Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500241 Arqueologia | OT | 3 |
2500241 Arqueologia | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Convé tenir coneixements bàsics de francès i d'anglès per llegir part de la bibliografia
Aquesta assignatura suposa un aprofundiment dels grans temes plantejats en les assignatures d'Introducció a la Història Medieval, de primer curs, i La formació d'Europa i L'Època del Gòtic, en el context de les societats peninsulars durant l'Edat Mitjana. Els objetius principals són: familiaritzar l'estudiant amb els esdeveniments i personatges més destacats de les societats medievals peninsulars; donar a conèixer els debats historiogràfics sobre les societats medievals peninsulars; explicar les claus dels desenvolupaments específics de les diferents societats peninsulars, des de la desaparició de l'Imperi romà d'Occident al segle V fins a la conquesta final d'al-Andalus al segle XV; plantejar les connexions dels processos de destrucció i de formació de les societats medievals peninsulars amb el trànsit a l'època moderna.
1. El regnum gothorum (VI-VIII). La qüestió de la "feudalització" de la societat visigoda
2. La conquesta del 711 i la formació d'al-Àndalus. La dinastia Omeia; les dinasties taifa (VIII-XI). La legitimitat dels governants andalusins
3. La formació i desenvolupament dels regnes i comtats del nord peninsular. El regne d'Astúries i astur-lleonés; Castella (VIII-XI). La populatio
4. Les dinasties almoràvit i almohade. La 'asabiyya
5. Una societat organitzada per a la guerra: Castella, segles XI-XV. La frontera
6. El sultanat nassarita de Granada i la conquesta final. Els moriscos (XV-XVI)
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Clases teóricas: sesiones prácticas y seminarios (lectura e interpretación de documentos) | 50 | 2 | 8, 9, 13, 22, 25, 30 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories d'orientació per a la confecció dels treballs (orals i escrits) | 15 | 0,6 | 8, 9, 13, 22, 25, 30 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal; preparació presentacions orals i treballs escrits; seguiment de treballs. | 75 | 3 | 8, 9, 13, 22, 25, 30 |
-Teoria: classes magistrals
-Exercicis pràctics sobre casos; comentaris de textos..
-Treball autònom dels estudiants: assistència a les classes; lectures; cerca i anàlisis d'informació; lliurament de treballs. S'han de tenir en compte les notícies i informacions publicades al Campus Virtual/Moodle. Totes les activitats tindran una data fixada que s'haurà de respectar de manera estricta.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen 1 | 30% | 1,5 | 0,06 | 2, 5, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 19, 20, 21, 22, 23, 25, 27, 28, 29, 30, 31 |
Examen 2 | 30% | 1,5 | 0,06 | 2, 5, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 25, 27, 28, 30, 31 |
Prova o proves pràctiques | 40% | 7 | 0,28 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32 |
Avaluació contínua:
1. Primera prova parcial de síntesi: 30%.
2. Segona prova parcial de síntesi: 30%.
3. Un o dos exercicis pràctics: 40% en total.
La nota mínima perquè un exercici sigui tingut en compte en el càlcul de la mitjana és 3,5.
Avaluació única:
1. Prova de síntesi 1: 30%.
2. Prova de síntesi 2: 30%.
3. Exercici(s) pràctic(s): 40%.
El professorat anunciarà la primera setmana de classe, tant a l’aula com a través del Campus Virtual, la data única de realització i lliurament de les proves avaluatives.
La nota mínima per a que una activitat d'avaluació sigui tinguda en compte en el càlcul de la nota final es 3,5.
Recuperació: L'alumne/a que hagi suspès les dues proves parcials haurà de presentar-se a la recuperació, sigui quina sigui la mitjana ponderada final. Es podrà recuperar un exercici pràctic suspès mitjançant la realització d'un altre.
Es considerarà "no avaluable" i no podrà tenir accés a la recuperació l'alumnat que no hagi presentat un mínim de 2/3 de les activitats d'avaluació.
La recuperació consistirà en una prova de síntesi sobre el temari del curs i es realitzarà en la data establerta per la facultat. La nota màxima d'un exercici de recuperació serà un 5 (sobre 10). L'exercici de recuperació en cap cas no es considerarà una alternativa per a pujar nota.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
En el moment de realització/lliurament de cada activitat avaluativa, el professorat informarà (Moodle, SIA) del procediment i data de revisió de les qualificacions
L’alumnat tindrà dret a revisar els resultats deles proves realitzades. El professorat establirà oportunament els mecanismes per fer-ho.
Es tindran en compte els casos particulars que rebran un tractament personalitzat.
-Barbero, A. & M. Vigil, la formación del feudalismo en la península ibérica, Crítica, Barcelona, 1982 (1ª ed.)
-Barceló, M., El sol que salió por Occidente, Universidad de Jaen, 1997 (edició revisada i ampliada publicada per la Universitat de València,2010)
-Barrios, A.; R. Peinado, dirs., Historia del Reino de Granada, 3 vols., Universidad de Granada, 2000
-Barton, S. & R. Portrass, eds, Beyond the Reconquista. New directions in the history of Medieval Iberia (711-1085), Brill, 2020, 103
-Garcia Fitz, La guerra contra el Islam peninsular en la Edad Media, 2019
-Guichard, P., De la expansión árabe a la Reconquista: esplendor y fragilidad de al-Andalus, El Legado Andalusi, Granada, 2002
-Martín Viso, I., ed. Los procesos de formación del feudalismo: la península ibñerica en el contexto europeo. Ed. Trea, 2023.
-Monsalvo, J.M., Atlas histórico de la Espana Medieval, Madrid, Sintesis, 2010
-Powers, J., A society organised for war. The Iberian municipal militias in the Central Middle Ages, 1000-1284, University of California Press, 1988
-Rios Saloma, M.F., La Reconquista. Una construccion historiografica (siglos XVI-XIX), UNAM-Marcial Pons, Madrid, 2011
*
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |