Logo UAB
2023/2024

Introducció a la Recerca en Educació Científica i Educació Matemàtica

Codi: 45019 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
4313815 Recerca en Educació OT 0 1

Professor/a de contacte

Nom:
Maria Espinet Blanch
Correu electrònic:
mariona.espinet@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent

Jordi Deulofeu Piquet
Edelmira Rosa Badillo Jimenez

Prerequisits

Sense prerequisits


Objectius

Aquest mòdul constitueix una introducció a l'especialitat  de Recerca sopbre Innovació en Educació Científica i Educació Matemática. La finalitat del mòdul es construir les bases per entendre la didàctica de les ciències i la didàctica de la matemàtica com a disciplines científiques de referència en el camp de la innovació educativa. El mòdul planteja com objectius aconseguir que l'estudiant:

  • adquireixi un coneixement bàsic de l'especificitat de la recerca en Educació Científica i en Educació Matemàtica rellevant per a la innovació educativa,
  • aprengui a parlar, llegir i escriure seguint els criteris propis de les àrees esmentades
  • identifiqui els criteris de rigor particulars de la recerca educativa en l'àmbit de matemàtiques i de ciències en contextos d’innovació educativa.

 

Els continguts a treballar seran: (a) Les caractístiques de les disciplines de la didàctica de les ciències i la didàctica de la matemàtica; (b) La importància de la reflexió històrica i filosòfica de la recerca i la innovació en educació científica i educació matemàtica: (c) Línies de recerca en educació científica i educació matemàtica; i (d) La comunicació de la investigació i la innovació en educació científica i educació matemàtica. 

 


Resultats d'aprenentatge

  • CA59 (Competència) Valorar una investigació en didàctica de la matemàtica i de les ciències adoptant criteris de qualitat metodològica, coherència investigadora i rellevància innovadora.
  • CA60 (Competència) Valorar les contribucions de la investigació en didàctica de la matemàtica i de les ciències per a la millora del medi ambient.
  • CA61 (Competència) Valorar les contribucions de la investigació en didàctica de la matemàtica i de les ciències per a la superació de les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • KA58 (Coneixement) Descriure els paradigmes i els enfocaments en la investigació en didàctica de les ciències i de la matemàtica des d'una visió històrica.
  • KA59 (Coneixement) Identificar els canvis més rellevants en les línies d'investigació en didàctica de la matemàtica i de les ciències.
  • KA60 (Coneixement) Identificar problemes actuals de l'educació científica i de l'educació matemàtica per a orientar propostes d'innovació.
  • SA45 (Habilitat) Revisar les fonts més rellevants de la literatura científica en didàctica de la matemàtica i de les ciències.
  • SA46 (Habilitat) Sintetitzar una investigació expressada en una tipologia de comunicació científica (informe, article, contribució a congressos, monografia, pòster, etc.).

Continguts

Els continguts a treballar seran: (a) Les caractístiques de les disciplines de la didàctica de les ciències i la didàctica de la matemàtica; (b) La importància de la reflexió històrica i filosòfica de la recerca i la innovació en educació científica i educació matemàtica: (c) Línies de recerca en educació científica i educació matemàtica rellevant per a la innovació educativa; i (d) La comunicació de la investigació i la innovació en educació científica i educació matemàtica. 

 


Metodologia

L'activitat formativa es desenvoluparà a partir de les dinàmiques següents:


-Classes magistrals/expositives per part del professor
-Lectura d'articles i fons documentals
-Anàlisi i discussió col·lectiva d'articles i fonts documentals
-Pràctiques d'aula: resolució de problemes / casos / exercicis
-Presentació / exposició oral de treballs
-Tutories

Es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè l'alumnat empleni les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes expositives i pràctiques d'aula 36 1,44 CA60, CA61, KA58
Tipus: Supervisades      
Anàlisi i discussió col·lectiva de documents; presentació de treballs; tutories 36 1,44 CA60, CA61, KA59, SA46
Tipus: Autònomes      
Lectura d'articles 78 3,12 CA59, KA60, SA45

Avaluació

Avaluació continuada: L’avaluació dels aprenentatges dels estudiants es realitzarà a partir de 3 activitats. La qualificació final del mòdul consistirà en la mitjana ponderada de les qualificacions obtingudes en aquestes tres activitats sempre i quan cada una d’elles sigui igual o superior a 4. Les activitats d’avaluació són de naturalesa individual i seran avaluades pel professorat del mòdul. Les orientacions específiques per a la realització d’aquestes activitats es troben accessibles al Campus Virtual. La data de lliurament de cada una de les activitats es la següent: Activitat d'avaluació 1 (15-11-2023), Activitat d'avaluació 2 (13-12-2023), Activitat d'avaluació 3 (14-01-2024). El retorn per part del professorat es farà a 15 dies del lliurament. Per recuperar les activitats d’avaluació suspeses en l'opció d'avaluació continuada, caldrà lliurar un informe justificatiu dels canvis incorporats a les activitats a partir de les aportacions proporcionades pel professorat. La data de lliurament pel Campus Virtual serà el dia 1 de febrer 2024.

Avaluació única: Es lliurarà un sol document amb les tres activitats d’avaluació contínua del mòdul: (a) Activitat d’Avaluació 1 Lectura crítica d’un article de recerca en educació científica o matemàtica; (b) Activitat Avaluació 2 Els mapes de recerca en educació matemàtica i en educació científica; i (c) Activitat Avaluació 3 Competències i resolució de problemes en educació científica i matemàtica. Les activitats es lliuraran i defensaran oralment el dia 1 de febrer 2024 de 15h a 17,30h. La recuperació de l'avaluació única consistirá en el lliurament d'un informe justificatiu dels canvis incorporats a les activitats a partir de les aportacions proporcionades pel professorat durant la defensa oral. La data de lliurament de la recuperació es farà a través del Campus Virtual i serà el dia 15 de febrer 2024.

 


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Competències i resolució de problemes en educació científica i educació matemàtica 30 0 0 CA60, CA61, KA60, SA45
Els mapes de recerca en educació matemàtica i en educació científica 30 0 0 KA58, KA59, KA60, SA45
Lectura crítica d'un article de recerca en educació científica o educació matemàtica 40 0 0 CA59, KA58, KA60, SA46

Bibliografia

LLIBRES I REVISTES DE COMPILACIÓ DE RECERQUES

School Science Review: http://www.ase.org.uk/journals/school-science-review

Science Education Review: http://www.scienceeducationreview.com/editorial.html

Abell, S.K. & Lederman, N.G. (Eds.) (2010). Handbook of research on Science Education Volume I. New York: Routledge.

Abell, S.K. & Lederman, N.G. (Eds.) (2014). Handbook of research on Science Education Volume II. New York: Routledge.

Bishop, A. J., Clements, M. K., Keitel, C., Kilpatrick, J., & Laborde, C. (Eds.). (1996). International handbook of mathematics education. Springer Science & Business Media.

Bishop, A., Clements, M.A.K., Keitel-Kreidt, C., Kilpatrick, J., Leung, F.K.-S. (Eds.) (2003). Second International Handbook of Mathematics Education. Springer International.

Clements, M.A., Bishop, A., Keitel-Kreidt, C., Kilpatrick, J., Leung, F.K.-S. (Eds.) (2013). Third International Handbook of Mathematics Education. Springer International.

English, L. D., & Kirshner, D. (Eds.). (2015). Handbook of international research in mathematics education. Routledge.

Fraser, B.J. & Tobin, K.G. (Eds.) (1998). International Handbook of Science Education. Dordrecht, The Netherlands: Kluwer Academic.

Fraser, B.J.,Tobin, K.G.& McRobbie, CJ (Eds.) (2012). Second International Handbook of Science Education. Dordrecht, The Netherlands: Springer.

Gunstone, R. (2015). Encyclopedia of science education. Dordrecht, The Netherlands: Springer.

Grouws, D. A. (Ed.). (1992). Handbook of Research on Mathematics Teaching and Learning: National Councilof Teachers of Mathematics. IAP.

Grouws, D. (Ed.). (2007). Handbook of Research on Mathematics Teaching and Learning: National Council of Teachers of Mathematics. IAP.

Gutiérrez, A., & Boero, P. (Eds.). (2006). Handbook of research on the psychology of mathematics education: Past, present and future. Sense Publishers.

Gutiérrez, A., Leder, G., & Boero, P. (Eds.). (2016). Second Handbook of research on the psychology of mathematics education: Past, present and future. Sense Publishers.

Johnson, C.C., Mohr-Schroeder, M.J., Moore, T.J., & English, L.D. (Eds.). (2020). Handbook of Research on STEM Education (1st ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780429021381

Kelly, A.E.,& Lesh, R.A. (Eds.). (2000). Handbook of research Design in Mathematics and Science Education. New York: Routledge.

Lerman, S. (Ed.). (2014). Encyclopedia of Mathematics Education. Springer.

Stevenson, R.B., Brody, M., Dillon, J., & Wals, A. (Eds.). (2013). International Handbook of research on Environmental Education. New York: Routledge.

 

REVISTES DE RECERCA EN EDUCACIÓ CIENTÍFICA

Enseñanza de las Ciencias: http://ensciencias.uab.es

Didáctica de las ciencias experimentales y sociales:  http://dialnet.unirioja.es/servlet/revista?codigo=418

Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias: http://www.saum.uvigo.es/reec

Revista EUREKA sobre enseñanza y divulgación de las ciències:  https://revistas.uca.es/index.php/eureka

Ciencia & Educação: http://www2.fc.unesp.br/cienciaeeducacao

Cultural Studies of Science Education: http://www.springer.com/education+%26+language/science+education/journal/11422

International Journal of Science Education: http://www.tandf.co.uk/journals/titles/09500693.asp

Journal of Research in Science Teaching: http://onlinelibrary.wiley.com/journal/10.1002

Science Education: http://onlinelibrary.wiley.com/journal/10.1002/(ISSN)1098-237X

 

REVISTES DE RECERCA EN EDUCACIÓ MATEMÀTICA

Avances de Investigación en Educación Matemática: http://www.aiem.es/index.php/aiem

Bolema: Boletim de Educação Matemática: www.scielo.br/bolema

Educational Studies in Mathematics: https://link.springer.com/journal/10649

For the Learning of Mathematics: http://flm-journal.org

Journal of Mathematical Behavior: https://www.journals.elsevier.com/the-journal-of-mathematical-behavior

Journal of Mathematics Teacher Education: http://www.springer.com/education+%26+language/mathematics+education/journal/10857

Journal for Research in Mathematics Education: http://www.nctm.org/publications/journal-for-research-in-mathematics-education

Mathematics Education Research Journal: http://www.springer.com/education+%26+language/mathematics+education/journal/13394

Mathematical Thinking and Learning: http://www.tandfonline.com/toc/hmtl20/current

PNA, Pensamiento numérico avanzado: http://revistaseug.ugr.es/index.php/pna/index

RELIME, Revista latinoamericana de investigación en matemática educativa: http://www.clame.org.mx/relime/relimee.html

 


Programari

No es necessita un programari específic en aquesta assignatura.