Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500259 Ciència política i gestió pública | FB | 1 |
2500262 Sociologia | FB | 1 |
2503778 Relacions Internacionals | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No es pressuposa cap coneixement previ d’Economia.
Cal tenir en compte però que l’ Economia, com camp de coneixement, utilitza intensament els llenguatges numèric, gràfic i algèbric, a més del llenguatge verbal, per identificar i representar relacions quantitatives i de dependència i causalitat entre variables.
L’objectiu de l’assignatura és proporcionar les eines bàsiques desenvolupades fins ara per la ciència econòmica i que permeten analitzar i comprendre bona part de la realitat social actual, així com també qüestions d’organització econòmica persistents a tota societat humana. Algunes de les qüestions que es plantegen són les següents:
Des de quan, i per què, hi ha mercats i diner, i quina és la seva funció? Per què i quan creixen, o, al contrari, tanquen, les empreses? D’on surten els beneficis de les empreses? Què és la productivitat, i per què és important? Què son, i com poden ajudar els mercats de drets d’emissions a la sostenibilitat del planeta? Quines qüestions planteja el Canvi Climàtic? Com es pot mesurar el grau de desigualtat dins d’un país? Quines són les causes de la desigualtat i la pobresa dins d’una societat? Quines implicacions tenen les desigualtats de gènere? Quines intervencions públiques milloren el benestar col·lectiu, i quines no? Quines intervencions disminueixen la desigualtat i quines no? Per què hi ha diferències tan grans de renda per càpita entre els diferents països del mon? Què son els cicles econòmics? Quines són les causes i les conseqüències de la inflació? Per què hi ha atur, i per què el nombre d’aturats varia al llarg del temps?
Tot i la complexitat de les preguntes plantejades, l’objectiu és que l’alumnat, en acabar el curs, hagi après a utilitzar les eines bàsiques de què disposem actualment per començar a tractar aquestes qüestions amb rigor i de manera autònoma, i sàpiga com buscar informació sobre els fets, com analitzar-los i com distingir entre anàlisi, valoració i opinió. Aquest esforç ha de permetre la participació fonamentada de l’alumnat com a part de la ciutadania als debats sobre polítiques públiques tant d’àmbit local com global, així com facilitar el seguiment de matèries de caire econòmic al llarg de la titulació.
BLOC 1
Tema 1. Conceptes bàsics d’economia: Què és l’economia. L'economia com un aspecte de les interaccions socials. Escassetat i elecció. Frontera possibilitats producció. Cost d’oportunitat. Rendiment. Eficiència. Desigualtat i discriminació. Els guanys del comerç internacional.
Tema 2. El mercat: oferta i demanda: El mercat i la competència. Introducció a les corbes de demanda i oferta. L’equilibri del mercat. Desplaçaments de les corbes d’oferta i demanda. L’excedent del consumidor i l’excedent del productor.
Tema 3. Teoria del consumidor: Demanda de mercat i demanda individual; l’elasticitat de la demanda: elasticitat-preu; elasticitat-renda i elasticitat-creuada; efecte renda i efecte substitució.
Tema 4. Teoria del productor: Tecnologia i funció de producció; funció de costos de l’empresa; costos totals, mitjans i marginals; costos variables i costos fixos; els rendiments a escala; costos a curt i a llarg termini.
BLOC 2
Tema 5. Mercats perfectament competitius: Competència perfecta; maximització de beneficis i la corba d’oferta de l’empresa competitiva; corba d’oferta d’un mercat competitiu.
Tema 6. Mercats no competitius i la intervenció pública: La competència imperfecta: monopoli; regulació del monopoli; l’oligopoli i els cartels; polítiques públiques sobre els oligopolis; anàlisi de la legislació antimonopoli; la competència monopolística.
Tema 7. Externalitats i béns públics: Externalitats; béns públics; informació imperfecta.
Tema 8. El sector públic i els aspectes distributius. El sistema impositiu; distribució de la renda i equitat; desigualtats de gènere; usos del temps.
BLOC 3
Tema 9. Els agregats econòmics: Renda i despesa en una economia; definició, mesura i components del PIB; limitacions del PIB; treball no remunerat i economia de les cures; la mesura del cost de la vida i la inflació.
Tema 10. L’economia a llarg termini: La producció i el creixement econòmic; la productivitat; l’estalvi i la inversió.
Tema 11. El treball i el mercat laboral: Oferta i demanda de treball; definició i medició de l'atur; el salari mínim; oferta de treball de les dones i falca salarial; el futur del treball.
BLOC 4
Tema 12. Les fluctuacions econòmiques a curt termini: Costos de la inflació; els cicles econòmics; el model d'oferta i demanda agregades.
Tema 13. Polítiques d'estabilització macroeconòmica: Política fiscal i política monetària.
Tema 14. Anàlisi macroeconòmica de les economies obertes: La globalització; Moviments internacionals de béns i capitals; la balança de pagaments; tipus de canvi nominal i reals; la paritat del poder adquisitiu.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classe Magistral | 90 | 3,6 | 3, 6, 35, 8, 7, 11, 12, 14, 15, 24, 25, 32 |
Pràctiques | 15 | 0,6 | 3, 6, 35, 8, 7, 11, 14, 15, 32 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 32 | 1,28 | 13, 12, 29, 5 |
Tipus: Autònomes | |||
Consulta webs (premsa, instituts d'estadística, organitzacions internacionals, administracions públiques) | 20 | 0,8 | 12, 32 |
Lectura i estudi de material de classe i manual | 70 | 2,8 | 20, 19, 31 |
Resolució de problemes | 60 | 2,4 | 12, 5, 31 |
Activitats dirigides (aula): 35% dels ECTS
Classes magistrals
Sessions d’aprenentatge basat en problemes
Sessions d’explicació i discussió de casos (articles de premsa; textos d’organitzacions internacionals com Nacions Unides o documents audiovisuals).
Activitats supervisades: 10%
Tutories (reunions individuals o en grups reduïts amb el professorat)
Activitats autònomes: 50 % dels ECTS
Lectura i estudi dels textos proporcionats (manuals, apunts, lectures): 30%
Realització d’esquemes conceptuals i de problemes: 20%
Avaluació: 5%
Conjunt de 6 activitats avaluables
La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitat Complementària -1er semestre | 12.5% Nota anual | 2 | 0,08 | 3, 6, 35, 34, 8, 7, 10, 9, 11, 13, 12, 14, 15, 17, 2, 23, 21, 22, 24, 20, 16, 29, 25, 5, 28, 27, 19, 26, 30, 33, 4, 32, 1 |
Activitat Complementària- 2on Semestre | 12.5% Nota anual | 2 | 0,08 | 3, 6, 35, 34, 8, 7, 9, 11, 13, 12, 14, 15, 17, 2, 21, 22, 24, 20, 16, 29, 25, 5, 28, 27, 19, 26, 30, 33, 32, 1 |
Examen 1 er semestre | 25% Nota anual | 2,5 | 0,1 | 3, 6, 35, 8, 7, 9, 11, 13, 14, 20, 29, 25, 5, 30, 32 |
Examen 2on Semestre | 25% Nota anual | 2,5 | 0,1 | 3, 6, 35, 8, 7, 9, 11, 13, 14, 20, 29, 25, 5, 30, 32 |
SPC - 1er Semestre | 12.5% Nota anual | 2 | 0,08 | 3, 6, 35, 8, 7, 10, 9, 11, 13, 12, 14, 15, 24, 20, 29, 25, 5, 30, 32, 31 |
SPC -2on Semestre | 12.5% Nota anual | 2 | 0,08 | 6, 8, 7, 9, 13, 12, 14, 15, 24, 20, 18, 29, 25, 5, 19, 30, 32 |
1. Avaluació continuada
Es realitzaran 6 activitats d’avaluació concebudes com a complement de la necessària assistència regular a classe. D’aquestes, 3 corresponen al primer semestre (que donen lloc a la qualificació global del semestre), i 3 al segon semestre. La qualificació global de cada semestre pondera un 50% en la qualificació total de l’assignatura.
Les activitats 1 (SPC primer semestre), i 4 (SPC segon semestre) corresponen a sessions d’avaluació consistents en la resolució de problemes o preguntes/discussió escrita sobre textos per part de l’alumne a l’aula. Cadascuna ponderarà un 12.5% en la qualificació final (o, equivalentment, un 25% de cada semestre). Per aquestes sessions es podrà realitzar desdoblament del grup en els dies i hora especificats pel professorat.
Les activitats 2 i 5 seran activitats complementàries de l'assistència a classe, la naturalesa exacta de les quals serà fixada per cada professor-a entre les següents opcions: vídeos en grup; treballs escrits en grup; ressolució individual d'exercicis encarregats pel professor-a; comentari individual d'un llibre acordat amb el professor-a. Per a cada modalitat, el professor-a publicarà amb antel·lació una rúbrica on s'expliquin els criteris d'avaluació. Cadascuna d'aquestes activitats ponderarà un 12.5% en la qualificació final (o, equivalentment, un 25% de cada semestre).
Les proves 3 i 6 corresponen a proves individuals o exàmens de comprensió i capacitat d’aplicació del conjunt de conceptes i temes tractats el primer i el segon semestre respectivament. Ponderaran cadascuna un 25% enla qualificació final (o equivalentment, un 50% de cada semestre). Per tal de fermitjana amb les SPC del seu semestre caldrà obtenir una nota mínima de 3.5 en aquestes proves. Aquestes proves tindran lloc el dia, hora i lloc indicats per la Facultat.
Cada professor-a podrà condicionar l'avaluació de les activitats SPC i de les activitats complementàries a l'assistència i participació a classe.
Per superar l’assignatura serà necessari que la mitjana ponderada de les proves dels dos semestres (ponderant 50% cadascun) sigui igual o superior a 5 punts sobre 10 i que la qualificació de cada semestre sigui igual o superior a 3,5 punts sobre 10.
En cas de que la mitjana indicada doni lloc a una qualificació de SUSPÈS, serà possible realitzar una sessió d’avaluació compensatòria (sempre que la mitjana no sigui inferior a 3). Aquells alumnes que es presentin a la prova compensatòria podran obtenir com a màxim una qualificació de 5 pel semestre que es presentin. Aquesta sessió tindrà lloc d’acord amb el calendari fixat per la Facultat. Si un alumne es presenta a prova compensatòria dels dos semestres, per superar l'assignatura serà necessari que la mitjana ponderada sigui igual o superior a 5 i que de la part de cada semestre tingui una nota igual o superior a 3,5.
Els estudiants que iniciïn el procés d’avaluació continuada esgoten la convocatòria i tindran una nota final d’aprovat o suspès de l’assignatura, en cap cas de no presentat.
Calendari aproximat avaluacions
Primer semestre
Prova 1: SPC 1 – Última setmana Octubreo Primera setmana Novembre (data fixada pel professorat).
Prova 2: Activitatcomplementària – a realitzar desde Setembre i lliurar la primera-segona setmana Desembre (data fixada pel professorat).
Prova 3: Prova escrita (data, hora i aula fixades per la Facultat).
Segon Semestre
Prova 4: SPC - Tercera-Quarta setmana Març (data fixada pel professorat).
Prova 5: Activitat complementària – a realitzar des de Febrer i lliurar la primera-segona setmana d'Abril (data fixada pel professorat).
Prova 6: Prova escrita (data, hora i aula fixades per la Facultat).
2. Avaluació única
Proves individuals o exàmens de comprensió i capacitat d’aplicació del conjunt de conceptes i temes tractats el primer i el segon semestre respectivament. Ponderaran cadascuna un 50% en la qualificació final.
Per superar l’assignatura serà necessari que la mitjana de les proves dels dos semestres sigui igual o superior a 5 punts sobre 10 i que la qualificació de cada semestre sigui igual o superior a 3,5 punts sobre 10.
En la recuperació no es fa distinció entre els estudiants que han fet avaluació contínua i aquells que han optat per l’avaluació única, tots s’avaluen amb la mateixa prova o evidència d’avaluació.
La revisió de la qualificació final segueix el mateix procediment que per a l’avaluació continuada.
L'avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
La següent bibliografia bàsica inclou manuals i llibres de referència. Cada professor-a recomanarà bibliografia i referències específiques per capítols. És responsabilitat de l’alumnat llegir els materials suggerits per a cada tema. Els dos llibres principals que es faran servir són els següents (cada professor-a indicarà en quina proporció i quins capítols corresponen a cada tema de la guia docent):
P. Krugman, R. Wells i K. Graddy, Fundamentos de Economía, Editorial Reverté, 2013.
Projecte CORE (https://www.core-econ.org/), e-book gratuït La Economía: https://www.core-econ.org/the-economy/es/
Altres llibres recomanats:
Mankiw, G.N., Principios de economia, Ediciones Paraninfo, 6ª ed., 2012.
Samuelson, P., Nordhaus, W., Economía. Ed. McGraw-Hill, 19ª ed., 2010
Mochón, F., Economía. Teoría y Política. Ed. McGraw-Hill, 6ª ed., 2009.
Robinson, J., Eatwell, J., Introducción a la Economía Moderna, 2ª ed., 1982.
Ostrom, E., El Gobierno de los bienes comunes : la evolución de las instituciones de acción colectiva, Fondo de Cultura Económica, 2ª ed., 2011.
Perdices de Blas, L.; Gallego Abaroa, E., Mujeres economistas. Editorial del Economista. Madrid, 2007.
Castells-Quintana, D., La Esquiva Búsqueda de la Prosperidad: Una Breve Historia del Pensamiento Económico, Ediciones UAB, 2021.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | anual | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 2 | Espanyol | anual | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 51 | Català | anual | tarda |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 52 | Català | anual | tarda |
(TE) Teoria | 1 | Català | anual | matí-mixt |
(TE) Teoria | 2 | Espanyol | anual | matí-mixt |
(TE) Teoria | 51 | Català | anual | tarda |
(TE) Teoria | 52 | Català | anual | tarda |