Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500241 Arqueologia | OB | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Les/els estudiants poden matricular-se del seu Treball de Fi de Grau un cop superats 160 crèdits al llarg dels tres cursos anteriors. Tanmateix, es recomana matricular-lo durant l'últim any d'estudis del Grau.
Mitjançant el Treball de Fi de Grau l’alumnat haurà de demostrar que ha assolit les competències i els resultats dels aprenentatges bàsics adquirits durant la seva formació acadèmica mitjançant la redacció i exposició d'un treball d'iniciació a la recerca. El treball consisteix en l'elaboració i presentació pública d'un tema que permeti una avaluació global i sintètica de les competències específiques i transversals associades a l'arqueologia. Un professor o una professora tutoritzarà el treball i orientarà l'alumnat durant el procés d'elaboració. Els treballs hauran de tenir un caràcter original i es realitzaran de forma individual.
Els resultats del Treball de Fi de Grau hauran de ser exposats en una presentació pública. Mitjançant aquesta presentació, l’alumnat haurà de demostrar les seves competències en el àmbit de la comunicació acadèmica de la recerca.
El TFG consisteix en l'elaboració i presentació un tema relacionat directament amb els continguts de les matèries del Grau d’Arqueologia que ha de permetre una avaluació global i sintètica de les competències específiques i transversals associades. El TFG ha de ser un treball fonamentalment acadèmic, no pas un treball de recerca en el sentit estricte, caràcter reservat per al TFM. De forma excepcional i mai de forma generalitzada els Graus podran proposar alguns temes que suposin la iniciació al maneig de les eines bàsiques de la recerca.
Concretament, el TFG consisteix en:
El treball escrit consistirà en la redacció d'un text en la llengua pròpia de cada estudiant i haurà de seguir estrictament els requisits formals de presentació, tant pel que fa a la ortografia com a les referències, citacions bibliogràfiques, notes i índex. Al respecte, poden seguir-se les orientacions donades pel Gabinet de Llengua Catalana de la Universitat Autònoma de Barcelona (Les referències i les citacions bibliogràfiques, les notes i els índex, Bellaterra, 1994).
El TFG escrit haurà d’incloure els següents apartats:
El format serà lliure excepte en referència a l’interlineat (1,5), mida de lletra (11 o 12 punts) i amplada dels marges (mai superior a 3 cm). Totes les pàgines, a excepció dels annexes, han d’estar numerades.
El cos del TFG pot incloure figures, gràfiques i taules que estaran numerades i referenciades al text amb un peu explicatiu on s’indicarà també, entre parèntesi, la procedència o indicant si és d’elaboració pròpia.
El treball pot tenir al final annexos de documentació, gràfics, il·lustracions, plànols, fitxes, que no hagin estat inclosos en el cos del text (màxim 5 pàgines)
Les cites i referències bibliogràfiques s’ajustaran al Sistema Harvard, a l’estil APA (American Psychological Association), Chicago o a qualsevol altre model normalitzat que el/la tutora/a estimi convenient donades las característiques y contingut del TFG. Per a més informació sobre sistemes de citació i referenciació bibliogràfica, es poden consultar els recursos de les Biblioteques de la UAB https://www.uab.cat/web/estudia-i-investiga/com-citar-i-elaborar-la-bibliografia-1345708785665.html
Per a l’elaboració del TFG és altament recomanable l’ús d’un gestor bibliogràfic com Mendeley: https://www.uab.cat/web/estudia-i-investiga/mendeley-institucional-1345718283901.html
La presentació oral consistirà en l'exposició pública del TFG per part de l'alumne davant d’una Comissió d’Avaluació composta per dos membres del professorat del Grau d’Arqueologia o experts/es dessignats/des per la coordinació del TFG. La Coordinació del TFG assignarà data i lloc de lectura pública del TFG.
La presentació per part de l'alumnat tindrà una durada màxima de 15 minuts amb el suport, si ho considera convenient, de programes de presentació digital o altres eines audivisuals, sempre i quan la presentació no s'estengui més enllà de la duració establerta. La Comissió Avaluadora podrà formular preguntes i demanar aclariments sobre el TFG durant l'acte de presentació. De forma orientativa, la comissió atendrà els valors expositius, recursos instrumentals i de suficiència expressiva de l'alumne, però també el contingut de la recerca exposada, la seva coherència i la rellevància del procés de recerca presentat i dels seus resultats
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Supervisades | |||
Tutoria | 8 | 0,32 | 2, 10, 16, 17, 18 |
Tipus: Autònomes | |||
Preparació i redacció del Treball | 141 | 5,64 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 20, 21 |
ORGANITZACIÓ DE L'ASSIGNATURA
Tot i constar com assignatura semestral, el calendari d'elaboració del TFG és anual. La selecció del tema a desenvolupar i les sessions de tutoria tindran lloc al llarg de tot el curs acadèmic, tant a primer com al segon quadrimestre. Al llarg del curs la Coordinació del Grau conovacarà 3 reunions generals amb l’alumnat matriculat al TFG (Setembre/Octubre, Febrer, Maig) per explicar els objectius del treball a realitzar, facilitar el procediment d'assignació dels tutors/es i donar suport al procés general d’elaboració del TFG. Les dates i els llocs específics on es celebraran les reunions es faran públiques, amb un mínim d’una setmana d’antelació, a través del Campus Virtuals. L’assistència a aquestes reunions és obligatòria i tindran contingència en l’avaluació del seguiment. També al s’hauran de lliurar diferents documents a la Coordinació del Grau i/o al professorat tutor per monitoritzar el seguiment del procés d’elaboraciódel TFG de cada estudiant matriculat. Les dates de lliurament i el models dels documents estaran disponibles al Campus Virtual.
La versió final del TFG serà lliurada al tutor o a la tutora en format electrònic (pdf) com a data màxima el dia 15 de juny (convocatòria Juliol) o el dia 15 de juliol (convocatòria Setembre) . En la mateixa data, també s'haurà d'enviar una còpia en pdf a la Coordinació del TFG del Grau, que servirà de constància oficial de lliurament.
El Grau podrà organitzar al llarg del curs seminaris de formació complementàriaper a l’elaboració del TFG d’assistència voluntària.
Donat que es tracta d’una assignatura sense horari ni espai fixe de reunió és imprescindible que l’alumnat consulti regularment l’Espai Moodle de l’assignatura del Campus Virtual per estar informat de les reunions convocades, els documents necessaris per realitzar el seguiment i altres informacions rellevants que puguin sorgir.
Procediments de tria o assignació de tema i de tutor/a: L'alumnat tindrà la possibilitat d'escollir alguna de les temàtiques que s'hagin treballat en el Grau d'Arqueologia. Tot el professorat del Grau estarà implicat en l'assignatura. Les i els estudiants podran triar la persona que tutoritzarà el TFG d'entre tot el professorat que faci docència en el Grau, en funció de la línia substantiva o especialitat del treball i la disponibilitat del professorat triat. El/la coordinador/a del Grau sonarà el suport necessari per garantir que cada estudiant que es matriculi compti amb aquesta tutorització. Qualsevol canvi en la temàtica o la persona assignada per tutoritzar el TFG hauran de ser autoritzats, dins dels límits establerts pel calendari de treball, des de la Coordinació del Grau i la Comissió Docent del Grau d'Arqueologia. Cada professor/a supervisarà un màxim d'estudiants en funció dels criteris que estableixi cada unitat o àrea de coneixement dins del Grau.
Les sessions de tutoria: Les tutories són reunions concertades entre l’estudiant i el/la tutor/a per resoldre dubtes, mantenir discussions sobre els continguts específic del treball i monitoritzar el procés d’elaboració del TFG segons el calendaris acordat entre el/la tutor/ail'estudiant. Les sessions de seguiment podran ser presencials o virtuals i implicaran el lliurament parcial dels apartats acordats i l’elaboració d’informes de progrés por part del professorat tutor. Es recomana que es realitzin un mínim d’entre 2 i 3 de sessions de tutorització per semestre. Els informes de progrés de cada alumne tindran contingència en l’avaluació del seguiment.
CALENDARI DE L'ASSIGNATURA
Aquesta fitxa s’ha lliurar a través de l'eina de lliurament d'arxius del Campus Virtual.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Memòria escrita del Treball de Fí de Grau | 50 | 0,5 | 0,02 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21 |
Presentació oral del TFG | 40 | 0,4 | 0,02 | 11, 12, 13, 14, 18, 19, 20 |
Seguiment | 10 | 0,1 | 0 | 16, 17 |
El TFG podrà ser presentant a la convocatòria de Juliol o a la de Setembre. Cada alumne matriculat haurà de comunicar al mes de Maig a quina de les dues convocatòries es vol presentar, a través del mecanismes establerts per la Coordinació del TFG del Grau. (veure calendari de l'assignatura)
Avaluació del treball escrit (50% de la qualificació final)
El treball escrit serà avaluat pel seu tutor o tutora qui haurà de redactar un informe que es lliurarà a la Coordinació del TFG seguint un model establert i que valorarà els següents aspectes:
Avaluació de la presentació oral (40% de la qualificació final)
La presentació oral serà avaluada per una Comissió formada per dos membres del professorat del Grau d’Arqueologia o experts anomenats per la Coordinació de Grau que haurà de redactar un acta que es lliurarà a la Coordinació del TFG seguint un model establert. El/la tutora del TFG no pot formar part de laComissió d'Avaluació de la presentació oral. Es valoraran els següents aspectes:
Avaluació del seguiment (10% de la qualificació final)
El seguiment del procés d’elaboració del TFG serà avaluat per la Coordinació del TFG valorant els següents aspectes:
Qualificacions
La qualificació d'un TFG té la mateixa gradació que qualsevol altra assignatura de el pla d'estudis. Aquells TFG que es consideren "No avaluables" serà perquè no s'hagi lliurat el treball escrit en la data determinada, no presenti els requisits normatius específics (extensió, normes estilístiques, ortogràfiques, bibliografia ...), es detectin plagis, no s'hagi realitzat la presentació oral o bé el/ a tutor/a consideri que el treball no reuneix les condicions per ser presentat. El TFG només té una convocatòria i no pot ser reavaluat.
En la convocatòria de Juliol s'atorgaran, si escau, el total de matrícules d'honor que corresponguin a el nombre de matriculats/des. No es reserven matrícules d'honor per a la convocatòria de Setembre, si bé en cas que enlaconvocatoria de Juliol no s'hagin esgotat, tindran l'opció aquells treballs presentats a la convocatòria setembre. En el cas d'haver més candidats que el nombre de matricules, es podrà designar una Comissió de Docència per determinar els criteris de concessió.
Sobre la detecció de plagi
Si el professorat en qualsevol moment de l’avaluació d’un treball detecta un plagi evident, qualificarà el TFG amb un “No avaluat”, en aplicació del compromís que l’estudiant signa en el moment de la matrícula de respectar les regles sobre l’originalitat dels treballs. És obligatori, per a l'avaluació de l'TFG, que el/la alumne/a lliuri un document declaratiu de no haver incorregut en plagi en l'elaboració del seu TFG (el model de document estarà disponible a l'Espai Moodle de Campus Virtual i haurà de ser lliurat mitjançant l'eina de lliurament d'arxius existent en aquest mateix espai Moodle).
Sobre el procés de revisió i de reclamació de qualificacions
El TFG està sotmès als mateixos processos de revisió ordinària i revisió extraordinària que qualsevol altra assignatura del Grau. En el termini màxim d'una setmana després de realització de les presentacions orals, es publicaran a l'Espai Moodle de Campus Virtual les qualificacions desglossades de cada alumne/a (Treball escrit, Presentació oral i Seguiment), així com la qualificació final resultant. Si un/a alumna sol·licita la revisió de la seva qualificació parcial o final, haurà de posar-se en contacte amb la Coordinació de l'TFG i podrà consultar els criteris d'avaluació aplicats en cada cas (rúbriques), les actes de l'procés de seguiment i d'avaluació de la presentació oral i els informes avaluatius del treball escrit elaborats pel professorat tutor. En el cas de desacord amb la qualificació (parcial / final) de l'TFG, la Coordinació de l'TFG arbitrarà els mecanismes oportuns per determinar la qualificació definitiva (2a correcció del treball escrit, revisió de l'acta de la presentació oral per part de la Comissió de Docència de l'Grau d'Arqueologia).
Sobre la certificació del títol del TFG
A partir del curs 2017/2018 els títols del TFG no s’inclouran en l’expedient acadèmic dels/de les estudiants. Els/les estudiants que ho demanin, podran sol·licitar un certificat a la Gestió Acadèmica de la Facultat de Lletres on consti el títol del TFG. Durant la primera quinzena de juliol, la Coordinació del TFG farà arribar a la GA acadèmica una llista completa amb els noms dels estudiants i els títols dels TFGs presentats de la manera que els sigui indicat des del Deganat
Sobre la publicació dels TFG al DDD
Es recomana la publicació al Dipòsit Digital de Documents de la UAB de tots els TFG amb una nota final igual o superior a 9. Per tal de poder fer-ne la publicació, l’estudiant haurà de signar i lliurar al coordinador/a de TFG el document de consentiment elaborat per la Biblioteca d’Humanitats disponible a l'Espai Moodle de l'assignatura.
Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.
Coromina, Eusebi; Casacuberta, Xavier; Quintana, Dolors (2000) El Treball de recerca : procés d'elaboració, memòria escrita, exposició oral i recursos. Universitat de Vic: Vic.
Eco, Umberto (2001). Cómo se hace una tesis: técnicas y procedimientos de estudio, investigación y escritura. Editorial Gedisa: Barcelona.
Estella, Marta (1994). Les Referències i les citacions bibliogràfiques, les notes i els índexs. Universitat Autònoma de Barcelona, Gabinet de Llengua Catalana
Ferrer, Virginia; Carmona, Moisés; Soria, Vanessa (eds.) (2013). El Trabajo de fin de grado : guía para estudiantes, docentes y agentes colaboradores. McGraw Hill:Barcelona
Meloy, J. M. 2002. Writing the qualitative dissertation: understandign by doing. Ed. Mahwah: Lawrence Enlbauw Associater.
Murray, R. 2008. Writing up your university assignments and research projects:a practical handbook. McGrow-Hill. Open University Press. https://ebookcentral-proquest-com.are.uab.cat/lib/uab/detail.action?docID=345139
Montolío, Estrella (coord.) (2000). Manual práctico de escritura académica. Editorial Ariel: Barcelona
Sánchez Asín, Antonio et al. (2016). Trabajos de fin de grado y de postgrado: guía práctica para su elaboración. Editorial Aljibe: Archidona.
Sancho, Jordi (2014). Com escriure i presentar el millor treball acadèmic : guia pràctica per a estudiants i professors. Eumo Editorial: Vic.
Swales, John M.; Feak, Christine B. (2004). Academic writing for graduate students: Essential tasks and skills. University of Michigan Press: Ann Arbor, MI.
No hi ha cap programari específic.
És recomanable la utilització d'un gestor bibliogràfic, com Mendelay https://www.uab.cat/web/estudia-i-investiga/mendeley-institucional-1345718283901.html
La informació sobre els idiomes d’impartició de la docència es pot consultar a l’apartat de CONTINGUTS de la guia.