Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4317933 Mediació Familiar i en els Àmbits del Dret Privat | OB | 0 | 1 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
No hi ha requisits previs
L'objectiu del present mòdul és conèixer els fonaments generals de la mediació i els conceptes fonamentals de la mediació familiar i del dret privat. Així mateix, es pretenen establir les diferències conceptuals entre mediació, negociació i arbitratge i presentar diferents escoles o models de mediació. També es treballarà el concepte de conflicte, així com les tècniques de gestió i la seva resolució.
• Les persones i el seu entorn. Desenvolupament i interacció:
o Processos psicològics i psicosocials del desenvolupament
o El conflicte, tipologia i nivells
o Anàlisi, Gestió i resolució de conflictes.
• La mediació, principis, disseny del procés i pràctica de la mediació:
o La resolució alternativa de conflictes jurídics
o La mediació i la legislació al voltant de la mediació
o El desenvolupament de la mediació. L´atenció a persones vulnerables
• Escoles i models de mediació
• Diferències entre conciliació, mediació i arbitratge
• El contracte de transacció i la seva regulació jurídica
• Estratègies i eines específiques per comprendre i analitzar la dinàmica del conflicte i la mediació
Aquest mòdul es desenvolupa mitjançant activitats dirigides, supervisades i autònomes caracteritzades per la combinació de:
• Conferències amb experts convidats.
• Resolució de casos, exercicis i problemes pràctics de manera presencial i virtual.
• Simulació de problemes i role playing
• Fòrum de debats.
• Tutories.
• Estudi personal.
• Lectura d’articles i informes.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Activitats dirigides | 112,5 | 4,5 | 1, 2, 3, 5, 6, 8, 9 |
Tipus: Supervisades | |||
Activitats supervisades | 56,2 | 2,25 | 1, 4, 5, 6, 7, 8 |
Tipus: Autònomes | |||
Activitats autònomes | 206,3 | 8,25 | 1, 4, 6, 7 |
Aquest mòdul s'avaluarà d'acord amb les evidències següents:
La nota del mòdul s'establirà seguint les proporcions que es detallen a la taula d'activitats d'avaluació. Els lliuraments d’exercicis, informes, treballs i/o realització de proves s’especificarà a l’inici del mòdul.
Hi haurà una qualificació dels aspectes més jurídics i de pràctica mediadora (incloent-hi alguns exercicis i proves escrites) i una altra dels aspectes més psicosocials.
Les qualificacions de cada una de les evidències d’avaluació es faran públiques al campus virtual en els 20 dies següents al seu lliurament. L’estudiant que vulgui revisar la nota haurà de fer-ho en els 15 dies posteriors a la seva publicació.
Aquells i aquelles estudiants que durant el curs hagin fet un seguiment adequat de l’assignatura i tot i així els quedi algun aspecte no assolit se’ls donarà la oportunitat de superar la matèria refent l’activitat o activitats no superades.
La còpia o plagi de material, tant en el cas de treballs, pràctiques o examen significa una qualificació final de 0 a l’assignatura, perdent la possibilitat de recuperar-la, tant si és un treball individual com en grup (en aquest cas, tots els membres del grup tindran un 0). Es considerarà que un treball, activitat o examen està “copiat” quan reprodueix tot o una part significativa del treball d'un/a altre/a company/a. Es considerarà que un treball o activitat està “plagiat” quan es presenta com a propi una part d’un text d'un autor sense citar les fonts, independentment que les fonts originàries siguin en paper o en format digital (més informació sobre plagi a http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_0 1.html).
En totes les activitats (individuals i en grup) es tindrà en compte la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L’alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser retornada (no avaluada) o suspesa si el professor considera que no compleix aquests requisits. Per aquest motiu, abans d’entregar una evidència d’aprenentatge, cal comprovar que s’ha escrit correctament les fonts, notes, citacions textuals i referències bibliogràfiques seguint la normativa APA i d’acord a la documentació que es resumeix en fonts de la UAB: https://ddd.uab.cat/pub/recdoc/2016/145881/citrefapa_a2016.pdf; https://www.uab.cat/web/estudia-i-investiga/com-citar-i-elaborar-la-bibliografia-1345708785665.html
Per aprovar aquesta assignatura, cal mostrar una actitud compatible amb la professió mediadora. Per tant es valorarà que l'estudiant mostri una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit. Tanmateix haurà de mostrar actituds d’escolta activa, participació, empatia i respecte al llarg del curs. Per tant, també es valorarà l’actitud mostrada pels i per les estudiants, pel que es tindran en compte competències transversals com: escolta activa, respecte, participació, cooperació, empatia, amabilitat, puntualitat, no jutjar, argumentar, ús del mòbil i del ordinador adequat.
AVALUACIÓ ÚNICA
Les evidències de l’avaluació s’hauran de lliurar en la darrera sessió programada del mòdul. Aquesta avaluació contempla:
Per superar el mòdul, caldrà assolir una puntuació mínima de 5 en cadascuna de les evidències de l'avaluació única.
S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada.
La revisió de la qualificació final segueix el mateix procediment que per a l’avaluació continuada.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assisténcia i participació activa | 10% | 0 | 0 | 2, 3, 5, 6, 10 |
Lliurament exercicis / resolució de casos | 45% | 0 | 0 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Lliurament informes i treballs i/o realització de proves | 45% | 0 | 0 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
S'hi especifica la bibliografia general que no exclou l'específica que pugui proporcionar el professorat que intervé en la formació.
Barona Vilar, Silvia y otros autores; (2022); Meditaciones sobre mediación (MED+). Valencia: Tirant lo Blanch.
Blanco; M. (2018). Mediación y sistemas alternativos de resolución de conflictos. Una visión jurídica. Madrid: Editorial Reus.
Cabrera, R y Quesada, P.M. (2018). La mediación como método para la resolución de conflictos. Madrid: Dykinson.
Farré, S. (2006, 2ª). Gestión de conflictos: taller de mediación. Un enfoque socioafectivo. Barcelona: Ariel
Madrid; S. (2017). Mediación motivacional. Hacia una relación de acompañamiento en los conflictos. Madrid: Editorial Reus.
Moreno, F.J. (Coord.) (2014). Bases de Mediació. Barcelona: Servei de publicaciones de la UAB
Munné Catarina, Frederic y Vidal Teixidó, Antoni; (2013); La mediación. Resolución Pacífica de conflicto. Régimen jurídico y eficacia procesal. Barcelona: La Ley.
Ortuño Muñoz, Pascual; (2018); Justicia sin jueces. Barcelona: Ariel.
Pérez-Ugena, M (2017). El uso on-line de la mediación, servicio de solución de conflictos. Madrid: Dykinson.
Suares, M. (2005). Mediación. Conducción de disputas, comunicación y técnicas. Barcelona: Paidós.
Ury, W. (2012). Supere el No. Como negociar con personas que adoptan posiciones inflexibles. Madrid: Gestión 2000.
Vega; Y. y otros (2015). Gestión de conflictos y procesos de mediación. Madrid: Paraninfo.
Accés a les bases de dades de les biblioteques d'humanitats i ciències socials. Recursos acadèmics on-line (https://www.uab.cat/web/servei-de-biblioteques-1345703209400.html)
No es requereix programari específic