Logo UAB
2023/2024

Treball de Final de Màster

Codi: 44827 Crèdits: 12
Titulació Tipus Curs Semestre
4318300 Estudis Teatrals OB 0 2

Professor/a de contacte

Nom:
Nuria Santamaria Roig
Correu electrònic:
nuria.santamaria@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent

Rossend Arques Corominas
Nuria Llorens Moreno
Carles Batlle Jordà
Francesc d'Assis Cortes Mir
Jordi Jane Llige
Daniela Palmeri
Anna Corral Fulla
Francesc Foguet Boreu

Equip docent extern a la UAB

Anna Solanilla Rosselló
Antoni Ramon Graells
Christine Schmutz
Davide Carnevali
Elisabeth Escudé Gallés
Ester Vendrell Sales
Lluís Masgrau Peya
Mercè Saumell Vergés
Roberto Fratini Serafide

Prerequisits

En el cas que l'estudiant cursi el màster en dos anys, és aconsellable que es matriculi d'aquest mòdul en el darrer any. 

És altament recomable estar familiaritzat amb les exigències formals d'un treball acadèmic. 


Objectius

Aquest mòdul es dedica exclusivament a l’elaboració d’un treball de reflexió i/o investigació original i inèdit, escrit individualment sota la supervisió d’un/a dels/ de les  professors/es especialistes del màster. El treball pot ser una mostra de producció científica o una investigació aplicada en relació amb un aspecte inèdit de les arts escèniques.


Resultats d'aprenentatge

  1. CA18 (Competència) Demostrar habilitats d'aprenentatge que permetin el desenvolupament d'estudis autònoms.
  2. KA33 (Coneixement) Integrar els fonaments teòrics adquirits més adequats per a l'anàlisi dels diferents aspectes i les especificitats de les arts escèniques.
  3. SA27 (Habilitat) Definir amb precisió les hipòtesis i els objectius d'un projecte en l'àmbit de les arts escèniques.
  4. SA28 (Habilitat) Aplicar la metodologia d'investigació, les tècniques i els recursos específics congruents al marc conceptual escollit per a investigar un tema seleccionat dins l'àmbit de les arts escèniques.
  5. SA29 (Habilitat) Manejar i sistematitzar les dades recopilades segons el mètode científic.
  6. SA30 (Habilitat) Recopilar informació rellevant en la literatura científica en el plantejament i la contextualització d'un tema d'investigació determinat.
  7. SA31 (Habilitat) Emprar la terminologia específica i el registre lingüístic adequats a la investigació en el terreny de les arts escèniques.

Continguts

El Treball de Fi de Màster (TFM) és un treball d’investigació original i inèdit, escrit per cada alumne/a del màster d’acord amb el/la professor/a tutor/a que li és assignat i sotmès a avaluació per una comissió de tres professors/es del màster mateix en sessió pública.

La investigació es farà en funció de tres eixos d’estudi: (i) Una investigació teòrica o històrica de les arts escèniques; (ii) una reflexió i conceptualització teòriques entorn d’un procés de creació complet (una obra de teatre, un espectacle) o (iii) una edició d’un text teatral o d’un material teòric o crític sobre arts escèniques.

El treball haurà de tenir el caràcter d’un article d’investigació publicat en una revista especialitzada d’arts escèniques.

 


Metodologia

El Treball de Fi de Màster (TFM) és un treball d’investigació original i inèdit, escrit per cada alumne/a del màster d’acord amb el/la professor/a tutor/a que li és assignat i sotmès a avaluació per una comissió de tres professors/es del màster mateix en sessió pública.

La investigació es farà en funció de tres eixos d’estudi: (i) Una investigació teòrica o històrica de les arts escèniques; (ii) una reflexió i conceptualització teòriques entorn d’un procés de creació complet (una obra de teatre, un espectacle) o (iii) una edició d’un text teatral o d’un material teòric o crític sobre arts escèniques.

El treball haurà de tenir el caràcter d’un article d’investigació publicat en una revista especialitzada d’arts escèniques.

Pautes temporals

 

  1. Sessió prèvia de les persones matriculades al TFM amb la coordinadora del mòdul en què s’exposaran les directrius que cal seguir per a un bon desenvolupament individual del TFM (vegeu el calendari del mòdul al campus virtual i a la pàgina web del MUET).
  2. L’estudiant/a presentarà a la coordinadora una proposta del tema del seu treball (títol provisional, resum molt breu, bibliografia sumària). La coordinadora del mòdul amb el vistiplau de la Comissió Acadèmica del MUET, li adjudicarà un tutor/a segons les característiques del tema escollit.
  3. Sessions d’orientació i discussió amb el/la tutor/a: (i) elecció definitiva del tema; (ii) posterior aprovació de la coordinadora, i (iii) sessions d’orientació amb el/la tutor/a sobre l’elaboració del treball: consultes sobre la bibliografia, i elaboració i presentació d’un esquema de treball provisional.
  4. Redacció d’un informe que contingui una exposició breu de: a) presentació del TFM; b) hipòtesi de partida; c) objectius i preguntes d’investigació; d) estat de la qüestió bibliogràfica; e) metodologia de treball; f) índex provisional; g) avenços significatius; i h) dubtes i problemes. Extensió de l’informe: 4 pàgines (8.400 caràcters amb espais) com a màxim. Cal enviar aquest informe al/la tutor/a i a la coordinadora del mòdul en els terminis establerts pel calendari del TFM. L’estudiant/a rebrà l’oportú comentari de retorn al seu document.
  5. Elaboració del treball: (i) lliurament per parts del treball segons les indicacions del/la tutor/a; (ii) lliurament d’un primer esborrany complet del treball dins del termini establert pel calendari del TFM, i (iii) lliurament del treball: tres còpies (una per a cada membre del tribunal) i una altra per a la Unitat Integrada de Suport Administratiu Departamental de Filologies /Gestió Titulacions de Tercer Cicle de Filologies <uisad.filologies.tercer.cicle@uab.cat>. No s’admetran treballs fora del termini establert.
  6. Publicació dels tribunals, les dates i aules de presentació (vegeu el calendari). L’estudiant /a haurà de lliurar una còpia del treball dipositat a cada membre del tribunal.
  7. Sessió de defensa pública i avaluació del treball.

 

Metodologia

 

La metodologia adoptada en l’elaboració del TFM dependrà del tema escollit i del tutor o tutora corresponent. Es combinen l’assessorament individual del tutor o tutora amb el suport de la coordinació del mòdul durant el procés d’elaboració del TFM.

 

Caldrà tenir en compte les consideracions generals següents a propòsit de les característiques del treball:

  1. El TFM ha de tenir una extensió entre 25 (52.500 espais comptant els blancs) i 40 pàgines (84.000 espais comptant els blancs). Vegeu les normes de presentació al campus virtual.
  2. No s’acceptaran estudis que no siguin originals ni inèdits. Els plagis totals o parcials que es cometin suposaran un suspens immediat del mòdul.
  3. Els TFM es poden escriure en català o castellà.
  4. Els treballs han d’observar un ús adequat del registre lingüístic, de la gramàtica i l’ortografia de la llengua en què estiguin escrits. Els TFM mal redactats poden ser exclosos de la defensa pel tutor o tutora o valorats negativament pel tribun
  5. Totes les fonts emprades han d’estar exhaustivament referenciades. Els treballs han d’ajustar-se a les normes de citació MLA ( https://www.mla.org/MLA-Style) o Harvard (https://library.aru.ac.uk/referencing/harvard.htm).
  6. En cas que el TFM vagi associat a un procés de creació, la o l’estudiant haurà de considerar com a mínim els aspectes següents: hipòtesi de partida, preguntes d’investigació, referents teòrics, precedents artístics (contextualització), explicació metodològica, seguiment i documentació del procés, i finalment, unes conclusions breus. Si el procés de creació inclou terceres persones cal incloure en els annexos del treball els permisos signats sobre lautilització de la seva imatge i/o de la seva participació.  
  7. Tots els TFM han de contenir unes conclusions breus relacionades amb els objectius formulats en la introducció.
  8. Tots els TFM podran contenir un apèndix amb documentació inèdita (documents textuals, imatges, enregistraments audiovisuals, etc.). Cal incloure’n el permís d’ús si s’escau.
  9. El TFM només podrà ser dipositat i defensat amb el vistiplau del tutor o la tutora (signatura amb data). El tutor o la tutora ha de vetllar pel procés d’elaboració del TFM amb les tutories presencials (3 com a mínim) i té la facultat de no autoritzar la presentació d’aquells treballs que consideri insuficients o que hagin incomplert els terminis de presentació o alguna de les normes establertes.
  10. El canvi de tutor/a només s’autoritza en casos extrems i per causa molt justificada. A partir de l’1 de març no se n’autoritzarà cap canvi.
  11.  En la portada del TFM es farà constar el títol complet, el nom de l’autor, el del tutor, el nom del màster i el curs.
  12. La defensa pública del TFM només es podrà dur a terme en els dies programats a començament de curs segons el calendari del mòdul (No s’admetran treballs fora del límit establert. Pel que fa a l’avaluació, vegeu més avall.
  13. Els punts precedents, que regeixen el funcionament del mòdul, no contemplen eximents ni excepcions.

 

 

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Sessió introductòria 3 0,12 CA18, KA33, SA27, SA28, SA29, SA30, SA31
Tipus: Supervisades      
Tutories de seguiment 86 3,44 CA18, KA33, SA27, SA28, SA29, SA30, SA31
Tipus: Autònomes      
Documentació, estudi i elaboració del TFM 211 8,44 CA18, KA33, SA27, SA28, SA29, SA30, SA31

Avaluació

L'avaluació del mòdul es farà a partir de la presentació i defensa pública del TFM. Caldrà haver assistit prèviament a les sessions de coordinació i de tutorització. El treball, presentat amb el vistiplau del tutor o la tutora, serà avaluat per un tribunal designat pel coordinador del mòdul, amb el consens de la Comissió Acadèmica del Màster. El tribunal estarà format pel tutor del treball i per 2 professors doctors més del MUET.

La sessió de defensa pública haurà de tenir una durada màxima d'una hora i es distribuirà de la manera següent:

-  15 minuts d'exposició per a l'autor o autora del treball, en què només ha d'exposar les conclusions i els punts forts i febles del treball;

-  30 minuts per als membres del tribunal (10 minuts cadascú)

-  15 minuts de debat/rèplica/deliberació.

Els membres del tribunal emplenaran l’acta d’avaluació del TFM, i convenientment signada per tots tres, es lliurarà a la UISAD de Filologies de la UAB.

 

Notes addicionals

 

  1. En cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que s'hi pugui instruir. Si es produeixen diverses irregularitats, la qualificació final d'aquest assignatura serà zero.

2. En cas que, per força major, la defensa no es pugui fer presencialment s'adaptarà el seu format (a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB.


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Degensa pública 20% 0 0 CA18, KA33, SA27, SA28, SA29, SA30
Memòria escrita del TFM 80% 0 0 CA18, KA33, SA27, SA28, SA29, SA30, SA31

Bibliografia

Bibliografia sumària

 

Blaxter, L; Hugues, C.; Tight, M. (2000) Cómo se hace una investigación. Barcelona: Gedisa.

Coromina, E. et alii. (2000) El treball de recerca: procés d’elaboració, memòria escrita, exposició oral i recursos. Vic: Eumo/Universitat de Vic.

Eco, U.(2001) Cómo se hace una tesis: técnicas y procedimientos de estudio, investigación y escritura. Barcelona: Gedisa.

Fleming, R.S; Kowalsky, M. (2021) Survival Skills for Thesis and Dissertation Candidates. Cham: Springer. Disponible des del catàleg de la BH: https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1c3utr0/cdi_askewsholts_vlebooks_9783030809393

Icart, M. T. et alii (2001) Elaboración y presentación de un proyecto de investigación y una tesina. Barcelona: Edicions de la UB.

Lluch, G; Nicolàs, M. (2015) Els treballs acadèmics II. Els treballs d’investigació. Barcelona: UOC. Disponible des del catàleg de la BH:

            https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1c3utr0/cdi_proquest_ebookcentralchapters_7025526_113_213

Rigo, A.; Genescà, G. (2000). Tesis i treballs: aspectes formals. Vic: Eumo.

Tolchinski, L.; Rubio, M; Escofet, A. (2011) Tesis, tesines y otras tesituras. De la pregunta de investigación a la defensa de la tesis. Barcelona: Edicions de la UB.

 

 

Recursos digitals

 

 

 

Biblioteca d’Humanitats (2023) Com fer el TFM o el TFG?. Bellaterra: UAB. Disponible en línia: https://www.uab.cat/web/estudia-i-investiga/suport-als-treballs-academics/com-fer-el-tfg-o-tfm-1345807761214.html


Programari

Teams