Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Nacions i Nacionalismes en el Món Contemporani.

Codi: 100386 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500501 Història OT 4
2504216 Història, Política i Economia Contemporànies / Contemporary History, Politics and Economics OT 3
2504216 Història, Política i Economia Contemporànies / Contemporary History, Politics and Economics OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Francesc Vilanova Vila-Abadal
Correu electrònic:
francesc.vilanova@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Cap en especial.


Objectius

"Nacions i nacionalismes en el món contemporani" té com a objectiu mostrar la importància del fet nacional com un element consubstancial de la història internacional dels dos darrers segles. Interessa adquirir un bon coneixement de com el fenomen nacional i els moviments nacionalistes, en les seves variants diverses i segons les etapes històriques, es van desenvolupant en el temps.

Analitzar els canvis polítics, institucionals, econòmics, socials i cultuals de diferents països i estats al món.


Competències

    Història
  • Aplicar els principals mètodes, tècniques i instruments de l'anàlisi històrica.
  • Avaluar críticament les fonts i els models teòrics per analitzar les diverses etapes històriques.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
    Història, Política i Economia Contemporànies / Contemporary History, Politics and Economics
  • Discriminar els sistemes governamentals de presa de decisions en diferents contextos socials i polítics, des de mitjans del segle XX fins als nostres dies, tant pel que fa a marcs estatals com subestatals o supraestatals.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Treballar de manera cooperativa en equips multidisciplinaris i multiculturals implementant nous projectes.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aprendre de manera autònoma.
  2. Comunicar-se tant oralment com per escrit en l'idioma propi o en una tercera llengua utilitzant la terminologia i les tècniques pròpies de la historiografia.
  3. Identificar i utilitzar apropiadament fonts d'informació per a la recerca històrica, especialment sobre règims polítics contemporanis.
  4. Identificar les idees principals i les secundàries i expressar-les amb correcció lingüística.
  5. Organitzar i planificar la cerca d'informació històrica.
  6. Participar en debats sobre fets històrics respectant les opinions d'altres participants.
  7. Presentar treballs en formats ajustats a les demandes i els estils personals, tant individuals com en grup petit.
  8. Reconèixer la diversitat i la multiculturalitat.
  9. Sintetitzar críticament les diverses explicacions historiogràfiques sobre l'aparició i evolució dels règims polítics en l'època contemporània.
  10. Sintetitzar críticament les diverses explicacions historiogràfiques sobre l'aparició i l'evolució dels règims polítics en l'època contemporània.
  11. Utilitzar correctament el lèxic específic de la història.

Continguts

A. Nacions i nacionalismes en el món contemporani. Presentació general.

B. Nacions, Estats i nacionalismes: una història occidental des de mitjans segle XIX: 1848; segona meitat del segle XIX; el segle XX (les dues guerres mundials); colonitzacions i imperialismes: les dimensions nacional-nacionalistes.

C.La descolonització i les noves nacions.

D. El cas espanyol contemporani.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 39 1,56 9, 10, 6, 4, 5, 11, 8
Sessions de discussió 6 0,24 2, 9, 10, 6, 4, 11, 8
Tipus: Supervisades      
Exercicis d'aprenentatge 32 1,28 3, 2, 4, 5, 7, 11, 1
Tutoria 7 0,28 2, 6, 7, 8, 1
Tipus: Autònomes      
Estudi i treball personal 60 2,4 3, 9, 10, 4, 5, 7, 11, 1

Classes teòriques a l'aula, amb el suport material que es necessiti (powerpoints, textos, etc.).

Activitats supervisades i autònomes. Els alumnes (en grup o individualment, en funció del nombre d'estudiants del grup-classe) hauran de fer un treball (20% de la nota final), que presentaran a l'aula dins el calendari de l'assignatura. Aquest treball, que s'haurà acordat prèviament amb el docent, pot ser de diferent naturalesa: des de presentar una recerca bibliogràfica i documental sobre una qüestió relacionada amb l'assignatura, fins l'elaboració d'una cartografia especialitzada, una antologia raonada de documents o textos, etc.

Es preveu que es dediquin uns 15 minuts, aproximadament, quan toqui per calendari, a permetre que els estudiants puguin respondre les enquestes d'avaluació de l'actuació docent i d'avaluació de l'assignatura o mòdul.

Només es podrà entrar a l'aula durant els primers 5 minuts de la classe, una vegada hagi començat. Només es podrà marxar durant els darrers 5 minuts de la classe.

No es podran consumir ni begudes ni aliments a classe.

No es podrà consultar el telèfon mòbil a classe.

Qualsevol excepció, degudament justificada, a aquestes normes ha de ser acceptada pel docent.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Exàmens (2) 80% (40% + 40%) 4 0,16 2, 9, 10, 4, 11
Presentació oral i escrita de treballs 20% 2 0,08 3, 2, 9, 10, 6, 4, 5, 7, 11, 8, 1

-Avaluació continuada-

La matèria s'avaluarà aplicant els procediments següents:

A. Dos exàmens parcials al llarg del curs: 40% + 40% de la nota final.

B. Elaboració i escriptura d'un treball, que serà presentat a classe (individualment o en grup): 10% (treball escrit) + 10% (presentació a classe).

Per a ser avaluat, cal haver-se presentat als dos parcials i haver participat en l'elaboració/presentació del treball. En el cas d'haver suspès un o els dos parcials, caldrà recuperar en una prova final.

 

 

-Avaluació única-

S'obre la possibilitat de presentar-se a una Avaluació Única, que l'estudiant haurà de sol·licitar en les dates previstes.

La data de l'avaluació única es fixará a principis de curs, i en ella l'estudiant haurà de:

A. Realitzar la prova escrita corresponent (70% de la qualificació final).

B. Lliurar el treball d'estudi de cas que l'estudiant hagi decidit fer (30%).

 

 


Bibliografia

Al llarg del curs, i en funció dels diferents temes que s'aniran desenvolupant, es fixarà una bibliografia més específica. Cada secció del temari general tindrà una bibliografia vinculada, que us serà lliurada a començament del curs.

Uns suggeriments generals: 

-Anderson, B., Comunitats imaginades: reflexions sobre l'origen i la propagacio del nacionalisme, Valencia: Universitat de València, 2005.

-Billig, Michael, Nacionalismo banal, Madrid: Capitán Swing, 2014.

-De Riquer i Permanyer, B., “La débil nacionalización española del siglo XIX”, Historia Social, 20 (Autumn, 1994), pp. 97-114.

-Gellner, E.,Naciones y nacionalismo, Madrid: Alianza, 1988.

-Guibernau, M., Los nacionalismos, Barcelona: Ariel, 1996.

-Hobsbawm, Eric, Naciones y nacionalismo desde 1780, Barcelona: Crítica, 1997 [1990].

-Núñez Seixas, X.M., Movimientos nacionalistas en Europa. Siglo XX, Madrid: Síntesis, 1998.

 


Programari

Cap.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català segon quadrimestre matí-mixt