Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500262 Sociologia | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits a considerar
El curs de Sociologia de la Comunicació combina diversos objectiu. En el pla teòric, proposa introduir l'estudiant en les principals teories de la comunicació. En el pla de l'anàlisi de la realitat, s'estudia el paper i la lògica social dels principals mitjans de comunicació de massa i de les xarxes socials. Finalment es descriu breument les característiques de l'espai català de comunicació. Però també, en un pla pràctic, es farà el Pla de Comunicació d'una institució real.
En definitiva, la introducció a les teories s'orienta a la posterior reflexió sobre la importància social dels mass media i les xarxes, i tot conflueix en una anàlisi de l'entorn més immediat, posant un èmfasi particular en el paper de les xarxes socials i dels continguts audiovisuals. I tot l'après es posa al servei d'un treball pràctic de gestió comunicativa.
CLASSES TEÒRIQUES | LECTURES/TALLERS |
Continguts, calendari, avaluació. Comunicar en la quotidianitat | Taller speed conversation (Garfinkel) |
Oposició o juxtaposició dels mitjans de comunicació? | Postman (1990) El mitjà és la metàfora Taller The Media is the Message McLuhan & Fiore (1967) |
A. Què és un Pla de Comunicació | Convidat: Salvador Cardús |
I. Antecedents europeus. Xarxes i multituds | Freud (1921) Psicologia de grup i l'anàlisi de ego |
II. L'Escola de Chicago. De la massa al públic | |
III. La Mass Comunication Research. Guerra, indústria, cohesió social | Mattelart & Matteart (1997). Los Empirismos del Nuevo Mundo |
IV. La Teoria Crítica. La comunicació com a mercaderia | |
B. La comunicació de la cultura | Eco (1968) Apocaliptics vs Integrats |
V. L'Estructuralisme i la semiologia | |
C. La comunicació de l'art | Benjamin (1936) Lobra d'art en l'època de la reproductibilitat tècnica |
VI. L'Escola de Palo Alto. Tot comunica | |
D. La multimodalitat comunicativa | Taller de ciència cognitiva |
E. La fabricació de l'opinió pública | Taller espiral del silenci |
1. Manipulació i Poder | Video sense ficció taller Chomsky |
2. Dilemes ètics de la IA generativa: privacitat, biaxos, control | Taller IA |
VII. Els Cultural Studies i la fenomenologia social.La intersubjectivitat | Joan P. Emerson (1970) Behavior in Private Places |
3. Recerca en mitjans digitals: plataformes i xarxes socials. | Convidat: Adrian Padilla (ComunicacióUAB) |
VIII. La societat xarxa. Fragmentació i complexitat | Rius-Ulldemolins i Pecourt (2021) Digitalización de la sociedad, creatividad y nuevas prácticas culturales |
4. Ciència i pseudociència | Taller: El debat sobre la postveritat |
G. Narratives mediàtiques: El canvi climàtic i les seves metàfores | Convidat Pep Espluga (Sociologia UAB) |
Sociologia visual (II): anàlisi sociològica | Taller de Fotografia participativa |
H. La gestió i la comunicació cultural als Països Catalans. | Convidat CAC |
Esborranys plans de comunicació |
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Sessions de presentació dels temes del curs | 26 | 1,04 | |
Tipus: Supervisades | |||
Revisió individualitzada del portafoli de treballs realitzats | 8 | 0,32 | |
Sessions de seminari | 13 | 0,52 | |
Treball de grup derivats dels seminaris | 13 | 0,52 | |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi i lectura dels textos dels temes del curs | 58 | 2,32 | |
Realització de preguntes crítiques | 12 | 0,48 |
El curs es desenvolupa a través d'unes classes teòriques, amb el suport d'uns textos de referència que estan a la bibliografia obligatòria de la guia docent. Les classes teòriques inclouran discussions a l'aula, afavorint des del primer moment una dinàmica participativa, però també amb l'objectiu d'aprendre a utilitzar el sistema conceptual que se'n derivarà. Aquestes classes estaran complementades amb un seminari setmanal en el qual es faran exercicis i debats de caràcter aplicat a la realitat més immediata de l'estudiant. Hi haurà exercicis escrits breus i exposicions orals. Es valorarà molt especialment la correcció comunicativa formal.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
1. Realització d'un Pla de Comunicació d'una organització | 40 per cent | 14 | 0,56 | 4, 9, 8, 10, 11, 12, 5, 16, 20, 2, 1, 15 |
2. Preguntes crítiques sobre les lectures | 20 per cent | 4 | 0,16 | 7, 8, 13, 14, 17, 18, 20, 2, 1, 15 |
3. Examen escrit sobre les teories de la comunicació | 40 per cent | 2 | 0,08 | 3, 6, 7, 9, 8, 13, 14, 16, 17, 19, 18, 1, 15 |
És el treball i la presència als seminaris amb les preguntes allò que permetrà fer una avaluació continuada correcta. L'avaluació continuada inclou la formulació de preguntes crítiques sobre les lectures obligatòries (20%), que acompanyen l'altre treball del curs, la realització del pla de comunicació (40%). Per fer el correcte seguiment d'aquest treball grupal es faran dues tutories grupals obligatòries que l'alumnat haurà de concertar amb la professora, la primera feber-març i la segona a l'abril, i la realització de la presentació dels esborranys al maig.
Finalment, es preveu un examen sobre les lectures i el contingut de les classes (40%) on es demanarà la interpretació de textos i de dades vinculades a la comunicació. Cal presentar totes les evidències per fer l'avaluació continuada.
Els alumnes que triis l'avaluació única ho han de comunicar a la professora les primeres dues setmanes de curs, i lliuraran les preguntes crítiques (20%) i el pla de comunicació (40%) el mateix dia de l'examen (40%).
BIBLIOGRAFIA BÀSICA I OBLIGATÒRIA
1. Postman, Neil (1990) El mitjà és la metàfora . a Divertim-nos fins a mori. Barcelona: La Campana.
2. Freud, Sigmund (1921) Group psicology and the analysis of the ego. London: Penguin.
3. Mattelart, Armand & Mattelart, Michèle (1997) La teoria de la información en Historia de las teories de la comunicación- Barcelona: Paidós.
4. Eco, Umberto (1968/ 2006). Introducció. Apocalípticos e integrados. Barcelona: Tusquets.
5. Benjamin, Walter (1936/2021) L’obra d'art en l'època de la reproductibilitat tècnica. Barcelona:Edicions de la L Geminada.
6. Joan P. Emerson (1970) Behavior in Private Places. O’Brien, J. The Production of Reality. London: SAGE.
7. Rius-Ulldemolins, Quim i Pecourt, Juan (2021) Digitalización de la sociedad, creatividad y nuevas prácticas culturales. La sociología de la cultura en la era digital. Universitat de València PUV.
Lectura recomanada per preparar la primera part del curs
Mattelart, Armand i Mattelart, Michèle. Historia de las teorías de la comunicación. Barcelona: Paidós, 1997, 126 pp.
Lectures recomanades
Sobre els media
Bourdieu, Pierre. Sobre la televisió. Barcelona: Edicions 62, 1997.
Cardús i Ros, Salvador. Política de paper. Premsa i poder, 1981-1992. Barcelona: La Campana, 1995
Lacroix, Michel. El culte a l’emoció. Atrapats en un món d’emocions sense sentiments. Barcelona: Edicions La Campana, 2005
Johnson, Steven. Si és dolent t’ho recomano.Barcelona: Ed. La Campana, 2009
Postman, Neil. Divertim-nos fins a morir. El discurs públic a l’època del “show-business”. Barcelona: Llibres de l’índex, 1993. (Amusing Ourselves to Death.Nova York, Viking Penguin, 1985)
Sobre sociologia visual:
Banks, Marcus (2005). Visual Methods in Social Research. London: Sage.
Benjamin, Walter. (1936/2021). L'obra d'art a l'època de la seva reproductibilitat tècnica. Barcelona: Edicions 62. La obra de arte en su época de reproductibilidad técnica. Madrid: Alianza.
Becker, Howard. S. (2005). Visual sociology, documentary photography, and photojournalism: It's (almost) all a matter of context. In Image-based research (pp. 84-96). Routledge.
Boudieu, Pierre & Bourdieu, Marie-Claire. (1965/2004). The peasant and photograpjy. Ethnography, 5(4): 601-616.
Bourdieu, P. (1965/2003) Un arte medio. Barcelona: Gustavo Gili.
Delgado, Melvin. (2015) Urban YouthandPhotovoice: Visual Ethnography in Action. Oxford University Press.
Evans, Jessica & Hall, Stuart. (Eds). (2005). Visual Culture: the reader. London: Sage.
Harper,Douglas. (2002). Talking About Pictures: a Case for Photo Elicitation. Visual studies 17.1 (2002): 13–26.
Harper, Douglas. (2012). Visual Sociology. Chicago University Press.
Lozowy, Andriko, Rob Shields, and Sara Dorow (2013). “Where Is Fort McMurray? The Camera as a Tool for Assembling ‘Community.’” Canadian journal of sociology 38.2: 191–210.
Maresca, Sylvain y Meyer, Michaël (2015). Compendio de fotografía para uso de sociólogos. Edicions Bellaterra.
Mitchell, Claudia. (2011) Doing Visual Research. London: Sage.
Muntanyola-Saura, Dafne. (2017). El video y la danza: cómo la etnografía audiovisual modifica la mirada sociológica. Dossier “Las razones y las Emociones de las Imágenes” / Dossiê “As razões e as emoções das imagens”. RBSE Revista Brasileira de Sociologia da Emoção, 16-47: 57-74.
Muntanyola-Saura, D. 2012. “Expert Knowledge and Video-aided Ethnography a Methodological Account.” Révue de Synthèse 133 (1): 75–100.
Mok, T.M., Cornish, F. & Tarr, J. (2015). Too Much Information: Visual Research Ethics in the Age of Wearable Cameras. Integr. psych. behav. 49, 309–322 https://doi-org.are.uab.cat/10.1007/s12124-014-9289-8
Mylne, E.J., Mitchell, Claudia & Naydene deLange. Handbook of Participatory Video. Toronto: Altamira Press
Pink, Sarah. (2013). Doing Visual Ethnography. SAGE: London.
Rosenblum, Barbara. (1978). Photographers at Work. A Sociology of Photographic Analysis. New York: Holmes & Meier.
Sontag, Susan. (2019) Sobre la fotografia. Barcelona: Arcadia Edicions. (1977) On Photography. New York: Pinguin Books.
Journals:
Yearbook of Moving Images Studies
Enllaços per orientar el Pla de Comunicació
http://cristinaaced.com/pdf/planComunicacion_BIC%20Galicia.pdf
http://www.slideshare.net/rafamartin3/plan-de-comunicacion-11480260
http://www.slideshare.net/rafamartin3/claves-plan-comunicacion
http://www.slideshare.net/lenetourn/comunicacin-corporativa-para-pymes
http://www.unedpontevedra.com/archivos_publicos/qweb_paginas/5310/plandecomunicacioncapontevedra.pdf
http://www.solucionesong.org/img/foros/4c8ddf9bb43a2/Elaboracion_plan_de_comunicacion_PPVE.pdf
http://clippingrrpp.com/como-hacer-un-plan-de-comunicacion/#.UyGGkc6oGgp
Bibliografia complementària
Primera part
Bourdieu, Pierre. “L’opinion publique n’existe pas” a Questions de sociologie. Paris. Ed. Minuit, 1988. Ed. esp: Cuestiones de sociología.Madrid. Istmo, 2000
FarréComa, Jordi. Invitació a la teoria de la comunicació. Valls. Cossetània, 2005
Hall, Edward T. La Dimensión oculta. Méxic, Siglo Veintiuno, 1987
Hall, Edward T.El lenguaje silencioso.Madrid : Alianza, 1989
Saperas, Enric. Introducció a les teories de la comunicació. Barcelona, Pòrtic, 1992
Winkin, Yves. “Presentación general” a Bateson, Goffman, Hall et. al.La nueva comunicación. Barcelona, Kairós, 1984, pp. 11-113.
Segona part
Bezunartea, Ofa et al. La prensa y los electores. El mito de la influencia. Euskal Herriko Universitatea. Bilbao, 2000
Blain, Neil; Boyle, Raymond & O’Donnel, Hugh. Sport and National Identity in the European Media. Leicester. Ceicester University Press, 1993
Borrat, Héctor. El periódico, actor político. Barcelona. Gustavo Gili, 1989
Boyd, Dannah. It’s complicated. The Social Lives of Networked Teens. Yale University Press, 2015
Cardús, Salvador. “En defensa de la televisió: la realitat virtuosa” a Trípodos, 6 (1998) pp. 31-44
Cardús, Salvador “Els mitjans de comunicació i els conflictes de mercat” a Actes del II Congrés Català de Sociologia. Barcelona, Societat Catalana de Sociologia, pàg. 1017-1034
Cardús, Salvador TheCirculation of Daily Newspapers in the Catalan-speaking areas between 1976 and 1996. The Anglo-Catalan Society, 1999
Castells, Manuel. L’era de la informació: Economia, societat i cultura.(3 volums) Barcelona: Generalitat de Catalunya, 2003. Ed. original: The Information Age: Economy, Society and Culture. New Jersey: Blackwell, 2003
Castells, Manuel. La galàxia Internet. Reflexions sobre Internet, empresa i societat.Barcelona. Rosa dels Vents, 2002. Ed. Espanyola: Barcelona. Plaza y Janés, 2001.
Champagne, Patrick. Faire l’opinion. París. Seuil
Chomsky, Noam. Las ilusiones necesarias. Libertarias/Prodhufi, 1992
Ferrés, Joan. Televisión subliminal. Socialización mediante comunicaciones inadvertidas. Barcelona. Paidós, 1986
Katz, Jon. Virtuous reality. Nova York. Random House, 1997
Lippman, W. Public opinion. Londres. Allen & Unwin, 1932
O’Donnell, Hugh.Good Times, Bad Times. Soap operas and society in western
Europe. Londres. Leicester University Press, 1998
Peralta, Miquel. Teleinformatius. La transmissió informativa d’actualitat.Barcelona. Trípodos, 2005
Sartori, Giovanni. Homo videns. La sociedad teledirigida. Madrid, Taurus, 1998
Tusón, Jesús. Com és que ens entenem? (si és que ens entenem). Barcelona. Empúries, 1999
Vázquez Montalbán, Manuel. Informe sobre la información. Barcelona. Ed. Fontanella, 1975
Weber, Max. “Para una sociología de la prensa” a REIS núm. 57, 1992 (251-259)
Revistes
Trípodos
Anàlisis
Capçalera
Comunicació21.
TreballsdeComunicació. Societat Catalana de Comunicació (IEC)
Webs
Blocs sobre xarxes:
https://fnunezmosteo.wordpress.com
Crítica informativa:
Estudi i educació en mitjans:
Organismes control:
Qualsevol processador de textos
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 51 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 51 | Català | segon quadrimestre | tarda |