aguar Martinez
Correu electrònic:
mariajose.aguar@uab.cat

Equip docent

Raquel Herrera Ferrer

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha prerequisits


Objectius

Al final de l’assignatura l’alumnat serà capaç de:

    • Identificar els  punts forts i punts febles com a comunicador/a
    • Estructurar la informació: síntesi, ordre i jerarquia  
    • Analitzar la influència de les xarxes socials en el sector per a impulsar un projecte de comunicació
    • Desenvolupar la capacitat d’anàlisi, de reflexió i de síntesi: el currículum i  l’entrevista de treball
    • Aprendre a practicar l’empatia, l’escolta activa i l’asertivitat
    • Conèixer i aplicar els elements clau del treball en equip
    • Aplicar les qualitats del bon lideratge

Competències

  • Argumentar de manera crítica, des de les diferents perspectives teòriques, ideològiques i de bones pràctiques, la realitat que envolta al sector turístic.
  • Demostrar un comportament ètic i d'adaptació a diferents contextos interculturals.
  • Desenvolupar una capacitat d'aprenentatge autònom.
  • Manejar les tècniques de comunicació a tots els nivells.
  • Manejar tècniques de comunicació d'empreses de les organitzacions turístiques: interna, externa i corporativa.
  • Ser capaç d'autoavaluar-se els coneixements adquirits.
  • Treball en grup.

Resultats d'aprenentatge

  1. Demostrar un comportament ètic i d'adaptació a diferents contextos interculturals.
  2. Desenvolupar una capacitat d'aprenentatge autònom.
  3. Manejar les tècniques de comunicació a tots els nivells.
  4. Ser capaç d'autoavaluar-se els coneixements adquirits.
  5. Treball en grup.
  6. Utilitzar les tècniques de comunicació aplicables a les entitats turístiques.
  7. Utilitzar les tècniques de comunicació per difondre les argumentacions sobre la realitat del sector turístic.

Continguts

I L'exposició oral
  • Presentació de la informació: punts principals, informació secundària, exemples i anècdotes
  • El guió per a l'exposició oral
  • La utilització correcta de les TIC La comunicació no verbal
II Comunicació d'empreses i mitjans de comunicació
  • Els 5 interrogants de la comunicació: Què, qui, on, quan i com
  • Què volem comunicar i per quin públic
  • Anàlisi dels mitjans de comunicació i adaptació del discurs segons el mitjà
III Currículum, entrevistes, debats i reunions
  • Tipologia de currículums. Preparació i redacció d'un bon currículum
  • El vídeo-currículum
  • Elements i aspectes rellevants per preparar una entrevista de treball
  • La reunió de treball
IV El bon directiu
  • Empatia i assertivitat
  • El treball en equip i la direcció d'equips
  • Lideratge i tipologia de lideratge
 

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 40 1,6 1, 3, 7, 6
Tipus: Supervisades      
Resolució casos 6 0,24 2, 4
Treballs aula 14 0,56 1, 2, 3, 7
Tutories 16 0,64 1, 2, 3
Tipus: Autònomes      
Elaboració de treballs 56 2,24 1, 2, 7, 5

a) Metodologia de la part teòrica de l’assignatura:

Explicacions presencials de tipus classe-magistral pel que fa als diferents temes del programa. Utilització d’àudios i vídeos per il·lustrar alguns  blocs temàtics de l’assignatura.

b) Metodologia de la part pràctica de l’assignatura:

Realització i exposició a classe d’exercicis  pràctics (individuals i en equip) per tal d’avaluar els progressos de l'alumnat  com a persones involucrades en el procés comunicatiu i directiu. Es combinen les pràctiques de caràcter oral i escrit relacionades amb les explicacions teòriques.

Idioma en que s'impartirà l'assignatura: espanyol (Grau de Turisme) i Anglès (Grau de Turisme en Anglès).

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Debats-Forums 20% 2 0,08 1, 3, 5
Exàmens 40% 4 0,16 2, 4, 3
Presentacions orals 40% 12 0,48 1, 2, 3, 7, 6, 5

Avaluació continua d’aquesta assignatura:

a)    Un examen teòric sobre temes d’actualitat,  així com dels temes de l’àmbit comunicatiu i directiu desenvolupats a classe: 40% de la nota final.  

b)    La realització de treballs pràctics proposats al llarg del curs i lliurats dins del termini fixat:  40% de la nota final.

c)    Actitud i participació activa a les dinàmiques, fòrums i sessions : 20%. 

  • Per aprovar l’assignatura és obligatori obtenir una nota mitjana mínima de 5 sobre 10.
  • 1a) Re-avaluació de l'avaluació continua 

               Es preveu una re-avaluació per l'alumnat que, no havent aprovat l'assignatura, hagi tret més d'un 3,5 en l'examen. 

La qualificació de l’assignatura serà NO AVALUABLE quan l’estudiant es presenti a menys de la meitat de les activitats d’avaluació i/o no es presenti a l’examen final.

 

Avaluació única d'aquesta assignatura:

a)   Un examen teòric oral sobre temes d’actualitat, així com dels temes de l’àmbit comunicatiu i directiu:  40% de la nota final.  

b) Realització d'un projecte de comunicació: 40% de la nota final 

c) Lectura i ressenya de tres monografies que la docent indicarà en les dates establertes: 20%   

  • Per aprovar l’assignatura és obligatori obtenir una nota mitjana mínima de 5 sobre 10.
  • 1a) Re-avaluació: "La recuperació de l'assignatura per avaluació única serà la mateixa que la de la resta d'alumnat i per presentar-se a la re-avaluació serà necessari que aquest hagi obtingut com a mínim un 3,5 en el conjunt de les evidències de les que consti l'avaluació única"

 

 Nota importantel plagi parcial o total en alguna activitat o projecte implicarà la no-acreditació de tota l’assignatura.

 

 


Bibliografia

BIBLIOGRAFIA RECOMANADA

    • Anderson, Chris (2016): TED’s secret to great public speaking
    • Aran, Gina. (2015). Comunicación persuasiva en las entrevistas de trabajo (Vol. 340). Editorial UOC.
    • Baró, Teresa. (2012). La gran guía del lenguaje no verbal. Editorial Paidos. Barcelona.
    • Bariso, J. (2018) EQ Applied: the real-world guide to Emotional Intelligence 
    • Bengoechea, Mercedes (2010). «La comunicación femenina. Claves, desde la perspectiva de género, para entender qué pasa cuando hablamos» en Uso del lenguaje en el mundo laboral. La comunicación femenina. Gobierno Vasco. Fondo Social Europeo
    • BERNAL-TRIVIÑO, Ana, Hacia una comunicación feminista. Como informar e informarse sobre violencia machista, Barcelona, UOC (2019)
    • BERNARDEZ, Asunción (2015) Mujeres en Medio(s). Propuesta para analizar la comunicación masiva con perspectiva de género, Fundamentos, Madrid
    • Cockcroft, Robert (1992): Persuading people: an introduction to rhetoric. Hampshire; Macmillan Press
    • Davis, Flora (1976): La comunicación no verbal. Madrid: Alianza
    • Foster, Clare & McCabe, Scott (2010): “Management Development Skills in the Hospitality and Tourism Sector: Needs and Issues from a Regional Perspective”. Tourism & Hospitality Planning& Development, vol. 7, is. 4. Taylor & Francis Online
    • GALLEGO, Juana (2014), De reinas a ciudadanas. Medios de comunicación, ¿motor o rémora para la igualdad? Barcelona, Icaria (2013) y UOC (2014)
    • García, L. R. T. (2019). INTELIGENCIA EMOCIONAL para que puedas dirigir tu vida. Lulu. com.
    • Illán, J. F. R. (2021). Comunicación efectiva y trabajo en equipo. Ediciones de la U.
    • James, Judi (1995): El lenguaje corporal.Barcelona: Paidós
    • Knapp, Mark L. (1980): La comunicación no verbal. Barcelona: Paidós
    • McCabe, Scott (2008). Marketing Communications in Tourism and Hospitality. London:Routledge
    • Motion, Judy (2016): Social media and public relations: a guide for professionals. London:Routledge.
    • Naisdat, Ivy (2004): Hablar sin miedo. Barcelona: Oniro
    • Nguyen,Kenny; Murillo, Gus; Killeen, Robert y Jones,Luke(2017) Presentaciones memorables. Crea experiencias únicas que cautiven a tu audiència. Empresa Activa
    • Sebastián, Carmen (2001): La comunicación emocional. Madrid: Prentice Hall
    • Sherer, Anita & Mössenlechner, Claudia (2009): “Key competencies of tourism graduates: the employer’s point of view”, Journal of Teaching in Travel & Tourism, vol. 9, iss. 3-4, pp. 266-287.Taylor & Francis Online 4 08.03.001
      Rev.: 02
    • TAMARIT VALERO, Amparo (2019 ) Información y comunicación con perspectiva de genéro: ( Servicios Socioculturales y a la Comunidad)  Síntesis. Madrid
    • Whetten, David and Cameron, Kim (2015). Developing Management Skills, London: Pearson Education Limited

 Recull de textos i articles elaborat per la professora

 


Programari

-


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TE) Teoria 1 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 2 Anglès primer quadrimestre matí-mixt