Logo UAB
2023/2024

Planejament Territorial de l'Aigua

Codi: 44475 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
4317520 Estudis Territorials i Planejament OT 0 2

Professor/a de contacte

Nom:
Marc Pares Franzi
Correu electrònic:
marc.pares@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.


Prerequisits

Anglès llegit, parlat i escrit


Objectius

Aquesta és una assignatura obligatòria de 6 credits ECTS del Màster en Estudis Territorials i Planejament, que es realitza de forma compartida amb una assignatura anàloga del Màster en Estudis Interdisciplinaris en Sostenibilitat Ambiental, Econòmica i Social.

L'assignatura pretén presentar a l'alumnat els debats actuals sobre la gestió dels recursos hídrics, destacant la seva dimensió territorial.

El curs prestarà especial atenció als diferents models de gestió de l'aigua (oferta-demanda; pública-privada; centralitzada-descentralitzada); les diferents tecnologies utilitzades; els seus imapctes ambientals, socials i territorials i les desiguals relacions de poder al vtant del cicle de l'aigua. L'assignatura aborda aquestes qüestions a diferents escales i amb estudis de cas de diferents part del planeta.

A través de lectures de materials seleccionats, conferències i presentacions a classe i discussions, s'espera que l'alumnat obtingui un coneixement bàsic i robust sobre la gestió de l'aigua.


Resultats d'aprenentatge

  • CA29 (Competència) Valorar els usos i consums de l'aigua domèstica en funció del gènere.
  • CA30 (Competència) Observar els desequilibris socials i econòmics dels diferents models de gestió de l'aigua en relació amb la planificació i el planejament urbans.
  • KA29 (Coneixement) Anomenar diferents models de gestió de l'aigua i de l'energia en el planejament urbà.
  • KA30 (Coneixement) Reconèixer i comprendre els principals conflictes territorials, urbans i socioambientals vinculats amb la gestió de l'aigua i de l'energia.
  • KA31 (Coneixement) Definir les noves formes de governança de l'aigua i de l'energia.
  • SA25 (Habilitat) Documentar espacialment i territorialment els models de gestió de l'aigua en diferents situacions socioeconòmiques.
  • SA26 (Habilitat) Avaluar la gestió de la demanda amb mètodes quantitatius.

Continguts

1. Introducció: planejament, aigua i energia

  • El nexe aigua-energia
  • Planejament i gestió de l'aigua
  • Del cicle hidrològic al cicle hidrosicial
  • Aigua virtual

 

2. La governança de l'aigua i la política d'escala

  • Efectes escalars i governança multinivell
  • Models centralitzats i descentralitzats en la gestió de l'aigua
  • Governança participativa de l'aigua
  • Aigua i risc

 

3. Subministrament d'aigua

  • Tecnologia hidràulica convencional a gran escala: embassaments i transvasaments d'aigua
  • Tecnologia hidràulica alternativa a gran escala: dessalinització i reutilització de l'aigua

 

4. Demanda d'aigua

  • Gestió de la demanda
  • Recursos hídrics descentralitzats: aigües subterrànies, aigües grises i aigües pluvials
  • Aigua i turisme

 

5. Mercantilització, protecció social i emancipació

  • Privatització i municipalització
  • La pobresa hídrica i l'aigua com a necessitat social
  • La gestió integrada de l'aigua a les ciutats: la visió liberal vs la visió emancipadora

Metodologia

Es realitzaran les següents activitats:

a) Classes magistrals. En algunes sessions tindrem un ponent convidat.

b) Seminaris: es realitzarà una breu introducció a la matèria a càrrec del professorat, seguit de la presentació de les lectures assignades per part dels alumnes, la discussió en grup dels principals punts tractats a les lectures i una conclusió final coordinada pel professorat. S'espera que l'alumnat llegeixi els materials assignats; preparari i guiï els debats i participi activament en els mateixos.

c) Exercicis: es realitzarà algun exercici pràctic a classe, normalment amb treball cooperatiu.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals 15 0,6 CA29, CA30, KA29, KA30, KA31, SA25, SA26
Exercicis pràctics 10 0,4 CA29, CA30, KA30, SA26
Seminaris 16 0,64 CA29, CA30, KA29, KA30, KA31
Tipus: Supervisades      
Lectures assignades 10 0,4 CA29, CA30, KA29, KA30, KA31, SA25
Treball de curs 14 0,56 CA29, CA30, SA25, SA26
Tutories de seguimiento 1 0,04
Tipus: Autònomes      
Cerca d'informació 20 0,8 SA25, SA26
Estudi personal 25 1 CA30, KA29, KA30, KA31
Lectura 35 1,4 CA30, KA29, KA30, KA31
Tutories lliures 1 0,04

Avaluació

  • Participació a classe (20%): a partir dels exercicis pràctics realitzats a classe.
  • Presentació oral (30%): a partir de les lectures assignades.
  • Treball del curs (50%): el professorat en donarà els detalls a l'inici del curs.

 

No avaluable

Es considera no avaluable qui no ha realitzat i lliurat el treball de curs.

Les activitats no lliurades tindran una qualificació de zero (0).

 

Plagi

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

 

Avaluació única

L'alumnat que ho desitgi pot acollir-se al format d'avaluació única realitzant, a final de curs, la presentació oral de tres lectures interrelacionades d'entre les suggerides pel professorat (50% de la nota final). En aquella mateixa data l'alumnat que opti per l'avaluació única haurà de lliurar el treball de curs (50% de la nota final).


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Participació a classe 20% 0 0 CA30, KA29, KA30, KA31, SA26
Presentació oral 30% 3 0,12 CA30, KA29, KA30, KA31
Treball de curs 50% 0 0 CA29, CA30, KA29, KA30, KA31, SA25, SA26

Bibliografia

 

  • Bakker K. 2010. Privatizing Water. Governance Failure and the World’s Urban Water Crisis. Ithaca, NY: Cornell Univ. Press
  • Boelens, R., Perreault, T. and Vos, J. (eds). 2018. Water Justice. Cambridge: Cambride University Press.
  • Estevan, A.; Naredo, J. M. 2004. Ideas y propuestas para una nueva política del agua en España. Bilbao: Bakeaz.
  • Gandy, M. 2014. The fabric of Space. Water, Modernity and the Urban Imagination. Cambridge MA: The MIT Press
  • Poch, M. 2021. Aigua 3.0 a Catalunya. Una visió calidoscòpica. Girona: Curbet Edicions.
  • Sanjuán, M. 2005. Gestió local de l'aigua. Barcelona: Fundació Pi i Sunyer.
  • Sedlak, D. 2014. Water 4.0. NewHaven, Conn: Yale University Press
  • Sultana, F.; Loftus, A. (eds). 2012. The Right to Water. Politics, governance and social struggles. London: Earthscan.
  • Swyngedouw, E. 2015 Liquid Power. Contested Hydro-Modernities in Twentieth Century Spain. Cambridge, MA: The MIT Press

 


Programari

Cap d'específic