Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500149 Matemàtiques | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Àlgebra Lineal i Fonaments de les Matemàtiques de primer curs del Grau de Matemàtiques.
La matemàtica discreta és l'àrea de les matemàtiques dedicada a l'estudi d'objectes finits o més generalment discrets. Alguns dels temes dels que s'ocupa són la combinatòria, els grafs, la criptografia, els codis correctors d'errors, els dissenys combinatoris, la teoria de jocs, la lògica, l'optimització i el disseny i anàlisi d'algorismes per resoldre problemes d'aquests àmbits. La major part té un desenvolupament relativament recent motivat per problemes relacionats sobretot amb la informàtica i amb l'optimització. Són temes força independents entre sí i, en un curs introductori, tenen com a únics prerequisits l'àlgebra lineal, l'aritmètica modular, la combinatòria bàsica i, sobretot, el llenguatge i el raonament matemàtics.
El curs comença amb funcions generadores i successions recurrents. Es tracta d'una continuació natural de la combinatòria que s'ha fet a l'assignatura de Fonaments de les Matemàtiques de primer curs. En els problemes d'aquest tema es segueix posant en pràctica la capacitat de traduir problemes d'enunciat al llenguatge matemàtic.
Els grafs són una eina bàsica per resoldre problemes d'àmbits molt diversos, des de la matemàtica més abstracta fins a la investigació operativa. En alguns casos, gairebé només la traducció al llenguatge dels grafs ja resulta esclaridora i molt eficaç.
El tercer tema del curs, si el temps ho permet, és l'optimització combinatòria, que s'ocupa de qüestions combinatòries en què no es tracta de comptar objectes d'un determinat tipus sinó de cercar aquells "òptims" d'acord ambalgun criteri. Les respostes en aquest cas no seran fórmules sinó algoritmes per trobar o aproximar-se a aquests òptims. Les tècniques necessàries aquí seran l'àlgebra lineal (per optimitzar funcions lineals de vàries variables amb restriccions lineals, però on habitualment els valors de les variables seran discrets) i les matroides.
Al llarg del curs, doncs, es presentaran diferents exemples d'aplicacions de les matemàtiques, en què, amb eines relativament senzilles i molt d'enginy, es resolen problemes interessants i difícils. Alhora, els estudiants practicaran amb els exercicis de combinatòria i d'optimització la primera fase de la modelització matemàtica: entendre un problema i traduir-lo a un llenguatge matemàtic adequat per la seva resolució.
1. Funcions generadores i successions recurrents.
- Definició de funció generadora. Tècniques de càlcul. Resolució de problemes combinatoris amb
funcions generadores.
- Successions recurrents. Recurrències lineals de primer i de segon ordre.
- Resolució de relacions de recurrència amb funcions generadores.
2. Grafs.
- Definició. Alguns models matemàtics amb grafs.
- Terminologia bàsica i alguns tipus de grafs.
- Representació de grafs i isomorfismes de grafs.
- Camins i circuits.
- Arbres.
3. Optimització combinatòria.
- Introducció. Exemples.
- Programació lineal. El mètode del símplex.
- Matroides.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de pràctiques amb ordinador | 8 | 0,32 | |
Classes de teoria | 28 | 1,12 | |
Sessions de problemes | 16 | 0,64 | 10 |
Tipus: Supervisades | |||
Entrevista sobre la preparació del tema en el seminari | 0 | 0 | 7, 8, 9 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi i preparació en grup del tema que es presentarà en la assignatura | 15 | 0,6 | 7, 8, 9 |
Estudi personal de teoria | 26 | 1,04 | 7, 8, 10 |
Fer problemes | 36 | 1,44 | 10 |
Pràctica autònoma de resolució d'exercicis amb ordinador | 8 | 0,32 | 10 |
El treball presencial constarà de:
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació de la presentació amb vídeo i escrita del treball de seminari | 0.15 | 1 | 0,04 | 1, 3, 7, 8, 9, 10, 11 |
Examen de pràctiques | 0.20 | 2 | 0,08 | 4, 5, 12 |
Examen de recuperació | 0.65 | 4 | 0,16 | 2, 4, 5, 6 |
Examen final | 0.45 | 4 | 0,16 | 2, 4, 5, 6 |
Prova parcial | 0.2 | 2 | 0,08 | 2, 4, 5, 6, 10 |
Hi ha quatre activitats avaluables: un examen parcial, un examen de pràctiques, un treball de seminari i un examen final.
L'avaluació de l'assignatura es farà segons la fórmula:
0.2 nota d'examen parcial + 0.2 nota de l'examen de pràctiques + 0.15 nota treball seminari + 0.45 nota de l'examen final
Avaluació recuperable: es farà una recuperació de les dues proves escrites (65%). Per a presentar-se a la recuperació s'ha d'haver participat en tres de les quatre activitats avaluables del curs.
La qualificació de no avaluable es posarà quan un estudiant hagi participat en dues o menys activitats avaluables i cap d'elles sigui l'examen final.
Aquesta assignatura No pot ser elegible per a Avaluació Única i per tant s'ha de fer un seguiment tant de la part pràctica i seminaris durant el curs.
Bibliografia general:
Aigner, M. "Discrete Mathematics", AMS 2007.
Basart, J.M. , Rifà, J, and Villanueva, M. "Fonaments de matemàtica discreta. Elements de combinatòria i d'aritmètica". Col. Materials de la UAB, n. 36. 1997.
Basart, J.M. "Grafs: fonaments i algoritmes", Col. Manuals de la UAB, n. 13, 1998.
Comellas, F, Fàbrega,J., Sànchez, A, Serra, O. "Matemática discreta". Edicions UPC, 2001.
Gimbert, J. Moreno, R., Ribó, J.M., Valls, M. "Apropament a la teoria de grafs i als seus algoritmes". UdL, 1998.
Graham, R.L. , Knuth, D. E. , and Patashnik, O. "Concrete mathematics: a foundation for computer science". Addison-Wesley. 1990.
Grimaldi, Ralph P. "Discrete and combinatorial mathematics: an applied introduction". 5th ed. Pearson.Addison-Wesley. 2004.
Rosen, Kenneth H. "Discrete mathematics and its applications". 6th ed. McGraw-Hill. 2007.
Lawler, Eugene. Combinatorial Optimization: Networks and Matroids. Dover. ISBN 0-486-41453-1. (2001)
Grafs:
Wilson, R.J. i Watkins, J. "Graphs: an introductory approach: a first course in discrete mathematics". Wiley, cop. New York. 1990.
Programació lineal:
Alabert, A i Camps, R. "Programació Lineal, una introducció a la presa de decisions racional".
Basart, J.M. "Programació lineal". Col. Materials de la UAB, n. 58.. 1998.
Luenberger, D. "Programación lineal y no lineal". Addison-Wesley iberoamericana. 1989.
Python, SageMath, Magma
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 2 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 2 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |