Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500501 Història | OB | 3 |
2504216 Història, Política i Economia Contemporànies / Contemporary History, Politics and Economics | OT | 3 |
2504216 Història, Política i Economia Contemporànies / Contemporary History, Politics and Economics | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Cap.
L'objectiu de l'assignatura "Història Contemporània de Catalunya II, el franquisme i la recuperació de l'Autonomia" és formar les i els estudiants en aquesta matèria. Per a assolir aquest objectiu, procurarem oferir-los unes matèries i continguts acurats sobre la història del país entre els anys 1939 i 1978 (aproximadament), que els permeti assolir un coneixement sòlid dels processos i dels fenòmens polítics, socials, econòmics i culturals desenvolupats a la Catalunya del període que va de 1939 a la recuperació de l'autogovern fins els primers passos del seu desenvolupament. D'altra banda, és valora molt els coneixements propis dels alumnes, el treball de lectura i informació de tot tipus que duguin a terme en el marc del curs i fora d'aquest; també es tindrà molt en compte la capacitat d'expressió escrita, les habilitats en l'anàlisi de textos, documents, gràfiques, imatges, etc.
CONTINGUTS GENERALS:
1. Catalunya després de la guerra. Memòries i experiències del conflicte després de 1939.
2. La primera postguerra catalana, 1939-1951 (I). De la repressió a la instal·lació del franquisme.
3. La primera postguerra catalana, 1939-1951 (II). El sistema cultural i intel·lectual català, franquista i antifranquista.
4. Catalunya, 1939-1948: Segona guerra mundial, exili i resistència/supervivència a l'interior.
5. La segona postguerra a Catalunya, 1951-1959: la lenta reorganització dels anys cinquanta. De la política a la cultura, del moviment obrer al món franquista.
6. Els anys seixanta a Catalunya: creixement, canvis i extensió de l'antifranquisme.
7. 1971-1978: la fi de la dictadura a Catalunya i l'inici de la democratització.
Aquestes són les línies mestres de l'assignatura, impartida pels professor Aram Monfort i Francesc Vilanova. Els continguts generals, els programes específics de cada docent, la bibliografia, l'avaluació, etc., de l'assignatura es penjaran al Campus Virtual perquè els alumnes tinguin a la seva disposició la informació més detallada del curs.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 39 | 1,56 | 7, 9, 10 |
Seminaris i/o pràctiques dirigides | 6 | 0,24 | 8, 4, 11 |
Tipus: Supervisades | |||
Exercicis pautats d'aprenentatge | 7,5 | 0,3 | 4, 10 |
Tutories | 15 | 0,6 | 3, 7, 10 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal | 45 | 1,8 | 1, 12 |
Lectura de textos. Redacció de treballs. Preparació de comentaris orals i/o seminaris. Recerca d'informació bibliogràfica. | 30 | 1,2 | 5, 6, 1, 12 |
Com es pot veure en la Guia Docent, hi ha un marc de referència general per a tota l'assignatura. Ara bé (i per això hi ha el Campus Virtual, entre d'altres raons), els docents de l'assignatura acostumen a aplicar criteris propis en el desenvolupament d'aquesta, en el grup que els correspon. Cal tenir-ho en compte.
En la metodologia general, cal que els alumnes tinguin en compte tres grans mecanismes: les explicacions a l'aula (que poden ser amb tota mena de suports tècnics: powerpoint, documentals, imatges, etc.); el treball de l'alumne, sobretot en l'àmbit de la lectura i l'exercici de l'escriptura, a banda de l'anàlisi dels materials; i les tutories, és a dir, l'espai de consultes i resolució de problemes amb el docent.
Aquests mecanismes són comuns per a l'assignatura. Després, en cada grup, el docent l'adapta a un perfil propi.
Els professors de l'assignatura seran sensibles a la perspectiva de gènere.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Dues proves escrites i un treball de l'alumne a classe. | Nota sobre 10: 8 punts en dos exàmens; 2 punts en un exercici a classe. | 7,5 | 0,3 | 2, 3, 8, 5, 6, 4, 7, 9, 10, 1, 12, 11 |
La qualificació final serà el resultat de tres activitats avaluadores:
1. Primer parcial. Avaluació dels continguts de la primera part del curs. 4 punts (40% de la nota final).
2. Segon parcial. Avaluació dels continguts de la segona part del curs. 4 punts (40% de la nota final).
3. Exercici pràctic a l'aula. 2 punts (20% de la nota final). Un exercici de descripció i anàlisi, fet a l'alula, sobre un document, gràfic, imatge, etc.
L'avaluació definitiva de l'assignatura es durà a terme a partir dels tres exercicis esmentats, que es distribuiran al llarg de les 15 setmanes de docència.
Per superar l'assignatura caldrà haver fet els tres exercicis i arribar a l'aprovat (5 punts). Si la qualificació final (resultat de la suma de les tres proves) se situa per sota dels 5 punts, l'alumne haurà de repetir el primer i/o el segon parcial(s) que tingui suspès. L'exercici a l'aula no és recuperable.
No es pot superar l'assignatura ni fer la reavaluació amb un dels tres exercicis pendents.
Recuperació: la podran fer aquells alumnes que tinguin un parcial o els dos parcials suspès/os.
Segona matrícula i/o avaluació única: en aquest cas, l'alumne podrà fer una única prova de síntesi que consistirà en un examen final. La qualificació de l'assignatura correspondrà a la qualificació d'aquesta prova de síntesi.
A l'inici del curs, els alumnes trobaran en el Campus Virtual el document on s'especifica, segons el grup i el docent, la bibliografia imprescindible i necessària per a superar l'assignatura, els continguts més específics i altres indicacions sobre recursos bibliogràfics, digitals, etc.
Dos llibres de referència, de caràcter general:
Carme Molinero, Francesc Vilanova, Manel Risques (eds.), Sobre el franquisme i Catalunya, Barcelona, Efadós, 2015.
Carme Molinero, Pere Ysàs (dirs.), De la dictadura a la democràcia, 1960-1980, vol. 11, de Història, Societat, Política, Cultura als Països Catalans, Barcelona, Enciclopèdia Catalana, 1998.
Per al desenvolupament de l'assignatura no és necessita un programari específic.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 2 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 2 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |