Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2502758 Humanitats | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No n'hi ha.
En finalitzar l'assignatura, l'estudiant ha de ser capaç de:
UNITAT 1: INTRODUCCIÓ
1.1. Geografia i cronologia.
1.2. Què són els clàssics? Què és la tradició?
1.3. Quins són els clàssics la transmissió dels quals estudiarem?
· LECTURA OBLIGATÒRIA: Italo Calvino (2016), Per què llegir els clàssics, Barcelona: Edicions 62 (selecció).
UNITAT 2: EL LLIBRE, EL MERCAT EDITORIAL I LES BIBLIOTEQUES A L'ANTIGUITAT
2.1. Suports i tipus d'escriptura a l'Antiguitat.
2.2. El llibre a Grècia i Roma.
2.3. Circulació del llibre a l'Antiguitat.
2.4. Arxius i biblioteques.
· LECTURA RECOMANADA: Irene Vallejo (2020), L'infinit dins d'un jonc. Barcelona: Columna (selecció).
UNITAT 3: LA TRANSMISSIÓ DE LA CULTURA CLÀSSICA DES DE L'EDAT MITJANA FINS A LES EDICIONS ACTUALS
3.1. El procés de transmissió dels textos: on, com i per què.
3.2. Els monestirs medievals.
3.3. El Renaixement carolingi.
3.4. L'humanisme.
3.5. El desenvolupament de la impremta.
UNITAT 4: ALEXANDRE I EL MÓN HEL·LENÍSTIC
4.1. Vida i campanyes d'Alexandre.
4.2. Mitificació de la figura d'Alexandre.
4.3. Alexandre a la tradició.
4.4. El món hel·lenístic.
UNITAT 5: ESPÀRTAC I L'ESCLAVITUD A ROMA
5.1. L'esclavitud a Roma.
5.2. Revoltes d'esclaus.
5.3. La revolta d'Espàrtac
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 30 | 1,2 | 1, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 11 |
Comentari i discussió de lectures i pel·lícules | 6 | 0,24 | 2, 3, 5, 8, 10 |
Tipus: Supervisades | |||
Treball en grup i exposició oral | 31,5 | 1,26 | 2, 5, 7, 8, 10, 11 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi i treball personal | 35 | 1,4 | 2, 4, 7, 8, 9 |
Lectures complementàries | 11 | 0,44 | 2, 8, 11 |
Lectures obligatòries | 25 | 1 | 2, 8, 11 |
Visionat de pel·lícules | 4 | 0,16 | 3, 11 |
L’assignatura és presencial. L’estudiant haurà de realitzar un treball continuat al llarg del curs. L’assistència a les lliçons magistrals li servirà per contextualitzar les diferents lectures proposades al llarg del curs. Per bé que no hi haurà control d’assistència a les classes, la considerem fonamental a l’hora de poder superar amb èxit l’assignatura.
Els estudiants hauran de realizar un treball de curs sobre algun aspecte del programa de l'assignatura, en grup, que sigui demostratiu dels continguts impartits i estudiats. Aquest treball es defensarà oralment.
Es prega de no consultar el telèfon mòbil mentre duri la classe.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Exposició oral sobre un tema determinat pel professor i treballat en equip | 20% | 4,5 | 0,18 | 5, 7, 8, 9 |
Prova amb preguntes de resposta breu i d'assaig | 40% | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Prova amb preguntes de resposta breu i d'assaig | 40% | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
AVALUACIÓ CONTINUADA
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
PERCENTATGE DE CADA PART:
40%: Prova amb preguntes de resposta breu i d’assaig (UNITATS 1, 2 i 3). Setmana 8.
40%: Prova amb preguntes de resposta breu i d’assaig (UNITATS 4 i 5). Setmana 16.
20%: Defensa del treball de curs sobre algun aspecte del programa. Setmanes 14 i 15.
AVALUACIÓ ÚNICA.
L'avaluació única constarà de dues activitats:
75%: Prova amb preguntes de resposta breu i d’assaig (UNITATS 1, 2, 3, 4 i 5). Setmana 16.
25%: Defensa del treball de curs sobre algun aspecte del programa.
NOTES MOLT IMPORTANTS
PLAGI
DOCÈNCIA VIRTUAL O HÍBRIDA
INTRODUCCIÓ I BIBLIOGRAFIA GENERAL:
AGHION, Irène et al. (1997). Guía iconográfica de los héroes y dioses de la antigüedad, Madrid: Alianza.
BEARD, Mary (2013). La herencia viva de los clásicos, Barcelona: Crítica.
BEARD, Mary (2016). SPQR: Una historia de la Antigua Roma, Barcelona: Crítica.
CALVINO, Italo (2016), Per què llegir els clàssics, Barcelona: Edicions 62.
CANCIK, Hubert et al. (2002-2016). Brill's New Pauly: Encyclopaedia of the Ancient World, Leiden: Brill. [Amb volums específics de Tradició clàssica. Accés online des del catàleg de la UAB]
GRAFTON, Anthony et al. (2010), The Classical Tradition, Cambridge/London: Belknap.
GRIMAL, Pierre (2008). Diccionari de mitologia grega i romana, Barcelona: Edicions de 1984.
JENKINS, Richard (ed.) (1995). El legado de Roma. Una nueva valoración, Barcelona: Crítica.
JENKINS, Richard (2015). Un paseo por la literatura de Grecia y Roma, Barcelona: Crítica.
JERPHAGNON, Lucien (2007). Historia de la Roma antigua, Barcelona: Edhasa. Ensayo histórico.
JONES, Peter (2013). Veni, vidi, vici. Hechos, personajes y curiosidades de la antigua Roma, Barcelona: Crítica.
LANE FOX, Robin (2007). El mundo clásico. La epopeya de Grecia y Roma, Barcelona: Crítica.
ORDINE, Nuccio (2017). Clàssics per a la vida, Barcelona: Quaderns Crema.
RUZÉ, Françoise - AMOURETTI, Marie-Claire (2000). El mundo griego antiguo: de los palacios cretenses a la conquista romana, Madrid: Akal.
UNITATS 2 I 3: EL LLIBRE A L'ANTIGUITAT. LA TRANSMISSIÓ DE LA CULTURA CLÀSSICA
REYNOLDS, Leighton D. – WILSON, Nigel G. (2013, 3a ed.). Copistas y filólogos, Madrid: Gredos. (4a edició: Scribes & Scholars. A Guide to the Transmission of Greek & Latin Literature, Oxford, Oxford University Press, 2013).
VALLEJO, Irene (2020). L'infinit dins d'un jonc, Barcelona: Columna.
UNITAT 4: ALEXANDRE I EL MÓN HEL·LENÍSTIC
CARTLEDGE, Paul (2009). Alejandro Magno. La búsqueda de un pasado desconocido, Crítica/Ariel 2009.
UNITAT 5: ESPÀRTAC I L'ESCLAVITUD A ROMA
FAST, Howard (2003) [19511]. Espartaco, Barcelona: Edhasa.
STRAUSS, Barry (2009). The Spartacus War, London: Phoenix. (Trad: La guerra de Espartaco. Barcelona: Edhasa, 2010).
RECURSOS EN XARXA
Ningú.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |