Logo UAB

Habilitats del sector turístic

Codi: 101190 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500894 Turisme OB 2

Professor/a de contacte

Nom:
Carmen Ruiz Aguado
Correu electrònic:
carmen.ruiza@uab.cat

Equip docent

Sonia García Jimènez

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha cap prerequisit per cursar aquesta assignatura.


Objectius

Aquesta assignatura vol dotar a l'alumnat del segon curs del Grau en Turisme de les habilitats informàtiques necessàries per a desenvolupar la seva carrera professional a les empreses del sector turístic, especialment a les d'intermediació, transport aeri i empreses d'allotjament. L'assignatura treballa amb diferents sofwares específics del sector com ara el Sistema Global de Distribució Amadeus amb continuació a l'assignatura optativa de Comercialització Informatitzada. 

A la finalitazació de l'assignatura, l'alumnat serà capaç de :

  • Familiaritzar-se amb el funcionament bàsic d'un GDS: Amadeus
  • Aprendre a buscar i analitzar serveis de transport aeri i tarifes ofertes per les companyies aèries abans de seleccionar la millor opció per cobrir les necessitats del client.
  • Conèixer com desenvolupar el procés de creació d'una reserva aèria amb un sistema de distribució global.
  • Familiaritzar-se amb el funcionament bàsic d'un software per a la gestió hotelera (PMS).
  • Aprendre el funcionament bàsic d'un software de gestió d'agència de viatges (Front Office).
  • Aplicar tècniques de comunicació rellevants pel sector turístic respectant la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  • Aprendre els principis bàsics del Revenue Management.

Competències

  • Aplicar les eines de les tecnologies de la informació i de la comunicació (programes de gestió de reserves, paquets de gestió d'agències de viatges, programes de gestió hotelera, etc.) als àmbits de gestió, planificació i productes del sector turístic.
  • Argumentar de manera crítica, des de les diferents perspectives teòriques, ideològiques i de bones pràctiques, la realitat que envolta al sector turístic.
  • Demostrar un comportament ètic i d'adaptació a diferents contextos interculturals.
  • Desenvolupar una capacitat d'aprenentatge autònom.
  • Gestionar els recursos humans en les organitzacions turístiques.
  • Manejar les tècniques de comunicació a tots els nivells.
  • Manejar tècniques de comunicació d'empreses de les organitzacions turístiques: interna, externa i corporativa.
  • Proposar solucions alternatives i creatives a possibles problemes en l'àmbit de la gestió, la planificació, les empreses i els productes turístics.
  • Ser capaç d'autoavaluar-se els coneixements adquirits.
  • Treball en grup.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adquirir habilitats directives i de gestió de conflictes.
  2. Aplicar els programes informàtics d'AAVV, restauració i hotels i les tècniques de comunicació al sector turístic.
  3. Demostrar un comportament ètic i d'adaptació a diferents contextos interculturals.
  4. Desenvolupar una capacitat d'aprenentatge autònom.
  5. Gestionar els recursos humans en les organitzacions turístiques.
  6. Manejar les tècniques de comunicació a tots els nivells.
  7. Ser capaç d'autoavaluar-se els coneixements adquirits.
  8. Treball en grup.
  9. Utilitzar les tècniques de comunicació aplicables a les entitats turístiques.
  10. Utilitzar les tècniques de comunicació per difondre les argumentacions sobre la realitat del sector turístic.

Continguts

PART I: GDS: AMADEUS 

Unitat 1: Introducció als sistemes de distribució Global i les seves funcionalitats 

Unitat 2: Codificació i descodificació 

Unitat 3: Disponibilitat aèria

Unitat 4: reserves aèries

PART II: PMS HOTELER

Unitat 5: Introducció a un PMS, funcions principals: reserves, perfils, opcions de caixers, back office i administració d'ingressos 

Unitat 6: Reserves d'Hotel. Tipus de reserves, clients i tarifes

Unitat 7: Creació i manteniment d'arxius i reserves i gestió d'habitacions

Unitat 8: Operacions de recepció: entrada i sortida de clients, facturació i informes.


PART III: SISTEMA DE GESTIÓ D'AGÈNCIES DE VIATGE

Unitat 9: Introducció als sistemes de gestió per agències de viatge i les seves funcionalitats

Unitat 10: Creació, control i manteniment d'arxius 

Unitat 11: Creació, control i tancament d'expedients de viatge 

Unitat 12: Serveis de facturació i generació de documents 

PART IV: INTRODUCCIÓ AL REVENUE MANAGEMENT 

Unitat 13: Introducció als principis bàsics de Revenue Management


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes pràctiques 15 0,6 1, 3, 4, 5, 7, 6, 10, 9, 2, 8
Classes teòriques 15 0,6 3, 4, 7, 6, 9, 2, 8
Tipus: Supervisades      
Tutories 11 0,44 3, 4, 7, 6, 10, 9, 2
Tipus: Autònomes      
Estudi 89 3,56 4, 7, 10, 9, 2
Preparació treballs 6 0,24 1, 3, 4, 7, 6, 10, 9, 2, 8

Idiomes d’impartició

Grau de Turisme: Castellà

Grau de Turisme en Anglès: Anglès

 

L'assignatura s'imparteix aplicant dues metodologies d'aprenentatge diferents:

a) Metodologia Teòrica: 

Explicacions magistrals a l'aula de tots els punts del temari de l'assignatura

b) Metodologia per a la part pràctica del curs:

Realització i lliurament d'exercicis de classe i estudis de cas (individual o grup) per posar en pràctica els aspectes teòrics explicats. 

El Campus virtual serà utilitzat com una font d'informació complementària i com a un canal alternatiu de comunicació entre estudiants i professor. Al campus virtual l'estudiant trobarà la guía docent de l'assignatura, els exercicis i casos d'estudi, enllaços a pàgines web, els manuals d'usuari de programari i les notes de l'assignatura.  

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Activitats pràctiques 70% de la nota final 12 0,48 1, 3, 4, 5, 7, 6, 10, 9, 2, 8
Examen pràctic d'Amadeus 30% de la nota final 2 0,08 1, 4, 7, 9, 2

L'avaluació de l'assignatura serà de la manera següent:

Avaluació Contínua. La valoració contínua consisteix en el sistema següent:

  • Realització d'activitats pràctiques d' Amadeus que valen el 35% de la nota final de la assignatura.
  • La realització d'una prova pràctica que consisteix en la realització de diverses reserves amb Amadeus que te un valor del 30% de la nota final i que farà mitja amb la nota de les activitats pràctiques amb una nota mínima de 4 sobre 10.
  • Realització d'activitats pràctiques de PMS hoteler que valen el 15% de la nota final.
  • Realització d'actiitats pràctiques de Front office d'agència de viatges que valen el 15% de la nota final. 
  • Realització d'una activitat sobre Revenue management que val el 5% de la nota final.

Per poder fer promig entre totes les notes d'avaluació continua és condició imprescindible obtenir una nota minima de 4 sobre 10. 

Avaluació única. 

Els alumnes que optin per aquest sistema d'avaluació hauràn de realitzar un dossier d'activitiats pràctiques que valdrà el 40% de la nota final, un examen d'Amadeus que val un 30% de la nota final de l'assignatura, un examen de PMS hoteler que val un 15% de la nota final de l'assignatura i un examen de Front office d'agències de viatge que val un 15% de la nota final


Re-avaluació. Aquells estudiants que no hagin superat l'avaluació única i tinguin una nota final superior a 3,5 tindran la possibilitat de fer aquest examen. La nota final màxima a obtenir és d'un 5 sobre 10.

La qualificació de l’assignatura serà NO AVALUABLE quan l’estudiant es presenti a menys de la meitat de les activitats d’avaluació i/o no es presenti a l’examen final.


Bibliografia

Amadeus España (2009): Manual de Amadeus Selling Platform, Madrid.

Amadeus España (2009): Prontuario de Amadeus Ticketing, Madrid.

Amadeus España (2009): Prontuario de Reservas, tarifas y emisión, Madrid.

CompaniesandMarkets.com: Global Distribution Systems (GDS) Market Is Led by Amadeus, Sabre and Travelport. Chatham: Newstex, 2015. Print.

Del Pico, Fátima. (1997): Manual de Reservas Savia Amadeus, Madrid: Opentour Ediciones. 

Micros-Sysme-Hotel  España (2006): Manual de producto: Sysme-Hotel , Madrid.

Pipeline Software (2007):Manual de producto: Orbis, Castellón.


Programari

GDS: AMADEUS

PMS HOTELER

FRONT OFFICE: ORBIS


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TE) Teoria 1 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 2 Anglès primer quadrimestre matí-mixt