Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500241 Arqueologia | OT | 3 |
2500241 Arqueologia | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Els propis que marca la normativa del grau.
- Apropar a l’alumnat a la complexitat de la interpretació de les societats caçadores recol·lectores des d’una perspectiva arqueològica
- Reflexió sobre les eines teòriques i metodològiques de l’arqueologia paleolítica;
- Sensibilitzar a l’estudiant dels criteris que defineixen als grups humans, així com de les diverses formes en que s’han organitzat social i econòmicament.
- Es pretén generar una visió crítica de l’estat dels coneixements sobre aquests temes i de com s’han generat.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques dirigides pel professor | 30 | 1,2 | 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
Seminaris a l'aula | 10 | 0,4 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12 |
Tipus: Supervisades | |||
Moddle sobre eines documentals per la recerca. Moduls 1, 2, 3 y 4 | 4 | 0,16 | 4, 8 |
SEGUIMENT DEL TREBALL EN GRUP i dels treballs individuals escrits | 13 | 0,52 | 1, 2, 3, 8, 9, 10, 11, 12 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal | 62,5 | 2,5 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 9, 10, 11, 12 |
Redacció de treballs escits de comentaris de textes | 17,5 | 0,7 | 2, 4, 5, 8, 9, 10, 11, 12 |
recerca bibliogràfica i documental | 10 | 0,4 | 1, 3, 4, 5, 6, 9, 10, 11 |
ACTIVITAT DIRIGIDA 40h
Assistència a classes teòriques dirigides per el/la professor/a.
Assistència a sessions de seminaris i pràctiques dirigides per el/la professor/a. Lectura comprensiva de textos.
ACTIVITAT AUTÒNOMA 90h
Estudi personal. Preparació de presentacions orals.
Recerca bibliogràfica i lectura de textos
Realització de ressenyes, treballs i comentaris analítics.
SUPERVISIÓ DELS TREBALLS 15h.
Seguiment i comentari dels treballs particularment i en grup en el despatx.
AVALUACIÓ 5h
Es reservaran 15 minuts d’una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l’alumnat de les enquestes d’avaluació de l’actuació del professorat i d’avaluació de l’assignatura.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Cas Pr?ctic 1 | 10 | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 |
Cas pr?ctic 2 | 25 | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 |
Cas pr?ctic 3 | 30 | 1 | 0,04 | 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 12, 13 |
Avaluació única
Els alumnes han de participar activament en les discussions que es plantegen a classe i superar els mòduls 1, 2, 3 i 4 sobre eines per la recerca de Moddle (20%).
Els alumnes hauran de resoldre dos casos pràctics individuals (10 y 25% de pes per cada un d'ells) i hauran de lliurar un treball en grup (30%).
Es lliuraran resums, ressenyes, comentaris sobre els textos i documents relacionats amb el temari de l'assignatura (15%)
Calendari d’avaluació
A l’inici de curs s’informarà a l’alumnat dels terminis de realització/lliurament dels exercicis.
Requisits per superar l’assignatura
• Presentació/realització dels exercicis d'avaluació en els terminis establerts.
• Assolir una puntuació mitja dels exercicis d’avaluació de 5 ó més en una escala de 10
• Un/a estudiant es considerarà no presentat/da en el cas que no lliuri o es presenti a un o més dels mòduls d’avaluació en els terminis establerts.
Revisió de les qualificacions:
En el moment de realització/lliurament de cada activitat avaluable, el professorat informarà (Moodle, SIA) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
procediment de recuperació:
La recuperació de l’avaluació única no difereixi de la recuperació de l’avaluació continuada y s’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada.
Es podran presentar a la recuperació les/els estudiants que hagin realitzat/presentat les activitats supervisades i autònomes en els terminis establerts i tinguin una qualificació mínima de 3,5.
Condicions per a la qualificació ‘No avaluable’:
L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.
Calendari de recuperació
Les dates de recuperació estan fixades per la Facultat deLletres. Aquestes dates estan publicades a la web de la facultat al mes de juliol del curs anterior. És responsabilitat de els/les estudiants saber la data que li correspon fer la recuperació de la seva assignatura. L’última prova de l’avaluació continuada es programarà com a mínim una setmana abans de la data de recuperació.
Plagi
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Bailey, G. 1983: Hunter-Gatherer Economy in Prehistory: A European Perspective. Cambridge: Cambridge University Press.
Bettinger, R. L. 1991. Hunter-Gatherer. Archaeological and Evolutionary Theory. Plenum Press, New York.
Binford, L. R. 1967. Smudge Pits and Hide Smoking: The Use of Analogy in Archaeological Reasoning. American Antiquity, 32 (1): 1-12.
Binford, L.R.: En busca del pasado. Ed. Crítica, Barcelona 1988
Campbell, B.G.: Humankind emerging. Ed. Harper Collins Publishers. London 1992. 6a edició.
Carbonell, E., Arsuaga, J. L. y Bermúdez de Castro, J. M. (1999). "Monográfico Atapuerca." Journal of Human Evolution 37(3/4).
Cela, J. y Ayala, F. J. (2013). Evolución Humana. El camino de nuestra especie. Madrid, Alianza.
Dennell, R. R., W. (1996). "The earliest colonization of Europe: the short chronology revisited." Antiquity 70(269): 535-542.
Dennell, R. W. (2003). Dispersal and colonisation, long and short chronologies: how continuous is the Early Pleistocene record for hominids outside East Africa? Journal of Human Evolution, 45: 421-440.
Fleagle, J., Shea, J., Grine, F. E., Baden, A. L. y Leakey, R., Eds. (2010). Out of Africa I. The First Hominin Colonization of Eurasia. Vertebrate Paleobiology and Paleoanthropology.
Foley, R. 2001. In the Shadow of the Modern Synthesis? Alternative Perspectives on the Last Fifty Years of Paleoanthropology. Evolutionary Anthropology, 10: 5-14.
Gamble, C. (2001). Las Sociedades Paleolíticas de Europa. Barcelona, Ariel.
Gamble, C. (1993) Timewalkers. The prehistory of global colonisation. Stroud: Alan Sutton (Chapter 7). (BB 1 GAM)
Gould, R. A. 1980. Living Archaeology. Cambridge University Press, Cambridge.
Gowlett, J. A. J. y Wrangham, R. W. (2013). "Earliest fire in Africa: towards the convergence of archaeological evidence and the cooking hypothesis." Azania: Archaeological Research in Africa 48(1): 5-30.
Isaac, G. Y Isaac, B., Eds. (1997). Koobi Fora: Research project. Plio-Pleistocene Archaeology.
Isaac, G. y Isaac, B., Eds. (1997). Koobi Fora: Research project. Plio-Pleistocene Archaeology.
Jones, S.; Martin R.; Pilbeam, D. (Eds.):Human Evolution. Cambridge Univ. Press. 1992.
Kelly, R. L. 1995. The foraging spectrum: diversity in hunter-gatherer lifeways. Smithsonian Institution, Washington.
Larsen, C. S. (2023). A Companion to Biological Anthropology Second Edition.
Lee R.B. & DeVore I., Eds. (1968) Man the hunter. Chicago, Aldine. (chapters by: Lee, Woodburn, Suttles, Balikci). (HB LEE)
Klein, R. G.: The Human Career. Chicago, University of Chicago Press. 1999.
Leakey, M. D. & Clark, J. D. (1971). Olduvai Gorge. Excavations in beds II, 1960-1963 and I. Cambridge, Cambridge University Press.
Lee R.B. & Daly, R. (eds.) (1999) the Cambridge Encyclopedia of Hunters and Gatherers. Cambridge Univ.
Leroi-Gourhan, A (1971). El gesto y la palabra. Publicaciones de la Universidad Central de Venezuela, Caracas.
Lewin, R. & Foley. R.: Principles of Human Evolution. Oxford Blackwell. 2004.
Mcgrew, W. C. 1998. Culture in Nonhuman Primates? Annu. Rev. Anthropol., 27: 301-328. Anthro Pers and also available online
Mithen, S. (1996). The Prehistory of the Mind. London, Thames & Hudson. (BB 1 MIT) (chapters 7-10)
Morgan, T. J. H., Uomini, N. T., Rendell, L. E., Chouinard-Thuly, L., Street, S. E., Lewis, H. M., Cross, C. P., Evans, C., Kearney, R., de la Torre, I., Whiten, A. y Laland, K. N. (2015). "Experimental evidence for the co-evolution of hominin tool-making teaching and language." Nat Commun 6.
Morwood, M. J. 1975. Analogy and the Acceptance of Theory in Archaeology. American Antiquity, 40 (1): 111-116. Inst Arch Pers and also available online
Plummer, T. W., J. S. Oliver, E. M. Finestone, P. W. Ditchfield, L. C. Bishop, S. A. Blumenthal, C. Lemorini, I. Caricola, S. E. Bailey, A. I. R. Herries, J. A. Parkinson, E. Whitfield, F. Hertel, R. N. Kinyanjui, T. H. Vincent, Y. Li, J. Louys, S. R. Frost, D. R. Braun,J. S. Reeves, E. D. G. Early, B. Onyango, R. Lamela-Lopez, F. L. Forrest, H. He, T. P. Lane, M. Frouin, S. Nomade, E. P. Wilson, S. K. Bartilol, N. K. Rotich and R. Potts (2023). "Expanded geographic distribution and dietary strategies of the earliest Oldowan hominins and Paranthropus." Science 379(6632): 561-566.
Roebroeks, W. (2006). "The human colonisation of Europe: where are we?" Journal of Quaternary Science 21(5): 425-435.
Sackett, J. 2000. Human antiquity and the Old Stone Age: the nineteenth century background to palaeoanthropology. Evolutionary Anthropology, 9: 37-49. (Anth-Per and also available online)
Schick, K. & Toth, N.: Making silent stones speak. Human evolution and the dawn of technology. Ed. Touchstone. 1994
Schiffer, M. B. (1987). Formation processes of the archaeological record. Albuquerque, University of New Mexico Press.
Slimak, L. (2024). El neandertal desnudo: Comprender a la criatura humana, Debate.
Smith, A. R., Carmody, R. N., Dutton, R. J. y Wrangham, R. W. (2015). "The significance of cooking for early hominin scavenging." Journal of Human Evolution 84(0): 62-70.
Stringer, C. & Andrews, P. (2005). The Complete World of Human Evolution. Thames & Hudson, London
Stringer, CH.; Gamble, CL.: En busca de los Neandertales. Ed. Crítica. Barcelona 1996.
Stringer, C. & Andrews, P. (2005). La evolución humana. Akal
Torre, I. de la: La Arqueología de los Orígenes humanos en África. Madrid, Akal. 2008.
Trigger, B. G. (1992). Historia del pensamiento arqueologico. Barcelona, Critica.
Tattersall, I. 2000. Paleoanthropology: The Last Half-Century. Evolutionary Anthropology, 7: 2-16.
Whiten, A., Boesch, C. (2001). "The Culture of Chimpanzees." Scientific American 61.
Whiten, A. (2015). "Experimental studies illuminate the cultural transmission of percussive technologies in Homo and Pan." Philosophical Transactions of the Royal Society of London B: Biological Sciences 370(1682).
Wrangham, R. W., McGrew, W. C., Waal, F. D. y Heltne, P. (1996). Chimpazee cultures, Harvard University Press.
No és necessari.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |