Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500501 Història | OT | 4 |
2504216 Història, Política i Economia Contemporànies / Contemporary History, Politics and Economics | OT | 3 |
2504216 Història, Política i Economia Contemporànies / Contemporary History, Politics and Economics | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Cap en especial.
"Nacions i nacionalismes en el món contemporani" té com a objectiu mostrar la importància del fet nacional com un element consubstancial de la història internacional dels dos darrers segles. Interessa adquirir un bon coneixement de com el fenomen nacional i els moviments nacionalistes, en les seves variants diverses i segons les etapes històriques, es van desenvolupant en el temps.
Analitzar els canvis polítics, institucionals, econòmics, socials i cultuals de diferents països i estats al món.
A. Nacions i nacionalismes en el món contemporani. Presentació general.
B. Nacions, Estats i nacionalismes: una història occidental des de mitjans segle XIX: 1848; segona meitat del segle XIX; el segle XX (les dues guerres mundials); colonitzacions i imperialismes: les dimensions nacional-nacionalistes.
C.La descolonització i les noves nacions.
D. El cas espanyol contemporani.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 39 | 1,56 | 9, 10, 6, 4, 5, 11, 8 |
Sessions de discussió | 6 | 0,24 | 2, 9, 10, 6, 4, 11, 8 |
Tipus: Supervisades | |||
Exercicis d'aprenentatge | 32 | 1,28 | 3, 2, 4, 5, 7, 11, 1 |
Tutoria | 7 | 0,28 | 2, 6, 7, 8, 1 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi i treball personal | 60 | 2,4 | 3, 9, 10, 4, 5, 7, 11, 1 |
Classes teòriques a l'aula, amb el suport material que es necessiti (powerpoints, textos, etc.).
Activitats supervisades i autònomes. Els alumnes (en grup o individualment, en funció del nombre d'estudiants del grup-classe) hauran de fer un treball (20% de la nota final), que presentaran a l'aula dins el calendari de l'assignatura. Aquest treball, que s'haurà acordat prèviament amb el docent, pot ser de diferent naturalesa: des de presentar una recerca bibliogràfica i documental sobre una qüestió relacionada amb l'assignatura, fins l'elaboració d'una cartografia especialitzada, una antologia raonada de documents o textos, etc.
Es preveu que es dediquin uns 15 minuts, aproximadament, quan toqui per calendari, a permetre que els estudiants puguin respondre les enquestes d'avaluació de l'actuació docent i d'avaluació de l'assignatura o mòdul.
Només es podrà entrar a l'aula durant els primers 5 minuts de la classe, una vegada hagi començat. Només es podrà marxar durant els darrers 5 minuts de la classe.
No es podran consumir ni begudes ni aliments a classe.
No es podrà consultar el telèfon mòbil a classe.
Qualsevol excepció, degudament justificada, a aquestes normes ha de ser acceptada pel docent.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Exàmens (2) | 80% (40% + 40%) | 4 | 0,16 | 2, 9, 10, 4, 11 |
Presentació oral i escrita de treballs | 20% | 2 | 0,08 | 3, 2, 9, 10, 6, 4, 5, 7, 11, 8, 1 |
-Avaluació continuada-
La matèria s'avaluarà aplicant els procediments següents:
A. Dos exàmens parcials al llarg del curs: 40% + 40% de la nota final.
B. Elaboració i escriptura d'un treball, que serà presentat a classe (individualment o en grup): 10% (treball escrit) + 10% (presentació a classe).
Per a ser avaluat, cal haver-se presentat als dos parcials i haver participat en l'elaboració/presentació del treball. En el cas d'haver suspès un o els dos parcials, caldrà recuperar en una prova final.
-Avaluació única-
S'obre la possibilitat de presentar-se a una Avaluació Única, que l'estudiant haurà de sol·licitar en les dates previstes.
La data de l'avaluació única es fixará a principis de curs, i en ella l'estudiant haurà de:
A. Realitzar la prova escrita corresponent (70% de la qualificació final).
B. Lliurar el treball d'estudi de cas que l'estudiant hagi decidit fer (30%).
Al llarg del curs, i en funció dels diferents temes que s'aniran desenvolupant, es fixarà una bibliografia més específica. Cada secció del temari general tindrà una bibliografia vinculada, que us serà lliurada a començament del curs.
Uns suggeriments generals:
-Anderson, B., Comunitats imaginades: reflexions sobre l'origen i la propagacio del nacionalisme, Valencia: Universitat de València, 2005.
-Billig, Michael, Nacionalismo banal, Madrid: Capitán Swing, 2014.
-De Riquer i Permanyer, B., “La débil nacionalización española del siglo XIX”, Historia Social, 20 (Autumn, 1994), pp. 97-114.
-Gellner, E.,Naciones y nacionalismo, Madrid: Alianza, 1988.
-Guibernau, M., Los nacionalismos, Barcelona: Ariel, 1996.
-Hobsbawm, Eric, Naciones y nacionalismo desde 1780, Barcelona: Crítica, 1997 [1990].
-Núñez Seixas, X.M., Movimientos nacionalistas en Europa. Siglo XX, Madrid: Síntesis, 1998.
Cap.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |