Logo UAB

Dret penal especial

Codi: 100460 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500257 Criminologia OB 2

Professor/a de contacte

Nom:
Maria Jose Rodriguez Puerta
Correu electrònic:
mariajose.rodriguez.puerta@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No existeixen prerequisits per cursar aquesta assignatura. No obstant això, la seva comprensió resulta més adequada si s'ha cursat i aprovat l'assignatura de dret penal general.

La docència de l’assignatura s’impartirà tenint en compte la perspectiva dels Objectius de Desenvolupament Sostenible.

Les classes teòriques i els seminaris es realitzaran en espanyol.


Objectius

L'objectiu general a aconseguir en aquesta assignatura ve formulat de la següent manera:” transmetre al públic especialitzat i a la societat en general respostes als problemes de criminalitat i de conflicte social que tinguin en compte els drets i interessos de totes les parts involucrades, i que estiguin basades en els valors de pacificació social, la integració social i la prevenció de nous conflictes”

En aquest context l'assignatura de Dret penal especial té com a objectius els següents:

  • Conèixer les normes de dret penal part especial
  • Conèixer i saber interpretar els elements de les diferents formes delictives
  • Relacionar i valorar críticament una resolució d'un tribunal penal

El conjunt d'assignatures jurídiques persegueix oferir una formació jurídica bàsica adequada a la criminologia. L'objectiu central d'aquestes assignatures és treballar les normes jurídiques i en particular les relatives al sistema de justícia penal, tant material com a processal.

En el marc d'aquest itinerari, les assignatures de dret penal pretenen ofererir coneixements sobre l'àmbit en el qual se situa la problemàtica de la criminalitat. En aquest terreny, l'assignatura de Dret penal II aprofundeix en els coneixements jurídic penals de les infraccions més freqüents en la pràctica forense.

Es tracta d'un enfocament pràctic que engloba una perspectiva jurídica i polític-criminal.


Competències

  • Demostrar que es coneix el marc legal i el model de funcionament dels diferents agents de control del delicte.
  • Demostrar que es coneix i es comprèn el marc juridicopenal de resposta a la criminalitat (dret constitucional, dret policial, dret processal i dret penal).
  • Exposar i argumentar amb claredat, davant un públic especialitzat i no especialitzat, l'anàlisi feta sobre un problema de conflicte o de criminalitat i les seves respostes.
  • Identificar la intervenció penal més adequada i efectiva per a cada supòsit concret.
  • Redactar un treball acadèmic.
  • Relacionar-se respectuosament amb persones.
  • Tenir capacitat d'anàlisi i síntesi.
  • Transmetre oralment les idees a una audiència.
  • Treballar de manera autònoma.
  • Utilitzar correctament el llenguatge jurídic, el psicològic, el pedagògic i el sociològic.
  • Utilitzar un llenguatge no discriminatori i respectuós amb les diverses parts implicades en el conflicte i en la criminalitat.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar criteris d'eficàcia en la utilització del dret en l'àmbit de la criminologia.
  2. Aplicar el dret penal en l'àmbit criminològic.
  3. Argumentar amb precisió conceptes jurídics davant d'un fòrum.
  4. Argumentar verbalment amb educació i sense biaix qüestions de criminalitat.
  5. Expressar-se de manera precisa utilitzant els termes tècnics del dret.
  6. Redactar un treball acadèmic.
  7. Relacionar-se respectuosament amb persones.
  8. Tenir capacitat d'anàlisi i síntesi.
  9. Transmetre oralment les idees a una audiència.
  10. Treballar de manera autònoma.
  11. Utilitzar la legislació i les seves vies d'aplicació en el fet delictiu.

Continguts

Tema 1. Delictes contra la vida humana: Homicidi i les seves formes. Avortament. Eutanàsia.

Tema 2. Delictes contra la salut, i la integritat física i moral: Lesions. Violència de gènere i domèstica. Assetjaments i Tortures.

Tema 3. Delictes contra la llibertat: Detencions il·legals, segrest, coaccions i amenaces.

Tema 4. Delictes contra la llibertat i indemnitat sexuals: Agressions, i assetjament sexual. Prostitució i corrupció de menors.

Tema 5. Delictes contra l’intimidat i l’honor.

Tema 6. Delictes contra el patrimoni I: Furt, robatoris, furt d’ús de vehicles a motor.

Tema 7. Delictes contra el patrimoni II: Estafa, apropiació indeguda i danys.

Tema 8. Delictes contra la salut pública

Tema 9. Delictes contra la seguretat del trànsit


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 19,5 0,78 2
Seminaris 19,5 0,78 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11
Tipus: Autònomes      
Treballs individuals i en grup 106 4,24 2, 5, 6, 7, 8, 10

El treball que haurà de realitzarse per a l'adequat aprenentatge dels continguts tractats en aquesta assignatura requereix de la realització de dos tipus d'activitats.

1.- Activitats dirigides. Aquestes activitats es realitzen a l'aula i consisteixen:

  • Classes magistrals impartides pel professorat en les quals s'exposaran els continguts teòrics de l'assignatura
  • Seminaris: Una vegada presentats els continguts fonamentals de cadascun dels temes de l'assignatura es treballen en els seminaris/tallers. L'activitat duta a terme en aquests serà eminentment pràctica i consistirà en la lectura de textos, resolucions dels tribunals i realització de judicis simulats i exposicions sobre temes complementaris.

2.- Activitats autònomes. Aquestes activitats complementen les anteriors i persegueixen que l'alumnat treballi de manera individual i en grup els continguts de l'assignatura. Aquestes activitats són de dos tipus:

  • Treball en grup dels materials que s'analitzaran als tallers de forma setmanal. Es realitzaran diversos treballs en grup que s'exposaran oralment als seminaris.
  • Treball individual dels temes i lectures dels seminaris. L'alumnat hauran d'estudiar la matèria i realitzar dos treballs individuals que hauran de lliurar-se per escrit  a través del Moodle.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Prova teòrica 50% 2 0,08 2, 5, 8, 10
Treballs en grup 10% 0 0 1, 3, 4, 5, 7, 8, 9
Treballs individuals 40 % 3 0,12 1, 2, 5, 6, 7, 8, 10, 11

1. Model d'avaluació continuada

Les classes comencen i acaben puntualment, no s'admetrà l'entrada després del començament de la classe ni la sortida abans de la finalització, excepte amb causa justificada.

L'activitat d'avaluació es durà a terme al llarg del quadrimestre, per a això es requereix l'assistència regular de l'alumnat a les classes (80%) i la realització de les activitats que es detallen a continuació.

  • Avaluació continuada (valor sobre la nota final: 50%).Les activitats d'avaluació continuada són de 3 tipus:
    • Les activitats individuals consistiran en la resolució de 2 grups de casos. El primer amb un valor del 15% i el segon del 25% sobre la nota final.
    • Les activitats en grup dels seminaris (valor sobre la nota final: 10%). A cada seminari es proposarà una activitat per preparar abans del seminari o per entregar després, que podrà consistir en la cerca de jurisprudència, lectura i comprensió de sentències i realització de judicis simulats. També es realitzaran i resoldran casos pràctics per preparar les proves d'avaluació.
    • Prova final de conjunt:tipus test (valor sobre la nota final: 50%)

Si algú no es presenta a alguna de les activitats d'avaluació individuals, aquesta solament podrà recuperar-se si la falta és justificada. L’alumnat serà avaluable sempre que hagi realitzat un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l’assignatura. Si el valor de les activitats realitzades no arriba a aquest llindar, el professor/a de l’assignatura pot considerar l’estudiant com a no avaluable.

2. Normes per superar l'assignatura i revaluació

Per a superar l'avaluació és necessari obtenir una nota de 5 (tant en el model d'avaluació continuada com única).

Per a poder-se sumar les notes és necessari haver aconseguit, com a mínim, una nota de 2/5 en el test (4 sobre 10). Si la nota del test és inferior a 2 s'haurà de reavaluar.

Si la nota del test és igual o superior a 2 i la suma amb la nota d'avaluació continuada (o de casos a l'avaluació única) no arriba a 5, s'haurà de fer la revaluació. Per a això es proposarà la realització d'un cas/casos i/o el test. 

En cas que durant un examen es detecti la presència d'alumnat copiant quedaran automàticament suspesos sense possibilitat d'accés a la recuperació. En cas de plagi en la redacció de treballs, es valorarà cada cas i, en cas extrem, es considerarà l'opció de suspens directe sense opció a recuperació.

3. Avaluació única

L'alumnat que opti perl'avaluació única haurà de superar un examen que constarà de 2 activitats a realitzar en el mateix dia en 3 hores, el dia previst per a realitzar la prova final:

  • Un test d'opció múltiple, igual que l'alumnat que realitza l'avaluació continuada (50%). 1 h
  • La resolució de casos (50%). 2 h

Igual que la resta de l'alumnat, l'alumnat que opti per l'avaluació única tindrà dret a sol·licitar l'atenció del professorat responsable de l'assignatura, al llarg de tot el semestre, en l'horari establert per a les tutories.


Bibliografia

1.- Manuales (lectura obligatoria)

Es proposen tres manuals per a preparar l'assignatura. Qualsevol d'ells resulta adequat, en particular les edicions de 2023 o posteriors.

  • Muñoz Conde, F. (2023). Derecho penal. Parte especial. 25ª Ed. Tirant lo Blanch (accés on-line a la biblioteca UAB).
  • Quintero Olivares, G. (Dir.) (2016). Comentarios a la parte especial del derecho penal. 6ª Ed.Thompson
  • Silva Sánchez, J. M. (Dir.) (2023). Lecciones de derecho penal. Parte especial. 9ª ed. Atelier

Per preparar els seminaris es facilitarà bibliografía específica i complementària via Moodle.


Programari

Westlaw


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TE) Teoria 1 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt