Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2503998 Filologia Catalana: Estudis de Literatura i Lingüística | OT | 4 |
2504211 Llengua i Literatura Espanyoles | OT | 3 |
2504211 Llengua i Literatura Espanyoles | OT | 4 |
2504212 Estudis Anglesos | OT | 3 |
2504212 Estudis Anglesos | OT | 4 |
2504235 Ciència, Tecnologia i Humanitats | OT | 4 |
2504380 Estudis d'Anglès i Català | OT | 3 |
2504380 Estudis d'Anglès i Català | OT | 4 |
2504386 Estudis d'Anglès i Espanyol | OT | 3 |
2504386 Estudis d'Anglès i Espanyol | OT | 4 |
2504393 Estudis d'Anglès i Francès | OT | 0 |
2504393 Estudis d'Anglès i Francès | OT | 3 |
2504393 Estudis d'Anglès i Francès | OT | 4 |
2504394 Estudis d'Anglès i de Clàssiques | OT | 3 |
2504394 Estudis d'Anglès i de Clàssiques | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Atès que l'estudiant haurà acreditat, pel fet d'haver aprovat les assignatures de formació bàsica, l'assoliment de les competències necessàries, haurà de ser capaç d'expressar-se amb correcció tant oralment com per escrit. Per això, els errors ortogràfics i d'expressió que pugui cometre suposaran un descens significatiu de la seva puntuació a la qualificació final.
Les activitats, pràctiques i treballs que s'hauran de presentar a l'assignatura hauran de ser originals i no s'admetrà, sota cap circumstància, el plagi total o parcial de materials aliens publicats en qualsevol suport. La presentació de material no original sese que això s'indiqui adequadament comportarà de manera automàtica la qualificació de suspens (0).
Hom parteix de la suposició que l'estudiant coneix també les normes generals de presentació d'un treball acadèmic.
Seria desitjable -tot i que de cap manera no serà exigible- que l'alumnat tingués un clar interès pels textos teòrics i literaris anteriors a 1900.
El curs proposa un recorregut històric i temàtic per les principals idees que han conformat la manera occidental de pensar la literatura, de definir-la, explicar-la i valorar-la, des de la Grècia clàssica fins al positivisme i la crítica impressionista de la segona meitat del segle XIX.
L'assignatura combina la presentació de continguts teòrics (sobre etapes, autors i conceptes) amb la lectura i el comentari dels principals textos de la crítica literària antiga, medieval i moderna fins a finals del segle XIX.
Preliminars: pensar la literatura en el decurs de la història: paradigmes i preguntes
1. Mimesi: la poètica de l'antiguitat clàssica
2. Hermenèutica: teories de la interpretació clàssiques i medievals
3. Antics i moderns: poètiques classicistes dels segles XVI i XVII
4. Gust: judici artístic, el sublim i l'emancipació de l'art al segle XVIII
5. Expressió: el concepte de geni, la poètica romàntica i la subjectivitat moderna
6. Context: el cientificisme positivista i la reacció impressionista
Epíleg: la invenció i el crepuscle de la literatura
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals i sessions de seminari i/o de pràctiques | 52,5 | 2,1 | |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories programades i consultes per correu electrònic | 15 | 0,6 | |
Tipus: Autònomes | |||
Treball realitzat autònomament (lectura, estudi, realització dels treballs de curs) | 82,5 | 3,3 |
El plantejament ideal del curs implica un model d'aprenentatge continuat, segons el model de seminari.
L'eix és el comentari a classe, prèvia lectura, dels textos primaris que conformen l'assignatura, textos que interrogarem a partir dels continguts generals de perspectives històriques i teòriques. Parts equivalents d'aquesta tasca es fan a l'aula, presentades i dirigides pel professor, i part de manera autònoma, amb la lectura i reflexió prèvies sobre els textos de cada sessió.
Aquesta dinàmica s'ha de reflectir en la realització de dues proves escrites realitzades a l'aula i un treball escrit de mitjana extensió, per a la planificació dels quals caldrà ser tutoritzat pel/per la professor/a, qui a més serà a disposició de l'alumnat per a qualsevol consulta relativa als textos i conceptes que s'estiguin desenvolupant a cada moment.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Lliurament Escrit 1 | 30 | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37 |
Prova escrita a l'aula 1 | 35% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 17, 18, 19, 20, 21, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37 |
Prova escrita a l'aula 2 | 35% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 17, 18, 19, 20, 21, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37 |
La qualificació depèn de la realització de dos exàmens a l'aula, cadascun sobre aproximadament la meitat del temari (pes: 35% cada examen), i d'un treball de mitjana extensió (8-12 planes) dedicat a algun dels/de les autors/autores, textos o problemes del temari (pes: 30%).
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.
Per participar en el procés de recuperació el professor o professora pot exigir a l’estudiant haver obtingut una qualificació mitjana final de 4. La recuperació només permet presentar-se a dues de les tres proves (els dos exàmens o bé un examen i el treball).
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
AVALUACIÓ ÚNICA
- Prova escrita a l'aula 1 (primera part del temari): 35%
- Prova escrita a l'aula 2 (segona part del temari): 35%
- Lliurament escrit 1 (assaig de mitjana extensió): 30%
Les tres proves/activitats es realitzaran en un mateix dia, que es farà públic durant la primera setmana del curs/semestre.
S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada.
Aquesta llista conté les referències fonamentals per a una panoràmica general sobre la història de la crítica literària des de l'antiguitat fins el 1900. Les bibliografies específiques per a cada tema, corrent o autor es consignaran a mesura que s'abordin.
Abrams, Meyer Howard (1953), El espejo y la lámpara. Teoría romántica y tradición crítica, Barral Editores, Barcelona, 1975.
Asensi, Manuel, Historia de la teoría de la literatura (desde los inicios hasta el siglo XIX), Tirant lo Blanch, Valencia, 1998.
Blamires, Harry, A History of Literary Criticism, MacMillan, Londres, 1991.
Bobes, Carmen, et al., Historia de la teoría literaria. I: La antigüedad grecolatina, Gredos, Madrid, 1995.
---, et al., Historia de la teoría literaria. II: Transmisores. Edad Media. Poéticas clasicistas, Gredos, Madrid, 1998.
Bozal, Valeriano, Historia de las ideas estéticas y de las teorías artísticas contemporáneas, Visor, Madrid, 2000, 2 vols.
Burguera, María Luisa, Textos clásicos de teoría de la literatura, Cátedra, Madrid, 2004.
Compagnon, Antoine, El demonio de la teoría. Literatura y sentido común, Acantilado, Barcelona, 2015.
Eagleton, Terry., La función de la crítica, Paidós, Barcelona, 1999.
Habib, M.A.R., A History of Literary Criticism. From Plato to the Present, Blackwell, Oxford, 2007.
Marino, Adrian., The Biography of the 'Idea of Literature'. From Antiquity to the Baroque, State University of New York Press, Nueva York, 1996.
Nisbet, Barry, y Claude Rawson (eds.), The Cambridge History of Literary Criticism, Cambridge University Press, Cambridge, 1989-, 9 vols.
Pozuelo Yvancos José María (dir.), Las ideas literarias (1214-2010), vol. 8 de José Carlos Mainer (dir.), Historia de la literatura española, Crítica,Barcelona, 2011.
Pulido Tirado, Genara, El pensamiento literario: introducción teórica e histórica, Universidad de Jaén, Jaén, 1995.
Richter, David H. (ed.), The Critical Tradition. Classic Texts and Contemporary Trends, Bedford Books, Boston, 1998.
Rivas Hernández, Ascensión, De la poética a la teoría de la literatura (una introducción), Ediciones Universidad de Salamanca, 2005.
Todorov, Tzvetan, La literatura en peligro, Galaxia Gutenberg, Barcelona, 2009.
Viñas, David, Historia de la crítica literaria, Ariel, Barcelona, 2002.
Wahnón Bensusan, Susana, Introducción a la historia de la teorías literarias, Universidad de Granada, Granada, 1991.
Wellek, René, (1955-1986), Historia de la crítica moderna (1750-1950), Gredos, Madrid, 1959-1988, 6 vols.
---, Historia literaria. Problemas y conceptos, Laia, Barcelona, 1983.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |